Mycket bra analys av Kadhammar. Han tar upp och funderar över vad skrivningen i januariöverenskommelsens punkt nr. 31 egentligen betyder:
Från år 2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
När han ringer till Volvo och Scania och frågar hur de planerar inför detta så ställer de sig helt frågande. I deras värld finns det inte på kartan att inte få sälja fossilfordon efter 2030.
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Fossilfordon. En lastbil som drivs på HVO100 eller liknade är väl inte ett fossilfordon?
Precis, beror ju på hur man tolkar det. Snubben från Volvo Trucks sa att om förbudet gäller förbränningsmotorer blir det svårt, och det är ju inte så svårt att inse.
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Har inte koll på hur Tesla Semi är gjord och så. Men reglerna för lastbilar är annorlunda i USA kontra Ex Sverige. Det finns Max längd för lastbilsekipage. Minns inte exakt men säg 24 meter. I Sverige mäts hela lastbilen medans USA mäter från föraren och bakåt eller om det är skåp och bakåt, plus att dom inte har samma längdkrav. Därför är det inte så vanligt att se huv på lastbilar i Europa just för att huven skäl plats för gods. Man vill ha liten hytt i en lastbil förutom fjärr där du även vill kunna övernattat ordentligt.
Så att ersätta i Europa kan vara bökigare än USA men säger inte att det måste vara det bara att det är olika förutsättningar.
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det och en del olika kombinationer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
25,25 meter är maxlängden på en lastbil. Men det förutsätter en del andra saker. Det är ganska krångliga regler kring det och en del olika kombinationer.
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?
Jag får nog säga att jag också har svårt att helt tänka bort förbränningsmotorer när det gäller tunga transporter så nära som 2030. Om det nu är förbränningsmotorer som ska förbjudas.
Om vi ska tro på Elon Musk och Tesla Semi så borde det inte vara några problem att ersätta även de tunga transporterna.
Tror du missförstod mig, jag är övertygad om att det kommer gå att köra en stor del av de tunga transporterna med eldrift inom en inte alltför avlägsen framtid. Men jag tror också att det kommer finnas ett gäng fall som kommer kräva förbränningsmotorer av olika skäl, dvs svårt att _helt_ tänka bort förbränningsmotorer för tunga transporter redan 2030.
Och det var ju det som kommenterades i artikeln, ett totalförbud. Det utesluter ju inte att de också ser en stor marknad för eldrivna lastbilar.
Och vi har en annan maxhöjd i Sverige än i Europa va ? Eller är det Europa som har kontra resten av världen ?
Maxhöjden på fordon varierar inom Europa mellan 4.0 och 4.9 meter om jag inte missminner mig.
Som kuriosa kan nämnas att det inte finns någon maxhöjd i Sverige. Däremot byggs broar, tunnlar etc för 4.5 meter och är höjden mindre skyltas det. Däremot skyltas det inte om höjden är högre än 4.5m så om du ger dig ut med ett ännu högre fordon så gäller det att du i förväg har kollat alla tunnlar och broar på vägen.
Maxvikten är som lägst 40 ton inom EU, men massor av undantag och dispenser finns. Sverige tillåter sedan förra året 74 ton på vägar i bärighetsklass 4. Situationen är snarlikt i USA: som lägst tillåts 80 000 Lbs.
På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
Är det någon som gärna vill in på TSLA??
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
På sistone har det visat sig att Tesla är ett luftslott med en vd som lovar runt och håller tunt. Nu blir bilbolaget omkört av en massa andra producenter av elbilar.
Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.
"Felet" Tesla/Elon gör att långt innan något finns berätta om det och är man så tidig att berätta om visionen så kanske inte allt blir 100% som man tänkte. Många har svårt att förhålla sig till en visionär och tar allt som sägs bokstavligen istället för en målsättning och då upplever man förstås att det lovas runt och håller tunt.
Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?
Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrum
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Precis, rädda vad som räddas kan av mack och verkstadsbusiness. Helst innan för många smakat på elbilshonungen...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Dagens Industri 12/2 Henrik Mitelman skriver om kronkolappsen.Sid 22. Inledningen av artickeln.
Han gör en jämförelse med Telsa som jag och nog fler på forumet gör en annan bedömning om.
Man undrar ju om dom som håller på med dom här olika "åka till macken och tanka"-lösningarna med vätgas, elektrolyt, etc faktiskt har kört en modern batteribil?
Dom försöker ju lösa problem som inte finns, det här citatet är ju talande:
Det här behöver ingen kostsam ombyggnad av elnätverket i USA. Istället kan man konvertera bensinmackar till att pumpa ny elektrolyt och ta emot uttjänt, samt konvertera verkstäder som gör oljebyten till att byta anoder
Det är ju precis det jag saknar med min bil, att behöva åka och tanka, och att göra oljebyten med jämna mellanrum
/fth
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.
Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?
Nä, nu låter ni lite som bakåtsträvande ICE-fanatiker. "Kommer aldrig att funka, alldeles för besvärligt!"
Det är väl förträffliga fördelar om man kan bygga en lättare (och kanske billigare) tyst och responsiv elbil som kan "laddas" lika snabbt som en diesel. Lite jobbigt med anodbyte, men det kan man nog lära sig hantera.
Jag skulle inte vilja ha en ens om de gav mig den gratis med fri laddning. Skulle inte få för mig att köpa en bil som måste köras och tankas.
Såna här idéer kan bara folk hitta på och tro på om de inte använt en elbil eller finns det någon elbilist som drömmer om en sådan här lösning?