Full autopilot eller inte?
Moderator: Redaktion
Re: Full autopilot eller inte?
Efter ytterligare en omgång grävande är jag ganska säker på att funktionen för filbyte INTE ingår i AP på Model 3. Det är rätt surt tycker jag, och informationen kring det hela är ytterst tvetydig skulle jag påstå, både på hemsidan och i manualen. Men min tolkning är alltså att Auto lane change enbart ingår i FSD samt det som tidigare var EAP och inte finns som tillval längre.
Mycket av förvirringen verkar ligga i att en del påstår att det som tidigare var EAP nu är AP, men så verkar det inte vara som jag uppfattar det.
Dvs, AP i en Model 3 är en skitdyr adaptiv farthållare.
Mycket av förvirringen verkar ligga i att en del påstår att det som tidigare var EAP nu är AP, men så verkar det inte vara som jag uppfattar det.
Om jag skulle ha valt AP hade jag nog velat ha en nykter.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
OCH line hold.kenny skrev:Dvs, AP i en Model 3 är en skitdyr adaptiv farthållare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Well det stämmer inte. Min Model 3 byter fil för omkörning. Den är iofs mer kinkig än min S när det gäller att gå tillbaka i högerfil, men funktionen finns.kenny skrev:Efter ytterligare en omgång grävande är jag ganska säker på att funktionen för filbyte INTE ingår i AP på Model 3. Det är rätt surt tycker jag, och informationen kring det hela är ytterst tvetydig skulle jag påstå, både på hemsidan och i manualen. Men min tolkning är alltså att Auto lane change enbart ingår i FSD samt det som tidigare var EAP och inte finns som tillval längre.
AP är väldigt mycket mer än en adaptiv farthållare. Viktiga funktioner utöver filbyte är tex Collision Avoidance samt att radarn inte bara bevakar framförvarande bil utan även bilen två snäpp framför.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det är ju otroligt, vad är det jag inte förstår/gör fel. Jag har tröskat igenom långa trådar på andra forum där person efter person säger att det inte funkar på Model 3, jag blir osäker på manualen (lite beroende på språk dessutom), osäker på hemsidan och osäker på informationen på detta forumet.
Haha, det är ganska fantastiskt egentligen att det är så svårt att få ett exakt svar på vad som ska finnas, när det ska finnas, i vilken kombination och hur det ska bete sig.
Haha, det är ganska fantastiskt egentligen att det är så svårt att få ett exakt svar på vad som ska finnas, när det ska finnas, i vilken kombination och hur det ska bete sig.

Jag upplever att man får "hjälpa till" lite mer med ratten i 3 än i S&X, men byte till vänsterfil funkar friktionsfritt för mig. Byte tillbaka är mer "lynnigt".kenny skrev:Det är ju otroligt, vad är det jag inte förstår/gör fel. Jag har tröskat igenom långa trådar på andra forum där person efter person säger att det inte funkar på Model 3, jag blir osäker på manualen (lite beroende på språk dessutom), osäker på hemsidan och osäker på informationen på detta forumet.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Detta är ju från manualen, det står ju ordagrant att autostyrning gör att man kam byta fil med blinkers. Och autostyrning är ju en del av AP. Men det inleder också med att det gäller EAP eller FSD, är det då ett typo där dom syftar på AP och inte EAP i dagsläget? Och varför läser jag om så många som påstår att filbytet inte fungerar på Model 3 som bara har AP och inte FSD.Om du har köpt Enhanced Autopilot-paketet eller Full Self-Driving Capability-paketet som tillval kan du använda autostyrning till att hantera styrning och hastighet under vissa omständigheter. Autostyrning bygger på Trafikmedveten farthållare (se Trafikmedveten farthållare på sidan 75), en intelligent funktion som håller Model 3 i sitt körfält när fordonet körs med en inställd hastighet. Autostyrning gör också att du kan använda körriktningsvisare för att köra Model 3 in i en angränsande fil (se Automatiskt filbyte på sidan 83).
Jag menar inte att aktivt ifrågasätta någon individ, men jag upplever att uppgifterna är direkt motsatta så det vore gött att verifiera vad som är verkligheten.
Ja jag får väl ut och testa ännu mer, första gången jag testade drog jag i ratten lite mer, till slut slog den av autosteer. Jag kan ju dock tycka att en funktion som är såhär svår att liksom aktivera är ju att betrakta som lite halvdan.Legato skrev:Jag upplever att man får "hjälpa till" lite mer med ratten i 3 än i S&X, men byte till vänsterfil funkar friktionsfritt för mig. Byte tillbaka är mer "lynnigt".kenny skrev:Det är ju otroligt, vad är det jag inte förstår/gör fel. Jag har tröskat igenom långa trådar på andra forum där person efter person säger att det inte funkar på Model 3, jag blir osäker på manualen (lite beroende på språk dessutom), osäker på hemsidan och osäker på informationen på detta forumet.
För att svara på rubriken - ja, autopiloten upplevs som full ganska ofta... 

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
mans71 skrev:För att svara på rubriken - ja, autopiloten upplevs som full ganska ofta...

Tyvärr verkar det som du har helt rätt och tydligen är det så illa att "Auto lane change" inte längre är en del av AP, utan det krävs FSD för att få möjligheten till att bilen skiftar filkenny skrev:Detta är ju från manualen, det står ju ordagrant att autostyrning gör att man kam byta fil med blinkers. Och autostyrning är ju en del av AP. Men det inleder också med att det gäller EAP eller FSD, är det då ett typo där dom syftar på AP och inte EAP i dagsläget? Och varför läser jag om så många som påstår att filbytet inte fungerar på Model 3 som bara har AP och inte FSD.Om du har köpt Enhanced Autopilot-paketet eller Full Self-Driving Capability-paketet som tillval kan du använda autostyrning till att hantera styrning och hastighet under vissa omständigheter. Autostyrning bygger på Trafikmedveten farthållare (se Trafikmedveten farthållare på sidan 75), en intelligent funktion som håller Model 3 i sitt körfält när fordonet körs med en inställd hastighet. Autostyrning gör också att du kan använda körriktningsvisare för att köra Model 3 in i en angränsande fil (se Automatiskt filbyte på sidan 83).
Jag menar inte att aktivt ifrågasätta någon individ, men jag upplever att uppgifterna är direkt motsatta så det vore gött att verifiera vad som är verkligheten.

I min tidigare kommentar här hade jag helt enkelt fel så ursäkta för förvirringen, men det var baserat på info som cirkulerade för en månad sedan och alla utgick från att den nya varianten av AP givetvis skulle inkludera auto lane change. Detta är en riktigt stor besvikelse måste jag säga. Blir rätt irriterande att behöva slå av AP så fort man byter fil. Tydligen är alltså den AP som kostar 33k numera inte mer än en adaptiv farthållare som håller bilen i den filen man befinner sig i.
Finns en del trådar på olika forum i ämnet och här är en ytterligare där det diskuteras och det är många som hade fått info från Tesla att auto lane change ingår i AP och är irriterade nu när det bevisligen inte är en del av AP-paketet:
https://forums.tesla.com/forum/forums/a ... art-new-ap
Här skrivs det också på Teslarati:
https://www.teslarati.com/tesla-enhance ... ifference/
ps. EAP som omnämns i manualen är ju den gamla varianten som är en "hybrid" av AP och FSD. Där ingår "auto lane change".
Jag hade enbart valt AP, eftersom det tycker jag en någorlunda modern bil skall ha, dock ej FSD. (tror att regulatioen ligger år framåt och dessutom att priset går ned då det endast är en mjukvaruinställning - någon har också hackat bilen och fått igång vissa delar). Man betalar alltså för något sm man inte vet att man kommer få utnyttja förrän i framtiden. AP däremot är vestat och man vet vad man får direkt. (den är dock dubbelt så kostsam som andra tillverkare, men samtidigt vet man att det finns 5 kameror och väldigt snabb hårdvara som uppdateras så det kan motiveras)
Ja jag håller med er båda, problematiken ur mitt perspektiv är att kommunikationen kring de olika paketen är så pass förvirrad att de anställda inte ens själv vet - precis som helix skriver ovan är jag en av dom som fått information om att det skulle ingå ALC i nuvarande AP-paket, men det gör det ju inte.
Det konkreta problemet som jag PERSONLIGEN då ser är att jag möjligen hade inte valt AP-paketet alls om jag fått rätt info, antingen för att spara 33k som jag tycker är ganska dyrt för det man får i nuläget, alternativt att jag lagt på 55k för att få FSD. Nu dinglar jag lite i ett limbo där jag betalt för funktioner som inte riktigt är som jag förväntat mig, samt att om jag vill köpa till FSD så kostar det ytterligare 22k.
Man behöver ju bara gräva lite i dessa frågor för att inse hur utbredd förvirringen verkar vara. Jag har tex lyckats reda ut att ALC inte ingår i AP, samtidigit då som det hävdas (som jag också blev informerad vid köpetillfället) att FSD i dagsläget inte erbjuder något extra, men det gör det ju - Autopark är ju ett faktum tex att det fungerar i Sverige osv. Sen det här att flera stycken här "väntar på AP" som officiellt ska komma nu snart till Model 3, det är ju också helt sjukt, jag har ju haft den sen jag hämtade bilen.
Jag menar inte att ifrågasätta någon här direkt, men jag bara behöver ranta lite (min sambo orkar inte höra på mig mer när jag pratar om Tesla
), det är så sinnessjukt oseriöst av Tesla som företag tycker jag, denna typen av förvirring ska ju inte kunna uppstå, det handlar ju om tiotusentals kronor av människors pengar.
Sen vad man själv anser vara ett lämpligt paket för ens eget bruk, ja det är ju lite en annan fråga.
Det konkreta problemet som jag PERSONLIGEN då ser är att jag möjligen hade inte valt AP-paketet alls om jag fått rätt info, antingen för att spara 33k som jag tycker är ganska dyrt för det man får i nuläget, alternativt att jag lagt på 55k för att få FSD. Nu dinglar jag lite i ett limbo där jag betalt för funktioner som inte riktigt är som jag förväntat mig, samt att om jag vill köpa till FSD så kostar det ytterligare 22k.
Man behöver ju bara gräva lite i dessa frågor för att inse hur utbredd förvirringen verkar vara. Jag har tex lyckats reda ut att ALC inte ingår i AP, samtidigit då som det hävdas (som jag också blev informerad vid köpetillfället) att FSD i dagsläget inte erbjuder något extra, men det gör det ju - Autopark är ju ett faktum tex att det fungerar i Sverige osv. Sen det här att flera stycken här "väntar på AP" som officiellt ska komma nu snart till Model 3, det är ju också helt sjukt, jag har ju haft den sen jag hämtade bilen.
Jag menar inte att ifrågasätta någon här direkt, men jag bara behöver ranta lite (min sambo orkar inte höra på mig mer när jag pratar om Tesla

Sen vad man själv anser vara ett lämpligt paket för ens eget bruk, ja det är ju lite en annan fråga.
Jäkla förvirring det här med AP, skicka meddelande idag till tesla och bad dem uppdatera min bil med
FSD innan leverans, dyrt men sen slipper man bli besviken över att man missat något.
Sen hoppas jag att bilen är klar för all uppdatering i framtiden.
FSD innan leverans, dyrt men sen slipper man bli besviken över att man missat något.
Sen hoppas jag att bilen är klar för all uppdatering i framtiden.
Jag beställde bilen (M3) innan 1/3 med EAP för 55 tkr.
Fick sms från Tesla att jag får gratis uppgradering till FSD.
Hittills märker jag ingen skillnad, då jag har alla de funktioner som är godkända i Sverige (summon, auto lane chance, auto park osv). Men på Tesla-kontot står det fortfarande "uppgraderad autopilot"? Borde det inte ändras till FSD?
Någon annan i samma sits?
Hittills märker jag ingen skillnad, då jag har alla de funktioner som är godkända i Sverige (summon, auto lane chance, auto park osv). Men på Tesla-kontot står det fortfarande "uppgraderad autopilot"? Borde det inte ändras till FSD?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tror att alla är i exakt samma sits.Johnalm skrev:Jag beställde bilen (M3) innan 1/3 med EAP för 55 tkr.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Samma här. Fick också det smset. På hemsidan står det:frippan skrev:Tror att alla är i exakt samma sits.Johnalm skrev:Jag beställde bilen (M3) innan 1/3 med EAP för 55 tkr.
Alternativ
"Uppgraderad autopilot"
Borde det stå full self drivning? Även jag har de funktionerna du beskriver.
(Också M3)
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
kenny skrev:Nä asså jag tycker det är så sjukt förvirrande det här, därav att jag känner mig lurad, men kanske kommer funktionerna. Men såhär kan jag beskriva det:helix skrev:
Är såklart inte säker på vad som gäller just din bil. Däremot är det så att många som har blivit lovade den nya AP för Model 3 inte har fått denna till sina bilar ännu.
Men i ditt fall låter det som du har funktionerna på plats. Förstår då inte direkt vad det är du saknar? Summon och Autopark har du inte, men vad gäller aktiv assistans när du kör så bör du ha allt? Om du kör på motorvägen och trycker lätt på blinkerspaken, byter inte bilen fil själv då?
Jag kör min M3 där jag köpt AP på motorvägen tex. Jag tycker ner spaken en gång, då startar en vanlig farthållare som jag förstår det. Jag trycker ner en gång till, då startar autopiloten, en blå ratt dyker upp och bilen börjar styra i filen själv och ber mig hålla i ratten lätt.
Jag åker på tills det givetvis kommer en lastbil framför mig, varpå jag trycker på blinkers eftersom jag förväntar mig att bilen ska byta fil då. Det händer ingenting mer ån att blinkers går igång.
Så för att ta mig förbi måste jag alltså avbryta, köra om manuellt och sen aktivera igen.
Dvs, det är halvt värdelöst. En vanlig farthållare är ju till och med bättre eftersom den tillåter en att själv styra förbi lastbilen.
Så det jag blir fundersam på nu är då om du menar att jag är typ den enda i Sverige som fått sin AP, eller att jag har fått ”halva” och resten kommer. Jag har svårt att se varför jag skulle ha auto steer men inget annat.
Jag har samma....
Förväntar mig filbytet ska fungera i alla fall....
När jag beställde var det all inclusive förutom FSD.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- KingRikard
- Teslaägare
Jag måste blinka "fullt", dvs inte bara peta till blinkerspaken för att få filbytet (Model S85D 2015) med "vanlig" Autopilot.
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Haha, ska testa ... Kom ju en .32.12.2 uppdatering idag...
Kanske ?
Kanske ?

2023-06-30 MYLR awd PärlVit
Full autopilot eller inte?
Utan FSD eller åtminstone EAP får man byta fil själv.snowtroll skrev:kenny skrev:Nä asså jag tycker det är så sjukt förvirrande det här, därav att jag känner mig lurad, men kanske kommer funktionerna. Men såhär kan jag beskriva det:helix skrev:
Är såklart inte säker på vad som gäller just din bil. Däremot är det så att många som har blivit lovade den nya AP för Model 3 inte har fått denna till sina bilar ännu.
Men i ditt fall låter det som du har funktionerna på plats. Förstår då inte direkt vad det är du saknar? Summon och Autopark har du inte, men vad gäller aktiv assistans när du kör så bör du ha allt? Om du kör på motorvägen och trycker lätt på blinkerspaken, byter inte bilen fil själv då?
Jag kör min M3 där jag köpt AP på motorvägen tex. Jag tycker ner spaken en gång, då startar en vanlig farthållare som jag förstår det. Jag trycker ner en gång till, då startar autopiloten, en blå ratt dyker upp och bilen börjar styra i filen själv och ber mig hålla i ratten lätt.
Jag åker på tills det givetvis kommer en lastbil framför mig, varpå jag trycker på blinkers eftersom jag förväntar mig att bilen ska byta fil då. Det händer ingenting mer ån att blinkers går igång.
Så för att ta mig förbi måste jag alltså avbryta, köra om manuellt och sen aktivera igen.
Dvs, det är halvt värdelöst. En vanlig farthållare är ju till och med bättre eftersom den tillåter en att själv styra förbi lastbilen.
Så det jag blir fundersam på nu är då om du menar att jag är typ den enda i Sverige som fått sin AP, eller att jag har fått ”halva” och resten kommer. Jag har svårt att se varför jag skulle ha auto steer men inget annat.
Jag har samma....
Förväntar mig filbytet ska fungera i alla fall....
När jag beställde var det all inclusive förutom FSD.
När man har AP aktiverat så krävs det ju att man vrider hyfsat kraftigt i ratten för att AP skall slå av, vilket lätt blir ryckigt, alternativt att man slår av AP via växelväljaren.
MEN, om man blinkar medan man har AP aktivt så krävs det inte alls lika mycket kraft i ratten för att AP skall slås av.
Dvs blinka innan du byter fil, precis som man ska göra, så blir det smidigt trots att man har AP aktiverat.
Sen är det bara att slå på AP igen. Blir snabbt en vana.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.