Nej, tror inte det. Det är väl bara SuC på den bilen som köps och där kod läggs in?
Som jag förstått det nya programmet så får både den som använder referalkoden och kodens ägare 1500 km fri SuC.
Samtidigt kan jag inte riktigt förstå att man orkar hålla på och fjutta med detta. Ponera att bilen drar 2 kWh/mil = 300 kWh = 768 kr. Men visst, för de som verkligen utnyttjar SuC och samtidigt jobbar med att sprida sin kod, så blir det ju bra för den personen. Vad jag inte riktigt begriper är att det inte är en fast mängd kWh, utan 1500 km. Hur ska Tesla hålla reda på det?
"Du och den du rekommenderar får båda 1 500 km gratis Supercharging när de köper en ny Tesla. "
I några av björns senaste videos visar han hur tesla verkar räkna.
Kort sagt rätt generösa. De verkar räkna på typical och drar bort 30-40%. Så om du laddat säg 50kwh ”betalar” du bara för 30-35(dvs krediter motsvarande detta dras) typ.
La en beställning på en M3 SR Plus i går.. Någon som fått ett lev. besked ä? Prata med någon säljsrep på Tesla och han sa de börjar leverans om 2-3 mån!
La en beställning på en M3 SR Plus i går.. Någon som fått ett lev. besked ä? Prata med någon säljsrep på Tesla och han sa de börjar leverans om 2-3 mån!
De lär göra så gott de kan för att leverera den innan kvartalet är slut. Så räkna med runt midsommar.
Beställde en m3 sr+ i fredags och har blivit uppringd av tesla idag. Kunde inte svara och fick då även mail med frågor. Det som är oklart är ju beräknad leverans. Utan leveransdatum och med en befintlig fordon blir det svårt att planera övergången. Vad händer om det strular med leveransen/övergången och man vill då avbryta sin beställning. Så som jag förstår från avtalet har man rätt att avbryta sin beställning när som helst innan leverans av forfon och få full återbetalning av orderbetalning. Stämmer det verkligen? I praktiken skulle jag kunna ringa tesla dagen innan leverans och avbryta köpet utan några kostnader? Låter för bra för att sant
Beställde en m3 sr+ i fredags och har blivit uppringd av tesla idag. Kunde inte svara och fick då även mail med frågor. Det som är oklart är ju beräknad leverans. Utan leveransdatum och med en befintlig fordon blir det svårt att planera övergången. Vad händer om det strular med leveransen/övergången och man vill då avbryta sin beställning. Så som jag förstår från avtalet har man rätt att avbryta sin beställning när som helst innan leverans av forfon och få full återbetalning av orderbetalning. Stämmer det verkligen? I praktiken skulle jag kunna ringa tesla dagen innan leverans och avbryta köpet utan några kostnader? Låter för bra för att sant
Det är helt korrekt. Du kan t.o.m. ta leverans, köra 160mil och sen lämna tillbaks bilen utan kostnad. Jag avbeställde en M3 tidigare i år någon vecka innan leverans och det var inga problem. Alla pengar tillbaks.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I så fall känns det tryggt med att ligga lågt fram tills att Tesla kan ge ett preliminärt leveransdatum. Jag hoppas på leverans tidigast till hösten, dock har jag hört att det kan bli leverans redan till midsommar. Det återstår att se. Sen får man även se om priserna justeras ytterligare:-)
Fick ett till samtal idag om att de behövde en kopia på körkortet.
Inga löften om leveranstider men det lät i mina öron väldigt lovande.
Jagade runt ett varv efter en Kia e-Niro för några veckor sedan när det kändes mörkt och frågade om någon hade en med "rimliga" leveranstider.
Fick svar ifrån en ÅF som sa "Vi har 9 månader, det är väldigt bra för en batteribil"..
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!
26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Är det nån som vet om batteristorleken i sr+ är samma som long range? Tänker på den framtida möjligheten på att skifta från SR+ till long range, ifall Tesla väljer att släppa en uppgradering av räckvidd.
Är det nån som vet om batteristorleken i sr+ är samma som long range? Tänker på den framtida möjligheten på att skifta från SR+ till long range, ifall Tesla väljer att släppa en uppgradering av räckvidd.
Är ganska säker på att det är olika batterier, har för mig att vikten skilde en del på dessa två modeller.
Ringde Tesla och pratade med ?Hanna?.
Hon trodde bilen kan komma innan midsommar. (SR+ röd/vit)
Är tillverkning/leveranser redan igång?
Går det att se specifikationer för lastvikt osv någonstans?
Heeelt sjukt om den kommer innan semestern.........................
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Tror inte att det är olika batterie moduler i sr+ och long range. Enligt filmer på you tube sitter även samtliga högtalarna på plats , förutom då subwoofer. Sr+ är väl egentligen endast mjukvara begränsad long range rwd? För leverans vid midsommar borde man få ett VIN nummer tilldelat inom veckorna. Det visar sig väl snart. Tänk om det redan finns några Sr+ på väg till Europa:-)
Tror inte att det är olika batterie moduler i sr+ och long range. Enligt filmer på you tube sitter även samtliga högtalarna på plats , förutom då subwoofer. Sr+ är väl egentligen endast mjukvara begränsad long range rwd? För leverans vid midsommar borde man få ett VIN nummer tilldelat inom veckorna. Det visar sig väl snart. Tänk om det redan finns några Sr+ på väg till Europa:-)
Man kan ju få en indikation på hur stort batteriet är med laddkurvan.
Den ska ju se likadan ut upp till 60kWh om det är samma batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tror inte att det är olika batterie moduler i sr+ och long range. Enligt filmer på you tube sitter även samtliga högtalarna på plats , förutom då subwoofer. Sr+ är väl egentligen endast mjukvara begränsad long range rwd? För leverans vid midsommar borde man få ett VIN nummer tilldelat inom veckorna. Det visar sig väl snart. Tänk om det redan finns några Sr+ på väg till Europa:-)
Det är lär knappast vara samma batteri i SR+ som i LR.
En LR väger 81kg mer än SR+.
Batteriet är ju dessutom den avsevärt dyraste komponenten, så jag har väldigt svårt att se att Tesla skulle bjussa på det i deras billigaste bil.
Tror inte att det är olika batterie moduler i sr+ och long range. Enligt filmer på you tube sitter även samtliga högtalarna på plats , förutom då subwoofer. Sr+ är väl egentligen endast mjukvara begränsad long range rwd? För leverans vid midsommar borde man få ett VIN nummer tilldelat inom veckorna. Det visar sig väl snart. Tänk om det redan finns några Sr+ på väg till Europa:-)
Läste nånstans att det var det, hittar ingen nu. Skiljer 202 kg vikt mot lång Range, så troligen ca 55 kWh mot 75 kWh. Dåligt av tesla att inte delge batterikapaciteten, varför?
Tror inte att det är olika batterie moduler i sr+ och long range. Enligt filmer på you tube sitter även samtliga högtalarna på plats , förutom då subwoofer. Sr+ är väl egentligen endast mjukvara begränsad long range rwd? För leverans vid midsommar borde man få ett VIN nummer tilldelat inom veckorna. Det visar sig väl snart. Tänk om det redan finns några Sr+ på väg till Europa:-)
Det är lär knappast vara samma batteri i SR+ som i LR.
En LR väger 81kg mer än SR+.
Batteriet är ju dessutom den avsevärt dyraste komponenten, så jag har väldigt svårt att se att Tesla skulle bjussa på det i deras billigaste bil.
Tror inte att det är olika batterie moduler i sr+ och long range. Enligt filmer på you tube sitter även samtliga högtalarna på plats , förutom då subwoofer. Sr+ är väl egentligen endast mjukvara begränsad long range rwd? För leverans vid midsommar borde man få ett VIN nummer tilldelat inom veckorna. Det visar sig väl snart. Tänk om det redan finns några Sr+ på väg till Europa:-)
Det är lär knappast vara samma batteri i SR+ som i LR.
En LR väger 81kg mer än SR+.
Batteriet är ju dessutom den avsevärt dyraste komponenten, så jag har väldigt svårt att se att Tesla skulle bjussa på det i deras billigaste bil.
frågade tesla själv och får inget svar. jag har svårt o tro att lönsamheten påverkas positivt av att bygga 2-3 olika typ av batterimoduler till en o samma bil, longrange, middle range, standard range, standard range plus. Samma sak med högtalarna som finns där i sr+ men är inaktiva.
frågade tesla själv och får inget svar. jag har svårt o tro att lönsamheten påverkas positivt av att bygga 2-3 olika typ av batterimoduler till en o samma bil, longrange, middle range, standard range, standard range plus. Samma sak med högtalarna som finns där i sr+ men är inaktiva.
De har nu tagit bort SR och MR så nu erbjuder de bara två batteristorlekar om samtliga SR är mjukvarubegränsade SR+. Visst är det lite svårare att producera två istället för ett batteripack men Model 3 har nog inte tillräckligt stora marginaler så att de kan skicka med 20 kWh extra batterier. Några extra högtalare blir nog småpengar i jämförelse. De levererade knappast Model S och X 75D med 100 kWh batterier trots betydligt lägre tillverkningsvolymer.
frågade tesla själv och får inget svar. jag har svårt o tro att lönsamheten påverkas positivt av att bygga 2-3 olika typ av batterimoduler till en o samma bil, longrange, middle range, standard range, standard range plus. Samma sak med högtalarna som finns där i sr+ men är inaktiva.
Det kan ju vara samma skal bara det att de sätter i färre celler. Det var exakt vad de gjorde i MR så att de skulle börjat mjukvarustrypa för SR+ när det är cellerna som är deras begränsande faktor tror jag inte på.
Elon Musk är inte framgångsrik av slump. Han har säkert räknat med att de som beställt SR+ kommer att vara villiga att pröjsa extra för mer räckvidd och full premium. Själv skulle jag iaf inte blivit överraskat om det blev så..
Elon Musk är inte framgångsrik av slump. Han har säkert räknat med att de som beställt SR+ kommer att vara villiga att pröjsa extra för mer räckvidd och full premium. Själv skulle jag iaf inte blivit överraskat om det blev så..
Och av just den anledningen så skickar de inte med ett LR batteri för att för få skulle uppgradera. Tesla körde under en längre period att de sålde Model S och X med 75 kWh batteri som var mjukvarubegränsad till 60 kWh. Då en av anledningarna till att köpa större batteri är snabbare laddning så försvinner nyttan om du ändå får stort batteri. Jag tror det var väldigt få av de som köpte en mjukvarubegränsad 60 som uupgraderade till 75 innan Tesla kraftigt sänkte kostnaden för uppgraderingen.
Fick mail från Tesla idag ang leverans av SR+. Ser ut som det blir bil efter semestern då
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14