Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Bjelke »

igu skrev:
Patrik83 skrev:
Så hur många har beställt?
Ni som beställt och hoppas på det bästa, hur tänker ni angående att sälja nuvarande bil?
Jag håller precis på och förbereder för att sälja min gamla så det är liksom redan läge för mig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av rssvanberg »

Verdi skrev:
rssvanberg skrev:
Jag vill.. men lite svårmotiverat med förmånsvärdet jämfört med Long Range? :/

Model S P100DL med svart lack, 19" och svart inredning samt AP för 33' får ett förmånsvärde på 10 401:-/mån brutto.

Får man lämna tillbaka den även om man redan äger en S? Jag har ju faktiskt aldrig provkört en P. :)
Model S Long Range med samma utrustning blev typ 5400kr, alltså skillnad på ca 2500kr efter skatt. Försöker att intala mig att andrahandsvärde kanske blir högre på en P och på så sätt "räkna" hem det lite men det är svårt :P

Har en 100D order med prel. leverans om två veckor men säljaren på Tesla kunde inte svara på vad som gäller förräns på Måndag med den..
Senast redigerad av rssvanberg, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Verdi »

rssvanberg skrev:
Verdi skrev:
rssvanberg skrev:
Jag vill.. men lite svårmotiverat med förmånsvärdet jämfört med Long Range? :/

Model S P100DL med svart lack, 19" och svart inredning samt AP för 33' får ett förmånsvärde på 10 401:-/mån brutto.

Får man lämna tillbaka den även om man redan äger en S? Jag har ju faktiskt aldrig provkört en P. :)
Model S Long Range med samma utrustning blev typ 5400kr, alltså 2500kr ett skatt. Försöker att intala mig att andrahandsvärde kanske blir högre på en P och på så sätt "räkna" hem det lite men det är svårt :P

Har en 100D order med prel. leverans om två veckor men säljaren på Tesla kunde inte svara på vad som gäller förräns på Måndag med den..

Nej det är klart det blir dyrare med en P och en vanlig 100 är mer än tillräckligt snabb. Dessutom har den något längre räckvidd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

Jakten på Tars har börjat... ;)
Tesla.jpg
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av mati »

Nu när tävlingen är igång vem som har flest Teslor, kan ingen tänka sig att köpa min? Bara så i förbifarten liksom, när ni ändå håller på?
Det tragiska är ju att jag hela tiden har varit rädd att jag inte får nånting för min bil den dagen den ska säljas. Jag fick ju ingen restvärdesgaranti heller. Och som ett brev på posten tokdumpar nu alltså Tesla priserna samma dag som min skulle annonseras ut. Det blev inget med det.
Svårt att inte bli konspiratorisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite ;)

Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...

Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Nu när tävlingen är igång vem som har flest Teslor, kan ingen tänka sig att köpa min? Bara så i förbifarten liksom, när ni ändå håller på?
Det tragiska är ju att jag hela tiden har varit rädd att jag inte får nånting för min bil den dagen den ska säljas. Jag fick ju ingen restvärdesgaranti heller. Och som ett brev på posten tokdumpar nu alltså Tesla priserna samma dag som min skulle annonseras ut. Det blev inget med det.
Svårt att inte bli konspiratorisk.
Förstår att det är surt, du har verkligen haft otur! En liten tröst är väl att prisfallet antagligen slår hårdast på "nya" begagnade, men visst det är såklart inte "bra" för din heller :(
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite ;)

Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...

Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Man kan väl avvakta ända till leverans och lämna tillbaka den då också?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite ;)

Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...

Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Man kan väl avvakta ända till leverans och lämna tillbaka den då också?
Ja 24 timmar efter leverans ska man ju ha iaf om jag förstått allt rätt. Genom att jag gör hela beställningen online borde man även ha 14 dagar om man hårdrar det. De 7 dagarna med 160 mil är väl svårt dock när man redan ägt en X ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

Det kanske visar sig bli bra att man "tvingades" välja 22" fälgar i referalprogrammet :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Nu när tävlingen är igång vem som har flest Teslor, kan ingen tänka sig att köpa min? Bara så i förbifarten liksom, när ni ändå håller på?
Det tragiska är ju att jag hela tiden har varit rädd att jag inte får nånting för min bil den dagen den ska säljas. Jag fick ju ingen restvärdesgaranti heller. Och som ett brev på posten tokdumpar nu alltså Tesla priserna samma dag som min skulle annonseras ut. Det blev inget med det.
Svårt att inte bli konspiratorisk.
Man ska aldrig sitta med något man är onöjd med. Det tär bara på psyket och blir värre med tiden. Med tanke på hur mycket du klagar på din förstår jag inte varför du haft den kvar i flera år. Det kommer ALDRIG att bli nån vinstaffär ekonomiskt, och psykiskt är det alltid skönt att göra sig fri från betungande grejer IMO.
SÄLJ DEN NU! Just do it!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 aug 2018 10:13

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av rssvanberg »

Legato skrev:
Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite ;)

Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...

Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Säker att man kan avbryta inom 7 dagar? Jag tolkar avtalet som att man får göra förändringar men inte avbryta?
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av akeller »

Denna tråden är inte bra för min plånbok :lol:
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

rssvanberg skrev:
Legato skrev:
Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite ;)

Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...

Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Säker att man kan avbryta inom 7 dagar? Jag tolkar avtalet som att man får göra förändringar men inte avbryta?
Jag är aldrig särskilt säker när det gäller Tesla och admin, men så här står det i mitt bekräftelsemail:
"Din Model X beställning kommer att anses bekräftad den 08/03/2019 med anledning av fabriksplanering, och din handpenning kommer då inte längre att vara återbetalbar."

Som "backup" finns ju även detta... Jag har lagt handpenningen privat. För mig lönar det sig inte att ta en bil med så högt förmånsvärde på företaget ändå. Genom att jag gör affären online så bör man vara "safe" med den också:
TeslaÖppetKöp.jpeg
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Hans2600
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 maj 2018 07:06

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Hans2600 »

igu skrev:
Patrik83 skrev:
Så hur många har beställt?
Ni som beställt och hoppas på det bästa, hur tänker ni angående att sälja nuvarande bil?
Äh det är väl som med skor, en till vardags och en finare att använda på lördag och söndag :-)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av jpetters »

Hur som helst så ska man ju kunna ångra sig när man väl får bilen. Sen lär man knappast kunna bli tvingad till att köpa dyrare än man fått bekräftat.
Så risken känns alldeles för liten...

Det ända som håller emot är glastaket, vs öppningsbart soltak jag har nu. 17 vad jobbigt detta blev.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Verdi »

akeller skrev:
Denna tråden är inte bra för min plånbok :lol:

Jag satt och funderade ett tag också, det får erkännas. Men jag får inte ihop ett troligt scenario som gör det hela värt det. Hade jag haft en äldre Tesla hade jag dock beställt på en gång.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

jpetters skrev:
Hur som helst så ska man ju kunna ångra sig när man väl får bilen. Sen lär man knappast kunna bli tvingad till att köpa dyrare än man fått bekräftat.
Så risken känns alldeles för liten... Bild

Det ända som håller emot är glastaket, vs öppningsbart soltak jag har nu. 17 vad jobbigt detta blev.
Köper du i Schweiz? Jag skummade igenom några länder och Schweiz stack ut med lite större skillnad på PL vs Standard.

I Sverige är det bara 8% dyrare med PL, i Schweiz var det ca 15%. Givetvis ruskigt bra ändå, men undrar vad anledningen är.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av mati »

taliz skrev:
mati skrev:
Nu när tävlingen är igång vem som har flest Teslor, kan ingen tänka sig att köpa min? Bara så i förbifarten liksom, när ni ändå håller på?
Det tragiska är ju att jag hela tiden har varit rädd att jag inte får nånting för min bil den dagen den ska säljas. Jag fick ju ingen restvärdesgaranti heller. Och som ett brev på posten tokdumpar nu alltså Tesla priserna samma dag som min skulle annonseras ut. Det blev inget med det.
Svårt att inte bli konspiratorisk.
Man ska aldrig sitta med något man är onöjd med. Det tär bara på psyket och blir värre med tiden. Med tanke på hur mycket du klagar på din förstår jag inte varför du haft den kvar i flera år. Det kommer ALDRIG att bli nån vinstaffär ekonomiskt, och psykiskt är det alltid skönt att göra sig fri från betungande grejer IMO.
SÄLJ DEN NU! Just do it!
Jo, jag SKA sälja den. Den står hos bilhandlaren och jag har den inte kvar. Jag har ju en ny bil på gång så småningom och jag kan och vill inte behålla Teslan. Anledningen varför jag ändå har behållit den i två år är att jag inte visste vad jag skulle ha istället, och naturligtvis att jag inte är gjord av pengar. Jag har inte råd att byta bil hela tiden. Det jag gör nu, alltså att jag säljer den redan efter två år, är ekonomiskt inte direkt optimalt för mig heller. Det är precis som du skriver, psykiskt känns det underbart. Bara att den inte står kvar i garaget känns nästan som en lättnad på nåt vis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jelasto
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 okt 2014 20:52

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Jelasto »

jpetters skrev:
Hur som helst så ska man ju kunna ångra sig när man väl får bilen. Sen lär man knappast kunna bli tvingad till att köpa dyrare än man fått bekräftat.
Så risken känns alldeles för liten... Bild

Det ända som håller emot är glastaket, vs öppningsbart soltak jag har nu. 17 vad jobbigt detta blev.
Fast jag provade en S med glastak i veckan. Glasytan är mycket större i och med att glaset går längre ut mot kanten samt att man slipper den tvärgående ”balken” mellan främre och bakre glasluckorna.

Ser mycket snyggare ut tycker jag.

Nu finns det också takräcke för glastaket också vilket gjorde det till ett enkelt val.
85D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av jpetters »

Ja, i Schweiz. Jag har inte jämfört noga men skillnaden är mindre än i Sverige. Ca 28 000 CHF på en S P100D. Då jämför jag nybeställning men de helt nya lagerbilar de fortfarande listar till "gamla" priset.

Just nu är samma bil faktiskt billigare i Sverige trots att momsen i CH är 7.7% och ingen vagnskadegaranti. Det är alltså ca 10-15% mindre dyrt.

Jag får höra av mig och klaga...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av jpetters »

Jelasto skrev:
jpetters skrev:
Hur som helst så ska man ju kunna ångra sig när man väl får bilen. Sen lär man knappast kunna bli tvingad till att köpa dyrare än man fått bekräftat.
Så risken känns alldeles för liten... Bild

Det ända som håller emot är glastaket, vs öppningsbart soltak jag har nu. 17 vad jobbigt detta blev.
Fast jag provade en S med glastak i veckan. Glasytan är mycket större i och med att glaset går längre ut mot kanten samt att man slipper den tvärgående ”balken” mellan främre och bakre glasluckorna.

Ser mycket snyggare ut tycker jag.

Nu finns det också takräcke för glastaket också vilket gjorde det till ett enkelt val.
Helt riktigt. Det är ju bara det där med att "lukta på blommorna"....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Det jag gör nu, alltså att jag säljer den redan efter två år, är ekonomiskt inte direkt optimalt för mig heller. Det är precis som du skriver, psykiskt känns det underbart. Bara att den inte står kvar i garaget känns nästan som en lättnad på nåt vis.
Ekonomiskt var det dumt av mig att sälja Volvon också, men ack så skönt.
Slippa gnälla på verkstan om varför den drog massa olja efter de bytt EGR. Slippa tänka på att skivor och belägg var nära slutet. Slippa tänka på att motorskadesgarantin strax var slut. Slippa tänka på att det strax var dags för dyr service. Slippa tänka på att batteriet började ge upp. Slippa tänka på att den kunde bli vandaliserad/uppeldad i förorten jag bodde. Osv osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av mahulkp »

Smutt skrev:
Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det
Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar