Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.
Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Gjorde en snabb jämförelse för snitteffekten 10-80% SoC, baserat på laddkurvor tillgängliga på nätet:
e-tron: 143 kW
TMS LR SuC v2: 90 kW
TM3 LR SuC v2: 88 kW
TM3 LR SuC v3: 152 kW
Då hade jag bra fart i min laddning då som fick 93,25 kW i snitt mellan 20% och 84%. (Eller så har jag räknat fel) 10-80 borde hamna högre. Kanske inte riktigt 100 kW men nästan.
Ja det hade du. Jag vet inte de exakta förutsättningarna för kurvan jag hittade, mer än att det var 21 °C utomhus, så din kan säkert stämma.
Nej, de är väldigt intressanta som input till såna siffror som du redovisar. Intressant för kund är laddhastighet i km/h, det håller jag med om. Men intressant för kund är då att siffran är beräknad utifrån en faktiskt laddkurva och inte ett peak-värde som bara uppnås under en kort tid.
Jag ställde tidigare en fråga till dig om siffrorna tar hänsyn till kurvans utseende, men eftersom du inte svarade antar jag att de inte gör det.
Det är det jag menar också. Man ser här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p324229 att e-tron faktiskt laddar med ungefär 650km/h, alltså även med verklig förbrukning och inte bara som en teoretisk siffra. Och det gör den alltså kontinuerligt under hela laddningen till 80%. Man får ganska så exakt 1 mil/minut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Blir intressant att se hur många 150kw laddningar etron klarar.
Har det sagts något om det?
Batteriet är ju i samma storlek som Teslas, och de har ju varit tvungna att begränsa åtminstone vissa modeller efter x hundra SUC.
Det går inte riktigt att jämföra på det viset. Skillnaden är att e-tron kan ladda med drygt 150kW i princip hela vägen från 0 till 80%. Det är alltså snitthastigheten.
En Tesla, åtminstone Model S/X, toppar i dagsläget på 120kW och faller sedan kontinuerligt, beroende på vilket batteri man har. Snittet är alltså lägre än 120kW.
Min 100D snittar nog ~100kW mellan 0-80%. Fick 95 kW i snitt på 20-84% häromdagen. Hur laddkurvan på de nya bilarna som kommer nu ser vet vi inte. Men de ska toppa på 145 kW på V2-SuC och 200 kW på V3-SuC.
Att det finns jättemånga 150 kW-laddare i Tyskland gör ingen nytta för mig här uppe i mellansverige.
Gjorde en snabb jämförelse för snitteffekten 10-80% SoC, baserat på laddkurvor tillgängliga på nätet:
e-tron: 143 kW
TMS LR SuC v2: 90 kW
TM3 LR SuC v2: 88 kW
TM3 LR SuC v3: 152 kW
Ganska ointressanta uppgifter.
Intressant för kund är laddhastighet i km/h.
Audi e-tron, 150kW, 650km/h
Porsche, 350kW, 1.600km/h
TM3, 250kW, 1.600km/h
Vet inte om du spelar dum nu men du vet väl om att bilarna inte laddar max hastighet hela tiden?
Då hade jag bra fart i min laddning då som fick 93,25 kW i snitt mellan 20% och 84%. (Eller så har jag räknat fel) 10-80 borde hamna högre. Kanske inte riktigt 100 kW men nästan.
Vad gjorde du för att få fram grafen? Jag klickar runt och tittar på en av superladdningarna och får bara fram en tabell.
e-trons laddkurva är väldigt imponerande i vilket fall.
Nu väntar vi bara på laddare.
Den har dock en liten nackdel och det är att man måste stanna relativt ofta. Tar ju tid att åka av motorvägen, leta laddare, plugga in osv också.
Jag vill påstå att Tesla har gjort någon uppdatering hos TM3. Laddningskúrvan avtar först vid närmre 60% numera. Tror jag såg det när Teslabjörn laddade på Ionity (om jag inte minns helt fel?)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Audi laddar ju bara till 80%, klart det går fort då
Hur menar du nu? Snabbaddning till 80% användbar kapacitet brukar vara det man pratar om. Om du syftar på hur stor del av batteriets totala kapacitet som är användbar i Audis fall så stämmer ju inte 80%, snarare 90%.
Intressant jämförelse är väl annars hur lång räckvidd man har vid en viss procentsats eftersom förbrukning och batteristorlek är det som avgör mer än just siffran 80%
Exempel:
Audi E-tron har WLTP 417km
Model S LR WLTP på 610km
Model 3 LR WLTP på 560km
Model X LR WLTP på 505km
80% laddning E-tron innebär att man har laddat 33,3 mil WLTP
Model S LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 54,5%
Model 3 LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 59,5%
Model X LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 65,9%
Skillnaden är väl också att vi vet att E-tron kommer att vara där den är och laddkurvan kommer inte förändras över tid. Däremot kommer Teslan bli snabbar med tiden iom v2-uppgraderingen till 145kW och därefter v3 på 200kW (250kW för Model 3). Laddkurvan kan också komma att justeras med mjukvaruppgraderingar och ladda snabbare över ett längre SoC-fönster.
Intressant jämförelse är väl annars hur lång räckvidd man har vid en viss procentsats eftersom förbrukning och batteristorlek är det som avgör mer än just siffran 80%
Exempel:
Audi E-tron har WLTP 417km
Model S LR WLTP på 610km
Model 3 LR WLTP på 560km
80% laddning E-tron innebär att man har laddat 33,3 mil WLTP
Model S LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 54,5%
Model 3 LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 59,5%
Model X LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 65,9%
Skillnaden är väl också att vi vet att E-tron kommer att vara där den är och laddkurvan kommer inte förändras över tid. Däremot kommer Teslan bli snabbar med tiden iom v2-uppgraderingen till 145kW och därefter v3 på 200kW (250kW för Model 3). Laddkurvan kan också komma att justeras med mjukvaruppgraderingar och ladda snabbare över ett längre SoC-fönster.
Att Tesla förbättrar sina bilar är ju känt sedan länge och det är superbra. Hur Audi kommer göra med e-tron och kommande elbilar vet vi inte riktigt än, i teorin har ju de också möjlighet att höja strömtaket vid laddning uppåt och därmed ändra sin laddkurva. Om de kommer göra det återstår att se..
Intressant jämförelse är väl annars hur lång räckvidd man har vid en viss procentsats eftersom förbrukning och batteristorlek är det som avgör mer än just siffran 80%
Exempel:
Audi E-tron har WLTP 417km
Model S LR WLTP på 610km
Model 3 LR WLTP på 560km
Model X LR WLTP på 505km
80% laddning E-tron innebär att man har laddat 33,3 mil WLTP
Model S LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 54,5%
Model 3 LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 59,5%
Model X LR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat till 65,9%
Skillnaden är väl också att vi vet att E-tron kommer att vara där den är och laddkurvan kommer inte förändras över tid. Däremot kommer Teslan bli snabbar med tiden iom v2-uppgraderingen till 145kW och därefter v3 på 200kW (250kW för Model 3). Laddkurvan kan också komma att justeras med mjukvaruppgraderingar och ladda snabbare över ett längre SoC-fönster.
Ja, det där blir ju betydligt enklare attförstå för gemene man.
Model X SR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat 88,8%
Model S SR uppnår 33,3 mil WLTP när den laddat 74%
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Blir intressant att se hur många 150kw laddningar etron klarar.
Har det sagts något om det?
Batteriet är ju i samma storlek som Teslas, och de har ju varit tvungna att begränsa åtminstone vissa modeller efter x hundra SUC.
Ingen som funderat på detta?
Rent allmänt är ju snabbladdning obra för litiumbatterier. Vare sig det är Audi eller Tesla.
Blir intressant att se hur många 150kw laddningar etron klarar.
Har det sagts något om det?
Batteriet är ju i samma storlek som Teslas, och de har ju varit tvungna att begränsa åtminstone vissa modeller efter x hundra SUC.
Ingen som funderat på detta?
Rent allmänt är ju snabbladdning obra för litiumbatterier. Vare sig det är Audi eller Tesla.
Det är förmodligen en av anledningarna till att Audi har låst 12% av batteriets kapacitet. Cyklar de en mindre del av det totala fönstret bör de få ut fler cykler totalt sett och kan därmed behålla max laddeffekt längre.
Blir intressant att se hur många 150kw laddningar etron klarar.
Har det sagts något om det?
Batteriet är ju i samma storlek som Teslas, och de har ju varit tvungna att begränsa åtminstone vissa modeller efter x hundra SUC.
Enligt Björn Nyland gör Tesla inte detta på 100 kWh packet. Kan tänka mig att Model 3 inte heller har det problemet. Sen kommer det eventuellt ännu bättre batteripack nästa år:
Blir intressant att se hur många 150kw laddningar etron klarar.
Har det sagts något om det?
Batteriet är ju i samma storlek som Teslas, och de har ju varit tvungna att begränsa åtminstone vissa modeller efter x hundra SUC.
Ingen som funderat på detta?
Rent allmänt är ju snabbladdning obra för litiumbatterier. Vare sig det är Audi eller Tesla.
Det är förmodligen en av anledningarna till att Audi har låst 12% av batteriets kapacitet. Cyklar de en mindre del av det totala fönstret bör de få ut fler cykler totalt sett och kan därmed behålla max laddeffekt längre.
Klart det är en anledning. Men det betyder ju inte att de löst problemet med att batteriet slits betydligt mer.
Rimligen bör den där bufferten minska betydligt snabbare ju mer man snabbladdar, för att till sist ta slut och de då antingen måste begränsa laddningen eller byta batteri.
Frågan är som sagt hur många 150kw sessioner den klarar.
Blir intressant att se hur många 150kw laddningar etron klarar.
Har det sagts något om det?
Batteriet är ju i samma storlek som Teslas, och de har ju varit tvungna att begränsa åtminstone vissa modeller efter x hundra SUC.
Ingen som funderat på detta?
Rent allmänt är ju snabbladdning obra för litiumbatterier. Vare sig det är Audi eller Tesla.
Det är förmodligen en av anledningarna till att Audi har låst 12% av batteriets kapacitet. Cyklar de en mindre del av det totala fönstret bör de få ut fler cykler totalt sett och kan därmed behålla max laddeffekt längre.
Klart det är en anledning. Men det betyder ju inte att de löst problemet med att batteriet slits betydligt mer.
Rimligen bör den där bufferten minska betydligt snabbare ju mer man snabbladdar, för att till sist ta slut och de då antingen måste begränsa laddningen eller byta batteri.
Absolut, jag säger inte emot dig. Men de förskjuter tillfället då de måste begränsa laddningen eller byta batteri genom att göra såhär.
Som tillägg till det jag skrev ovan så är Model 3 packet byggt för att hålla 50 000 - 80 000 mil. Så jag tror nog att e-Tron borde kunna klara 150 kW under bilens livstid, om än kanske inte upp till 80% efter 20 000 mil. Snarare borde det rimligen vara så att det kan ladda mer än så från låt säga 5-15%, där Model 3 ligger på 250 kW. Om allt i bilen är byggt för det, kablage osv. Vi vet ex att kablarna från laddkontakten till batteriet är betydligt grövre i Model 3 jämfört med Model S/X. Eller var då kanske
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Blir intressant att se hur många 150kw laddningar etron klarar.
Har det sagts något om det?
Batteriet är ju i samma storlek som Teslas, och de har ju varit tvungna att begränsa åtminstone vissa modeller efter x hundra SUC.
Ingen som funderat på detta?
Rent allmänt är ju snabbladdning obra för litiumbatterier. Vare sig det är Audi eller Tesla.
Det är förmodligen en av anledningarna till att Audi har låst 12% av batteriets kapacitet. Cyklar de en mindre del av det totala fönstret bör de få ut fler cykler totalt sett och kan därmed behålla max laddeffekt längre.
Klart det är en anledning. Men det betyder ju inte att de löst problemet med att batteriet slits betydligt mer.
Rimligen bör den där bufferten minska betydligt snabbare ju mer man snabbladdar, för att till sist ta slut och de då antingen måste begränsa laddningen eller byta batteri.
Absolut, jag säger inte emot dig. Men de förskjuter tillfället då de måste begränsa laddningen eller byta batteri genom att göra såhär.
Dom kan upprätthålla en bild av att det går i 150kw. Det väsentliga är att den inte laddar hela batteriet.
Hade dom gjort det skulle dom inte kunnat visa dessa siffror.
Som sagt, frågan är hur länge denna buffer räcker.
Finns det några garantier som täcker det? Vore ju trevligt isf.
Dom kan upprätthålla en bild av att det går i 150kw. Det väsentliga är att den inte laddar hela batteriet.
Hade dom gjort det skulle dom inte kunnat visa dessa siffror.
Som sagt, frågan är hur länge denna buffer räcker.
Finns det några garantier som täcker det? Vore ju trevligt isf.
Spelar det så stor roll om den nu skulle ladda med låt säga 100 kW vid 80% efter 20 000 mil ? Bufferten i början är nog ganska stor upp till 50% om man jämför med laddkurvan för Model 3 som klarar 250 kW. Så 150 kW kan de nog garantera även efter ganska många mil.
Men visst, den laddar inte hela batteriet i den hastigheten. Använder den 83% av totala kapaciteten och man sedan kan ladda 150 kW upp till 80% av det så blir det upp till 70%. Fortfarande väldigt bra dock.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Absolut, jag säger inte emot dig. Men de förskjuter tillfället då de måste begränsa laddningen eller byta batteri genom att göra såhär.
Dom kan upprätthålla en bild av att det går i 150kw. Det väsentliga är att den inte laddar hela batteriet.
Hade dom gjort det skulle dom inte kunnat visa dessa siffror.
Som sagt, frågan är hur länge denna buffer räcker.
Finns det några garantier som täcker det? Vore ju trevligt isf.
Det handlar ju om hur man optimerar, vad som är väsentligt beror ju på vad man värdesätter mest. Antingen använda en större del av batteriet och då få ladda långsammare/färre gånger. Eller låsa en del (12% i e-trons fall) och tillåta att den delen används mer aggressivt, Audi tyckte uppenbarligen att det senare alternativet var bättre.
Vet inte hur detaljerna i Audis batterigaranti är utformad mer än den klassiska delen som de flesta kör med på 8 år/160 000 km.