Pelarlyft (fixat) samt uppgradering till P100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Pelarlyft

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Du lär ju knappast få ett nytt batteri om det du sätter in ger upp t ex...
Nej, det förstås, men om t.ex. drivaxlarna behöver bytas (igen...) så spelar det väl ingen roll att batteriet är ett "fulhack"?

/fth

Drivaxlarna vägrade de byta på nybilsgarantin för mig så jag skulle inte räkna med det. De "väntade på en permanent fix" och bad mig köra på always low... :roll:

Fast iofs, batteribyte eller inte gör nog ingen skillnad därvidlag. Jag hade ju inte bytt batteri och fick ändå inte nya drivaxlar. :lol:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pelarlyft

Inlägg av Tars »

Har börjat med förberedelsen.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Pelarlyft

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Jag gör detta för det är det enda som jag anser fattas på bilen.
Sen får vi se hur det blir när jag säljer bilen.
Men projekt är kul!

Klart det är kul! Jag ser fram emot bilder och resultat såklart. :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8621
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Pelarlyft

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
fth skrev:
Tars skrev:
Det ligger på 220.000 inkl jobb och då tar de hand om ditt gamla batteri.
Jag undrar hur/om detta skall räknas in i förmånsvärdet?

Betraktar man det som extrautrustning så höjs ju förmånsvärdet rejält... :?

Finns det någon praxis för detta när man trimmar/uppgraderar avgasbilar?

/fth
Om det bara rör sig om större batteri så ska det nog inte skilja något, så är det ju tex på S75D och S100D, dom har samma värde, lika på fler
modeller så länge det inte skiljer i övrigt...
Så en P85D till en P100D på samma årsmodell borde få samma värde...
Årsmodell borde ju inte spela någon roll. Byter man motor på en avgasbil så blir väl inte förmånsvärdet högre bara för att motorn är 3 år nyare och kanske bättre? Frågan är väl om man kan göra det bara för att man vill eller om det måste vara något fel på den gamla delen man byter?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7177
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Pelarlyft

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Drivaxlarna vägrade de byta på nybilsgarantin för mig så jag skulle inte räkna med det. De "väntade på en permanent fix" och bad mig köra på always low... :roll:
Jo, jag har fått samma besked en tid, men nu verkar dom ha en "semi-permanent" fix, jag väntar på att delarna skall komma in för den, se följande mail-konversation:
Jag har pratat med en tekniker och det finns en fix vi kan göra som eventuellt får vibrationerna att bli mindre påtagliga. Vi har beställt delar till det nu så vi hör av oss för att boka en tid när de kommer in i lager!

Re: vibrationer, det låter bra, är det den permanenta fixen som det ryktats om, eller är det en "semi-permanent" igen? Byter ni drivaxlarna eller är det några andra delar den här gången?

Det är inte en permanent fix för vibrationerna, men vi har provat vår temporära fix på en annan bil och resultatet blev bättre.
Jag tolkar det som att den permanenta fixen, om/när den kommer, kommer att göras på alla bilar, risken är ju att man har sålt bilen innan dess. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8621
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Pelarlyft

Inlägg av Pontus »

Tars skrev:
Jag gör detta för det är det enda som jag anser fattas på bilen.
Sen får vi se hur det blir när jag säljer bilen.
Men projekt är kul!
Varför skulle någon tro att du någonsin skulle vilja sälja bilen? :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pelarlyft

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
Tars skrev:
Jag gör detta för det är det enda som jag anser fattas på bilen.
Sen får vi se hur det blir när jag säljer bilen.
Men projekt är kul!
Varför skulle någon tro att du någonsin skulle vilja sälja bilen? :)
BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pelarlyft

Inlägg av taliz »

Kul projekt!
Låter som lämplig bil att testa på. Gått så långt så värdet är lågt(för att vara en tesla åtminstone).
Sen har den ju rätt motorer och chassi osv.
220k är visserligen en bra slant, men det är väl mindre än halva kostnaden mot att byta till en beggad P100D.

Att ge sig på detta på en lågmilad bil eller 90 osv vore nog inte ekonomiskt försvarbart.
Tveksamt om det vore värt ens på 60/70/75, nog bättre att sälja å köpa beggad 90/100 isf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pelarlyft

Inlägg av Tars »

taliz skrev:
Kul projekt!
Låter som lämplig bil att testa på. Gått så långt så värdet är lågt(för att vara en tesla åtminstone).
Sen har den ju rätt motorer och chassi osv.
220k är visserligen en bra slant, men det är väl mindre än halva kostnaden mot att byta till en beggad P100D.

Att ge sig på detta på en lågmilad bil eller 90 osv vore nog inte ekonomiskt försvarbart.
Tveksamt om det vore värt ens på 60/70/75, nog bättre att sälja å köpa beggad 90/100 isf.
Är faktiskt så jag har resonerat med kostnaden.
Jag är van vid att underhålla bilar på ett korrekt sätt och på så sätt så håller sig bilen i ett bättre skick längre än motsvarande.

Durante och Niclas håller säkert med.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Pelarlyft

Inlägg av tehjimos »

Fyfan va ballt Tars!

Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till ;) .

Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.

Väntar med spänning! :roll: :lol:
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Pelarlyft

Inlägg av Patrik83 »

Sjukt coolt. Följer med spänning
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1426
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Pelarlyft

Inlägg av Niclas »

Tars skrev:
taliz skrev:
Kul projekt!
Låter som lämplig bil att testa på. Gått så långt så värdet är lågt(för att vara en tesla åtminstone).
Sen har den ju rätt motorer och chassi osv.
220k är visserligen en bra slant, men det är väl mindre än halva kostnaden mot att byta till en beggad P100D.

Att ge sig på detta på en lågmilad bil eller 90 osv vore nog inte ekonomiskt försvarbart.
Tveksamt om det vore värt ens på 60/70/75, nog bättre att sälja å köpa beggad 90/100 isf.
Är faktiskt så jag har resonerat med kostnaden.
Jag är van vid att underhålla bilar på ett korrekt sätt och på så sätt så håller sig bilen i ett bättre skick längre än motsvarande.

Durante och Niclas håller säkert med.
Abso!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Pelarlyft

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Leo skrev:
Stort batteri gör betydligt ökade möjligheter då man kör mer oplanerad Sightseeing!

På en semesterresa i Norge med vår P85 fick vi ofta välja BORT önskade omvägar då det trots allt inte sitter SuC överallt, ens där!

Kom ofta till ”vägval” där SuC låg åt fel håll. Hade då tex 80% laddning vilket var liiiite för kort för omvägen. Är ändå van att utnyttja ända neremot 0% vid behov. Samt att köra långsammare. Men i Norge med okända vägar och stora höjdskillnader var man inte lika kaxig.

Att då åka tex 5mil, (45min) fylla på 70-100%, (30min?) köra tillbaka (45min) för att stå vid samma korsning med 90% laddning 2 timmar senare kändes ofta som ett dåligt alternativ. Blev då ofta att vi tyvärr valde att hoppa över den trevliga omvägen.

Så visst på långresa längs SuC-stråk är en sak där ”abrp” visar på små skillnader men ibland är det andra förutsättningar där inget slår ett stort batteri.
Jo, det är ju sant, men för mig med 90-batteri skulle skillnaden "bara" vara 20% tillgänglig kapacitet, det är lite svårt att motivera 220KSEK då.

85->100 ger 27% mer kapacitet, kanske lite lättare att motivera kostnaden då.

/fth
Dessutom så har ju garanterat ett 85-batteri hunnit tappat en hel del procent om det är från 2014/2015 (nu är ju Tars batteri okänt men inte sprillans nytt iaf),
så om man har tappat runt 10% eller mer så kan det bli närmare 40% mer räckvidd (ett 100-batteri tror jag normalt idag kan ha tappat 2-3% typ),
mitt batteri har tappat lite över 10% nu tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pelarlyft

Inlägg av Tars »

tehjimos skrev:
Fyfan va ballt Tars!

Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till ;) .

Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.

Väntar med spänning! :roll: :lol:

Det verkar flyttas fram en vecka pga logistiken som ska fraktas från Polen.

Kul att höra att intresset är så stort!
Jag kommer förmodligen vara en brygga mellan firman som byter och alla som är intresserade i Norden med uppgradering av sina bilar.

Kunde du kanske närvara och dokumentera?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Pelarlyft

Inlägg av oscfor »

Tars skrev:
Har börjat med förberedelsen.
Bild

Kommer det inte att se konstigt ut men en BMW-ratt i en Tesla?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pelarlyft

Inlägg av Tars »

oscfor skrev:
Tars skrev:
Har börjat med förberedelsen.
Bild

Kommer det inte att se konstigt ut men en BMW-ratt i en Tesla?
Bild
Kör i3 i jobbet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Pelarlyft

Inlägg av Bjelke »

Ska du byta batteri i I3:an oxo nu då? ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pelarlyft

Inlägg av nek0 »

Tars skrev:
oscfor skrev:
Tars skrev:
Har börjat med förberedelsen.
Bild

Kommer det inte att se konstigt ut men en BMW-ratt i en Tesla?
Bild
Kör i3 i jobbet.
Jobbar man på egen hand behöver man väl ingen tjänstebil? :lol:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6521
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Pelarlyft

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Ska du byta batteri i I3:an oxo nu då? ;)
Finns ett större batteri till den med, men nej.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Pelarlyft

Inlägg av tehjimos »

Tars skrev:
tehjimos skrev:
Fyfan va ballt Tars!

Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till ;) .

Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.

Väntar med spänning! :roll: :lol:

Det verkar flyttas fram en vecka pga logistiken som ska fraktas från Polen.

Kul att höra att intresset är så stort!
Jag kommer förmodligen vara en brygga mellan firman som byter och alla som är intresserade i Norden med uppgradering av sina bilar.

Kunde du kanske närvara och dokumentera?
Jag jobbar 8-17 alla vardagar... är det något på helgen eller kväll så är det möjligt för mig, annars kan jag tyvärr inte.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Pelarlyft

Inlägg av NEO »

Tars skrev:
taliz skrev:
Kul projekt!
Låter som lämplig bil att testa på. Gått så långt så värdet är lågt(för att vara en tesla åtminstone).
Sen har den ju rätt motorer och chassi osv.
220k är visserligen en bra slant, men det är väl mindre än halva kostnaden mot att byta till en beggad P100D.

Att ge sig på detta på en lågmilad bil eller 90 osv vore nog inte ekonomiskt försvarbart.
Tveksamt om det vore värt ens på 60/70/75, nog bättre att sälja å köpa beggad 90/100 isf.
Är faktiskt så jag har resonerat med kostnaden.
Jag är van vid att underhålla bilar på ett korrekt sätt och på så sätt så håller sig bilen i ett bättre skick längre än motsvarande.

Durante och Niclas håller säkert med.
Helt klart, bilen är väl omhändertagen. Och jag skulle inte rekommendera batteriupgrade om nybilgarantin fanns kvar. Men nu har faktiskt bilen gått en hel del och är inte lika mycket värd som motsvarande P85D med 5000-8000mil. Därför tycker jag det är helt rätt att satsa på större batteri. Ryker något i drivlinan, ja då finns det plenty av kvaddade bilar vi kan plocka delar från och montera. En DU byter man på en dag med rätt verktyg och drivaxlar som på vilken bil som helst. Jag har alltid tillämpat att en bil är en bil oavsett pris eller märke. Mina gamla bilar drog 1 liter milen, resterade 3 liter milen var hobby ;) :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Pelarlyft

Inlägg av taliz »

tehjimos skrev:
Fyfan va ballt Tars!

Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till ;) .

Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.

Väntar med spänning! :roll: :lol:
Borde väl vara mer rimligt att sälja den och köpa en beggad P100D istället?
Får nog pynta lite mer än 200k mellan, men inte jättemkt mer, och då får du noll problem på SC eller senare försäljning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Pelarlyft

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
tehjimos skrev:
Fyfan va ballt Tars!

Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till ;) .

Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.

Väntar med spänning! :roll: :lol:
Borde väl vara mer rimligt att sälja den och köpa en beggad P100D istället?
Får nog pynta lite mer än 200k mellan, men inte jättemkt mer, och då får du noll problem på SC eller senare försäljning.
Vem bryr sig om SC, överbetalda klåpare med amerikansk grundvärderingar som speglar sig i milslånga köer med nedvärderande kundbehandling. Får dokumentera allt på mail eller skriftligt för att inte få problem då de inte håller vad de lämnat för besked muntligt.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Pelarlyft

Inlägg av tehjimos »

taliz skrev:
tehjimos skrev:
Fyfan va ballt Tars!

Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till ;) .

Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.

Väntar med spänning! :roll: :lol:
Borde väl vara mer rimligt att sälja den och köpa en beggad P100D istället?
Får nog pynta lite mer än 200k mellan, men inte jättemkt mer, och då får du noll problem på SC eller senare försäljning.
Flera funktioner har ändrats sedan vi köpte våran... vi har moddat den en hel del också så det är inte bara att byta. Vill gärna behålla våran och den är helt perfekt, det enda vi saknar är 100kWh och L.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Pelarlyft

Inlägg av tehjimos »

MDurante skrev:
taliz skrev:
tehjimos skrev:
Fyfan va ballt Tars!

Vi är supernöjda med vår XP90D men saknar 100 packet samt Ludicrous.... Får du bra resultat så tror jag att dom kommer få en kund till ;) .

Våran nybilsgaranti sprack nu idag så bara drivlinegarantin kvar... men vem kommer ihåg en fegis.

Väntar med spänning! :roll: :lol:
Borde väl vara mer rimligt att sälja den och köpa en beggad P100D istället?
Får nog pynta lite mer än 200k mellan, men inte jättemkt mer, och då får du noll problem på SC eller senare försäljning.
Vem bryr sig om SC, överbetalda klåpare med amerikansk grundvärderingar som speglar sig i milslånga köer med nedvärderande kundbehandling. Får dokumentera allt på mail eller skriftligt för att inte få problem då de inte håller vad de lämnat för besked muntligt.
Har haft väldigt bra bemötande under 3 år och säkert 1-2 dussin besök på SC. Men det är dyrt som vanligt på märkesverkstäder.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Skriv svar