Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Adapter är dock väldigt bra om man har det resemönstret. Vi åker väldigt sällan långa sträckor på stors vägar i ett svep; utan lugnare turistande i t.ex norska landskap. Visst tar vi Supercharger om det finns, men det gör det inte alltid på alla avstickare utan då har det varit CHAdeMO som gällt. Skulle det finnas snabbare CCS hade ju det varit än bättre.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Det är väl ganska uppenbart hur de kan minska konstnaderna avsevärt? Ökar du laddhastighet så krävs färre stationer -> mindre investeringar och underhåll. Antalet superchargers per plats som krävs för att inte skapa kö är ju ett enkelt köteori-problem där är genomströmningen en väldigt viktig komponent. Högre laddhastighet ger då mycket högre genomströmning även på äldre bilar då helt plötsligt kan bilar som delar stolpe båda laddas med maxhastighet.taliz skrev:Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
Att bygga upp ett nät med Megachargers eller liknande kommer snarare sagt kosta mer då de måste ha laddare av båda typerna för annars kommer Megachargers blockeras av folk som Superchargar gratis.
Antalet bilar som i framtiden kommer få gratis laddning är ändå försvinnande liten i det stora hela så de kommer inte spela någon roll då de senaste årens försäljning har gratis laddning som inte följer med bilen utan endast första föraren.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Men betyder det att det inte räcker med den röda 3-fas adaptern man har idag. Är alltså hela den nya UMC bara 1-fas? Eller menar dom att man måste köpa till den röda handsken (som tidigare följde med) för att kunna ladda 3-fas med medföljande UMC?Zalman3 skrev:Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
HelectriC skrev:Men betyder det att det inte räcker med den röda 3-fas adaptern man har idag. Är alltså hela den nya UMC bara 1-fas? Eller menar dom att man måste köpa till den röda handsken (som tidigare följde med) för att kunna ladda 3-fas med medföljande UMC?Zalman3 skrev:Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Den nya UMC (TMC) är enfas. Den går inte att få till trefas.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Ja visst är laddhastighet och genomströmning en viktig komponent, då det inte behövs lika många stolpar. Men samtidigt kommer ju antalet bilar öka enormt.OfarligTesla skrev:Det är väl ganska uppenbart hur de kan minska konstnaderna avsevärt? Ökar du laddhastighet så krävs färre stationer -> mindre investeringar och underhåll. Antalet superchargers per plats som krävs för att inte skapa kö är ju ett enkelt köteori-problem där är genomströmningen en väldigt viktig komponent. Högre laddhastighet ger då mycket högre genomströmning även på äldre bilar då helt plötsligt kan bilar som delar stolpe båda laddas med maxhastighet.taliz skrev:Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
Att bygga upp ett nät med Megachargers eller liknande kommer snarare sagt kosta mer då de måste ha laddare av båda typerna för annars kommer Megachargers blockeras av folk som Superchargar gratis.
Antalet bilar som i framtiden kommer få gratis laddning är ändå försvinnande liten i det stora hela så de kommer inte spela någon roll då de senaste årens försäljning har gratis laddning som inte följer med bilen utan endast första föraren.
Det lär ju säljas tiotals, om inte hundratals, ggr fler Model 3 och Y närmaste åren än det sålts S/X totalt.
Förstår inte vad du menar med att v3 skulle blockeras av Superchargers?
Min vilda gissning är att v3 kommer vara "exklusiva", dvs du KAN inte "supercharga" där. Utan de är endast för de som vill betala för privilegiet att ladda extra snabbt.
Vill man "supercharga" får man nyttja de gamla laddarna helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Hmm, tråkigt.oscfor skrev:HelectriC skrev:Men betyder det att det inte räcker med den röda 3-fas adaptern man har idag. Är alltså hela den nya UMC bara 1-fas? Eller menar dom att man måste köpa till den röda handsken (som tidigare följde med) för att kunna ladda 3-fas med medföljande UMC?Zalman3 skrev:Ser ut som att 3-fas laddare blir extra utrustning
För alla modeller.
Tycker det är dåligt, använder min 3-fas laddare ganska ofta, både på hotell och hemma hos folk på landet.
Den nya UMC (TMC) är enfas. Den går inte att få till trefas.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Det är ju också sjukt onödigt att man ska behöva ha 2 UMC/TMC, vilket slöseri med både pengar och resurser.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Min gissning är att Tesla kollat på hur många som verkligen nyttjar det och hur mycket dyrare det blir för dem.HelectriC skrev:Det är ju också sjukt onödigt att man ska behöva ha 2 UMC/TMC, vilket slöseri med både pengar och resurser.
Personligen: en gång på 1,5 år.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Ja och blir de exklusiva måste du bygga fler stolpar totalt vilket ökar kostnaderna jämfört med att ha högre laddhastighet för alla oavsett om man betalar eller ej. Eftersom de som inte betalar snabbt hamnar i en minoritet så lär det billigaste vara att satsa på att få alla att ta sig därifrån så snabbt som möjligt och ta betalt för laddning av alla som man kan av.taliz skrev:Ja visst är laddhastighet och genomströmning en viktig komponent, då det inte behövs lika många stolpar. Men samtidigt kommer ju antalet bilar öka enormt.OfarligTesla skrev:Det är väl ganska uppenbart hur de kan minska konstnaderna avsevärt? Ökar du laddhastighet så krävs färre stationer -> mindre investeringar och underhåll. Antalet superchargers per plats som krävs för att inte skapa kö är ju ett enkelt köteori-problem där är genomströmningen en väldigt viktig komponent. Högre laddhastighet ger då mycket högre genomströmning även på äldre bilar då helt plötsligt kan bilar som delar stolpe båda laddas med maxhastighet.taliz skrev:Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
Att bygga upp ett nät med Megachargers eller liknande kommer snarare sagt kosta mer då de måste ha laddare av båda typerna för annars kommer Megachargers blockeras av folk som Superchargar gratis.
Antalet bilar som i framtiden kommer få gratis laddning är ändå försvinnande liten i det stora hela så de kommer inte spela någon roll då de senaste årens försäljning har gratis laddning som inte följer med bilen utan endast första föraren.
Det lär ju säljas tiotals, om inte hundratals, ggr fler Model 3 och Y närmaste åren än det sålts S/X totalt.
Förstår inte vad du menar med att v3 skulle blockeras av Superchargers?
Min vilda gissning är att v3 kommer vara "exklusiva", dvs du KAN inte "supercharga" där. Utan de är endast för de som vill betala för privilegiet att ladda extra snabbt.
Vill man "supercharga" får man nyttja de gamla laddarna helt enkelt.
Sen tror jag inte en sekund på att det skulle säljas tiotals eller hundratals fler model 3 och Y närmasta åren än det sålts S/X totalt. Till dags dato ligger vi nära 400k av dessa totalt och att de ens når 4 miljoner 3 och Y “närmsta åren” känns osannolikt, att de skulle lyckas kränga 40 miljoner är ju inget någon seriöst kan tro på. Nu vet vi ju inte deras planer framåt men 2018 sålde de ju 100k st så skall vi räkna på att iaf säljer 50k per år framöver så får du lägga på 500k respektive 5 miljoner på sifforna ovan per år som ingår i dina “närmsta åren”.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
kallekula skrev:
Intressant:
Electrek’s Take
I think Tesla owners will still primarily use Tesla’s Supercharger network, but the adapter could still be useful to some thanks to the growing third-party networks.
The company is most likely making it standard in Europe because it would give an extra benefit to Model 3 buyers over Model S and Model X buyers, but I would assume that they will make the adapter available everywhere at some point since it can also be useful to some North American owners too.
The EVgo and Electrify America networks are starting to get a few stations that support Tesla’s charge rate and even though Tesla’s Superchargers will most likely be more convenient in most cases, you never know.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Varför skulle de behöva bygga fler stolpar totalt?OfarligTesla skrev:Ja och blir de exklusiva måste du bygga fler stolpar totalt vilket ökar kostnaderna jämfört med att ha högre laddhastighet för alla oavsett om man betalar eller ej. Eftersom de som inte betalar snabbt hamnar i en minoritet så lär det billigaste vara att satsa på att få alla att ta sig därifrån så snabbt som möjligt och ta betalt för laddning av alla som man kan av.taliz skrev:Ja visst är laddhastighet och genomströmning en viktig komponent, då det inte behövs lika många stolpar. Men samtidigt kommer ju antalet bilar öka enormt.OfarligTesla skrev:Det är väl ganska uppenbart hur de kan minska konstnaderna avsevärt? Ökar du laddhastighet så krävs färre stationer -> mindre investeringar och underhåll. Antalet superchargers per plats som krävs för att inte skapa kö är ju ett enkelt köteori-problem där är genomströmningen en väldigt viktig komponent. Högre laddhastighet ger då mycket högre genomströmning även på äldre bilar då helt plötsligt kan bilar som delar stolpe båda laddas med maxhastighet.taliz skrev:Låter ganska rimligt. Tesla säger ju att v3 kommer minska deras kostnader avsevärt.LarsL skrev:Har också varit inne på att Tesla kan komma med något nytt som gör att de inte längre behöver ge gratis laddning till gamla bilar. Supercharger V3 skulle kunna kallas för Megacharger och inte alls behöva beröras av gratisladdning som ju bara gäller Superchargers.
Hur har de tänkt göra det utan att ta betalt?
Antagligen betydligt billigare hårdvara, men betalning är nog en stor komponent.
"Gamla" SUC är "billigt"/gratis, medan v3 aldrig är gratis, utan alla får betala och då ett högre kW-pris än SUC.
Att bygga upp ett nät med Megachargers eller liknande kommer snarare sagt kosta mer då de måste ha laddare av båda typerna för annars kommer Megachargers blockeras av folk som Superchargar gratis.
Antalet bilar som i framtiden kommer få gratis laddning är ändå försvinnande liten i det stora hela så de kommer inte spela någon roll då de senaste årens försäljning har gratis laddning som inte följer med bilen utan endast första föraren.
Det lär ju säljas tiotals, om inte hundratals, ggr fler Model 3 och Y närmaste åren än det sålts S/X totalt.
Förstår inte vad du menar med att v3 skulle blockeras av Superchargers?
Min vilda gissning är att v3 kommer vara "exklusiva", dvs du KAN inte "supercharga" där. Utan de är endast för de som vill betala för privilegiet att ladda extra snabbt.
Vill man "supercharga" får man nyttja de gamla laddarna helt enkelt.
Sen tror jag inte en sekund på att det skulle säljas tiotals eller hundratals fler model 3 och Y närmasta åren än det sålts S/X totalt. Till dags dato ligger vi nära 400k av dessa totalt och att de ens når 4 miljoner 3 och Y “närmsta åren” känns osannolikt, att de skulle lyckas kränga 40 miljoner är ju inget någon seriöst kan tro på. Nu vet vi ju inte deras planer framåt men 2018 sålde de ju 100k st så skall vi räkna på att iaf säljer 50k per år framöver så får du lägga på 500k respektive 5 miljoner på sifforna ovan per år som ingår i dina “närmsta åren”.
De har ett väldigt stort nät av befintliga Superchargers, finns ingen större anledning att byta ut dem i närtid. v3 kan bli ett komplement till dem istället. Några stolpar per site initialt tex.
Tesla levererade nästan lika många bilar 2018 som dom gjort kombinerat under alla tidigare år. Majoriteten av dessa var Model 3, och majoriteten av dessa de sista två kvartalen. Dvs man växer inte linjärt utan exponentiellt. I och med introduktion av SR och Y, fler produktionsställen som tex Kina, så kommer de accelerera ytterligare.
Sen är förstås allt relativt, med "närmsta åren" tänker jag inom ca 5 år. Vi får se om Tesla spränger miljonvallen kanske 2021. Skulle inte förvåna mig om de säljer flera miljoner bilar 2024.
Oavsett så kommer S och X vara en försvinnande liten del av dessa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Skall du serva två olika typer kommer det alltid krävas fler stolpar än om du bara har en typ, antalet stolpar måste anpassas för att klara topparna inte genomsnittet. I annat fall blir v3 bara en gimmick som få kommer kunna lita på att det finns ledigt, vilket jag inte tror Tesla vill att det skall bli. När den kommer lär det helt klart bli att alla stolpar konverteras just för att högre genomströmning ger fördelar, däremot lär man inte kunna få full effekt per bil via nuvarande Typ-2 lösning (man är ändå begränsad av batterierna rätt snabbt med nuvarande S/X). Det lär också vara rätt billigt att konvertera nuvarande stolpar då alla kommer ha CCS kontakt vid det laget och de bara behöver fixa plats för fler av deras laddare i varje skåp.taliz skrev:Varför skulle de behöva bygga fler stolpar totalt?
De har ett väldigt stort nät av befintliga Superchargers, finns ingen större anledning att byta ut dem i närtid. v3 kan bli ett komplement till dem istället. Några stolpar per site initialt tex.
Tesla levererade nästan lika många bilar 2018 som dom gjort kombinerat under alla tidigare år. Majoriteten av dessa var Model 3, och majoriteten av dessa de sista två kvartalen. Dvs man växer inte linjärt utan exponentiellt. I och med introduktion av SR och Y, fler produktionsställen som tex Kina, så kommer de accelerera ytterligare.
Sen är förstås allt relativt, med "närmsta åren" tänker jag inom ca 5 år. Vi får se om Tesla spränger miljonvallen kanske 2021. Skulle inte förvåna mig om de säljer flera miljoner bilar 2024.
Oavsett så kommer S och X vara en försvinnande liten del av dessa.
Skulle inte tro att de kan växa exponentiellt speciellt länge faktiskt, men visst det finns ju en positiv sannolikhet att de tillverkar 40 miljoner 3+Y närmaste 5 åren men jag tycker inte det är realistiskt. Tillverkar de 1 miljon i genomsnitt av 3+Y 2021-2023 (vilket känns osannolikt det med) så når du precis över din lägsta nivå du trodde tidigare (givet att de inte säljer en enda S eller X de närmaste 5 åren). Trodde jag som du skulle jag slänga in massa pengar i Tesla då de i så fall kommer gå upp brutalt mycket närmaste 5 åren.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Tesla har redan olika typer av stolpar med olika laddare i sig.OfarligTesla skrev:Skall du serva två olika typer kommer det alltid krävas fler stolpar än om du bara har en typ, antalet stolpar måste anpassas för att klara topparna inte genomsnittet. I annat fall blir v3 bara en gimmick som få kommer kunna lita på att det finns ledigt, vilket jag inte tror Tesla vill att det skall bli. När den kommer lär det helt klart bli att alla stolpar konverteras just för att högre genomströmning ger fördelar, däremot lär man inte kunna få full effekt per bil via nuvarande Typ-2 lösning (man är ändå begränsad av batterierna rätt snabbt med nuvarande S/X). Det lär också vara rätt billigt att konvertera nuvarande stolpar då alla kommer ha CCS kontakt vid det laget och de bara behöver fixa plats för fler av deras laddare i varje skåp.taliz skrev:Varför skulle de behöva bygga fler stolpar totalt?
De har ett väldigt stort nät av befintliga Superchargers, finns ingen större anledning att byta ut dem i närtid. v3 kan bli ett komplement till dem istället. Några stolpar per site initialt tex.
Tesla levererade nästan lika många bilar 2018 som dom gjort kombinerat under alla tidigare år. Majoriteten av dessa var Model 3, och majoriteten av dessa de sista två kvartalen. Dvs man växer inte linjärt utan exponentiellt. I och med introduktion av SR och Y, fler produktionsställen som tex Kina, så kommer de accelerera ytterligare.
Sen är förstås allt relativt, med "närmsta åren" tänker jag inom ca 5 år. Vi får se om Tesla spränger miljonvallen kanske 2021. Skulle inte förvåna mig om de säljer flera miljoner bilar 2024.
Oavsett så kommer S och X vara en försvinnande liten del av dessa.
Skulle inte tro att de kan växa exponentiellt speciellt länge faktiskt, men visst det finns ju en positiv sannolikhet att de tillverkar 40 miljoner 3+Y närmaste 5 åren men jag tycker inte det är realistiskt. Tillverkar de 1 miljon i genomsnitt av 3+Y 2021-2023 (vilket känns osannolikt det med) så når du precis över din lägsta nivå du trodde tidigare (givet att de inte säljer en enda S eller X de närmaste 5 åren). Trodde jag som du skulle jag slänga in massa pengar i Tesla då de i så fall kommer gå upp brutalt mycket närmaste 5 åren.
Att byta ut tiotusentals stolpar och alla laddare finns inte en chans att de kommer göra iom v3. Det skulle kosta galet mycket.
Nej 40 miljoner lär de inte få ut, det tror nog inte många på, och det är inte vad jag sagt heller.
Hur ration S/X/3/Y fördelar sig kommer skilja sig enormt på olika marknader. I Kalifornien sannolikt mer än en S/X per tio 3/Y. På andra ställen >100 3/Y per S/X.
Jag tycker Tesla är högt värderade idag. Men samtidigt, jämför man med Facebook, Amazon, Netflix mfl känns det som att börsvärdet skulle kunna öka ungefär tiofaldigt. Tesla är i min mening samma typ av ”disruptive” som dem.
Därför har jag mycket pengar i tsla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Någon som hört mer om CCS-adaptern till Model S/X?
Det märkliga är att Tesla nu tagit bort all information om adaptern på hemsidan?
https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
Det märkliga är att Tesla nu tagit bort all information om adaptern på hemsidan?
https://www.tesla.com/sv_SE/Support/charging-connectors
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7451
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Uppdaterad sida om laddning - CCS från 1 feb 2019
Utan att veta skulle jag gissa CCS adaptern blir som CHAdeMO adaptern var: över ett år försenat.