Type 2 kabeln

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Type 2 kabeln

Inlägg av AndreasA »

Någon som vet när type 2 kabeln ska skickas ut?
Jag har för tillfället inte möjlighet att ladda hemma,
hamnade i en liten jobbig sits igår (räckviddsångest första dagen), tänkte ladda på den enda CCS laddaren här i Skövde och den fungerade inte och alla andra publika laddstationer är bara type 2.
Mailade ägaren av laddstationen (komunen) och fick till svar att dom tänkte inte laga den för att den ska rivas och parkeringen ska bebyggas.

(löste det hela med en liten roadtripp på 4,5 mil till SuC i Ljung, men det känns lite omständigt att behöva göra det varje gång jag behöver ladda.)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av kler »

AndreasA skrev:
Någon som vet när type 2 kabeln ska skickas ut?
Jag har för tillfället inte möjlighet att ladda hemma,
hamnade i en liten jobbig sits igår (räckviddsångest första dagen), tänkte ladda på den enda CCS laddaren här i Skövde och den fungerade inte och alla andra publika laddstationer är bara type 2.
Mailade ägaren av laddstationen (komunen) och fick till svar att dom tänkte inte laga den för att den ska rivas och parkeringen ska bebyggas.

(löste det hela med en liten roadtripp på 4,5 mil till SuC i Ljung, men det känns lite omständigt att behöva göra det varje gång jag behöver ladda.)
Personligen skulle jag försöka få Tesla att acceptera att du köper en själv som de får bekosta. Det är ju inte särskilt rimligt att leverera en bil som (nästan) inte går att ladda. Kabeln är ju trots allt en vital del av bilens funktion - även om det är en extern sak.

Det skulle vara som att leverera en fossilbil med sugrörssmal mynning till fossiltanken. Jag tror en och annan köpare skulle höja på ögonbrynen då.

Alternativt om du kan låna tills Tesla löser det.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av jonasperh »

Liknande situation för mig, jag åkte till ett service center och förklarade, då fick jag en type-2 sladd. De hade några på extra för sånna situationer. Krångligt om man inte bor nära ett SC iofs, i så fall är det nog bra o ringa i förväg.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle inte sitta och vänta på Tesla i din situation. De har fullt upp med leveranser. Ring dem och klaga och berätta din situation.
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av AndreasA »

Tack för svaren, får ringa till Tesla imorgon och kolla med dom.
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av ascii »

Är det en generell sak att Tesla har slut på Schukosladdar? Skall jag vara orolig? Eller var det bara en leverans där de missade?
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av frippan »

ascii skrev:
Är det en generell sak att Tesla har slut på Schukosladdar? Skall jag vara orolig? Eller var det bara en leverans där de missade?
Hämtade min bil igår. Låg en kabel i trunken
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
ascii
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 jan 2019 16:33

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av ascii »

frippan skrev:
ascii skrev:
Är det en generell sak att Tesla har slut på Schukosladdar? Skall jag vara orolig? Eller var det bara en leverans där de missade?
Hämtade min bil igår. Låg en kabel i trunken
Tack för förtydligande!
Användarvisningsbild
Osccar
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jan 2019 21:45

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av Osccar »

Jag fick den hemskickad i förra veckan utan kostnad.
Användarvisningsbild
AndreasA
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 28 jul 2016 12:35
Ort: Skaraborg

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av AndreasA »

Det är många som har rapporterat att de saknade sladd till type 2 och tjejen på Tesla som lämnade ut bilen igår sa att det saknades sladdar men att de skulle skickas ut senare. (sen har jag läst samma sak här på forumet och på facebookgruppen)
Model 3 reserverad 2016-04-01.
Model 3 LR AWD Röd med vit inredning, EAP+FSD, 18" beställd 2018-12-06, levererad 2019-03-26
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av bjelkeman »

Annars har jag en över nu, men del har väl många tidigare Model S ägare nu.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av perre »

AndreasA skrev:
Det är många som har rapporterat att de saknade sladd till type 2 och tjejen på Tesla som lämnade ut bilen igår sa att det saknades sladdar men att de skulle skickas ut senare. (sen har jag läst samma sak här på forumet och på facebookgruppen)
Jag fick med en utan att påpeka det vid leverans i tisdags.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Type 2 kabeln

Inlägg av Hyted »

AndreasA skrev:
Någon som vet när type 2 kabeln ska skickas ut?
Jag har för tillfället inte möjlighet att ladda hemma,
hamnade i en liten jobbig sits igår (räckviddsångest första dagen), tänkte ladda på den enda CCS laddaren här i Skövde och den fungerade inte och alla andra publika laddstationer är bara type 2.
Mailade ägaren av laddstationen (komunen) och fick till svar att dom tänkte inte laga den för att den ska rivas och parkeringen ska bebyggas.

(löste det hela med en liten roadtripp på 4,5 mil till SuC i Ljung, men det känns lite omständigt att behöva göra det varje gång jag behöver ladda.)
Jag har i Mariestad du kan låna om du vill.
Skriv svar