Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Där fick du snarare lära dig något gammalt, som du förhoppningsvis fick lära dig när du tog körkort, men sen glömt bort
Om skylten är ut som Kraftwerks album Autobahn, då är det en motorväg
Skylten vet jag om, men den är inte direkt vanligt förekommande på Essingeleden (om den ens finns).
När jag läste på lite igår så verkade det dock även finnas en distinktion mellan "stadsmotorväg" och "motorväg" där det senare har 100-120 km/h.
Sen tycker jag ju "perre" hade en poäng också, tror väldigt få (åtminstone här i Sthlm) skulle säga att de varit ute o kört motorväg när de suttit fast i köerna på Essingeleden.
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.
Nej det stämmer inte. Motortrafikled i Sverige har också planskilda korsningar. Dock kan man få mötande trafik och man får stanna i vägrenen.
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
70 km/h är ju rena höghastighetsmotorvägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Efter ett ha gnällt en del här innan så känner jag att jag måste återge min upplevelse idag. Fick en uppdatering till bilen igår, osäker på om det är därför, eller för att datorn startar om pga det, men nu beter sig min bil då som andra beskrivit. Dvs att sen byter inte fil själv, men den slår av auto steer när man trycker på blinkers, så att man kan köra om, sen aktivera igen.
Det funkar faktiskt sjukt bra, körde min första längre runda idag, ca 50 mil, riktigt bra upplevelse med AP.
Så nu får jag nog ge betyget tummen upp ändå för själva upplevelsen.
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg?
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.
Nej det stämmer inte. Motortrafikled i Sverige har också planskilda korsningar. Dock kan man få mötande trafik och man får stanna i vägrenen.
På motorväg och motortrafikled får man endast stanna (eller parkera) på särskilt anvisade platser. Alltså får man inte stanna i vägrenen, annat än vid nödfall (nej, kissa är inget nödfall... )
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.
Nej det stämmer inte. Motortrafikled i Sverige har också planskilda korsningar. Dock kan man få mötande trafik och man får stanna i vägrenen.
På motorväg och motortrafikled får man endast stanna (eller parkera) på särskilt anvisade platser. Alltså får man inte stanna i vägrenen, annat än vid nödfall (nej, kissa är inget nödfall... )
OK, man får "använda" den. Det kanske avses köra/bogsera i den på motortrafikled, inte stanna.
"Motortrafikled
Märks ut med skylten Motortrafikled. Samma säkerhet och regler som motorväg, förutom:
*Trafiken är inte alltid uppdelad i olika körbanor. Du kan alltså få möten.
*Accelerationsfält kan saknas och avfarterna kan vara kortare än på motorvägar. *Inte förbjudet att använda vägrenen."
OK, man får "använda" den. Det kanske avses köra/bogsera i den på motortrafikled, inte stanna.
"Motortrafikled
Märks ut med skylten Motortrafikled. Samma säkerhet och regler som motorväg, förutom:
*Trafiken är inte alltid uppdelad i olika körbanor. Du kan alltså få möten.
*Accelerationsfält kan saknas och avfarterna kan vara kortare än på motorvägar. *Inte förbjudet att använda vägrenen."
Filbyte och summon låg i det gamla AP-paketet men är numera flyttat till fsd...
Så numera (eller kanske bäst att säga tillsvidare) är AP bara filhållaren och adaptiv farthållare...