FSD Computer-uppgradering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av frippan »

Nu kostar FSD 66000:-
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av skegge »

frippan skrev:
Nu kostar FSD 66000:-
Han verkar ha sansat sig när det väl kom till kritan :D


//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

frippan skrev:
Nu kostar FSD 66000:-
Priset för uppgradering i efterhand på 77.000:- är oförändrat.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av frippan »

helix skrev:
frippan skrev:
Nu kostar FSD 66000:-
Priset för uppgradering i efterhand på 77.000:- är oförändrat.
Tror du kommer att höjas, höjdes till $8000 i USA. Det har bara glömt det Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Jeppe_E »

frippan skrev:
helix skrev:
frippan skrev:
Nu kostar FSD 66000:-
Priset för uppgradering i efterhand på 77.000:- är oförändrat.
Tror du kommer att höjas, höjdes till $8000 i USA. Det har bara glömt det Bild
Hybris?

Jag tror detta får helt annan effekt än Elon tänkt sig. Dvs att ännu fler väljer att inte köpa till det. Bör väl vara för att täcka utvecklingskostnaderna för det nya kretskortet. 8000 USD betyder ju 88000 kr i Sverige. :shock:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

frippan skrev:
helix skrev:
frippan skrev:
Nu kostar FSD 66000:-
Priset för uppgradering i efterhand på 77.000:- är oförändrat.
Tror du kommer att höjas, höjdes till $8000 i USA. Det har bara glömt det Bild
Yes, stämmer. Såg att det är uppdaterat för X/S då priset nu är 88.000:-, men för Model 3 verkar de som sagt glömt att ändra.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

För Model X kostar FSD 1000kr mer än för övriga... 67000 vid köp och 89000 efteråt.

Märkliga är att Europa verkar ha billigare uppgradering i efterhand för Model 3 i samtliga länder. Gjorde några stickprover.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Liibo »

Jeppe_E skrev:
kenny skrev:
Ja fan, jag var helt inne på att köpa till FSD nu innan priset ska höjas 1a maj.
Du tror alltså på allvar att Tesla kommer att höja priset, bara för att Elon tweetade om det?
Ja Jeppe dom höjde väl priset?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Jeppe_E »

Liibo skrev:
Jeppe_E skrev:
kenny skrev:
Ja fan, jag var helt inne på att köpa till FSD nu innan priset ska höjas 1a maj.
Du tror alltså på allvar att Tesla kommer att höja priset, bara för att Elon tweetade om det?
Ja Jeppe dom höjde väl priset?
Ja, det gjorde de. Jag tror dock inte sista ordet är sagt om detta. Jag tror faktiskt att dte får en negativ påverkan och att ännu fler väljer bort FSD.

Kan iofs vara så att vi köpare knyter handen i fickan några dager och köper det ändå, men personligen tycker jag det är vansinne att lägga ut de pengarna, eftersom det kommer att dröja år innan detta är på plats.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av bonath »

Precis. När det blir aktuellt så kör man nog en model Y...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av HenricL »

Om man köper en M3 nu och väljer utan FSD, står det ju att man kan köpa till det för 77ksek senare. Kommer det då alltid gälla eller kan det ändras när som helst? Känns mu som priser ändras lite hur som helst den senaste tiden.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1614
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av pefreli »

Ooooh ja, det kan ändras... ;)
Inga priser är fixerade i Elons värld... :shock:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av HenricL »

Tänkte väl det. Hur länge kan man lägga till FSD för 66ksek om man beställer den utan, innan man tagit emot den, eller tidigare?
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 okt 2016 15:57
Ort: Järbo

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av skegge »

HenricL skrev:
Tänkte väl det. Hur länge kan man lägga till FSD för 66ksek om man beställer den utan, innan man tagit emot den, eller tidigare?
Fram tills du tagit lev kan du ändra mjukvarufunktioner till det billigare priset

//Christian
_______________
Christian
Model 3 LR RWD FSD
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av HenricL »

skegge skrev:
HenricL skrev:
Tänkte väl det. Hur länge kan man lägga till FSD för 66ksek om man beställer den utan, innan man tagit emot den, eller tidigare?
Fram tills du tagit lev kan du ändra mjukvarufunktioner till det billigare priset

//Christian
Tack för info! :)
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
ejar
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 mar 2019 16:09

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av ejar »

helix skrev:
För Model X kostar FSD 1000kr mer än för övriga... 67000 vid köp och 89000 efteråt.

Märkliga är att Europa verkar ha billigare uppgradering i efterhand för Model 3 i samtliga länder. Gjorde några stickprover.
En vild gissning är att prishöjningen har mer med importtullar att göra. Och för efteruppgraderingar i EU kanske de skeppar enheterna direkt från Kina till EU? Osäker på om det bara var SoC:en eller hela boardet som sattes ihop i Kina dock.

https://cleantechnica.com/2019/05/05/tr ... pilot-ecu/
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

Nu har Tesla höjt priset för att lägga till FSD i efterhand även för Model 3.

Igår kostade det 77.000kr, idag kostar det 88.000kr och priserna har alltså nu harmoniserats och är samma för Model S/3/X.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Mickep »

Kronan sjunker mer och mer...
Är 88000 värt det?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
Kronan sjunker mer och mer...
Är 88000 värt det?
När vi faktiskt får någon typ av laglig FSD (level 3 på motorväg duger för mig)? Helt klart imo.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av helix »

Mickep skrev:
Kronan sjunker mer och mer...
Är 88000 värt det?
Just den här ändringen idag har inte något med kronkursen att göra. Att köpa till vid beställning kostar fortfarande 66.000kr. Vad Tesla gjorde nu var att lägga priserna på samma nivå som X/S samt harmonisera med prissättningen i USA. Dvs, att skillnaden mellan att köpa vid beställning eller lägga till i efterhand blir mer substantiell, precis som det varit även tidigare.

Om det är värt pengarna är en annan fråga 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av OfarligTesla »

Frågan är faktiskt intressant. Vad skulle man vara beredd att betala för de olika nivåerna? Jag själv inser att jag hade betalat riktigt mycket för de olika nivåerna just för de ger så pass mycket. Pratar vi nivå 5 så kan jag betala massvis för detta då det möjliggör helt andra boendesituationer och resemönster, kan flytta ut från Stockholm och pendla in till stan då jag kan arbeta samtidigt som jag sitter i bilen. Helt plötsligt kostar resa ingen tid längre.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Frågan är faktiskt intressant. Vad skulle man vara beredd att betala för de olika nivåerna? Jag själv inser att jag hade betalat riktigt mycket för de olika nivåerna just för de ger så pass mycket. Pratar vi nivå 5 så kan jag betala massvis för detta då det möjliggör helt andra boendesituationer och resemönster, kan flytta ut från Stockholm och pendla in till stan då jag kan arbeta samtidigt som jag sitter i bilen. Helt plötsligt kostar resa ingen tid längre.
Nivå 5 hade jag gladeligen gett +200k extra för när det är tillåtet i Sverige. Nivå 3 kan man nog se som tillåten redan idag och det är värt en hel del också men det är stor skillnad mot när man inte själv måste sitta vid ratten. Nivå 5 gör ju att det troligen bara behövs en bil i familjen plus en massa andra fördelar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av fredli74 »

Svenssons skrev:
Nivå 5 gör ju att det troligen bara behövs en bil i familjen plus en massa andra fördelar
Om ens det, nivå 5 gör att du kan få en bil framkörd när du behöver den. Sure, det är många år kvar till den drömmen. Köper man bil idag så har man förmodligen redan bytt för länge sen.

Nivå 3 räcker för mig, min inställning just nu är att behålla min 3a i 5-6 år, så med lite tur har vi i alla fall något i närheten av nivå 4 i Sverige innan jag det är dags att byta.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
Frågan är faktiskt intressant. Vad skulle man vara beredd att betala för de olika nivåerna? Jag själv inser att jag hade betalat riktigt mycket för de olika nivåerna just för de ger så pass mycket. Pratar vi nivå 5 så kan jag betala massvis för detta då det möjliggör helt andra boendesituationer och resemönster, kan flytta ut från Stockholm och pendla in till stan då jag kan arbeta samtidigt som jag sitter i bilen. Helt plötsligt kostar resa ingen tid längre.
Nivå 5 hade jag gladeligen gett +200k extra för när det är tillåtet i Sverige. Nivå 3 kan man nog se som tillåten redan idag och det är värt en hel del också men det är stor skillnad mot när man inte själv måste sitta vid ratten. Nivå 5 gör ju att det troligen bara behövs en bil i familjen plus en massa andra fördelar.
Nivå 3 är ju inte lagligt att använda fullt it idag. Vid nivå 3 får jag ju sitta och läsa en bok så länge jag sitter vid ratten och kan ta över när bilen begär det, människan behöver alltså inte övervaka hur bilen kör längre.
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 31 mar 2019 17:00
Ort: Luleå

Re: FSD Computer-uppgradering

Inlägg av Ljuybos »

Nu dribblas det så mycket med autopilot och FSD från hur det var tidigare. Nu förstår jag det som att det är väldigt lite inkluderat i AP och många av de bra funktionerna flyttats till FSD-tillvalet med det saftiga priset.
Är precis i valet om att beställa och har ångest över FSD eller ej.

Ni som har FSD hur skulle ni argumentera för att lägga till det? vilka funktioner använder ni i nuläget som bara skulle finnas i FSD för mig om jag beställer i dagarna?
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Skriv svar