Jag kör ner batteriet under 5% varje långresa. Kom hem med 0% denna gång. Går fortfarande inte att ladda fullt. Ska testa igen senare i veckan. Nu är det kallt så det blir extra svårt
Och du har testat flytta limitern i app och bil, upp å ner ett gäng gånger?
Testat resetta bilen?
Jag kör ner batteriet under 5% varje långresa. Kom hem med 0% denna gång. Går fortfarande inte att ladda fullt. Ska testa igen senare i veckan. Nu är det kallt så det blir extra svårt
Och du har testat flytta limitern i app och bil, upp å ner ett gäng gånger?
Testat resetta bilen?
Japp.
Startat om
Deep sleep
Byta nivå i app och skärm
DC-laddning
AV-laddning
Varmt batteri
Bryta mig in i frunken (eftersom den inte går att öppna) för att placera bananer där medan jag dansar hela svansjön själv.
Balansering av cellerna handlar om att flytta laddning från en cell till en annan, så att de är lika fördelade.
Det andra är kalibrering av laddningen. När man laddat till 90%, exakt vad motsvarar det egentligen? Hur vet BMS:n att den står på 90%? Om det var länge sedan man körde batteriet till yttergränserna, så kan denna kalibrering glida snett.
Se Tesla Björn på
Over time, when you charge and discharge the car, the battery will forget the minimum and maximum points, especially if you don't go too low and too high.
Kommer inte heller upp i 100%. Tog säkert en halvtimme för de sista 2 procenten. 98% är hyfsat bra ändå. Svårt att säga om det är senaste uppdateringen eller om det är att jag inte laddat fullt (och tömt) på ett tag...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Måste vara något knas. Min X 100D laddade med ca 35 kW vid 91%.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Balansering av cellerna handlar om att flytta laddning från en cell till en annan, så att de är lika fördelade.
Det andra är kalibrering av laddningen. När man laddat till 90%, exakt vad motsvarar det egentligen? Hur vet BMS:n att den står på 90%? Om det var länge sedan man körde batteriet till yttergränserna, så kan denna kalibrering glida snett.
Helt riktigt. Många blandar ihop begreppen och syftet.
Balansering är viktig för batteriets välbefinnande. Det påverkar degradering och livslängd.
Kalibrering är bara för förarens bekvämlighet. Det påverkar inte degradering och livslängd.
Bileländet hängde sig. När jag äntligen fick liv så hade jag 98% batteri (laddat till 90%). Det betyder att jag haft 8% över i botten hela tide . Surt ATt jag toppladdat så mycket...