Byte av fil autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Legato »

kler skrev:
Legato skrev:
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Där fick du snarare lära dig något gammalt, som du förhoppningsvis fick lära dig när du tog körkort, men sen glömt bort ;)

Om skylten är ut som Kraftwerks album Autobahn, då är det en motorväg :)
Skylten vet jag om, men den är inte direkt vanligt förekommande på Essingeleden (om den ens finns).

När jag läste på lite igår så verkade det dock även finnas en distinktion mellan "stadsmotorväg" och "motorväg" där det senare har 100-120 km/h.

Sen tycker jag ju "perre" hade en poäng också, tror väldigt få (åtminstone här i Sthlm) skulle säga att de varit ute o kört motorväg när de suttit fast i köerna på Essingeleden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Legato »

Legato skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:
Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.
Nej det stämmer inte. Motortrafikled i Sverige har också planskilda korsningar. Dock kan man få mötande trafik och man får stanna i vägrenen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Jeppe_E »

Legato skrev:

Nej det stämmer inte. Motortrafikled i Sverige har också planskilda korsningar. Dock kan man få mötande trafik och man får stanna i vägrenen.
Asch.. Blandar ihop det med vanlig 2:1 väg, som då också kan vara motortrafikled, fast bara om det inte finns korsningar :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
70 km/h är ju rena höghastighetsmotorvägen.
50.png
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Legato skrev:
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
70 km/h är ju rena höghastighetsmotorvägen.
50.png
Haha ja det är tydligt det! :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av kenny »

Efter ett ha gnällt en del här innan så känner jag att jag måste återge min upplevelse idag. Fick en uppdatering till bilen igår, osäker på om det är därför, eller för att datorn startar om pga det, men nu beter sig min bil då som andra beskrivit. Dvs att sen byter inte fil själv, men den slår av auto steer när man trycker på blinkers, så att man kan köra om, sen aktivera igen.

Det funkar faktiskt sjukt bra, körde min första längre runda idag, ca 50 mil, riktigt bra upplevelse med AP.

Så nu får jag nog ge betyget tummen upp ändå för själva upplevelsen.
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Sascha »

Legato skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
bylund skrev:
perre skrev:
Beror ju lite på hur fort det går också. På Essingeleden med trafik ligger jag på 1-2. På motorväg blir det garanterat 7
Så på Essingeleden kör du på 1-2, men garanterat 7, då det är en motorväg? :? :lol:

Nu förstår jag faktiskt inte vad du garvar åt. Har du lust att förklara dig?
Bara verkligt ordmärkande, så kanske inte roligt alls... Essingeleden, om det är den i Stockholm vi snackar om, är ju i högsta grad en motorväg.
Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.
Nej det stämmer inte. Motortrafikled i Sverige har också planskilda korsningar. Dock kan man få mötande trafik och man får stanna i vägrenen.
På motorväg och motortrafikled får man endast stanna (eller parkera) på särskilt anvisade platser. Alltså får man inte stanna i vägrenen, annat än vid nödfall (nej, kissa är inget nödfall... ;) :D )
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Legato »

Sascha skrev:
Legato skrev:
bylund skrev:
perre skrev:

Där fick man lära sig något nytt... Jag trodde motorväg alltid innebar 110-120 km/h hastighetsgräns (och motortrafikled 70-90) men så är det ju tydligen inte alls. Essingeleden benämns "stadsmotorväg" trots att det är 70 gräns.
Nej, motorväg är en väg som saknar mötande trafik och har planskilda korsningar. Har inget med hastigheten i sig att göra. Till skillnad då mot motortrafikled som har plankorsningar. Du kan ju ha 100km/h på motortrafikled också.
Nej det stämmer inte. Motortrafikled i Sverige har också planskilda korsningar. Dock kan man få mötande trafik och man får stanna i vägrenen.
På motorväg och motortrafikled får man endast stanna (eller parkera) på särskilt anvisade platser. Alltså får man inte stanna i vägrenen, annat än vid nödfall (nej, kissa är inget nödfall... ;) :D )
OK, man får "använda" den. Det kanske avses köra/bogsera i den på motortrafikled, inte stanna.

"Motortrafikled

Märks ut med skylten Motortrafikled.
Samma säkerhet och regler som motorväg, förutom:
*Trafiken är inte alltid uppdelad i olika körbanor. Du kan alltså få möten.
*Accelerationsfält kan saknas och avfarterna kan vara kortare än på motorvägar.
*Inte förbjudet att använda vägrenen."
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sascha
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 feb 2019 19:43

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Sascha »

Legato skrev:
OK, man får "använda" den. Det kanske avses köra/bogsera i den på motortrafikled, inte stanna.

"Motortrafikled

Märks ut med skylten Motortrafikled.
Samma säkerhet och regler som motorväg, förutom:
*Trafiken är inte alltid uppdelad i olika körbanor. Du kan alltså få möten.
*Accelerationsfält kan saknas och avfarterna kan vara kortare än på motorvägar.
*Inte förbjudet att använda vägrenen."
NU blev det rätt....
philipholm
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jun 2019 09:34

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av philipholm »

Ingår automatiskt filbyte i alla nya Tesla modell 3 bilar? Eftersom AutoPilot är standard, eller ligger automatiskt filbyte under Full Self Drive?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av slugger75 »

philipholm skrev:
Ingår automatiskt filbyte i alla nya Tesla modell 3 bilar? Eftersom AutoPilot är standard, eller ligger automatiskt filbyte under Full Self Drive?
Bra fråga, undrar samma sak själv.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byte av fil autopilot

Inlägg av Bjelke »

Filbyte och summon låg i det gamla AP-paketet men är numera flyttat till fsd...
Så numera (eller kanske bäst att säga tillsvidare) är AP bara filhållaren och adaptiv farthållare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar