Andra bil
Moderator: Redaktion
Re: Andra bil
Tack för bra input.
Får bli att provköra lite bilar.
Vad kommer m3 gå lös på när billigaste versionen släpps ? Kollade på BMWn och den kostar ju en hel del ny.
Är väll inte självklart att en ny 100% elbil är mer miljövänligt än en beg Phev?? Tänker att köper man en hybrid och verkligen bara kör korta sträckor.
Man får i de läget bort en fossilbil som ev ersätts med en ren elbil. Men eftersom man bara kör på el blir utfallet två elbilar. Jämfört med en elbil plus ev en elbil som i princip bara körs på fossilbränsle...
Kanske är fel att tänka så.
Får bli att provköra lite bilar.
Vad kommer m3 gå lös på när billigaste versionen släpps ? Kollade på BMWn och den kostar ju en hel del ny.
Är väll inte självklart att en ny 100% elbil är mer miljövänligt än en beg Phev?? Tänker att köper man en hybrid och verkligen bara kör korta sträckor.
Man får i de läget bort en fossilbil som ev ersätts med en ren elbil. Men eftersom man bara kör på el blir utfallet två elbilar. Jämfört med en elbil plus ev en elbil som i princip bara körs på fossilbränsle...
Kanske är fel att tänka så.
Re: Andra bil
En phev som bara används som en bev måste väll bli dyrare i underhåll? Samt mer prylar som kan strula.
Så jag föreslår nog bev under 250kkr (leaf, i3, soul) annars hoppa upp till bev 400k + typ kona, Eniro, model 3.
Min egen uppfattning är att bevar mellan 200 - 400k kr känns ovärda mot vad man får. Utifrån min egen ekonomiska sits såklart
Så jag föreslår nog bev under 250kkr (leaf, i3, soul) annars hoppa upp till bev 400k + typ kona, Eniro, model 3.
Min egen uppfattning är att bevar mellan 200 - 400k kr känns ovärda mot vad man får. Utifrån min egen ekonomiska sits såklart
Re: Andra bil
Nu framgår inte riktigt hur mycket denna andrabil kommer köras per år.
Spontant låter det som att kasta pengarna i sjön att köpa någon bil för 100k eller mer om den kommer köras <1000 mil.
Om ni är inne på elbil (vilket ju är trevligt) så kanske en beggad Renault Kangoo ? 120 km räckvidd, lastar som f-n:
https://www.blocket.se/stockholm/Renaul ... ?ca=11&w=1
Spontant låter det som att kasta pengarna i sjön att köpa någon bil för 100k eller mer om den kommer köras <1000 mil.
Om ni är inne på elbil (vilket ju är trevligt) så kanske en beggad Renault Kangoo ? 120 km räckvidd, lastar som f-n:
https://www.blocket.se/stockholm/Renaul ... ?ca=11&w=1
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Andra bil
Bytte bort fruns Golf GTE mot en ny BMW i3. Frun har den som tjänstebil (andrabil) och kör ca 1500 mil per år. Spar 10-15 000kr per år på det bytet trots större värdeminskning. Den dåliga räckvidden på GTE:n ( 2 mil på vintern och knappt 3 på sommaren) gjorde att det gick åt den hel del bensin. Servicekostnaden är dessutom mycket högre på en GTE:n, mer som kan strula och gå sönder. Med fri service i 3 år och vagnskadeförsäkring så är BMW billig att äga.
Är det privat spelar så klart köpesumman större roll.
Jag tycker dock att de flesta begagnade elbilarna är övervärderade med tanke på vad mycket mer man får om man köper en ny. Utveckling går fort nu. BMW i3 t.ex. ser likadan ut som för 4 år sedan men nu är batteriet dubbelt så stort och laddningen är klart förbättrad. Dessutom får man räkna med viss degradering av gamla batterier främst i gamla Leafar men troligen även i många av de modeller som saknar vettigt batterikylning. Slutligen har man miljöbonusen på 60 000kr på en ny elbil. Räkna på totalkostnad, titta inte för mycket på köpesumman.
Den absolut bästa andrabilen i min värld (som har en Model S som första bil) är nog en Model3 SR med dragkrok. . Möjligen SR+
Är det privat spelar så klart köpesumman större roll.
Jag tycker dock att de flesta begagnade elbilarna är övervärderade med tanke på vad mycket mer man får om man köper en ny. Utveckling går fort nu. BMW i3 t.ex. ser likadan ut som för 4 år sedan men nu är batteriet dubbelt så stort och laddningen är klart förbättrad. Dessutom får man räkna med viss degradering av gamla batterier främst i gamla Leafar men troligen även i många av de modeller som saknar vettigt batterikylning. Slutligen har man miljöbonusen på 60 000kr på en ny elbil. Räkna på totalkostnad, titta inte för mycket på köpesumman.
Den absolut bästa andrabilen i min värld (som har en Model S som första bil) är nog en Model3 SR med dragkrok. . Möjligen SR+
Re: Andra bil
Man ska inte stirra sig blind på sträckan. Vår i3 rullar bara 1200 mil per år men används i princip varje vardag. Då tycker jag att det är en bil som används mycket och då tar det emot att sätta sig i nåt skrot utan förvärmning osv.Grimlos skrev:Nu framgår inte riktigt hur mycket denna andrabil kommer köras per år.
Spontant låter det som att kasta pengarna i sjön att köpa någon bil för 100k eller mer om den kommer köras <1000 mil.
Om ni är inne på elbil (vilket ju är trevligt) så kanske en beggad Renault Kangoo ? 120 km räckvidd, lastar som f-n:
https://www.blocket.se/stockholm/Renaul ... ?ca=11&w=1
Re: Andra bil
i3 fick bara 4[WHITE MEDIUM STAR]️ i Euro Ncap men det var på grund av fotgängarskyddet som inte fick godkännt. Hade den haft bättre fotgängarskydd hade den fått 5[WHITE MEDIUM STAR]️. Den har kort motorhuv som gör det svårt med skydd för fotgängare.Smutt skrev:Men klarar inte en stolpe? Personligen skulle jag aldrig tumma på säkerheten.Verdi skrev:BMW i3 är inte så liten. Det är en synvilla.
Jag har en i3S. Den är inte alls så liten som man kan tro. Den här dock bara 4 säten. Du får lätt in barnstolar. Det är stor öppning till baksätet med den bakhängda dörrarna. Dock trångt på parkeringar eftersom dörrarna öppnar brett.
I3S och MX är perfekta kombon.
MX LR (Raven) 2019
Re: Andra bil
I3ans bakdörrar gör det lättare med barnstol. Dock tar de upp mycket plats på en parkering.Daven skrev:Klart du ska BEV
Själv har vi en leaf 24, barnstol går in utan några problem och man sitter ok framför. Dock är det inget bagage för en stor vagn men vi tar resevagnen de gånger vagn behövs. Men vilken BEV har det i storleksklassen? Golfen kanske.
I3 har bakhängda dörrar bak vilket försvårar oerhört att sätt in ett barn i en bakåtvänd stol, annars hade säkert en Rex kunnat funka som bakup.
MX LR (Raven) 2019
Re: Andra bil
Som tillägg är BMW i3 Sveriges forum på Facebook oslagbart tycker jag. Alla är trevliga. Det gör ägandet av bilen roligare till och med.HenrikC skrev:Off topic: Den här tråden visar verkligen hur mycket trevligare ton Tesla Club Sweden har än amerikanska forum. Tanken på att ha en Model X och en Zoe i familjen hade fått dem att koka av indignation. Faktum är att TCS nog är det vettigaste märkesforumet jag träffat på. En stor tumme upp för gänget här!
Om nu bara leasingperioden kunde vara slut på familjens bilar så vi kan byta till Model 3...
MX LR (Raven) 2019
Re: Andra bil
Håller med. Även om vissa Tesla-skeptiker börjar bli lite väl högljudda...Hertsh skrev:Som tillägg är BMW i3 Sveriges forum på Facebook oslagbart tycker jag. Alla är trevliga. Det gör ägandet av bilen roligare till och med.HenrikC skrev:Off topic: Den här tråden visar verkligen hur mycket trevligare ton Tesla Club Sweden har än amerikanska forum. Tanken på att ha en Model X och en Zoe i familjen hade fått dem att koka av indignation. Faktum är att TCS nog är det vettigaste märkesforumet jag träffat på. En stor tumme upp för gänget här!
Om nu bara leasingperioden kunde vara slut på familjens bilar så vi kan byta till Model 3...
Re: Andra bil
Även med bakåtvänd stol?Hertsh skrev:I3ans bakdörrar gör det lättare med barnstol. Dock tar de upp mycket plats på en parkering.Daven skrev:Klart du ska BEV
Själv har vi en leaf 24, barnstol går in utan några problem och man sitter ok framför. Dock är det inget bagage för en stor vagn men vi tar resevagnen de gånger vagn behövs. Men vilken BEV har det i storleksklassen? Golfen kanske.
I3 har bakhängda dörrar bak vilket försvårar oerhört att sätt in ett barn i en bakåtvänd stol, annars hade säkert en Rex kunnat funka som bakup.
Re: Andra bil
I stand corrected. Bakåtvänd barnstol är svårt, framåtvänd mycket bra.Daven skrev:Även med bakåtvänd stol?Hertsh skrev:I3ans bakdörrar gör det lättare med barnstol. Dock tar de upp mycket plats på en parkering.Daven skrev:Klart du ska BEV
Själv har vi en leaf 24, barnstol går in utan några problem och man sitter ok framför. Dock är det inget bagage för en stor vagn men vi tar resevagnen de gånger vagn behövs. Men vilken BEV har det i storleksklassen? Golfen kanske.
I3 har bakhängda dörrar bak vilket försvårar oerhört att sätt in ett barn i en bakåtvänd stol, annars hade säkert en Rex kunnat funka som bakup.
MX LR (Raven) 2019
Re: Andra bil
Jag kör in 35000*1,1*1,25 usd in sek i sökrutan på Google och får då svaret 447 487 kronor. Lägg till en slant för transport till Sverige och vagnskadeförsäkring (kanske 20 tkr styck). Dra av 60 tkr för miljöbilsbonus (förutsatt att du står kvar som ägare efter 6 månader).swegarm skrev:Vad kommer m3 gå lös på när billigaste versionen släpps?
(*1,1 är för importavgiften till EU, *1,25 är för svensk moms.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Andra bil
Jag tycker r att dom högljudda skeptikerna börjat tona ned dom sista veckorna.Verdi skrev:Håller med. Även om vissa Tesla-skeptiker börjar bli lite väl högljudda...Hertsh skrev:Som tillägg är BMW i3 Sveriges forum på Facebook oslagbart tycker jag. Alla är trevliga. Det gör ägandet av bilen roligare till och med.HenrikC skrev:Off topic: Den här tråden visar verkligen hur mycket trevligare ton Tesla Club Sweden har än amerikanska forum. Tanken på att ha en Model X och en Zoe i familjen hade fått dem att koka av indignation. Faktum är att TCS nog är det vettigaste märkesforumet jag träffat på. En stor tumme upp för gänget här!
Om nu bara leasingperioden kunde vara slut på familjens bilar så vi kan byta till Model 3...
Re: Andra bil
Tack !
Börjar ju faktiskt bli rimligt, när kommer den till Sverige ?
Är lite protektionistisk och hade gärna köpt en Volvo om de fanns , men verkar dröja ett år till innan den möjligheten finns.
Har tidigare inte haft tillgång till laddning hemma men har äntligen löst de nu och nu kommer verkligen bilen till sin fulla rätt. Är extremt nöjd med min tesla . Så blir en ren el-bil även som andra bil.
Har kanske visserligen nördat ned mig en del och blivit ganska påläst men många tror fortfarnade att en elbilar går max 10 mil på en laddning , att de minsann inte alls är miljövänligare än dieselbilar och att man inte kan använda dem på vintern.
Börjar ju faktiskt bli rimligt, när kommer den till Sverige ?
Är lite protektionistisk och hade gärna köpt en Volvo om de fanns , men verkar dröja ett år till innan den möjligheten finns.
Har tidigare inte haft tillgång till laddning hemma men har äntligen löst de nu och nu kommer verkligen bilen till sin fulla rätt. Är extremt nöjd med min tesla . Så blir en ren el-bil även som andra bil.
Har kanske visserligen nördat ned mig en del och blivit ganska påläst men många tror fortfarnade att en elbilar går max 10 mil på en laddning , att de minsann inte alls är miljövänligare än dieselbilar och att man inte kan använda dem på vintern.
Re: Andra bil
Sitter i en liknande sits, har en gammal clio som andrabil som jag gärna vill byta ut, med M3 SR känns som det enda vettiga alternativet.
Re: Andra bil
Att köpa en ny elbil sänder signalen till biltillverkarna att elbilar är det som folk vill ha. Att köpa en laddhybrid sänder signalen att laddhybrider duger. Exakt hur mycket koldioxid den ena eller den andra lösningen släpper ut i det korta perspektivet skulle jag säga är mindre viktigt än det.
Re: Andra bil
Vi har kört laddhybrid i 3,5 år och 7500 mil och inget jag kan rekommendera om man har möjligheten att välja en ren elbil istället. Om man får för sig att försöka använda en laddhybrid som en renodlad elbil i första hand ska man veta att batteriet degraderas säkerligen minst 5 gånger snabbare i en laddhybrid än i en ren elbil.
Fossiljättarnas våta dröm är att vi väljer bort elbilen till förmån för laddhybriden så de kan fortsätta tillverka sina fossilmotorer. Den nya WLTP mätningen visar också tydligt att laddhybrider inte är något vidare bra val miljömässigt.
Fossiljättarnas våta dröm är att vi väljer bort elbilen till förmån för laddhybriden så de kan fortsätta tillverka sina fossilmotorer. Den nya WLTP mätningen visar också tydligt att laddhybrider inte är något vidare bra val miljömässigt.