In 12 to 18 months away is a tsunami of 300-plus mile cars

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

En tsunami med elbilar med 50 mils räckvidd är på väg.

"The potentially more exciting news is the next iteration of Kia electric vehicles. They noted that 1.0-versions of electric vehicles, as they put it, offered about 100 miles of range. The second-generation 2.0 electric cars, like the Niro EV, are beyond 200 miles. The 3.0 version of EVs, they said, will offer about 300 miles of range and ultra-fast charging.
“What’s over the horizon maybe 12 to 18 months away is a tsunami of 300-plus mile cars,” said Kosowski, referring to the entire auto industry, not only to Kia vehicles. But he hinted that Kia will be there as well. He said the company is “pouring billions” into electric mobility to reduce its carbon footprint. “Our leadership has big aspirations,” he said."
https://insideevs.com/details-kia-niro-ev-launch/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Renmark

Re: In 12 to 18 months away is a tsunami of 300-plus mile ca

Inlägg av Renmark »

Väntar med spänning på kinesiska Byton som kommer i slutet på året....och Fords elbil.....och Peugeots elbil......och Skodas :D
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Hoppas Kia-chefen har rätt.

Jag väntar på elbilen med +30 mils verklig räckvidd, som kostar 250 000 kr efter bonus, kan snabbladdas kontinuerligt och som är duglig vad gäller utrymmen, komfort och köregenskaper. Även i landsvägsfart.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

juristen skrev:

Jag väntar på elbilen med +30 mils verklig räckvidd, som kostar 250 000 kr efter bonus, kan snabbladdas kontinuerligt och som är duglig vad gäller utrymmen, komfort och köregenskaper. Även i landsvägsfart.
Det verkar onödigt att vänta så länge. Har du provkört en elbil? Om inte så gör det, du kommer nog upptäcka att det är väldigt mycket trevligare att köra och äga en elbil än en fossilbil. Förutsatt att man tycker det så är det ju rimligt att byta ut fossilen, kanske redan nu, men åtminstone när din TCO för elbilen är lägre än för fossilbilen. Om du inte kör extremt lite, alternativt har en riktigt gammal bil idag, så har du antagligen redan kommit till den nivån ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Grejen är att det känns så rent, enkelt och avslappnat att köra elbil. Once you go elbil you'll never go back.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Legato skrev:
juristen skrev:

Det verkar onödigt att vänta så länge. Har du provkört en elbil? Om inte så gör det, du kommer nog upptäcka att det är väldigt mycket trevligare att köra och äga en elbil än en fossilbil. Förutsatt att man tycker det så är det ju rimligt att byta ut fossilen, kanske redan nu, men åtminstone när din TCO för elbilen är lägre än för fossilbilen. Om du inte kör extremt lite, alternativt har en riktigt gammal bil idag, så har du antagligen redan kommit till den nivån ;)
Jag har provkört ett flertal och gillar konceptet, var verkligen frestad av e-Niro vilken är den enda rimliga för mig - möjligtvis att Kona Electric även skulle funka. Men kalkylen går inte ihop och jag har räknat in allt från andrahandsvärde till faktiska driftskostnader. Min nuvarande bensinbil är betald, gammal och bara värd några tiotals tusen kr. Inte ens med en avskrivning på en ny elbil på 10 år så får jag en mer fördelaktig TCO, trots att min nuvarande bensinbil är rätt törstig. Det mest ekonomiska är att köra min nuvarande tills priserna gått ner. Brytpunkten ligger vid ca 250 000 kr, enligt ovan.

Skulle man jämföra att köpa en ny fossilbil med en ny elbil så skulle läget vara ett annat, till fördel för elbilen. Men det finns gott om dugliga begagnade och billiga fossilbilar, däremot finns det inga dugliga billiga elbilar. Jag jämför TCO med den bil jag redan har. Den har dessutom fyrhjulsdrift - skulle jag ställa krav på att elbilen skulle ha det så skulle kalkylen spricka ännu mer.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
Grejen är att det känns så rent, enkelt och avslappnat att köra elbil. Once you go elbil you'll never go back.
Det är lite som att skaffa SSD till sin dator. Visst, innan man skaffar en nojar man sig för att utrymmet blir mer begränsat (eller kostar bra mycket mer än man är van vid) men när man väl provat att använda en dator med operativsystemet på en SSD så går man inte tillbaka.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Teslaspolen skrev:
Verdi skrev:
Det är lite som att skaffa SSD till sin dator. Visst, innan man skaffar en nojar man sig för att utrymmet blir mer begränsat (eller kostar bra mycket mer än man är van vid) men när man väl provat att använda en dator med operativsystemet på en SSD så går man inte tillbaka.
Hah, bra liknelse. :)
En hårddisk brummar och vibrerar, den är också långsam på att reagera och slösar betydligt mer energi. Än så länge är de också billigare att producera, likt en fossilbil.

En SSD däremot är tyst, energisnål och reagerar blixtsnabbt. Men de är fortfarande dyrare att producera, likt en elbil.

Kanske ngt man skulle kunna framföra till folk som inte riktigt förstår poängen med elbil? "Kör du med hårddisk i datorn fortfarande med eller?"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Säljs det datorer utan ssd numera? Trodde det var närmast standard. De är inte helt orimligt dyra nu heller (har ingen aning då jag ej köpt ny dator på länge)
Crysis funkar så jag är nöjd.
Men håller med den tidigare. Har man en begagnad fossilbil utan lån så måste elbilar ned till 250 kkr för att budgeten skall gå ihop. Visst prestanda hit och prestanda dit, det var inte viktigt då och lika viktigt nu. Det är praktikaliteten som är det folk eftersöker. 6-700 000 är inte direkt det som får budgeten att gå ihop såvida man inte fifflar med företaget och gör glädjekalkyler. Dessa är inte ute efter den bästa bilen utan den som passar dem.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Idag så kostar en Renault Zoe 41kWh ca 215.000kr efter rabatter och stöd.
Lägg på 20.000kr för att få 60kWh batteri och 10.000kr för att få en kombi.
Då landar man på 245.000kr för en enkel billig elbil som passar många.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Säljs det datorer utan ssd numera? Trodde det var närmast standard. De är inte helt orimligt dyra nu heller (har ingen aning då jag ej köpt ny dator på länge)
Crysis funkar så jag är nöjd.
Men håller med den tidigare. Har man en begagnad fossilbil utan lån så måste elbilar ned till 250 kkr för att budgeten skall gå ihop. Visst prestanda hit och prestanda dit, det var inte viktigt då och lika viktigt nu. Det är praktikaliteten som är det folk eftersöker. 6-700 000 är inte direkt det som får budgeten att gå ihop såvida man inte fifflar med företaget och gör glädjekalkyler. Dessa är inte ute efter den bästa bilen utan den som passar dem.

Ett jäkla snack om budgetar hit och dit. :) Även en avbetald bil tappar i värde. Även en avbetald bil har en indirekt kapitalkostnad knuten till sig. Jag undrar vem som kör med glädjekalkyler här. ;)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det hela handlar om vad man kan förvänta sig vid olika prisnivåer.
För 250 kkr får man inget prestandamonster oavsett drivlina. Det är ingen som förväntar sig det heller. Kan tänka mig att det är ca 7-8 SEK 0-100, och kanske 30mils räckvidd.
I princip Kia Niro.fast enklare. Och de kommer.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Zalman3 skrev:
Idag så kostar en Renault Zoe 41kWh ca 215.000kr efter rabatter och stöd.
Lägg på 20.000kr för att få 60kWh batteri och 10.000kr för att få en kombi.
Då landar man på 245.000kr för en enkel billig elbil som passar många.
Precis - när den bilen kommer. Men tyvärr är det ju så att någon sådan bil inte säljs idag. Zoe erbjuds bara med 41 kWh. E-Niro är kanske den billigaste elbilen med bra räckvidd, men den är dyr, 370 000 efter miljöbonus. Hybriden kostar bara 221 och den liknande bensinmodellen Stonic 170. Det är fortfarande svårt att räkna hem ekonomiskt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Få se om VW håller vad de lovar.En hyfsat stor elbil med minst 330km räckvidd för 250.000kr i november i år.
VW ID ska tydligen snart gå att boka.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Få se om VW håller vad de lovar.En hyfsat stor elbil med minst 330km räckvidd för 250.000kr i november i år.
Om den kommer är det garanterat inte 330 km verklig räckvidd iaf.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

OfarligTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Det pratas ju att VW ID med minsta batteriet får 48kWh.
En Leaf med 40kWh batteri går 27 mil i verkligheten.
Då borde man med 48kWh batteri komma runt 33 mil
under gynnsamma förhållanden.
Tesla 3 med 50kWh batteri ska ju komma 35mil.

Jag kommer ju upp till 46mil i verkligheten med min Tesla S75D om jag snålkör.
Snittar på 2.05kWh på 7000mil.

Gissar att en ID snittar på 1.8kWh över ett år.
Blir ca 27 mil i snitt, sommar som vinter.
Och även om den kommer bara 24 mil i -25 grader, så är det tillräckligt bra för många.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Ja, VW ID Neo skulle kunna vara något. Räckvidden tror jag kommer hålla, jag tror snarare det är 250 000 kr som spricker. Men det är ju om drygt ett år man kan förvänta sig leverans i så fall.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
OfarligTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Det pratas ju att VW ID med minsta batteriet får 48kWh.
En Leaf med 40kWh batteri går 27 mil i verkligheten.
Då borde man med 48kWh batteri komma runt 33 mil
under gynnsamma förhållanden.
Tesla 3 med 50kWh batteri ska ju komma 35mil.

Jag kommer ju upp till 46mil i verkligheten med min Tesla S75D om jag snålkör.
Snittar på 2.05kWh på 7000mil.

Gissar att en ID snittar på 1.8kWh över ett år.
Blir ca 27 mil i snitt, sommar som vinter.
Och även om den kommer bara 24 mil i -25 grader, så är det tillräckligt bra för många.

Ja men perfekta gynnsamma förhållanden (bra temp, torr asfalt, låg hastighet) är inte verklig räckvidd, det är testcykelnförhållanden. I Europa sker stor del av körning där vi faktiskt behöver räckvidd alls på motorväg vilket innebär 110-130 km/h. Så frågan är vad för räckvidd bilen får när man kör den i de vanliga förhållandena, då tror jag inte den kommer över 25 mil ens på sommaren om jag skall vara ärlig. De lär inte lagt tillräckligt med krut på att få ner luftmotståndet helt enkelt.

Visst kanske den kan bli en vettig andrabil men för en andrabil behöver man ju inte så mycket räckvidd till att börja med.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Om 48kWh versionen kostar 250.000kr.
Så kanske 60kWh versionen kostar 270-280.000kr.
Helt OK pris om du frågar mig.
Tydligen ska även 600km versioner och 4wd komma som tillval.

Ett års leasing av en Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad är ett bra pris tycker jag redan idag.

https://mobil.blocket.se/annons/ostergo ... u/82239658
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Zalman3 skrev:
Om 48kWh versionen kostar 250.000kr.
Ett års leasing av en Nissan Leaf 62kWh för 3.995kr per månad är ett bra pris tycker jag redan idag.

https://mobil.blocket.se/annons/ostergo ... u/82239658
Det tycker jag med och ett år är lagom att leasa, sedan kan man köpa något. Jag var riktigt sugen på denna deal, men så provkörde jag en. Gillade inte alls Leaf, tyvärr. Jättedålig sikt med riktigt breda A-stolpar och en backspegel som täcker halva vindrutan, dessutom vinglig i landsvägsfart och dålig vägkänsla. Lägg till det laddningen med det luftkylda batteriet. Nej tack, jag väntar hellre. Synd att inte e-Niro finns med samma deal - den kostar ju typ samma.
Skriv svar