Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av bolleboll »

Jag skrev ihop denna lilla snabb guide så man får sig en överblicksbild hur det är att äga en elbil, och samtidigt lite hur man kan resonera när man ska köra lite längre sträckor som inte täcks av Tesla SuperChargers.
https://www.dropbox.com/s/h0gjjw2t5inx8 ... B.pdf?dl=0

Helt enkelt är det inte att bli en elbilsägare, fastän Tesla har lyckats riktigt bra med många delar.
Enligt mig som förstgångsägare finns det en del saker som är bra att ha med sig så blir hela ägandet lite lättare. Mycket av ladd-infrastrukturen i Sverige verkar forfarande något inriktat åt småfärder (max 30min laddtid), så vi med Tesla och speciellt för de rör sig utanför Tesla Supercharger ställen, så kan det vara lite klurigt.
Helt klart måste man tänka något annorlunda med elbil då det inte finns en tankstation i varje hörn som bara tar någon minut att besöka.

Den var kanon att ge till farsgubben som ville låna bilen en liten längre period :lol: Jag har försökt att täcka de frågor jag fick av honom i detta material, så det kanske sparar tid för någon annan här på forumet.
Ge gärna feedback så kan jag uppdatera lite.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
Grovsnus
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 maj 2018 21:59
Ort: Sandviken

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av Grovsnus »

Bra jobbat!
Tesla Model P3D röd med vit inredning!
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
Ort: Djursholm

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av TeslaMartin »

Bra samling information.

Hittade lite fel. Vid stycket om provkörning står det att du laddat kW, skall väl vara kWh.

Och angående skillnad kW och kWh skulle du för pedagogiken skriva något om detta.
Skillnaden, ungefärlig förbrukning och då kommer du in på detta med ”överförbrukning”. Kan eventuellt även som överkurs nämna förluster vid laddning (men tror det blir för detaljerat för ovan användare)

Det var även något oklart med kontakter och Mode. Står Mode 1, ”vanlig” kontakt och bild på en sådan. Nämns även 3-fas, men där saknas bild på kontakt. Varningen för överhettning och brand skulle kunna utvecklas. Börjar troligen inte brinna på en gång, utan efter längre period av laddning. Speciellt 10 A.
För 3-fas är det väl ingen brandfara vid användning av röd plugg.

Skulle kunna lägga upp hela texten som basinformation, med bara det enklaste. Och sedan tilläggsrutor med överkurs såsom standarder m.m.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av Teslaspolen »

Precis börjat läsa, men jag tror att Mode 1 är onödigt att ta med då sådan koppling inte finns längre, det tillhör en äldre generation elbilar som inte är relevanta för annat än att vara lite veteranbil över det hela.

Ser rätt snyggt ut i övrigt, dock!
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Snyggt jobbat!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av Bejje »

Har bara ögnat igenom som hastighast men precis något sådant jag letat efter, perfekt med bilder på alla kontakttyper!
Är ett helsike i början innan man fått grepp på alla bitar.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av miksch »

Fin oversikt, men din 3-fase ladeeffektsberegning er feil. Du kan ikke gange fasene med 3, dvs slå sammen effekten av hver enkelt fase, men du må bruke roten av 3. Da får du f. eks ved lading av 3 fase 400 V 16A en makseffekt på 11,085 kW mens 3-fase 230 V 16A bare gir en effekt på 6,373 kW.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av thedude »

miksch skrev:
Fin oversikt, men din 3-fase ladeeffektsberegning er feil. Du kan ikke gange fasene med 3, dvs slå sammen effekten av hver enkelt fase, men du må bruke roten av 3. Da får du f. eks ved lading av 3 fase 400 V 16A en makseffekt på 11,085 kW mens 3-fase 230 V 16A bare gir en effekt på 6,373 kW.
Och eftersom det är växelström så ska man dessutom ta med effektfaktorn 0,8 i beräkningen så blir det rätt rätt :)

Tycker i övrigt att guiden är en sticky kandidat
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av jonas »

miksch skrev:
Fin oversikt, men din 3-fase ladeeffektsberegning er feil. Du kan ikke gange fasene med 3, dvs slå sammen effekten av hver enkelt fase, men du må bruke roten av 3. Da får du f. eks ved lading av 3 fase 400 V 16A en makseffekt på 11,085 kW mens 3-fase 230 V 16A bare gir en effekt på 6,373 kW.
Att räkna 3faser a 230Vx16A är samma sak som 3fas 400V i effekt räknat i Sverige.
För att det skall bli rätt när man använder 400volt istället för 230V måste man kompensera med roten ur 3 (1,73), som av en tillfällighet blir 230x1,73=400.
Vilket sätt man använder är alltså valbart och blir samma sak.
Att blanda in cos fi blir däremot fel eftersom vi inte har en elmotor inblandad.
Fassförskjutning använder man bara i lindningarna och behövs för att få rotorn att rotera. På mer avancerade motorer är denna variabel ex Teslas motorer men.inte den man normalt har i sin jordvärmepump (kompressorn) som går på 3fas.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Sprider lite kunskap om laddning av elbil

Inlägg av bolleboll »

Tack för all feedback!
Jag har skapat en ny version och lagt till en hel del information. Jag hoppas jag fått med de flesta av era förbättringsförslag.
Den ligger i en ny tråd.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Skriv svar