Enligt Tesla SC, som rådfrågade någon på HQ, så är NoA aktiverat baserat på bilens hemland.JonasH skrev:Om jag fattat detta rätt så funkar NoA så att man kan aktivera den om man är i rätt land. Om men sedan missar att avaktivera den så ska den funka i andra länder.
Såg t.ex en tysk som åkte till Schweiz och avaktiverade NoA. Då kunde han inte slå på det igen förens han var tillbaka i Tyskland.
Såg även att TeslaBjörn hade NoA när han körde i Sverige.
Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...
Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
2019.12
Moderator: Redaktion
Re: 2019.12
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 2019.12
Det var nån annan i tråden som hade problem med 2019.12 . Jag har råkat ut för att stora skärmen plötsligt blivit svart under körning. Hade inte hänt innan 2019.12, men nu har det hänt flera gånger. Kan vara en slump förstås.
Re: 2019.12
Sällan my friend sällan. Om du läser release notes:en (om det nu står något) så kan det stå "bug fixes" men också "new bugs introduced" och det är för att du ska bli glad nästa gång du får en ny uppdatering, som med stor sannolikhet inte skiljer sig mycket från den du fått nuandersm skrev:Kan vara en slump förstås.
Minns inte vad han som sa det hette men han hade delvis rätt när han sa att Musk säljer inte bara bilar utan han är bra på att sälja löften
Re: 2019.12
Det har jag fått cirka 3-4 gånger på olika versioner < 2019.12 så det kan säkert vara äldre buggar också. Det är svårt stt säga.thedude skrev:Sällan my friend sällan. Om du läser release notes:en (om det nu står något) så kan det stå "bug fixes" men också "new bugs introduced" och det är för att du ska bli glad nästa gång du får en ny uppdatering, som med stor sannolikhet inte skiljer sig mycket från den du fått nuandersm skrev:Kan vara en slump förstås.
Minns inte vad han som sa det hette men han hade delvis rätt när han sa att Musk säljer inte bara bilar utan han är bra på att sälja löften
Solid Black Model 3 P
Re: 2019.12
termosen skrev:Fick precis 2019.12.
Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: 2019.12
jpetters skrev:Enligt Tesla SC, som rådfrågade någon på HQ, så är NoA aktiverat baserat på bilens hemland.JonasH skrev:Om jag fattat detta rätt så funkar NoA så att man kan aktivera den om man är i rätt land. Om men sedan missar att avaktivera den så ska den funka i andra länder.
Såg t.ex en tysk som åkte till Schweiz och avaktiverade NoA. Då kunde han inte slå på det igen förens han var tillbaka i Tyskland.
Såg även att TeslaBjörn hade NoA när han körde i Sverige.
Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...
Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: 2019.12
Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.termosen skrev:termosen skrev:Fick precis 2019.12.
Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: 2019.12
13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.Walker skrev:Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.termosen skrev:termosen skrev:Fick precis 2019.12.
Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2019.12
Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8ASvenssons skrev:13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.Walker skrev:Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.termosen skrev:termosen skrev:Fick precis 2019.12.
Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
Dessutom var det på samma plats
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: 2019.12
Jag laddar 13 A på min Model 3 UMC, och har gjort det sedan den dagen bilen levererades. Har 2019.8.5.Walker skrev:Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8ASvenssons skrev:13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.Walker skrev:Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.termosen skrev:termosen skrev:Fick precis 2019.12.
Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
Dessutom var det på samma plats
Re: 2019.12
Har haft 13A som max på UMC:n sedan vi fick bilen. Så den kan garanterat köra 13A.Walker skrev:Nix. Inte på 3’ans UMC. Den ska inte leverera mer än 8ASvenssons skrev:13A är väl standard, sänker man strömstyrkan gör man det på den platsen vilket bilen kommer ihåg. Nästa plats som man inte tidigare har ändrat strömmen på kommer få 13 A tills man justerar.Walker skrev:Nix. Jag fick det ”problemet” i veckan utan uppdatering. Ena dagen 8A, nästa 13A.termosen skrev:termosen skrev:Fick precis 2019.12.
Vet inte om det var uppdateringen som gjorde det. Men nu laddar UMCn via schuko på 13A mot tidigare 8A.
...mindre bra för mig dock. Hyrde en liten övernattnings stuga...
”PJOFFF!” ...så sköt säkringen. Rätt varm var den ock
Bra om man kunde få lite förvarning så man manuellt kunde sänka A styrkan.
Dessutom var det på samma plats
Och ja, bilen sparar vilken A man har på olika platser.
Re: 2019.12
Har också hört/läst att den ska minnas vilken max strömstyrka som gäller på en viss geografisk plats men det är inte helt pålitligt. Dragit säkringen på sommarstugan även efter att jag ställt ner till max 10. Har som väl är automatsäkringar men man bör vara på sin vakt
Re: 2019.12
Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Är det ena performance modellen eller?
Model 3 LR AWD
Re: 2019.12
Tesla rullar ut releaserna till mindre segment, tex. de kan börja med 10% av alla bilar och sedan verifiera att den nya versionen fungerar OK. Hittas allvarliga buggar så stoppas releasen och dessa fixas etc.perre skrev:Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.
Ibland finns releaser som går ut till enbart en modell, tex. endast till modell 3 eller endast till bilar med AP2.5. Dock skiljer Tesla hittills inte på performance vs icke men kan så klart bli aktuellt.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: 2019.12
Dom verkar inte lyckas nå vidare med buggarna ändå, fast man kanske skulle råkat värre ut om de inte gjorde såhär. Det är dock rätt smart o sprida ut riskerna, fast kanske skulle de låta de intresserade få leta buggarna så de inte drabbar Agda 65 av en slumperkap skrev:Tesla rullar ut releaserna till mindre segment, tex. de kan börja med 10% av alla bilar och sedan verifiera att den nya versionen fungerar OK. Hittas allvarliga buggar så stoppas releasen och dessa fixas etc.perre skrev:Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.
Ibland finns releaser som går ut till enbart en modell, tex. endast till modell 3 eller endast till bilar med AP2.5. Dock skiljer Tesla hittills inte på performance vs icke men kan så klart bli aktuellt.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: 2019.12
Vet ej om det "ska" ha börjat implementeras eller ej, men en belöning för referrals var ju "early access" till uppdateringar. Så helt slumpmässigt är eller kommer det inte vara framöver.erkap skrev:Tesla väljer ut segmenten slumpmässigt. Dvs ena gången kan din bil bli bland de första att få releasen och nästa gång bland de sista bilarna.perre skrev:Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2019.12
Fick 2019.12 inatt, bara kört några km med den, men mycket större och tydligare hastighetsskyllt (för rådande hastighet) nu. Liten sak som är ganska mycket trevligare tycker jag.
Misstänker att även den cirkel som visar förarassistentens max-hastighet är större och tydligare, men kan inte svära på det.
Misstänker att även den cirkel som visar förarassistentens max-hastighet är större och tydligare, men kan inte svära på det.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: 2019.12
Fick precis 2019.12.1, ser ut att vara exakt samma lista som 2019.12, så det är nog bara någon liten buggfix.
Jag hade 2019.8.3 och tror uppdateringen pushades remote av SC eftersom jag hade ett liggande serviceärende angående back-kamera (tog ibland 10s+ att starta efter man lagt i backen).
Jag hade 2019.8.3 och tror uppdateringen pushades remote av SC eftersom jag hade ett liggande serviceärende angående back-kamera (tog ibland 10s+ att starta efter man lagt i backen).
Re: 2019.12
Gissningsvis slumpen. Möjligtvis prioriteras WIFI uppkopplade något.perre skrev:Hur kommer det sig att vissa får en uppdatering som heter 2019.12 och andra ligger på 2019.8.5?
Är det ena performance modellen eller?
Sannolikt behöver man 8.5 innan man kan gå upp på 8.12
Finns ju två olika spår som utvecklare väljer för uppdateringar. Incremental dvs man bygger vidare på tidigare versioner eller Cummulative dvs alla tidigare updates inkluderas.
Jag gissar att Tesla kör incremental för det spar tid vid nerladdningstillfället och lagringsytan blir mindre.
Internet Explorer/Edge är ett exempel på Cummulative uppdatering (numera) då de vill säkra att alla patchar är på och tid/bandbredd/lagring inte är direkta problem
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: 2019.12
Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
Re: 2019.12
Du ser bara releaser som är redo för din bil. Dvs din bil är just nu inte med i det segment av bilar som får 2019.12.1. När din bil är staged för 2019.12.1 så kommer du se den där.Lucidor skrev:Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
Egentligen hjälper denna feature bara bilar som inte ständigt är uppkopplade med wi-fi. När man då ser en release som är redo kan man koppla upp sin bil på wi-fi och bilen bör då ladda ner den.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: 2019.12
Någon som har mer info om hur aktiverad NoA beter sig när man kommer tillbaka till sitt land? (tex från ngn tråd på TMC).JonasH skrev:Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...
Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Vi ser fram emot ditt test @JonasH
Om man kan få behålla den aktiverad så är det helt klart värt en roadtrip. (Till nästa sw crash/reboot ...)
Model 3, svart LR AWD, 18", AP+FSD. Special "krossat tak edition"
Re: 2019.12
Såsom jag förstått det om NoA inte är aktiverat i bilens hemland så aktiveras inte NoA bara för att bilen kommer till ett land som har det aktiverat. Dvs @JonasH kommer inte få NoA när han kör in i Tyskland.Weirdoz skrev:Någon som har mer info om hur aktiverad NoA beter sig när man kommer tillbaka till sitt land? (tex från ngn tråd på TMC).JonasH skrev:Hoppas jag kan slå på NoA när jag ska till Tyskland om några veckor... Hoppas hoppas...
Det kan ju vara så illa att det inte går ändå på t.ex en svensk bil men hoppet är det sista som överger en...
Vi ser fram emot ditt test @JonasH
Om man kan få behålla den aktiverad så är det helt klart värt en roadtrip. (Till nästa sw crash/reboot ...)
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: 2019.12
Så här ser det ut när du har en uppdatering som väntar på nedladdning.Lucidor skrev:Från och med 2019.12 ska man själv kunna se om det finns nya releaser att ladda ned. Då borde ju den nya 2019.12.1 visas i "Software"-fönstret, men det gör den inte för mig. Bilen är uppkopplad med WiFi.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket