Körkort

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ClownenXD
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 jul 2015 11:22

Körkort

Inlägg av ClownenXD »

Hej alla teslavänner!
Jag heter Johan och är 15 och gillar Tesla en hel del, men familjen har ingen, ännu.;) Vi provkörde en tesla på aminogatan för ett tag sedan och sen dess är jag såld. Även dom 2 som betalar är också ganska övertalade. Men, eftersom att jag är 15 (fyllde igår) så är det ganska exakt ett år tills jag kan börja övningsköra. Mamma tycker det det är ganska viktigt att jag tar manuellt körkort. Ni andra som har barn, hur har ni löst det?
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Körkort

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Hejsan,

Vi skickar iväg dom på intensivkurs.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
ClownenXD
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 jul 2015 11:22

Re: Körkort

Inlägg av ClownenXD »

SR-71-BlackBird skrev:
Hejsan,

Vi skickar iväg dom på intensivkurs.
Och sen kör de hemma med teslan för att få in körningen?
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Körkort

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Vi har en lite bensinbil som det tränas växling i också.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Körkort

Inlägg av danni »

I dagsläget känns det viktigt att få köra manuell också. Inte sällan är man hänvisad till hyrbilar, och det är inte alltid det går att få tag på automat. Samt kunna köra vänners bilar, låna bil med dragkrok, etc.

Jag har tidigare funderat lite på hur jag ska lösa det för mina barn, i och med att jag inte haft manuell bil på eoner och haft planer på att aldrig någonsin ha det igen. Nu ser det ju faktiskt ut som att det kanske inte kommer spela så stor roll när de väl får börja övningsköra (11,5 år kvar för den äldsta :D) men intensivkurs som redan föreslagits låter ju som en utmärkt lösning på det problemet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
ClownenXD
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 jul 2015 11:22

Re: Körkort

Inlägg av ClownenXD »

danni skrev:
I dagsläget känns det viktigt att få köra manuell också. Inte sällan är man hänvisad till hyrbilar, och det är inte alltid det går att få tag på automat. Samt kunna köra vänners bilar, låna bil med dragkrok, etc.

Jag har tidigare funderat lite på hur jag ska lösa det för mina barn, i och med att jag inte haft manuell bil på eoner och haft planer på att aldrig någonsin ha det igen. Nu ser det ju faktiskt ut som att det kanske inte kommer spela så stor roll när de väl får börja övningsköra (11,5 år kvar för den äldsta :D) men intensivkurs som redan föreslagits låter ju som en utmärkt lösning på det problemet.
Om 11,5 år så har nog utveckligen gått framåt! Så det är nog lungt.
Som sagt låter intensivkurs bäst, men men..
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Körkort

Inlägg av Dan »

Båda våra bilar är automatare och vår tanke är att köpa en billigare manuell bil när det är dags för äldsta barnet att övningsköra (om ett par år). Denna kan man ju alltid sälja igen när körkortet är ordnat alt. göra en bra deal med barnen att de får köpa den för ett bra pris och ha som första bil till de sparat ihop till en egen Tesla.

Håller helt med din mamma och danni att det är viktigt att ta körkort för manuellt växlad bil även om det lär bli mer och mer automatare i framtiden.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Körkort

Inlägg av Herr X »

Som flera andra skriver - ta absolut inte körkort med automat, eftersom du då får detta som villkor i körkortet och inte får lov att köra manuell. Ett sådant villkor kommer bli ett stort handikapp för dig i livet eftersom det fortfarande är väldigt vanligt med manuella växellådor. Tänk när du behöver flytta och hyr en lätt lastbil, när du ska på bilsemester med polarna och hyr en husbil etc. etc.

Jag har två elbilar och har inte längre någon manuell låda - kommer nog att köpa en gammal skitbil med manuell låda när mina barn ska övningsköra.
Typ nåt sånt: http://www.blocket.se/goteborg/Renault_ ... ?ca=11&w=3
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Werzion
Inlägg: 160
Blev medlem: 14 jun 2014 22:18
Ort: Jönköping

Re: Körkort

Inlägg av Werzion »

Tips: på inhägnat område krävs inte körkort :)

Körde slalom* med en Porsche Boxster S cirka 2-3 år innan jag tog körkort vid 18 :D
(TipTronic på farsans första Boxster så det var bara att gasa, bromsa och svänga som en Go-Cart. Sedermera blev det en med manuell låda så man fick vispa runt i bensinen själv)


* Exempel:
ClownenXD
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 jul 2015 11:22

Re: Körkort

Inlägg av ClownenXD »

Tack för alla förslag!!
Model X 90D, Svart interiör, 6 säten
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Körkort

Inlägg av MaLund13 »

Är i en liknande situation. Har övningskört sedan jag fyllde 16, ungefär ett halvår sedan. Tror det är viktigt att lära sig grunderna med en manuell växellåda, för det är ju lättare att därefter prova en automatväxlad eller eldriven bil än att lära sig att växla själv i efterhand. Jag har kört vår manuella Peugeot för det mesta, men har även provat en automatväxlad någon enstaka gång, eftersom föräldrarna använder mest den. Som mål med övningskörningen har jag såklart att få provköra en Tesla själv när jag är klar, men innan det ska jag försöka dra med föräldrarna så vi får uppleva bilen lite först Hoppas det vänder deras skepticism lite grann.
Lycka till med övningskörningen sen
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Körkort

Inlägg av danni »

MaLund13 skrev:
Är i en liknande situation. Har övningskört sedan jag fyllde 16, ungefär ett halvår sedan. Tror det är viktigt att lära sig grunderna med en manuell växellåda, för det är ju lättare att därefter prova en automatväxlad eller eldriven bil än att lära sig att växla själv i efterhand. Jag har kört vår manuella Peugeot för det mesta, men har även provat en automatväxlad någon enstaka gång, eftersom föräldrarna använder mest den. Som mål med övningskörningen har jag såklart att få provköra en Tesla själv när jag är klar, men innan det ska jag försöka dra med föräldrarna så vi får uppleva bilen lite först Bild Hoppas det vänder deras skepticism lite grann.
Lycka till med övningskörningen sen Bild
Och det är också värt att notera att om du gör uppkörningen med en automatväxlad bil så får du ett körkort med en begränsning som säger att du inte ens får lov att köra manuella bilar sen, så att lära sig själv i efterhand är inte riktigt ett alternativ (om man inte vill göra en ny uppkörning).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Körkort

Inlägg av Telsa »

När jag övningskörde själv så var det till 99% i en automatväxlad bil. Det svåra med bilkörning är faktiskt inte att växla. Visst behöver man träna ett antal timmar för att lära sig växla utan att titta, och att växla ner vid rätt tillfälle osv. Mängdträning med familjens automatbil och sen hyra/låna manuell bil tills växlingen sitter, tror jag är helt rätt väg.

Körkort för manuell växellåda är nog användbart i minst 10 år till, även om till och med små lastbilar som man hyr brukar ha automatlåda nuförtiden.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Körkort

Inlägg av Herr X »

MaLund13 skrev:
Är i en liknande situation. Har övningskört sedan jag fyllde 16, ungefär ett halvår sedan. Tror det är viktigt att lära sig grunderna med en manuell växellåda, för det är ju lättare att därefter prova en automatväxlad eller eldriven bil än att lära sig att växla själv i efterhand. Jag har kört vår manuella Peugeot för det mesta, men har även provat en automatväxlad någon enstaka gång, eftersom föräldrarna använder mest den. Som mål med övningskörningen har jag såklart att få provköra en Tesla själv när jag är klar, men innan det ska jag försöka dra med föräldrarna så vi får uppleva bilen lite först Bild Hoppas det vänder deras skepticism lite grann.
Lycka till med övningskörningen sen Bild
OT, men du formulerar väldigt bra för att bara vara 16 år. Hade för mig att 16-åringar knappt var torra bakom öronen, men jag får nog revidera den åsikten :) Men det är förstås kanske inte alla 16-åringar som söker sig till något så nischat som ett elbilsforum...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Körkort

Inlägg av LarsL »

När jag tog körkort så hade familjen automatväxlat så jag fick låna bil till uppkörningen. En Volvo 240 med stor diesel, var nästan som automat den med den kunde starta på nästan vilken växel som helst. Men som sagt det är mycket att lära sig om att köra förutom att växla så många mil krävs innan sånt sitter och det funkar i en automat också. På den tiden hade vi bara 6 månader på oss att lära oss också, men hade kört traktor innan ska väl sägas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Körkort

Inlägg av danni »

Ja, det viktigaste att lära sig är ju var man ska ha uppmärksamheten, risktänkande, beteende mot andra trafikanter, etc, och det kanske bara blir lättare att lära sig om man slipper tänka på att växla under tiden. Sen kanske inte ett slagskepp till bil som Model S är det lättaste att hantera i tät trafik om man är ovan vid att köra bil :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Körkort

Inlägg av MaLund13 »

Herr X skrev:
MaLund13 skrev:
Är i en liknande situation. Har övningskört sedan jag fyllde 16, ungefär ett halvår sedan. Tror det är viktigt att lära sig grunderna med en manuell växellåda, för det är ju lättare att därefter prova en automatväxlad eller eldriven bil än att lära sig att växla själv i efterhand. Jag har kört vår manuella Peugeot för det mesta, men har även provat en automatväxlad någon enstaka gång, eftersom föräldrarna använder mest den. Som mål med övningskörningen har jag såklart att få provköra en Tesla själv när jag är klar, men innan det ska jag försöka dra med föräldrarna så vi får uppleva bilen lite först Bild Hoppas det vänder deras skepticism lite grann.
Lycka till med övningskörningen sen Bild
OT, men du formulerar väldigt bra för att bara vara 16 år. Hade för mig att 16-åringar knappt var torra bakom öronen, men jag får nog revidera den åsikten :) Men det är förstås kanske inte alla 16-åringar som söker sig till något så nischat som ett elbilsforum...
Herr X skrev:
MaLund13 skrev:
Är i en liknande situation. Har övningskört sedan jag fyllde 16, ungefär ett halvår sedan. Tror det är viktigt att lära sig grunderna med en manuell växellåda, för det är ju lättare att därefter prova en automatväxlad eller eldriven bil än att lära sig att växla själv i efterhand. Jag har kört vår manuella Peugeot för det mesta, men har även provat en automatväxlad någon enstaka gång, eftersom föräldrarna använder mest den. Som mål med övningskörningen har jag såklart att få provköra en Tesla själv när jag är klar, men innan det ska jag försöka dra med föräldrarna så vi får uppleva bilen lite först Bild Hoppas det vänder deras skepticism lite grann.
Lycka till med övningskörningen sen Bild
OT, men du formulerar väldigt bra för att bara vara 16 år. Hade för mig att 16-åringar knappt var torra bakom öronen, men jag får nog revidera den åsikten :) Men det är förstås kanske inte alla 16-åringar som söker sig till något så nischat som ett elbilsforum...
Tack :) Det inlägget var inte så spontant , men jag försöker ändå allmänt ge ett seriöst intryck när jag skriver något på internet. Sedan kanske jag inte alltid är likadan irl, men men Bild
Tror nog många unga är betydligt mer öppna mot nya drivmedel än många vuxna, ungefär som smartphones etc. Sedan är det förstås få 16-åringar som ens funderat på att köpa en elbil, men man kan ju intressera sig för Teslor utan att behöva ha någon Bild
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Körkort

Inlägg av Herr X »

MaLund13 skrev:
Tror nog många unga är betydligt mer öppna mot nya drivmedel än många vuxna, ungefär som smartphones etc.
Tror nog kanske inte att det är någon skillnad på unga och vuxna när det gäller öppenhet för ny teknologi och progressivitet i samhället (som exempelvis alternativa drivmedel). Vuxna brukar dock ha en arsenal av erfarenhet som gör att man är lite mer skeptisk mot fenomenala påståenden i allmänhet. Elbilar sorteras nog för många vuxna in under kategorin "för bra för att vara sant - här ligger nog en hund begraven", vilket gör att man är mer skeptisk än vad man borde vara i det här specifika tillfället. Samhället är nämligen späckat av fantastiska påståenden om allt från mirakelmediciner till konspirationsteorier, och den som varit med ett tag vet att enkla lösningar på komplexa problem gärna kommer med en sur eftersmak.

Titta på ungdomarna i de politiska ungdomsförbunden - de saknar i regel den erfarenhet som behövs för att kunna vara pragmatisk för utmaningar i samhället, och kommer gärna med väldigt enkla lösningar långt ute på den politiska skalans ytterkanter. När de inte stormar tunnelbanestationer så har de nazistmanifestationer ute i förorterna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar