Min blåa P85D står och tankar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Tankar i Arboga.
image.jpeg
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Herr X »

Verkligen snygg, men den hade sett bättre ut med 19" originalfälgar! :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Ha ha! Jo jag funderar på att nedgradera fälgarna! ;-)

Får se vilka fälgar det blir i vinter. Inte införskaffat några ännu. 19" turbin och gråa eller svarta kanske är optimalt. Svårt med 20-21" och Nordiska dubbfria eller dubb. Finns men klurigt med dimensionerna över 19"...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

På bilden står luftfjädringen i "standard". För optimal look borde jag sänka den lite även vs "low" och på med spacers då däcken inte orginal linjerar perfekt. Men inte orkat... Passerat 40 så blivit lönnfet och lat... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Andreasson »

Snygg! Är din blåa färg den som heter "Deep Blue Metallic" i DesignStudion?
Synd att du skrev Arboga, annars hade jag kunnat stila lite... ;)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Herr X »

Den är verkligen fin alltså... kanske ska ge upp mina fula 19"-fälgar och köpa 21" mörka turbin.. vad tycker du?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Den är folierad. Färgen är Hexis blue metallic och jobbet gjort av wrapzone. Färgen är något ljusare och mer metallic/chrome tryck än den nya Teslablåa. Den nya teslablåa är något mörkare. Jättefin den med tycker jag.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Herr X skrev:
Den är verkligen fin alltså... kanske ska ge upp mina fula 19"-fälgar och köpa 21" mörka turbin.. vad tycker du?
Skulle bli skitsnyggt på din vita! 19"arna kanske kan lela vinterfälg? Gråa/svarta fälgar passar väldigt bra på vit bil. Extra snyggt om du kan få bort chromet och få det i svart. Och avart carbonvinge. Den kombon gör en vit kärra sexig. Jag tycker chromet funkar på den blåa. Wrapzone ville verkligen inte foliera chromet. De säger att det inte blir bra.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Ta inte min ironi i vissa inlägg på tungt allvar. Ingen Tela är ful och 19" fälgarna funkar. Dock klart snyggare med turbin 21. Dock är ordet fula fel för några av Teslas fälgar om man skall vara ärlig. Jo det finns en fälg som verkligen är ful men den säljs inte längre. De där svarta sakerna som skulle spara några mil. Kommer inte ihåg vad de hette. Försvann eftersom nästan ingen valde dem...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Ta inte min ironi i vissa inlägg på tungt allvar. Ingen Tela är ful och 19" fälgarna funkar. Dock klart snyggare med turbin 21. Dock är ordet fula fel för några av Teslas fälgar om man skall vara ärlig. Jo det finns en fälg som verkligen är ful men den säljs inte längre. De där svarta sakerna som skulle spara några mil. Kommer inte ihåg vad de hette. Försvann eftersom nästan ingen valde dem...
Björn Nyland valde dem...

Jag tycker att de mörkgrå är sjukt snygga men är så rädd att det ska bullra något förskräckligt. Snackade med en kille på en Supercharger som sa att det var en signifikant skillnad när han lade om från 19" vinterdäck till 21" sommardäck - bilen blev både stötigare och bullrigare. Det är egentligen det som gör att jag står och velar - vill väldigt gärna köpa mörkgrå 21" turbin men är rädd att jag kommer bli hemskt missnöjd med både ljud och komfort..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Kenth »

Herr X skrev:
hybris skrev:
Ta inte min ironi i vissa inlägg på tungt allvar. Ingen Tela är ful och 19" fälgarna funkar. Dock klart snyggare med turbin 21. Dock är ordet fula fel för några av Teslas fälgar om man skall vara ärlig. Jo det finns en fälg som verkligen är ful men den säljs inte längre. De där svarta sakerna som skulle spara några mil. Kommer inte ihåg vad de hette. Försvann eftersom nästan ingen valde dem...
Björn Nyland valde dem...

Jag tycker att de mörkgrå är sjukt snygga men är så rädd att det ska bullra något förskräckligt. Snackade med en kille på en Supercharger som sa att det var en signifikant skillnad när han lade om från 19" vinterdäck till 21" sommardäck - bilen blev både stötigare och bullrigare. Det är egentligen det som gör att jag står och velar - vill väldigt gärna köpa mörkgrå 21" turbin men är rädd att jag kommer bli hemskt missnöjd med både ljud och komfort..
Jag hade original 19" men bytte till 21" mörkgrå för några månader sedan. Är väldigt nöjd med utseendet 8-)
Tycker inte att det är speciellt mycket stötigare heller (har dock luftfjädringen) MEN de är betydligt mer högljudda än 19".
Kanske om man byter däck att man kan få ner ljudnivån.
Hade tidigare 18" hjul på en BMW med behaglig ljudnivå, men efter ett däcksbyte (samma fälgar) så lät det betydligt, betydligt mycket mera.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart

Model S LR Raven-19 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Larofo »

När jag skiftar till odubbade vinterdäck på 19 tumsfälg så är ljudnivån ganska markant lägre.
Stötigheten minskar också förstås, men inte lika markant.
Men efter ett par veckor med 21 tumsfälgar så upplever man vare sig ljudnivån eller stötigheten
som störande. Det är lite av en vanesak. Man blir knappast missnöjd med ett par 21 tums turbinfälgar.
Dom är ju klart snygga dessutom.

Nått annat som är snyggt är den där hybrisblå Teslan. Jävlar va bra den blev hybris!
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av +46 »

hybris skrev:
Ta inte min ironi i vissa inlägg på tungt allvar. Ingen Tela är ful och 19" fälgarna funkar. Dock klart snyggare med turbin 21. Dock är ordet fula fel för några av Teslas fälgar om man skall vara ärlig. Jo det finns en fälg som verkligen är ful men den säljs inte längre. De där svarta sakerna som skulle spara några mil. Kommer inte ihåg vad de hette. Försvann eftersom nästan ingen valde dem...
+1
Och MC Red är fortfarande den absolut snyggaste färgen på en Tesla :-)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Jag har kört på 19" på vintern och nej så stor skillnad är det inte. Det som låter mest är Michelins PS2 som i sig är bullriga. Det som bullrar mest är vissa motorvägar/90 vägar där de lagt den där skräpasfalten som skulle "hålla bättre"... Den är riktigt tråkig... Men visst låter det mer med 21"... Snyggt är det. :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Jag har kört på 19" på vintern och nej så stor skillnad är det inte. Det som låter mest är Michelins PS2 som i sig är bullriga. Det som bullrar mest är vissa motorvägar/90 vägar där de lagt den där skräpasfalten som skulle "hålla bättre"... Den är riktigt tråkig... Men visst låter det mer med 21"... Snyggt är det. :-)
Tycker du att jag ska köpa en uppsättning 21" mörkgrå turbin?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Niclas »

Jag har grå turbin 21" både sommar o vinter. Grymt snyggt. Och dyrt:-)
Vinterdäcken är ju klart tystare än sommardäcken.
Tycker 19" är för mjuka, och inte lika snygga.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Skulle vara intressant att få prova olika 21-22" däck. Dvs olika däckfabrikat. Jag miastänker att PS2 är ett av de bullrigare däcken. Upplevde även Nokkian som bullriga på De BMW jag hade innan.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8736
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Tankar i Arboga.
imagehybris.jpeg
Och här är en blå med standard (för små) fälgar.
imagepontus.jpg
Hade ingen bild från sidan, skickar det när jag laddar här näst.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
hybris skrev:
Ta inte min ironi i vissa inlägg på tungt allvar. Ingen Tela är ful och 19" fälgarna funkar. Dock klart snyggare med turbin 21. Dock är ordet fula fel för några av Teslas fälgar om man skall vara ärlig. Jo det finns en fälg som verkligen är ful men den säljs inte längre. De där svarta sakerna som skulle spara några mil. Kommer inte ihåg vad de hette. Försvann eftersom nästan ingen valde dem...
Björn Nyland valde dem...

Jag tycker att de mörkgrå är sjukt snygga men är så rädd att det ska bullra något förskräckligt. Snackade med en kille på en Supercharger som sa att det var en signifikant skillnad när han lade om från 19" vinterdäck till 21" sommardäck - bilen blev både stötigare och bullrigare. Det är egentligen det som gör att jag står och velar - vill väldigt gärna köpa mörkgrå 21" turbin men är rädd att jag kommer bli hemskt missnöjd med både ljud och komfort..
Sen ska det också tilläggas att det är stor skillnad även mellan 19" sommar och vinter. Inte säkert hela skillnaden hade med 21" att göra. Gummit i sommardäck generellt är betydligt hårdare. Nu har jag bara haft sommardäck på Teslan, men på eGolfen blev det enorm skillnad när jag bytte 18" vinterdäck (friktion) mot 18" sommardäck på samma fälgar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av jpetters »

Jag har Pirelli Sottozero 245/35 21" som vinterdäck och Continental SportContact 5 245/35 + 265/35 21" som sommardäck. Även mellan dessa var skillnaden i däck/vägljud mycket märkbar. Klart lägre ljud på Pirellidäcken.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Bild utan takbox och rails.
image.jpeg
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Alexander »

hybris, får jag lägga upp bilden på mitt instagramkonto electricride?

Med vänlig hälsning,
Alexander
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Helt ok
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 apr 2015 16:51
Ort: Linköping

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av Groda »

Jag satte på 21" ContiSilent på turbinfälgar och reagerade inte på att det blev högre ljud än original 19". Å andra sidan känns det som att ContiSilent funkar rätt bra (helt subjektivt).
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Min blåa P85D står och tankar

Inlägg av hybris »

Groda skrev:
Jag satte på 21" ContiSilent på turbinfälgar och reagerade inte på att det blev högre ljud än original 19". Å andra sidan känns det som att ContiSilent funkar rätt bra (helt subjektivt).
Jag misstänker att du har rätt. Boven i dramat kan nog vara Michelin PS2. Hade 19" på den BMW 1M jag ägde och de var bullriga även då. De har väldigt bra grepp både på torr och blöt väg. Antar att baksidan av myntet är mer buller. Får se om man skall prova Continental nästa gång. Med dualdrive har man ju sjukt bra grepp oavsett så kanske är ok. Finns de däcken i 21"/265?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar