Tvättråd för den late

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Erxon
elbilist
Inlägg: 413
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Erxon »

kler skrev:
gellerstam skrev:
När man snabbtvättar ....;-)

1: På med fälgrent
2: Tryckpruta med Prickbort går åt ca 3-4dl per bil.
3: Spola nerifrån med högt tryck.
4: På med P27 med skummlans låt verka
5: Skölj med högtryck ....
6: På med Arti Green med skummlans
7: Skölj med hög...
8: På med Prewash Foam med skumm....
9: Skölj med...
10: På med Arti + BilSchampo
11: Efter som bilen är ren nu så blir det en sväng med Microfiber tvätthandske
12: Skölj
13: torka med microfibertrasa.
14: Ge bilen lite gosig Rosa sås, lite ute och lite inne. :-)

(BollnäsBilvårds produkter. Samt en Drop off keramisk behandling i botten.)

Njut.
IMG_1318.jpg
Garaget ÄR larmat och kameraövervakat och flaskorna _är_ tomma!
IMG_1319.jpg
Du använder om jag tolkar dig rätt 3 olika avfettningar (Prickbort, P27 samt Arti Green).
Har du lust att förklara varför man vill använda alla dessa tre i kombination?

Samt har du separata skumlansar för varje lösning, eller samma?

Prickbort är en kallavfettning (för asfalt mm). Jag personligen skulle föredra "Blue & Green Degreaser Wet" före Prickbort faktiskt
Micro P27 är en "kombiprodukt" som enligt beskrivningen tar asfalt och lite annat.
Arti Green är en alkaliskt avfettning som tar bort trafikfilmen mm

Jag personligen kör inte steget med P27 utan Degreaser Wet först och sedan med Arti Green på det, sedan spolar jag av bilen med högtryck. Medlet lägger jag på med tryckflaskor.
Efter det skummar jag på BBV PreWash och spolar av bilen

Sedan skummar jag på Arti + schampo som sedan tillsammans med samma schampo i hinken med gritguard används på bilen med "rasta-vante"

Man kan använda samma skumlans för allt och flera flaskor för medlet. Jag har däremot 2 skumlansar för att jag inte orkar byta.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Johnalm »

Här ska det tvättas!
Har precis beställt:
- en Husqvarna PW 360 (högtryckstvätt inkl tryckspruta/foam lance)
- BBV Maxi Plus Tvättkit
- BBV Water Catcher 55x65cm 600GSM

Om det visar sig att Husqvarnas egna "foam lance" skulle vara bristfällig tänkte jag beställa en som passar från BBV.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av gellerstam »

Erxon skrev:
kler skrev:
gellerstam skrev:
När man snabbtvättar ....;-)

1: På med fälgrent
2: Tryckpruta med Prickbort går åt ca 3-4dl per bil.
3: Spola nerifrån med högt tryck.
4: På med P27 med skummlans låt verka
5: Skölj med högtryck ....
6: På med Arti Green med skummlans
7: Skölj med hög...
8: På med Prewash Foam med skumm....
9: Skölj med...
10: På med Arti + BilSchampo
11: Efter som bilen är ren nu så blir det en sväng med Microfiber tvätthandske
12: Skölj
13: torka med microfibertrasa.
14: Ge bilen lite gosig Rosa sås, lite ute och lite inne. :-)

(BollnäsBilvårds produkter. Samt en Drop off keramisk behandling i botten.)

Njut.
IMG_1318.jpg
Garaget ÄR larmat och kameraövervakat och flaskorna _är_ tomma!
IMG_1319.jpg
Du använder om jag tolkar dig rätt 3 olika avfettningar (Prickbort, P27 samt Arti Green).
Har du lust att förklara varför man vill använda alla dessa tre i kombination?

Samt har du separata skumlansar för varje lösning, eller samma?

Prickbort är en kallavfettning (för asfalt mm). Jag personligen skulle föredra "Blue & Green Degreaser Wet" före Prickbort faktiskt
Micro P27 är en "kombiprodukt" som enligt beskrivningen tar asfalt och lite annat.
Arti Green är en alkaliskt avfettning som tar bort trafikfilmen mm

Jag personligen kör inte steget med P27 utan Degreaser Wet först och sedan med Arti Green på det, sedan spolar jag av bilen med högtryck. Medlet lägger jag på med tryckflaskor.
Efter det skummar jag på BBV PreWash och spolar av bilen

Sedan skummar jag på Arti + schampo som sedan tillsammans med samma schampo i hinken med gritguard används på bilen med "rasta-vante"

Man kan använda samma skumlans för allt och flera flaskor för medlet. Jag har däremot 2 skumlansar för att jag inte orkar byta.
Mitt svar är exakt som ovan! :-)

Jag har en 1l flaska till varje sort, så flyttar jag munstycket mellan flaskorna. Sköljer snabbt av munstycket mellan bara + att jag sprutar 1s brevid bilen innan jag lägger på skummet.

Har nu köpt en dunk Degreser HD som jag väntar på att få testa, när bilen blivit riktigt kladdig. :-)

Men asså, Rosa sås, vad är det? Det luktar gott och allt blir tipp topp!
Tesla Model Y
moddel
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mar 2019 18:19

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av moddel »

Hur gör ni för att få bort "småsmuts"? Dvs tänk att bilen är tvättad för några dagar sedan, men man fått små fläckar av t ex pollen eller handavtryck? Eller tvättar ni alltid hela bilen?
Erxon
elbilist
Inlägg: 413
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Erxon »

moddel skrev:
Hur gör ni för att få bort "småsmuts"? Dvs tänk att bilen är tvättad för några dagar sedan, men man fått små fläckar av t ex pollen eller handavtryck? Eller tvättar ni alltid hela bilen?
Skumma på BBV PreWash och sedan högtryck
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av gellerstam »

Då förra tvätten inte var riktigt för den late så vart denna tvätt betydligt latare PGA att förra tvätten var så pass noggrann.

1: På med P27 med Foam Lance, låt verka
2: Skölj med högtryck ....
3: På med Prewash Foam med Foam Lance
4: Skölj med hög...
5: På med Arti + BilSchampomed Foam Lance
6: Efter som bilen är ren nu så blir det en sväng med Microfiber tvätthandske
7: Skölj med...
8: På med ultra shine med Foam Lance
9: Skölj med... Vilken avrinning det blev... :-)
10: torka med microfibertrasa.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bobo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2019 19:18

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av bobo »

Syncronauten skrev:
armin skrev:
Legato skrev:
Oftast kan man välja adapter till foam lancen. Fick detta svar från Autodude när jag beställde:

"Det kan skilja sig lite mellan olika GDS-hallar, på många passar Ergo-adaptern, på andra passar det inte. Vi brukar tvätta på OKQ8 vid Globen, där passar Ergo-kopplingen"

På "min" OKQ8 (Tyresö) kan man tyvärr inte byta munstycke alls.
Tvättar bilen på OKQ8 i Tyresö och varit sugen på en foam lance men inte förstått exakt hur den ska monteras, men det är alltså inte möjligt där? :(

Är Globen det närmaste som gäller eller känner du till några andra hallar där det funkar?
Funkar i Haninge/Handen också. Skall beställa en lans jag med.
Vilken då i Handen? Åkte runt till de 3 jag vet om men lyckades inte koppla loss befintliga munstycken alls på någon av dom (de var dock likadana) :-(
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Syncronauten »

bobo skrev:
Syncronauten skrev:
armin skrev:
Legato skrev:
Oftast kan man välja adapter till foam lancen. Fick detta svar från Autodude när jag beställde:

"Det kan skilja sig lite mellan olika GDS-hallar, på många passar Ergo-adaptern, på andra passar det inte. Vi brukar tvätta på OKQ8 vid Globen, där passar Ergo-kopplingen"

På "min" OKQ8 (Tyresö) kan man tyvärr inte byta munstycke alls.
Tvättar bilen på OKQ8 i Tyresö och varit sugen på en foam lance men inte förstått exakt hur den ska monteras, men det är alltså inte möjligt där? :(

Är Globen det närmaste som gäller eller känner du till några andra hallar där det funkar?
Funkar i Haninge/Handen också. Skall beställa en lans jag med.
Vilken då i Handen? Åkte runt till de 3 jag vet om men lyckades inte koppla loss befintliga munstycken alls på någon av dom (de var dock likadana) :-(
Har använt gör det själv vid okq8 port 73 ett flertal gånger. Ser ut såhär när man kopplat bort munstycket som sitter på. Bara dra tillbaka den blå ringen på handtaget och dra ur röret.
DSC_3797-01.jpeg
Electron
Inlägg: 412
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Electron »

Syncronauten skrev:
Nu har jag provat skumtvätt och det blir riktigt fint men hur gör ni efter att ni sköljt av bilen efter en snabbtvätt? Att gå på och torka känns lite läskigt om man inta har kört en ordentlig tvätt med avfettning mm. Torkar man inte och kör hem från gör det själv hallen så blir bilen skitig direkt då dammet fastnar i vattendropparna som är kvar på bilen.
En del torkar med lövblås :-)
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av pejvic »

För att bilen ska bli ren så måste man torka av den ordentligt.

Det finns inga genvägar här.

Dock är det viktigt att ha en juste detailspray och riktigt mjuka bra trasor så att man kan torka den efter några dagar igen.

Det gör att bilen är ren längre.

Alltid bra att ha några gamla t-shirts som är mjuka liggande i bilen så att man kan torka inne i dörrarna då och då. Eller ännu fler trasor:)

Jag kör med Gyeon q2m quickdetailer.

I grunden är bilen väldigt lättvättad - jag vaxar själv helst numer. Orkar man inte det så behöver man lämna in den för lackskydd.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
serrano
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jun 2021 23:36
Ort: Stockholm

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av serrano »

Återupplivar tråden då jag är ute efter en foam lance med Ergo koppling (OKQ8) men Autodude har 2 månaders restnotering på denna kombo.
Har sett att Sonax har en lance, men inte lyckats hitta rätt kopplingsadapter till den.

Har ni några tips på vad/var man skaffar prylarna som behövs? Valfritt märke så länge grejer håller och funkar bra.

EDIT: Funkar detta? Står inte Ergo nånstans men ser ut att vara samma quickrelease-koppling: https://bilvardskungen.se/produkt/skumk ... alto-proff
TM3 LR E5LD -21
#teamred
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av lakke »

serrano skrev:
Återupplivar tråden då jag är ute efter en foam lance med Ergo koppling (OKQ8) men Autodude har 2 månaders restnotering på denna kombo.
Har sett att Sonax har en lance, men inte lyckats hitta rätt kopplingsadapter till den.

Har ni några tips på vad/var man skaffar prylarna som behövs? Valfritt märke så länge grejer håller och funkar bra.

EDIT: Funkar detta? Står inte Ergo nånstans men ser ut att vara samma quickrelease-koppling: https://bilvardskungen.se/produkt/skumk ... alto-proff
Du kan köpa den uppdaterade versionen med snabbkoppling. Typ 100kr mer. Finns i lager :)
Model Y performance
Användarvisningsbild
serrano
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jun 2021 23:36
Ort: Stockholm

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av serrano »

Vilken shop menar du?

Hittade en PRO modell på Autodude i lager, antar att det är den du menade.
TM3 LR E5LD -21
#teamred
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 704
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Lophornis »

serrano skrev:
Återupplivar tråden då jag är ute efter en foam lance med Ergo koppling (OKQ8) men Autodude har 2 månaders restnotering på denna kombo.
Har sett att Sonax har en lance, men inte lyckats hitta rätt kopplingsadapter till den.

Har ni några tips på vad/var man skaffar prylarna som behövs? Valfritt märke så länge grejer håller och funkar bra.

EDIT: Funkar detta? Står inte Ergo nånstans men ser ut att vara samma quickrelease-koppling: https://bilvardskungen.se/produkt/skumk ... alto-proff

Här har du en som är i lager.
https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... 11209.html
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av lakke »

serrano skrev:
Vilken shop menar du?

Hittade en PRO modell på Autodude i lager, antar att det är den du menade.

https://www.autodude.se/sv/produkt/foam ... dr_dirt_g2

Va dock 6 dagar nu
Model Y performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Bjelke »

Lophornis skrev:
serrano skrev:
Återupplivar tråden då jag är ute efter en foam lance med Ergo koppling (OKQ8) men Autodude har 2 månaders restnotering på denna kombo.
Har sett att Sonax har en lance, men inte lyckats hitta rätt kopplingsadapter till den.

Har ni några tips på vad/var man skaffar prylarna som behövs? Valfritt märke så länge grejer håller och funkar bra.

EDIT: Funkar detta? Står inte Ergo nånstans men ser ut att vara samma quickrelease-koppling: https://bilvardskungen.se/produkt/skumk ... alto-proff

Här har du en som är i lager.
https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... 11209.html
Typ en (eller 2) sån har jag iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av Melkin »

Bjelke skrev:
Lophornis skrev:
serrano skrev:
Återupplivar tråden då jag är ute efter en foam lance med Ergo koppling (OKQ8) men Autodude har 2 månaders restnotering på denna kombo.
Har sett att Sonax har en lance, men inte lyckats hitta rätt kopplingsadapter till den.

Har ni några tips på vad/var man skaffar prylarna som behövs? Valfritt märke så länge grejer håller och funkar bra.

EDIT: Funkar detta? Står inte Ergo nånstans men ser ut att vara samma quickrelease-koppling: https://bilvardskungen.se/produkt/skumk ... alto-proff

Här har du en som är i lager.
https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... 11209.html
Typ en (eller 2) sån har jag iaf :)
Finns även hos Mr Tuning, jag köpte denna med adapter #3. Funkar bra med OKQ8: https://www.mrtuning.se/universal/bilva ... munstycke/
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Skriv svar