Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Instämmer. Det är det som gör Performance-modellen extra spännande och efter allt jag läst hört så är det den mest intressanta modellen.
Men ännu vet jag inte ens säkert hur mycket som är skillnader i mekaniska justeringar som ligger i denna modells hemligheter.
Det är svårt hitta detaljerad info och det enda jag vet är att det är krängningshämmare och hjul/bromsar som skiljer sig??
HAr sökt i on-line katalogen men hittar endast reservdelsnummer, övrig bild-info saknas tyvärr.
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Apropå bromsar ...Jeppe_E skrev:Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
En bil med för små bromsar kan vinna på belägg som tål högre temperaturer. Givetvis inom rimliga gränser. Med EBC Yellow stuff i original bromsok så börjar oken glöda innan bromskraften försvinner i vart fall(!) Green stuff gav mycket mindre bromsdamm = renare fälgar.TeslaTissel skrev:Apropå bromsar ...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
TeslaTissel skrev:Apropå bromsar ...Jeppe_E skrev:Klart han tycker... Conscious bias.thogr skrev:Det mest intressanta, tycker jag, var att han tyckte den var mycket bättre än en Audi A4 Quattro, som han haft förut.Jeppe_E skrev:Fantastiskt... en bil som man kan köra i snö med. Helt otroligt, måste vara bland de första bilar som klarar av det.thogr skrev:Du behöver inte vänta på snöplogen
En fundering jag fick: Att responsen i bilen av att man "gasar" är så mycket snabbare borde göra reglersystemet (traction control) väldigt mycket bättre, eftersom den inte behöver ta hänsyn till lagget i en förbränningsmotor+växellåda, och därmed "prediktera" resultatet. En bil med förbränningsmotor har ju bara att ta till bromsen om det ska hända något riktigt snabbt. Den asymmetrin i respons mellan att gasa och bromsa finns ju inte i en elbils traction control.
Reglersystemet i min 8 år gamla XC60 fungerar (antar jag) precis som slip start-funktionen. Den tillåter lite gas/hjulspinn men fläskar man på så drar reglersystemet ner effekten omedelbart. Jag kan köra full gas, utan att hjulen spinner okontrollerat. Förutsätter att dagens reglersystem i bilarna är bättre än det är i min 8 år gamla bil.
Det som möjligen skulle vara intressant att veta är varför han inte valt "slip start" i sin programering av snöläget, eftersom det är tydligt att den funktionen är ett hjälpmedel vid körning i just snö/sand/lera?
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.
Nja, jag skulle nog vilja påstå att det är stor skillnad mellan beläggen. 12ft = 3 meter i en hastighet av 72 km/h.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Jag gjorde misstaget att köpa "premium pirat" skivor och belägg till BMWn förra våren. Det resulterade i att jag köpte en uppsättning original skivor och klossar i höstas. Bettet när man lade an bromsen var inget vidare på piratskivorna och efter ett par månader så hade skivorna slagit sig. De tappade även bromsförmåga om man körde lite aktivt och bromsade flera gånger. Så även om bromssträckan är likartad vid en bromsning så kan det skilja mycket när det är blött eller om man behöver bromsa en andra gång när skivan blivit varm.
Jag brukar säg att om man står och väljer mellan prylar så skall man alltid välja den dyraste. Jag provar ibland att inte göra det (dumsnål) men det slutar i 99% av fallen med att jag blir missnöjd.
Jag brukar säg att om man står och väljer mellan prylar så skall man alltid välja den dyraste. Jag provar ibland att inte göra det (dumsnål) men det slutar i 99% av fallen med att jag blir missnöjd.
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Jo, fast nu tror ju inte jag att det är skräp som de säljer, eftersom just det företaget pysslar med banracing och gör ganska mycket spännande saker till Teslor. Vi pratar ju inte Biltema/Mekonomen härSyncronauten skrev:Jag gjorde misstaget att köpa "premium pirat" skivor och belägg till BMWn förra våren. Det resulterade i att jag köpte en uppsättning original skivor och klossar i höstas. Bettet när man lade an bromsen var inget vidare på piratskivorna och efter ett par månader så hade skivorna slagit sig. De tappade även bromsförmåga om man körde lite aktivt och bromsade flera gånger. Så även om bromssträckan är likartad vid en bromsning så kan det skilja mycket när det är blött eller om man behöver bromsa en andra gång när skivan blivit varm.
Jag brukar säg att om man står och väljer mellan prylar så skall man alltid välja den dyraste. Jag provar ibland att inte göra det (dumsnål) men det slutar i 99% av fallen med att jag blir missnöjd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Men det var ju just det jag skrev - egentligen. Visst är det skillnad mellan beläggen, det jag kommenterade var ju att bromssträckan inte gav så stor skillnad.Jeppe_E skrev:TeslaTissel skrev:Jeppe_E skrev:
Den här killen gör bra klipp här testar han tredje-parts-belägg på sin Model 3.
Notera att han testar flera lägen både med och utan regenerering (regen)
Så mycket kortare bromssträcka blir det egentligen inte men varje meter betyder ju en hel del i vardagssituationer.
Klippet innehåller reklam förstås.
Nja, jag skulle nog vilja påstå att det är stor skillnad mellan beläggen. 12ft = 3 meter i en hastighet av 72 km/h.
Me det är bättre än inget och säkerhet är viktigt. Visst jag kunde skrivit hur många meter det rörde sig om.
Men jag förmodade man skulle se det själv i klippet.
Och som också beskrevs, i nästa kommentar är ju att det är dumt att vara dumsnål när det ändå visar sig vara en dyrköpt erfarenhet upptäcka att en varit just, ”dumsnål”.
Ambitions-nivå bör man också tänka på. Köper du en flaska vin för 75 kronor så kan du kanske inte förvänta dig ett dunder-vin.
Får du tips om ett något dyrare vin, eller vill bjuda vänner på något extra. Då tar du den kostnaden.
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Tesla 3 spöar Kia e-Niro i ett test
Kia e-Niro 46 poäng
Tesla 3 48 poäng
https://www.dn.no/biltesten/biltest/tes ... 2-1-529046
Kia e-Niro 46 poäng
Tesla 3 48 poäng
https://www.dn.no/biltesten/biltest/tes ... 2-1-529046
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Jädrar vilken grejt artikel med film.Zalman3 skrev:Tesla 3 spöar Kia e-Niro i ett test
Kia e-Niro 46 poäng
Tesla 3 48 poäng
https://www.dn.no/biltesten/biltest/tes ... 2-1-529046
En rejäl genomgång med väldigt bra betyg!
Tack!
Här kommer som bonus ett klipp om integration med Android-mobbe och Apple iPhone. Mannen här är mobilutvecklare så...
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Skydd till displayen verkar onödigt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Ja jag såg det klippet, grejen är att video-bloggare måste ha mer annonsmaterial i sina klipp.Tellus skrev:Skydd till displayen verkar onödigt
Då sjunker kvaliteten och relevansen för oss, på dessa också.
Därav skippar jag sådana som inte tillför så mycket.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Hatar den där klädsamma kepsen bara!
Här berättar han hur skämmigt det känns utan AP!
Här berättar han hur skämmigt det känns utan AP!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
TeslaTissel skrev:Netherlands!
Bedankt!
Tesla M3 LR AWD röd, vitt interiör, 18" aero, Acc boost, FSD. KÖPT mars 2019-SÅLD april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
Tesla M3 LR AWD blå, vitt interiör, TheNewAero 19". KÖPT april 2022
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
https://www.youtube.com/watch?v=cO_1vn1ZKRM
Vet inte om den lagt ut tidigare, men en del intressant om autopilot
Vet inte om den lagt ut tidigare, men en del intressant om autopilot
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007)
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Tack för att du lade upp den. Tror jag lagt upp den tidigare men den är väldigt bra.JosefAlex skrev:https://www.youtube.com/watch?v=cO_1vn1ZKRM
Vet inte om den lagt ut tidigare, men en del intressant om autopilot
Nu har det ju redan aviserats om att nästa version blir ännu vassare tack vare ny hårdvara men med Elon-tid så reservera för försening.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt: