Verkar inte som MY gav några stora ”vill ha”-begär hos massorna. Skrivs ju inte särskilt mycket om den. Själv tycker jag den var ganska tråkig.
Jag håller inte med om ovanstående, utan är mer i linje med Kallekula i efterföljande inlägg.
Dock går ovanstående inlägg att förklara med avtagande marginaleffekt: Elons innovationer, nyheter och överraskningar (positiva sådana) har ju skapat hypen kring honom och bolaget. Tyvärr kan vi inte förvänta oss större ”vill ha”-begär (som HelectriC” skriver, framöver, utan snarare mindre och mindre.
Elon (tror jag det var som Insideevs hänvisade till) hintade om nästa generation Teslafordon (ej facelift) som skulle ha raketer från SpaceX både fram och bak för att maximera acc/deacc. Steget därefter är naturligtvis att rikta dem nedåt... Då kommer åtminstone mitt vill ha”-begär att slå i taket!
Shit, nu ser jag vad som är grymt med MY. Baksätet delas 40/20/40 det är ju fantastiskt, då kan man ha med tex skidor inne i bilen och ändå använda sidoplatserna. Tänk om det kommer till nästa MS, aaaaaaa exciting!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tar tillbaks allt och hävdar motsatsen! Tesla har ju t.o.m. skippat kromet jippie!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Håller med men tycker faktiskt att det är bra. Inget krims-krams som man egentligen inte behöver. Bara en helt vanlig mellanklass SUV. Typ Tiguan Allspace/XC 60.. Bara ofantligt mycket snabbare och eldriven. Det viktiga nu när det gäller elbilar är att producera bilar och Y borde vara extremt enkel för Tesla att producera med tanke på hur mycket den ärver från Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Är det för att inovationstakten har trappat av som jag inte känner entusiasm? Elon brukar ju säga att det är ett företags inovationstakt som sätter dess värde, och på Model Y var det inget nytt. Och ändå så kommer det ta MINST 2 år innan vi får första leveransen till Sverige, kanske tre med tanke på Tesla-time.
Som med alla andra bilar behöver man se Model Y i verkligheten för att bilda sig en vettig uppfattning om utseendet. Det kan också ta ett tag tills man vänjer sig, men jag tycker att den har ett ganska ofördelaktigt yttre. Någon sa att den ser ut som en Model 3 som har fått jäsa för länge, det var ganska träffande tycker jag. Jag får lite minibusskänsla, det är nog det jag generellt inte gillar med Teslas crossovers. Blir garanterat en grym bil dock!
Är det för att inovationstakten har trappat av som jag inte känner entusiasm? Elon brukar ju säga att det är ett företags inovationstakt som sätter dess värde, och på Model Y var det inget nytt. Och ändå så kommer det ta MINST 2 år innan vi får första leveransen till Sverige, kanske tre med tanke på Tesla-time.
Elon har också sagt att deras viktigaste produkt är maskinen som bygger maskinen. Och nu bygger de fabrik i Kina samt gissningsvis snart start av bygge i Europa. Nu är det tid för exekvering, inte nya motsvarigheter till falkvingedörrar.
Sen kan jag inte påstå att jag saknar något direkt på Y. 7 sits, 40/20/40 fällning (klarar oss utan takbox, räckviddstappet..). Modern interiör. 250 kW max laddning. Dragkrok.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Som med alla andra bilar behöver man se Model Y i verkligheten för att bilda sig en vettig uppfattning om utseendet. Det kan också ta ett tag tills man vänjer sig, men jag tycker att den har ett ganska ofördelaktigt yttre. Någon sa att den ser ut som en Model 3 som har fått jäsa för länge, det var ganska träffande tycker jag. Jag får lite minibusskänsla, det är nog det jag generellt inte gillar med Teslas crossovers. Blir garanterat en grym bil dock!
Lite offrar man pga taklinjen. Men man vinner en del också. Ta ex i-Pace, snygg. Men den har ett Cd på 0.29 vs 0.23 för Y. Saknar 7 sits möjlighet och pga det höga Cd'et kommer en potentiell version med mindre batteripack gissningsvis bli svårsåld.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig.
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut.
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig.
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut.
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.
Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig.
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut.
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.
Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Nja, det är ganska stor skillnad på matta svarta plastlister, som jag håller med om inte ser så premium ut. Men blanka svarta lister ser sportigt och minst lika premium ut som krom (fast krom ser inte sportigt ut). Det är tillval på de tyska premiumvagnarna med svarta blanka lister runt fönstren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Som med alla andra bilar behöver man se Model Y i verkligheten för att bilda sig en vettig uppfattning om utseendet. Det kan också ta ett tag tills man vänjer sig, men jag tycker att den har ett ganska ofördelaktigt yttre. Någon sa att den ser ut som en Model 3 som har fått jäsa för länge, det var ganska träffande tycker jag. Jag får lite minibusskänsla, det är nog det jag generellt inte gillar med Teslas crossovers. Blir garanterat en grym bil dock!
Lite offrar man pga taklinjen. Men man vinner en del också. Ta ex i-Pace, snygg. Men den har ett Cd på 0.29 vs 0.23 för Y. Saknar 7 sits möjlighet och pga det höga Cd'et kommer en potentiell version med mindre batteripack gissningsvis bli svårsåld.
Jo att den har en låg luftmotståndskoefficient är riktigt trevligt, återstår att se vad frontarean blir. I-pace skulle de säkert kunna fila en hel del på utan att rubba de grundläggande proportionerna, de gjorde dock ett stort misstag (vilket de inte är ensamma om) i att designa en bil som kräver väldigt stora fälgar för att se bra ut. Men det är något med Teslas designspråk som inte passar crossovers (högs personlig åsikt från min sida). Tredje sätesraden i Model Y blir intressant att se med tanke på hur långt bak den andra raden är och hur mycket taket sluttar mot slutet... funkar säkert för barn dock men 7 vuxna som de påstår känns som en grov överdrift. Fyra vuxna och två yngre barn funkar säkert bra.
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig.
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut.
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.
Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Nja, det är ganska stor skillnad på matta svarta plastlister, som jag håller med om inte ser så premium ut. Men blanka svarta lister ser sportigt och minst lika premium ut som krom (fast krom ser inte sportigt ut). Det är tillval på de tyska premiumvagnarna med svarta blanka lister runt fönstren.
Det är iofs tillval med nästan allt på en tysk bil...
Jag tycker den påminner lite om vissa BMW GT-modeller...
Tack för den. Jag tyckte det var något "fel" med bakdelen men kunde inte placera. Men nu har jag BMW 3-serie GT i närminnet igen. Det var ju hyggligt av dig.
HenrikM76 skrev:
Så hemskt och billigt det ser ut när de inte lagt till kromlisten runt rutorna som de andra serierna har. Ser inkonsekvent ut och det är så fult med bilar utan kromlisten runt. Ser tattigt och billigt ut, som Volvos Kinetic typ......får inte alls samma elegans.
Det är ju helt fantastiskt om Tesla äntligen lärt sig. Krom är precis det som ser tattigt och billigt ut.
Nja, då svart plast är billigare än krom så ser med andra ord det svarta billigare ut.....även om nu det inte är äkta krom.
Men som sagt det är en smaksak vad man tycker är snyggast, även de flesta Volvoraggare går igång på 240 och 740 med det svärtade GLT-paketet......
Nja, det är ganska stor skillnad på matta svarta plastlister, som jag håller med om inte ser så premium ut. Men blanka svarta lister ser sportigt och minst lika premium ut som krom (fast krom ser inte sportigt ut). Det är tillval på de tyska premiumvagnarna med svarta blanka lister runt fönstren.
Det är iofs tillval med nästan allt på en tysk bil...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, fast inte olackade svarta lister, det får man gratis
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ingen som lagt order än? Började ju klia lite i fingrarna
För övrigt så är vår Model X supersnygg men nu var det ju inte det den här tråden handlade om...
Jag la en order på en 4wd LR, lite på skoj men så klart riktigt peppad på bilen också (återbetalningsbar handpenning som du vet)..
Precis vad jag gjorde också
Tycker den ser rätt cool ut i svart med chrome deleten och mörka fälgar.
x3y.png
Jag var nära att göra det - men sen tvekade jag lite eftersom jag inte alls vet vilken variant jag vill ha - om jag vill ha den om ~2 år. Det var enklare med M3 när man bara la handpenning med löftet om att jag vill ha en. Inte exakt vilken spec.
Så frågan är om man låser den specen - eller om det finns vingelutrymme längre fram?
Jag var nära att göra det - men sen tvekade jag lite eftersom jag inte alls vet vilken variant jag vill ha - om jag vill ha den om ~2 år. Det var enklare med M3 när man bara la handpenning med löftet om att jag vill ha en. Inte exakt vilken spec.
Så frågan är om man låser den specen - eller om det finns vingelutrymme längre fram?
Det lär väl vara samma vingelutrymme på den som på Model 3? Det går ju alldeles utmärkt att byta fram tills man får ett chassinummer. Frågan är kanske mer, vilka andra bilar finns på marknaden 2021?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag var nära att göra det - men sen tvekade jag lite eftersom jag inte alls vet vilken variant jag vill ha - om jag vill ha den om ~2 år. Det var enklare med M3 när man bara la handpenning med löftet om att jag vill ha en. Inte exakt vilken spec.
Så frågan är om man låser den specen - eller om det finns vingelutrymme längre fram?
Det lär väl vara samma vingelutrymme på den som på Model 3? Det går ju alldeles utmärkt att byta fram tills man får ett chassinummer. Frågan är kanske mer, vilka andra bilar finns på marknaden 2021?
Jag gissar också att det är något åt det hållet.
Men det framgår inte hur det ligger till :/
Model 3 [Beställt mars 2020] Renault Zoe [2019] Model X 75D [2018] Model 3 [Reserverad mars 2017]