Ja, så är det absolut. Och dessutom spelar det stor roll om man förvärmer bilen eller inte. Jag har själv märkt att förbrukningen är väldigt hög när man bara kör några få mil med kall bil. Och det är väl så de flesta provkörningar har gått till. Eller så har folk försökt att få e-tron att bete sig som en Model S P100D och stressat den i dynamic-läge, och det kommer inte att fungera om man samtidigt vill ha låg förbrukning. Den är pigg om man vill, men då är den inte snål med elektronerna. Jag kör lagligt och lugnt och låter farthållaren sköta det mesta. Det passar inte alla. Men jag tycker det är underbart.helix skrev:Däckstorlek spelar såklart också stor roll. De flesta E-tron jag sett har antingen 20" eller 21". Vilka sommardäck är det du har på din bil?
För min del är det mest intressanta vad bilen drar vid motorvägskörning då det är i dessa sammanhang förbrukningen spelar roll då det oftast är motorväg långa sträckor de gångerna man gör etapper över 10 mil. På kortare resor och mycket landsväg spelar det inte så stor roll vad bilen förbrukar då man ändå har så stora marginaler med stort batteri. Klart att kostnaden glider iväg lite, men det är ändå ganska försumbart i sammanhanget och kanske inte högsta prioritet ändå när man köper en så dyr bil med stort batteri.
Jag har haft en Volvo V70 drive en gång i tiden som enligt Volvo skulle dra 0,45 liter milen. Och alla "testare" skrek sig hesa att det var lögn och att det var totalt omöjligt att komma ner i dessa siffror och att bilen drog minst 0,6 liter. Samtidigt som alla tyckte att den var långsam och att man var tvungen att varva den högt om man ville ha lite effekt. Jag körde bilen alltid under halvlitern utan att snålköra på något sätt. Det enda jag gjorde var att jag inte försökte efterlikna en D5:a i effekt.
Även om det är som äpplen och apelsiner så är det ändå lite samma sak med e-tron. De flesta som har provkört, och tyckt till en massa, är nog Tesla-förare. Och det är ingen tillfällighet att de å ena sidan anser att den är jätteslö och samtidigt extremt ineffektiv. Jag har aldrig använt dynamic-läget till mer än korta tester. Och då steg förbrukningen direkt. Bilen är konstruerad att vara en komfortabel glidare. Inte en supersportbil som man vinner dragrace med.
Och så fälgarna. Jag har 19"-fälgar vilket är standard. Men när folk vill köra omkring på större hjul bara för att det ser häftigare ut får de inte samtidigt gnälla att förbrukningen är hög.
Motorvägskörning har jag inte testat ordentligt för att kunna uttala mig.