3-fas-> type 2 kabel
Moderator: Redaktion
3-fas-> type 2 kabel
I min stuga har jag en 16A 3-fas uttag (se bilden). Tyvärr har jag den nya UMC som förmodligen stödjer ej 3-fas.
Bilen sitter 10 meter från uttaget. Tänken var att jag kan köpa en vanlig utomhus 3-fas extension kabel och en adapter till min typ 2 kabel. Kommer det gå eller är jag ute i vilset?
Re: 3-fas-> type 2 kabel
Jag har för mig att TM3 har en blå CEE 1-fas kontakt som std. I så fall får du i alla fall ut 16A 1-fas om du skaffar en sån här. Dessutom kan du växla vilken fas du vill belasta.
Köpte den här på Conrad.se för ett par år sedan.
Men bäst är ju ändå om du skaffar en UMC som funkar på 3-fas eller sätter upp en laddbox.
Men bäst är ju ändå om du skaffar en UMC som funkar på 3-fas eller sätter upp en laddbox.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har de här kablarna ngn elektronik i de? Jag undrar varför de kostar mer än en WC.
Tack. Det kan vara lite billigare och lite snabbare utan att betala för mycket.Leo skrev:Jag har för mig att TM3 har en blå CEE 1-fas kontakt som std. I så fall får du i alla fall ut 16A 1-fas om du skaffar en sån här. Dessutom kan du växla vilken fas du vill belasta.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Du behöver alltså en EVSE (UMC på Teslaspråk) med stöd för trefas. Finns att köpa i flera nätbutiker, och även begagnade av andra Teslaägare.
Måste inte stå Tesla på den, kan vara valfritt namn. Huvudsaken är att den stöder trefas och har typ-2 i andra änden.
Måste inte stå Tesla på den, kan vara valfritt namn. Huvudsaken är att den stöder trefas och har typ-2 i andra änden.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
De gör i princip samma sak som en wall connector (utom lastbalansering om man har flera), så ja, det är styrelektronik i dem.HappyX skrev:Har de här kablarna ngn elektronik i de? Jag undrar varför de kostar mer än en WC.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, det är elektronik i den och är precis som en kompakt UMC. Det går inte att koppla trefas CEE direkt till Typ 2. Till skillnad mot CEE är inte Typ2 strömsatt förrän bilen kommunicerat med laddboxen.HappyX skrev:Har de här kablarna ngn elektronik i de? Jag undrar varför de kostar mer än en WC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tack!Svenssons skrev:Ja, det är elektronik i den och är precis som en kompakt UMC. Det går inte att koppla trefas CEE direkt till Typ 2. Till skillnad mot CEE är inte Typ2 strömsatt förrän bilen kommunicerat med laddboxen.HappyX skrev:Har de här kablarna ngn elektronik i de? Jag undrar varför de kostar mer än en WC.
Tack! Har du ngn råd vilken device eller nätbutik som är bra? Försökte leta lite efter gamal UMC men har inte hittat ngt.Teslaspolen skrev:Du behöver alltså en EVSE (UMC på Teslaspråk) med stöd för trefas. Finns att köpa i flera nätbutiker, och även begagnade av andra Teslaägare.