Kan den verkligen beställas i Sverige då eller är det bara en omräkning av USA priser och gissning till tillgänglighet?Verdi skrev:Mickep skrev:Vet inte tycker SR+ är dyr.
för 110 000 till får man long range med premium. känns som om det förväntade priset skulle vara 475 000 istället för 550 000. dvs 75 000 skillnad. vad är 100 km på en laddning och premium värt?
Du får en LR RWD för 588' (+ ev avgift på 10 papp). Men under 600' iaf. Och antagligen samma förmånsvärde.
Standard range plus Kan beställas nu.
Moderator: Redaktion
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Bejje skrev:Kan den verkligen beställas i Sverige då eller är det bara en omräkning av USA priser och gissning till tillgänglighet?Verdi skrev:Mickep skrev:Vet inte tycker SR+ är dyr.
för 110 000 till får man long range med premium. känns som om det förväntade priset skulle vara 475 000 istället för 550 000. dvs 75 000 skillnad. vad är 100 km på en laddning och premium värt?
Du får en LR RWD för 588' (+ ev avgift på 10 papp). Men under 600' iaf. Och antagligen samma förmånsvärde.
Verkar så. SR också. Fast jag fattar inte varför ingen får fram ett pris.
LR RWD har förmånsvärde på 2 999 kr/månad utan extrautrustning. LR AWD har 3 791 kr/månad.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Varför ska dom krångla till det så, lägg upp den för beställning på hemsidan istället.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
dhanjel skrev:Varför ska dom krångla till det så, lägg upp den för beställning på hemsidan istället.
Det är nog tillfälligt och mest för att tillgodose de som potentiellt har väntat i flera år på en viss konfiguration. När man betat av dessa så försvinner nog möjligheten.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
110.000 kr uppenbarligenMickep skrev:Vet inte tycker SR+ är dyr.
för 110 000 till får man long range med premium. känns som om det förväntade priset skulle vara 475 000 istället för 550 000. dvs 75 000 skillnad. vad är 100 km på en laddning och premium värt?
Men nä, SR+ borde rimligtvis vara prissatt till 521.800 kr. Det är rimligt, med tanke på att en LR RWD med full premium kostar 588.000 kr. Det är inte rimligt att påslaget för full premium och 15 mil räckvidd bara är 48.000 kr.
Nu strular Tesla med priserna igen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
LR priset för 580 kkr känns ok, men priset för Sr+ lite väl högt.
Hade hoppas på närmare 400 000 efter bidrag.
Hade hoppas på närmare 400 000 efter bidrag.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Vet någon hur man lägger in referralkod i efterhand? Missade detta nyss när jag gjorde beställningen..
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Jag hade trott att SR+ skulle ligga på ca 480K utan AP, före bonus. Det är mer i linje med Teslas svenska priser på övriga modeller. Det här är 60K mer och AP är inte valbart (skulle inte köpt AP för 33K extra). Men vem vet, Tesla kanske justerar ner priset lite nästa torsdag?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Jag räknade på detta tidigare i år, när SR+ lanserades i USA. Kom fram till 460.000 kr efter bidraget. Det hade stämt om Tesla Sverige prissatt den till samma kurs som LR AWD, dvs 521.800juristen skrev:Jag hade trott att SR+ skulle ligga på ca 480K utan AP, före bonus. Det är mer i linje med Teslas svenska priser på övriga modeller. Det här är 60K mer och AP är inte valbart (skulle inte köpt AP för 33K extra). Men vem vet, Tesla kanske justerar ner priset lite nästa torsdag?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Skicka ett mail till:Matte skrev:Vet någon hur man lägger in referralkod i efterhand? Missade detta nyss när jag gjorde beställningen..
BuildMy3EMEA@tesla.com
Skriv med ditt RN-nummer.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Jag glömde också, då skickade jag nedan till buildmy3emea@tesla.comippii skrev:Skicka ett mail till:Matte skrev:Vet någon hur man lägger in referralkod i efterhand? Missade detta nyss när jag gjorde beställningen..
BuildMy3EMEA@tesla.com
Skriv med ditt RN-nummer.
Hello,
I have allready ordered my Tesla model 3 Performance, but I would like to add a referral code
My order no is: RN123456789
The referral code I would likt to use is: xxxxxxxx
Please contact me if there are any questions.
Best regards
Xxxx Xxxxxx
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Jag kan konstatera att folk har fått en virtuell smäll på fingrarna ang smygtiggeri med refkod.
Jag kan tycka att det är helt rätt att AP nu ingår som standard. (i alla modeller?) hoppas bara att man kan få tag på en model3 under 400 000 men det verkar krävas ett större mirakel för att det skulle ske, men det var någon ungdom som gick på vattnet för inte så långe sedan så man får tro på att det bästa händer. hoppet är det sista som överger en.
Jag kan tycka att det är helt rätt att AP nu ingår som standard. (i alla modeller?) hoppas bara att man kan få tag på en model3 under 400 000 men det verkar krävas ett större mirakel för att det skulle ske, men det var någon ungdom som gick på vattnet för inte så långe sedan så man får tro på att det bästa händer. hoppet är det sista som överger en.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Frun frågade igår vilken bil hon ska ha när vi flyttar hem. Jag tror svaret precis kom...
Då är det bara färgen kvar
Då är det bara färgen kvar
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Jag behöver komma ner i 10pbb efter miljöpremie, så detta var en stor besvikelse. AP och vit inredning är krav för mig...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
De 19 000 kr kan väll ha att göra med att transportkostnaderna är detsamma även om priset är lägre? Skulle vara riktigt konstigt om Tesla höll samma SEK/dollar över samtliga modeller.Jeppe_E skrev:Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Men du kan väl inte räkna med att engångskostnader typ transport reg.kostnader ska vara billigare bara för att bilen är billigare eller hur tänker du?Jeppe_E skrev:Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Jag undrar också hur jeppe räknar.Pontus skrev:Men du kan väl inte räkna med att engångskostnader typ transport reg.kostnader ska vara billigare bara för att bilen är billigare eller hur tänker du?Jeppe_E skrev:Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många
LR AWD kostar inkl delivery fee 50700 USD.
I Sverige inkl delivery fee 653 780 SEK.
653 780 / 50700 = 12,9
SR+ inkl delivery fee 40700 USD.
I Sverige inkl delivery fee 540 880 SEK.
540 880 / 40700 = 13,3.
Extrakostnaderna för Tesla att få hit bilen är ju desamma oavsett, och ju billigare bil desto lägre marginaler för Tesla. Då är det väl rimligt att man relativt sett får bära en större portion av extrakostnaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Tror inte extrakostnaden är identisk. Jag tror tex att försäkringen är beroende av bilens värde. Antagligen är det även olika kostnad för VSG.taliz skrev:Jag undrar också hur jeppe räknar.Pontus skrev:Men du kan väl inte räkna med att engångskostnader typ transport reg.kostnader ska vara billigare bara för att bilen är billigare eller hur tänker du?Jeppe_E skrev:Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många
LR AWD kostar inkl delivery fee 50700 USD.
I Sverige inkl delivery fee 653 780 SEK.
653 780 / 50700 = 12,9
SR+ inkl delivery fee 40700 USD.
I Sverige inkl delivery fee 540 880 SEK.
540 880 / 40700 = 13,3.
Extrakostnaderna för Tesla att få hit bilen är ju desamma oavsett, och ju billigare bil desto lägre marginaler för Tesla. Då är det väl rimligt att man relativt sett får bära en större portion av extrakostnaden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Jag killgissar bara hej vilt nu men kemikalieskatt, kan det slå på bilarnas batterier som är olika stora?Legato skrev:Tror inte extrakostnaden är identisk. Jag tror tex att försäkringen är beroende av bilens värde. Antagligen är det även olika kostnad för VSG.taliz skrev:Jag undrar också hur jeppe räknar.Pontus skrev:Men du kan väl inte räkna med att engångskostnader typ transport reg.kostnader ska vara billigare bara för att bilen är billigare eller hur tänker du?Jeppe_E skrev:Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många
LR AWD kostar inkl delivery fee 50700 USD.
I Sverige inkl delivery fee 653 780 SEK.
653 780 / 50700 = 12,9
SR+ inkl delivery fee 40700 USD.
I Sverige inkl delivery fee 540 880 SEK.
540 880 / 40700 = 13,3.
Extrakostnaderna för Tesla att få hit bilen är ju desamma oavsett, och ju billigare bil desto lägre marginaler för Tesla. Då är det väl rimligt att man relativt sett får bära en större portion av extrakostnaden.
Vikt av någon anledning? Båttransportkostnad borde väl gå på volym iofs och inte vikt.
Att det är sådana saker som spelar in och gör att prisskillnaden mellan de olika modellerna inte är linjär..
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Vissa kostnader är beroende på bilens pris. En kul fundering är ju hur man gör med försäkringen vid transport av en bil med va utan AP? Det är ju ingen kostnad för Tesla när det kommer till vad som kan förstöras i transporten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Och är det tull på AP?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Nej, sammaPontus skrev:Men du kan väl inte räkna med att engångskostnader typ transport reg.kostnader ska vara billigare bara för att bilen är billigare eller hur tänker du?Jeppe_E skrev:Jag var tvungen att söka lite i forumet på vad vi diskuterade när SR och SR+ släpptes i USA. Då kostade den 35/37 kusd. I dag kostar den 39,5 kusd, men då med AP. Så i princip samma pris.
Jag vill minnas att jag räknade ut att en tesladollar = 13,25 SEK (då)
Köper du en LR AWD idag så kostar den 13,21 SEK/USD.
En SR+ kostar 13,7 SEK/USD?
Om prissättningen varit homologerad så hade SR+ kostat 521.800 kr istället för 540.800.
Eller för att presentera det på ett annat sätt. En SR+ kostar 82,7% av en LR AWD i Svergie, jämfört med 79,8% i USA.
Har Tesla Sverige fått lite hybris?
Oavsett vilket så skiljer månadskostnaden mellan en lite utrustad LR och en lika utrustad SR+ 1060 kr/mån sett över 3 år. Det kan vara en utlösande faktor för många
Men såhär;
En LR AWD kostar 380.000 kr att tillverka, 20.000 kr att transportera = 400.000 x 10% importtull = 440.000 kr. Tesla lägger på 70.000 kr i vinst = 510.000 kr x 25% moms = 637.500 kr. VSG på det så hamnar den på 654.000 kr
En SR RWD kostar 280.000 kr att tillverka, 20.000 kr att transportera = 300.000 x 10% importtull = 330.000 kr. Tesla lägger på 70.000 kr i vinst = 400.000 kr x 25% moms = 500.000 kr. VSG på det så hamnar den på 516.500 kr
Detta är förstås bara ett fiktivt exempel. Jag har förstås ingen aning om hur mycket en Model 3 SR/LR kostar att tillverka och hur mycket påslag Tesla har. Man kan förstås gå tekniskt djupare in i analysen och se hur många bilar som landet i fråga beställer. Oftast inom tillverkningsindustrin så ger ju mer volym en längre kostnad.
Bara som jämförelse så kostar SR+ 1,151 EUR/USD i Tyskland. LR AWD kostar 1,126 EUR/USD. Det är alltså 2,5 cent eller 26 öres skillnad. Nästan hälften mot Sveriges 49 öre. Eller för att använda samma exempel som ovan. I Sverige kostar SR+ 82,7% av en LR AWD. I Tyskland, 81,5%. Om skillnaden varit samma som i Tyskland, så skulle priset på en SR+ vara 533.000 kr
Men små skillnader och som sagt, flera bakomliggande okända variabler som sätter det lokala priset.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Ja, och framför allt vad kunderna är beredda att betala på den lokala marknaden.
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Låt mig gissa: vattnet han gick på var fruset.Mickep skrev:hoppas bara att man kan få tag på en model3 under 400 000 men det verkar krävas ett större mirakel för att det skulle ske, men det var någon ungdom som gick på vattnet för inte så långe sedan så man får tro på att det bästa händer. hoppet är det sista som överger en.
Model 3 under 400 tkr? Jag undrar jag, om inte helvetet måste frysa på först...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Standard range plus Kan beställas nu.
Flytta till Norge. 367k
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.