Regenerative braking limited

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Regenerative braking limited

Inlägg av anna__ »

Fått detta någon gång tidigare men då försvunnit, idag har det dock inte!
Något som vet vad det beror på?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av Svenssons »

Kallt batteri eller fulladdat batteri brukar vara de vanligaste orsakerna om det inte är något fel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av anna__ »

Svenssons skrev:
Kallt batteri eller fulladdat batteri brukar vara de vanligaste orsakerna om det inte är något fel.
Fulladdat isåfall ;)
Tack
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av stefan007 »

Önskemål om lika stark regen mjukvarustyrt via bromsarna vid kallt och fulladdat batteri har förekommit.
Skicka in önskan du med via "bug report". Vet ej om det är den riktiga vägen att skicka in men önskan kanske går fram iaf ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av Svenssons »

Problemet är att batterierna antagligen inte tål så hög laddning när de är kalla eller nära fulladade och kan inte laddas när de är fulla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av thedude »

Jag får inte något "fel" meddelande när det är fulladdat och/eller kallt och det känns bara som om regenerative är inte aktivt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av Svenssons »

thedude skrev:
Jag får inte något "fel" meddelande när det är fulladdat och/eller kallt och det känns bara som om regenerative är inte aktivt.
Det kommer kanske inte alltid meddelande men det visas alltid på energimätaren genom gula streck på regenerationsdelen. Kan visas en varningstriangel också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Problemet är att batterierna antagligen inte tål så hög laddning när de är kalla eller nära fulladade och kan inte laddas när de är fulla.
Poängen, tolkade jag det som, var att använda bromsarna för att simulera regen, så att föraren inte blir överraskad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2201
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av jpetters »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Problemet är att batterierna antagligen inte tål så hög laddning när de är kalla eller nära fulladade och kan inte laddas när de är fulla.
Poängen, tolkade jag det som, var att använda bromsarna för att simulera regen, så att föraren inte blir överraskad.
På e-tron fungerar det väl så. Hade varit smidigt med ett konsekvent beteende.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av wector »

Svenssons skrev:
thedude skrev:
Jag får inte något "fel" meddelande när det är fulladdat och/eller kallt och det känns bara som om regenerative är inte aktivt.
Det kommer kanske inte alltid meddelande men det visas alltid på energimätaren genom gula streck på regenerationsdelen. Kan visas en varningstriangel också.
Kan vara värt att poängtera att det är bara gråa streck på model3 Bild
moddel
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mar 2019 18:19

Re: Regenerative braking limited

Inlägg av moddel »

jpetters skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
Problemet är att batterierna antagligen inte tål så hög laddning när de är kalla eller nära fulladade och kan inte laddas när de är fulla.
Poängen, tolkade jag det som, var att använda bromsarna för att simulera regen, så att föraren inte blir överraskad.
På e-tron fungerar det väl så. Hade varit smidigt med ett konsekvent beteende.
Jag håller med, det är lite läskigt när bilen inte beter sig som man vant sig vid.
Skriv svar