Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval. Försöker hitta fakta om dragvikt. Någon som vet det?
Re: Mercedes EQC
1800kg dragvikt
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Mercedes EQC
jag tycker bilen verkar ganska schysst. Undrar om 80kWh är netto eller brutto, det påverkar ju ganska mycket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Snyggt att den är elektriskt infällbar. Det kommer jag sakna med e-tron.Magnus71 skrev:1800kg dragvikt
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Mercedes EQC
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.Beigler skrev:Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
110 kW är inget problem så länge det finns laddare överallt. De med 75-batteri klarar sig på ännu mindre. Det som bekymrar mig är som alltid SUV-formen med dess höga förbrukning och sämre köregenskaper.Laban skrev:Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.Beigler skrev:Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
Re: Mercedes EQC
*klick* *klick* *klick* 1 miljon
Varför har de använt NEDC? Ger WLTP alldeles för låga siffror?
Varför har de använt NEDC? Ger WLTP alldeles för låga siffror?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Mercedes EQC
Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.
Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Re: Mercedes EQC
Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.LarsL skrev:Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.
Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Mercedes EQC
WLTP-siffrorna ser ut så här enligt deras svenska broschyr:Jeppe_E skrev:Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.LarsL skrev:Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.
Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Re: Mercedes EQC
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQC
Ja det verkar rimligt med den karossformen (tyvärr)...Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Mercedes EQC
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Mercedes EQC
Har någon sett siffror på bagagevolym?
Varför har den endast två-fas laddning? SUCK
Varför har den endast två-fas laddning? SUCK
Tesla Model Y
Re: Mercedes EQC
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Re: Mercedes EQC
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.vigge50 skrev:Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Re: Mercedes EQC
Ska man köpa en eldriven SUV så finns det bara några få modeller att välja mellan. Ser då inte problemet att jämföra dessa. Det viktiga är väl att man gör en rättvis jämförelse. Tar med alla aspekter. Storlek, räckvidd, laddning, pris osv. Sen är det tyvärr ofta så att det brister på dessa punkter. Speciellt hos de mer traditionella biljournalisterna.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?Ric skrev:Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.vigge50 skrev:Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.htmlThe measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
Re: Mercedes EQC
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Jag tycker att EQC är ett bra första försök av Mercedes. Jag är Mercedes-frälst, men nästa bil blir en Model 3 för min del. Supercharger-nätverket är väldigt bra, men så småningom är väl IONITY ett likvärdigt alternativ.
Re: Mercedes EQC
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.HelectriC skrev:håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Re: Mercedes EQC
Fast problemet är väl inte jämförelsen i sig utan att man inte tar med alla aspekter och/alternativt väljer en specifik aspekt som avgörande trots att bilarna är så olika. Ex som i i-Pace vs Model X fallet där körglädjen ofta togs upp som avgörande faktor. Något som blir lite märkligt med tanke på storleksskillnaden på bilarna.HelectriC skrev:Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Mercedes EQC
En EQC är väl en eldriven GLC? Det enda som skiljer exteriört är väl fronten?HelectriC skrev:håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
För min del så EQC mest till för märkestrogna Mercedes-fantaster. Precis som den eldrivna X3:an blir för BMW-fantaster först och främst.
Vad gäller jämförelsen med Tesla så haltar det både här och där. Hade gärna tagit en Mercedes med Teslas drivlina och laddnätverk. Man kan faktiskt undra om det inte vore det allra bästa för Tesla på lite sikt, att gå över till att bli underleverantör till de andra tillverkarna alltså?
Re: Mercedes EQC
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krockStevvee skrev:Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
ms 76132 "Eleamore"