Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

helix skrev:
Däckstorlek spelar såklart också stor roll. De flesta E-tron jag sett har antingen 20" eller 21". Vilka sommardäck är det du har på din bil?

För min del är det mest intressanta vad bilen drar vid motorvägskörning då det är i dessa sammanhang förbrukningen spelar roll då det oftast är motorväg långa sträckor de gångerna man gör etapper över 10 mil. På kortare resor och mycket landsväg spelar det inte så stor roll vad bilen förbrukar då man ändå har så stora marginaler med stort batteri. Klart att kostnaden glider iväg lite, men det är ändå ganska försumbart i sammanhanget och kanske inte högsta prioritet ändå när man köper en så dyr bil med stort batteri.
Ja, så är det absolut. Och dessutom spelar det stor roll om man förvärmer bilen eller inte. Jag har själv märkt att förbrukningen är väldigt hög när man bara kör några få mil med kall bil. Och det är väl så de flesta provkörningar har gått till. Eller så har folk försökt att få e-tron att bete sig som en Model S P100D och stressat den i dynamic-läge, och det kommer inte att fungera om man samtidigt vill ha låg förbrukning. Den är pigg om man vill, men då är den inte snål med elektronerna. Jag kör lagligt och lugnt och låter farthållaren sköta det mesta. Det passar inte alla. Men jag tycker det är underbart.
Jag har haft en Volvo V70 drive en gång i tiden som enligt Volvo skulle dra 0,45 liter milen. Och alla "testare" skrek sig hesa att det var lögn och att det var totalt omöjligt att komma ner i dessa siffror och att bilen drog minst 0,6 liter. Samtidigt som alla tyckte att den var långsam och att man var tvungen att varva den högt om man ville ha lite effekt. Jag körde bilen alltid under halvlitern utan att snålköra på något sätt. Det enda jag gjorde var att jag inte försökte efterlikna en D5:a i effekt.
Även om det är som äpplen och apelsiner så är det ändå lite samma sak med e-tron. De flesta som har provkört, och tyckt till en massa, är nog Tesla-förare. Och det är ingen tillfällighet att de å ena sidan anser att den är jätteslö och samtidigt extremt ineffektiv. Jag har aldrig använt dynamic-läget till mer än korta tester. Och då steg förbrukningen direkt. Bilen är konstruerad att vara en komfortabel glidare. Inte en supersportbil som man vinner dragrace med.

Och så fälgarna. Jag har 19"-fälgar vilket är standard. Men när folk vill köra omkring på större hjul bara för att det ser häftigare ut får de inte samtidigt gnälla att förbrukningen är hög.
Motorvägskörning har jag inte testat ordentligt för att kunna uttala mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

mati skrev:
helix skrev:
Däckstorlek spelar såklart också stor roll. De flesta E-tron jag sett har antingen 20" eller 21". Vilka sommardäck är det du har på din bil?

För min del är det mest intressanta vad bilen drar vid motorvägskörning då det är i dessa sammanhang förbrukningen spelar roll då det oftast är motorväg långa sträckor de gångerna man gör etapper över 10 mil. På kortare resor och mycket landsväg spelar det inte så stor roll vad bilen förbrukar då man ändå har så stora marginaler med stort batteri. Klart att kostnaden glider iväg lite, men det är ändå ganska försumbart i sammanhanget och kanske inte högsta prioritet ändå när man köper en så dyr bil med stort batteri.
Ja, så är det absolut. Och dessutom spelar det stor roll om man förvärmer bilen eller inte. Jag har själv märkt att förbrukningen är väldigt hög när man bara kör några få mil med kall bil. Och det är väl så de flesta provkörningar har gått till. Eller så har folk försökt att få e-tron att bete sig som en Model S P100D och stressat den i dynamic-läge, och det kommer inte att fungera om man samtidigt vill ha låg förbrukning. Den är pigg om man vill, men då är den inte snål med elektronerna. Jag kör lagligt och lugnt och låter farthållaren sköta det mesta. Det passar inte alla. Men jag tycker det är underbart.
Jag har haft en Volvo V70 drive en gång i tiden som enligt Volvo skulle dra 0,45 liter milen. Och alla "testare" skrek sig hesa att det var lögn och att det var totalt omöjligt att komma ner i dessa siffror och att bilen drog minst 0,6 liter. Samtidigt som alla tyckte att den var långsam och att man var tvungen att varva den högt om man ville ha lite effekt. Jag körde bilen alltid under halvlitern utan att snålköra på något sätt. Det enda jag gjorde var att jag inte försökte efterlikna en D5:a i effekt.
Även om det är som äpplen och apelsiner så är det ändå lite samma sak med e-tron. De flesta som har provkört, och tyckt till en massa, är nog Tesla-förare. Och det är ingen tillfällighet att de å ena sidan anser att den är jätteslö och samtidigt extremt ineffektiv. Jag har aldrig använt dynamic-läget till mer än korta tester. Och då steg förbrukningen direkt. Bilen är konstruerad att vara en komfortabel glidare. Inte en supersportbil som man vinner dragrace med.

Och så fälgarna. Jag har 19"-fälgar vilket är standard. Men när folk vill köra omkring på större hjul bara för att det ser häftigare ut får de inte samtidigt gnälla att förbrukningen är hög.
Motorvägskörning har jag inte testat ordentligt för att kunna uttala mig.
Intressant och tack för input. Hur man kör och högerfotens vikt spelar såklart oerhört stor roll. Precis som om motorvägsfart innebär 110km/h eller 140km/h. Det senare kan såklart öka förbrukningen på samma sträcka med 50%.
Du får återkomma med lite detaljer sen när du kört mer motorväg på långresa. Antar av det jag läst här inne de senate inläggen att det nog blir en resa för din del ner till Tyskland :) Ser ut att kunna bli en smidig resa nu med Ionitys korridor och ett längre lunchstopp på en 50kW-laddare är ett icke-problem om det är undantagen på resan i stort.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

helix skrev:
Antar av det jag läst här inne de senate inläggen att det nog blir en resa för din del ner till Tyskland :) Ser ut att kunna bli en smidig resa nu med Ionitys korridor och ett längre lunchstopp på en 50kW-laddare är ett icke-problem om det är undantagen på resan i stort.
:) Ja du läste rätt, men det blir inte förrän senare till sommarn. Vi trodde ju att vi skulle få bilen till juni/juli och allting i semesterväg är planerat utifrån detta. När jag kikar i abetterrouteplanner så blir det klart annorlunda än att resa med Teslan. Varje laddstopp blir bara ungefär en kvart, man får alltså kissa och hälla i sig kaffet lite snabbare. Det finns inte tillräckligt många Ionity-laddare ännu så att det går att hoppa över varannan laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
helix skrev:
Däckstorlek spelar såklart också stor roll. De flesta E-tron jag sett har antingen 20" eller 21". Vilka sommardäck är det du har på din bil?

För min del är det mest intressanta vad bilen drar vid motorvägskörning då det är i dessa sammanhang förbrukningen spelar roll då det oftast är motorväg långa sträckor de gångerna man gör etapper över 10 mil. På kortare resor och mycket landsväg spelar det inte så stor roll vad bilen förbrukar då man ändå har så stora marginaler med stort batteri. Klart att kostnaden glider iväg lite, men det är ändå ganska försumbart i sammanhanget och kanske inte högsta prioritet ändå när man köper en så dyr bil med stort batteri.
Ja, så är det absolut. Och dessutom spelar det stor roll om man förvärmer bilen eller inte. Jag har själv märkt att förbrukningen är väldigt hög när man bara kör några få mil med kall bil. Och det är väl så de flesta provkörningar har gått till. Eller så har folk försökt att få e-tron att bete sig som en Model S P100D och stressat den i dynamic-läge, och det kommer inte att fungera om man samtidigt vill ha låg förbrukning. Den är pigg om man vill, men då är den inte snål med elektronerna. Jag kör lagligt och lugnt och låter farthållaren sköta det mesta. Det passar inte alla. Men jag tycker det är underbart.
Jag har haft en Volvo V70 drive en gång i tiden som enligt Volvo skulle dra 0,45 liter milen. Och alla "testare" skrek sig hesa att det var lögn och att det var totalt omöjligt att komma ner i dessa siffror och att bilen drog minst 0,6 liter. Samtidigt som alla tyckte att den var långsam och att man var tvungen att varva den högt om man ville ha lite effekt. Jag körde bilen alltid under halvlitern utan att snålköra på något sätt. Det enda jag gjorde var att jag inte försökte efterlikna en D5:a i effekt.
Även om det är som äpplen och apelsiner så är det ändå lite samma sak med e-tron. De flesta som har provkört, och tyckt till en massa, är nog Tesla-förare. Och det är ingen tillfällighet att de å ena sidan anser att den är jätteslö och samtidigt extremt ineffektiv. Jag har aldrig använt dynamic-läget till mer än korta tester. Och då steg förbrukningen direkt. Bilen är konstruerad att vara en komfortabel glidare. Inte en supersportbil som man vinner dragrace med.

Och så fälgarna. Jag har 19"-fälgar vilket är standard. Men när folk vill köra omkring på större hjul bara för att det ser häftigare ut får de inte samtidigt gnälla att förbrukningen är hög.
Motorvägskörning har jag inte testat ordentligt för att kunna uttala mig.
Jag ställde min bil på läge "insane" när den var ny. Så har det varit i 3,5 år. Jag visste inte att det påverkar förbrukningen i sig. Bara hur mycket jag begär av bilen? Hjärnan och högerfoten i samspel trodde jag var helt avgörande för hur mycket den "drar". M.a.o. Spelar inställningen någon roll? Någon som vet?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1237
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

15% mer än Model S låter bra. I sommarvärmen som råder just nu gissar jag att det är i linje med vad en Model X hade dragit i motsvarande körning.

Verkar som om det då är värmepumpen som är boven i dramat för e-tron på vintern. Det borde kunna lösas med SW-uppdateringar framöver.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Jag ställde min bil på läge "insane" när den var ny. Så har det varit i 3,5 år. Jag visste inte att det påverkar förbrukningen i sig. Bara hur mycket jag begär av bilen? Hjärnan och högerfoten i samspel trodde jag var helt avgörande för hur mycket den "drar". M.a.o. Spelar inställningen någon roll? Någon som vet?
Det är nog så att bilen i teorin inte drar mer i insane/dynamic jämfört med normalläge. Förutsatt att man kör på exakt samma sätt. Men det gör man ju inte. Gasresponsen är ju mycket direktare vilket gör det svårt att köra lika mjukt och lugnt. Det är alltså den mänskliga faktorn som spelar in skulle jag tro.
Fast e-tron ändrar mer än gasrespons. Den ändrar även fjädringen och så. Det kanske påverkar förbrukningen på nåt sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hertsh skrev:
15% mer än Model S låter bra. I sommarvärmen som råder just nu gissar jag att det är i linje med vad en Model X hade dragit i motsvarande körning.

Verkar som om det då är värmepumpen som är boven i dramat för e-tron på vintern. Det borde kunna lösas med SW-uppdateringar framöver.
Jag har samma känsla. Det borde finnas en massa optimeringspotential där. Det är ju annars orimligt att värmepumpen skulle dra mer energi än den direktverkande värmen i Model S/X. Jag har svårt att tro att de skulle ha använt sig av en gräsligt ineffektiv budgetkompressor. Det är ju ingen rocket science direkt. Det är nog så att BMS:en kör värmepumpen hellre för mycket än för lite för att hålla batteriet vid gott humör så att snabbladdningen alltid funkar som utlovat. I en Tesla får man ju räkna med att det inte händer så hemskt mycket vid en SuC när det är kallt och man inte har kört riktigt riktigt långt innan. Som Teslaägare vet man om detta. Men jag skulle tro att Audi hellre accepterar en högre förbrukning än att kunderna blir förbannade eftersom de behöver vänta på laddning längre än beräknat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Remuz »

Tack för allt du skriver i tråden mati. Du har fått mig enormt sugen på en e-tron nu. Blir dock troligen en M3 LR RWD om jag lyckas övertyga jobbet om att det är bäst för både dom och mig...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

buBBen3 skrev:
Nja..!
https://www.youtube.com/watch?v=uYaeD4M ... M-vQPMJBT0

Är verkligen infotaiment såhär slött?
Svar nej! Det som visas i videon är med haptisk återkoppling aktiverad, vilket de naturligtvis inte säger. Antingen för att de inte begriper bättre eller för att det ska se dåligt ut. Displayen beter sig i detta fallet som fysiska knappar och man måste trycka relativt hårt för att nånting ska hända. Som en knapp alltså. Man känner faktiskt en fysisk återkoppling i fingret när man trycker på skärmen. Man tror verkligen att det är en knapp. Det är ovant men i själva verket ganska häftigt. Min första reaktion var "vad fad f*n är det?" men efter 5 sekunder började jag gilla det. Det flesta reagerar så har jag märkt. Det går att stänga av, och då blir det en vanlig pekskärm som är supersnabb.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
buBBen3 skrev:
Nja..!
https://www.youtube.com/watch?v=uYaeD4M ... M-vQPMJBT0

Är verkligen infotaiment såhär slött?
Svar nej! Det som visas i videon är med haptisk återkoppling aktiverad, vilket de naturligtvis inte säger. Antingen för att de inte begriper bättre eller för att det ska se dåligt ut. Displayen beter sig i detta fallet som fysiska knappar och man måste trycka relativt hårt för att nånting ska hända. Som en knapp alltså. Man känner faktiskt en fysisk återkoppling i fingret när man trycker på skärmen. Man tror verkligen att det är en knapp. Det är ovant men i själva verket ganska häftigt. Min första reaktion var "vad fad f*n är det?" men efter 5 sekunder började jag gilla det. Det flesta reagerar så har jag märkt. Det går att stänga av, och då blir det en vanlig pekskärm som är supersnabb.
Beskrivningen av videon gör ju att man förstår att det inte precis är en person vars utgångspunkt är opartisk. :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
För vilken körcykel och har man tagit hänsyn till laddkurvornas utseende?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Audi e-tron

Inlägg av rosjon »

Var finns 150kW laddare?
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

rosjon skrev:
Var finns 150kW laddare?
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Ionity är en av de aktörer som bygger laddstationer som kan maxa e-trons tillåtna laddström. En mer relevant fråga är nog var det finns laddare som kan ladda TM3 med 200 kW. :)

https://ionity.eu/en
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

rosjon skrev:
Var finns 150kW laddare?
Att vi i Sverige är lite efterblivna när det kommer till laddinfrastruktur betyder inte att det inte finns några laddare med minst 150kW. Antalet ökar dagligen. Kartan är visserligen en tysk sådan. Det kan finnas laddare i andra länder som inte syns här.
CCSgt150kW.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.

Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.

Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Gjorde en snabb jämförelse för snitteffekten 10-80% SoC, baserat på laddkurvor tillgängliga på nätet:

e-tron: 143 kW
TMS LR SuC v2: 90 kW
TM3 LR SuC v2: 88 kW
TM3 LR SuC v3: 152 kW
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Det kan jag bara hålla med om. I Sverige är det fortfarande urdåligt med snabbladdning. Det verkar inte hända så hemskt mycket heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.

Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Gjorde en snabb jämförelse för snitteffekten 10-80% SoC, baserat på laddkurvor tillgängliga på nätet:

e-tron: 143 kW
TMS LR SuC v2: 90 kW
TM3 LR SuC v2: 88 kW
TM3 LR SuC v3: 152 kW
Då hade jag bra fart i min laddning då som fick 93,25 kW i snitt mellan 20% och 84%. :) (Eller så har jag räknat fel) 10-80 borde hamna högre. Kanske inte riktigt 100 kW men nästan.
charging.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nån får ta och köra ett race från norr till söder med etron, tesla, Jaguar osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.

Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Gjorde en snabb jämförelse för snitteffekten 10-80% SoC, baserat på laddkurvor tillgängliga på nätet:

e-tron: 143 kW
TMS LR SuC v2: 90 kW
TM3 LR SuC v2: 88 kW
TM3 LR SuC v3: 152 kW
Ganska ointressanta uppgifter.
Intressant för kund är laddhastighet i km/h.

Audi e-tron, 150kW, 650km/h
Porsche, 350kW, 1.600km/h
TM3, 250kW, 1.600km/h
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.

Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Gjorde en snabb jämförelse för snitteffekten 10-80% SoC, baserat på laddkurvor tillgängliga på nätet:

e-tron: 143 kW
TMS LR SuC v2: 90 kW
TM3 LR SuC v2: 88 kW
TM3 LR SuC v3: 152 kW
Ganska ointressanta uppgifter.
Intressant för kund är laddhastighet i km/h.

Audi e-tron, 150kW, 650km/h
Porsche, 350kW, 1.600km/h
TM3, 250kW, 1.600km/h
Fast det är väl också ointressant med orealistiska siffror också? 250kW på TM3? När faktiska siffror på v3 visar 152 kW och när kommer v3 att finnas utbyggt?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
Då hade jag bra fart i min laddning då som fick 93,25 kW i snitt mellan 20% och 84%. :) (Eller så har jag räknat fel) 10-80 borde hamna högre. Kanske inte riktigt 100 kW men nästan.
Vad gjorde du för att få fram grafen? Jag klickar runt och tittar på en av superladdningarna och får bara fram en tabell.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Laddjämförelse:
Audi e-tron, 150kW, 650km/h

Tesla
120kW, 620km/h
200kW, 1033km/h
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.

Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Gjorde en snabb jämförelse för snitteffekten 10-80% SoC, baserat på laddkurvor tillgängliga på nätet:

e-tron: 143 kW
TMS LR SuC v2: 90 kW
TM3 LR SuC v2: 88 kW
TM3 LR SuC v3: 152 kW
Ganska ointressanta uppgifter.
Intressant för kund är laddhastighet i km/h.

Audi e-tron, 150kW, 650km/h
Porsche, 350kW, 1.600km/h
TM3, 250kW, 1.600km/h
Nej, de är väldigt intressanta som input till såna siffror som du redovisar. :) Intressant för kund är laddhastighet i km/h, det håller jag med om. Men intressant för kund är då att siffran är beräknad utifrån en faktiskt laddkurva och inte ett peak-värde som bara uppnås under en kort tid.

Jag ställde tidigare en fråga till dig om siffrorna tar hänsyn till kurvans utseende, men eftersom du inte svarade antar jag att de inte gör det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar