Jeppe_E skrev:Varför är det konstigt?okaenrique skrev:
jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Är sverige 0,3 % Elbilmarknad i EU ?
Moderator: Redaktion
Jeppe_E skrev:Varför är det konstigt?okaenrique skrev:
jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
AndreasA skrev:Cscc Europe ska vara framme i Zeebrugge om 4 dagar.
Tror hon kommer bli sen, hon har inte passerat Azorerna än och hon kör långsamt, storm igen?
Gå in på skeppets sida på maritime traffic https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPEmnorthfield skrev:AndreasA skrev:Cscc Europe ska vara framme i Zeebrugge om 4 dagar.
Tror hon kommer bli sen, hon har inte passerat Azorerna än och hon kör långsamt, storm igen?
Hur fick du upp en som är tagen för ungefär 40min sedan? Enligt MarineTraffic har hon inte lämnat ny position sedan den 13de feb.
okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:Varför är det konstigt?okaenrique skrev:
jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Är sverige 0,3 % Elbilmarknad i EU ?
Jeppe_E skrev:okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:Varför är det konstigt?okaenrique skrev:
jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Är sverige 0,3 % Elbilmarknad i EU ?
Du trodde att bilarna skulle liksom på något magiskt vis bara dyka upp i Sverige, alla 1600 som är beställda? Dvs 160 biltransporter?
Ponera att det finns 10 biltransporter som är dedikerade till Sverige. Det tar 2 dagar för dem att nå Malmö. Lastas av och sen lasta andra bilar till Europa, som i sin tur skall lastas av innan de kan hämta nya Teslor. Så säg att det tar 6 dagar för en lastbil ToR. Så 10 lastbilar i veckan, lite förenklat. Så, 16 veckor. innan alla som beställt fått sina bilar. Om man nu tycker det verkar orimligt, så kan man ju säga, okej 20 biltransporter till Sverige. Då är det 8 veckor.
Logistikens vägar äro outgrundliga.
Nu tror jag inte att det finns 9000 Model 3 i Europa med tanke på att första skeppet bara hade lite över 1000 st, inte 3000 st. Hur vet du att det finns 23 st i Sverige?okaenrique skrev:jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Jag har inte sett någon lastbil i Europa som klarar 10 bilar, men vad vet jag, det kanske finns... Det vanligaste verkar vara 7 bilar.Jeppe_E skrev:Du trodde att bilarna skulle liksom på något magiskt vis bara dyka upp i Sverige, alla 1600 som är beställda? Dvs 160 biltransporter?
Ponera att det finns 10 biltransporter som är dedikerade till Sverige. Det tar 2 dagar för dem att nå Malmö. Lastas av och sen lasta andra bilar till Europa, som i sin tur skall lastas av innan de kan hämta nya Teslor. Så säg att det tar 6 dagar för en lastbil ToR. Så 10 lastbilar i veckan, lite förenklat. Så, 16 veckor. innan alla som beställt fått sina bilar. Om man nu tycker det verkar orimligt, så kan man ju säga, okej 20 biltransporter till Sverige. Då är det 8 veckor.
Logistikens vägar äro outgrundliga.
Jeppe_E skrev:okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:Varför är det konstigt?okaenrique skrev:
jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Är sverige 0,3 % Elbilmarknad i EU ?
Du trodde att bilarna skulle liksom på något magiskt vis bara dyka upp i Sverige, alla 1600 som är beställda? Dvs 160 biltransporter?
Ponera att det finns 10 biltransporter som är dedikerade till Sverige. Det tar 2 dagar för dem att nå Malmö. Lastas av och sen lasta andra bilar till Europa, som i sin tur skall lastas av innan de kan hämta nya Teslor. Så säg att det tar 6 dagar för en lastbil ToR. Så 10 lastbilar i veckan, lite förenklat. Så, 16 veckor. innan alla som beställt fått sina bilar. Om man nu tycker det verkar orimligt, så kan man ju säga, okej 20 biltransporter till Sverige. Då är det 8 veckor.
Logistikens vägar äro outgrundliga.
Hur vet du att det finns 23 st i Sverige?OldschoolWarfare skrev:okaenrique skrev:jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Fanns mist 10 i Malmö idag, men naturligtvis är väl alla inte "reggade" så därför kanske statistiken haltar.okaenrique skrev:Hur vet du att det finns 23 st i Sverige?OldschoolWarfare skrev:okaenrique skrev:jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
jag kollar här https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... d-17127736
Ja, det tar tid. Norge fick väl 600 bilar förra veckan, och av dem har endast 81 st registrerats, varav 36 st var idag. Får se hur många som reggas imorgon!leiflodde skrev:Fanns mist 10 i Malmö idag, men naturligtvis är väl alla inte "reggade" så därför kanske statistiken haltar.okaenrique skrev:Hur vet du att det finns 23 st i Sverige?OldschoolWarfare skrev:okaenrique skrev:jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
jag kollar här https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... d-17127736
Trist! Bilar finns ju dock bevisligen i Sverige redan nu så försening i Belgien kan inte vara hela sanningenrichardryderstedt skrev:Hade ett trevligt samtal med Tesla idag.. Informationen var att pga problemen i Belgien så är allt försenat.. Från slutet Feb till " Mars " SUCK.. Ytterligare nämnde den trevliga damen att INGA bilar skickas till sverige via båt utan alla till Europa går via Belgien.
Kan inte bekräfta på något sätt om allt detta är sant eller ej men det var den info jag fick idag.. Vänta.. är inte min starkaste egenskap tyvärr.
LR AWD Svart, 18"
Trafikverket är en anledning, de hade inte registrerat den första batchen i tid.jan_b skrev:Trist! Bilar finns ju dock bevisligen i Sverige redan nu så försening i Belgien kan inte vara hela sanningenrichardryderstedt skrev:Hade ett trevligt samtal med Tesla idag.. Informationen var att pga problemen i Belgien så är allt försenat.. Från slutet Feb till " Mars " SUCK.. Ytterligare nämnde den trevliga damen att INGA bilar skickas till sverige via båt utan alla till Europa går via Belgien.
Kan inte bekräfta på något sätt om allt detta är sant eller ej men det var den info jag fick idag.. Vänta.. är inte min starkaste egenskap tyvärr.
LR AWD Svart, 18"
Jo, jag bara tog en siffra som var enkel att överslagsräkna. Eftersom jag inte vet hur många biltransporter Tesla har anlitat, så spelar 10x10 eller 15x7 inte så stor roll för ekvationen.OldschoolWarfare skrev:Jag har inte sett någon lastbil i Europa som klarar 10 bilar, men vad vet jag, det kanske finns... Det vanligaste verkar vara 7 bilar.
Med risk för att låta spydig, så.... Men det är ju inte bara inom kommunikation som Tesla har dåliga processer och kompetens. Det är fortfarande ett ungt företag som kanske inte alltid har fokuserat på kringfunktionerna i bolaget. Det gick ju an när man sålde några tusen bilar om året. Men nu säljer de flera tusen i veckan, så då fattas det en del, både kompetensmässigt och processmässigt.okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:okaenrique skrev:Jeppe_E skrev:Varför är det konstigt?okaenrique skrev:
jätte konstig att det finns 9000 bilar m3 i europa och bara 23 i sverige .
Är sverige 0,3 % Elbilmarknad i EU ?
Du trodde att bilarna skulle liksom på något magiskt vis bara dyka upp i Sverige, alla 1600 som är beställda? Dvs 160 biltransporter?
Ponera att det finns 10 biltransporter som är dedikerade till Sverige. Det tar 2 dagar för dem att nå Malmö. Lastas av och sen lasta andra bilar till Europa, som i sin tur skall lastas av innan de kan hämta nya Teslor. Så säg att det tar 6 dagar för en lastbil ToR. Så 10 lastbilar i veckan, lite förenklat. Så, 16 veckor. innan alla som beställt fått sina bilar. Om man nu tycker det verkar orimligt, så kan man ju säga, okej 20 biltransporter till Sverige. Då är det 8 veckor.
Logistikens vägar äro outgrundliga.
Så varför står på Tesla att leverans i Februari ? kan dem inte planera deras jobb ?
Förhoppningsvis fylld med 19-tums AWDAndreasA skrev:För oss som inte har fått VIN, slutfaktura eller något annat livstecken från Tesla så kan det vara kul att veta Cscc Europe nu passerar Azorerna.
Så vem vet, på fredag/i helgen kanske det plingar till.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPE
Jag håller också tummarna!AndreasA skrev:För oss som inte har fått VIN, slutfaktura eller något annat livstecken från Tesla så kan det vara kul att veta Cscc Europe nu passerar Azorerna.
Så vem vet, på fredag/i helgen kanske det plingar till.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPE
Lite OT, men varför har kraftverket i bakgrunden kondensortorn när det ligger brevid vattnet?hakan_k skrev:Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
ippodrome skrev:Jag håller också tummarna!AndreasA skrev:För oss som inte har fått VIN, slutfaktura eller något annat livstecken från Tesla så kan det vara kul att veta Cscc Europe nu passerar Azorerna.
Så vem vet, på fredag/i helgen kanske det plingar till.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/de ... SCC_EUROPE
Sålde firmabilen i fredags och skulle helst slippa köra runt i gammelbilen som dottern övningskör i, en Peugeot 307’a från -03 är inte särskilt läcker som daglig tjänare!
Fasen, skulle inte ha velat så innan jag tryckte på beställ-knappen.
Dröjde till 15/12 innan jag gjorde slag i saken, nu får man vänta då rätt många var snabba och slog till runt 5’e.
Löjligt liten skillnad i sammanhanget men den här väntan från dec känns sjukt mycket jobbigare än 31/3-16 till 5/12-18 gjorde.
Är den extra långsam eller? Hålla på å åka en hel månad?hakan_k skrev:Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
För att det är USA och det ska se coolt och stort ut...?Kalle skrev:Lite OT, men varför har kraftverket i bakgrunden kondensortorn när det ligger brevid vattnet?hakan_k skrev:Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.
Hon har inte kastat loss än, men kastar hon loss imorgon har hon 24 dagar på sig, vilket väl är ungefär samma tid som de andra båtarna har tagit.TiborBlomhall skrev:Är den extra långsam eller? Hålla på å åka en hel månad?hakan_k skrev:Verkar som Grand Venus är nästa båt till Europa med beräknad ankomst 16 mars. Dock har den inte lämnat SF än.