Erxon skrev:Know we talking...helix skrev:24" på Audi E-tron. Frågor på det?![]()
Dock skulle jag vilja ha 5-ekrade istället, typ en uppsättning Vossen CV3
Snart kommer ni och säger att det är snyggt med extrem negativ camber också.




Moderator: Redaktion
Erxon skrev:Know we talking...helix skrev:24" på Audi E-tron. Frågor på det?![]()
Dock skulle jag vilja ha 5-ekrade istället, typ en uppsättning Vossen CV3
det värsta är att det inte ser så extremt ut trots allt. Det är stort, don't get me wrong, men det är inte heeeelt off ändå. Exempel på för stora hjul: även om det där antagligen är ändå större än 24 iofshelix skrev:24" på Audi E-tron. Frågor på det?![]()
Nja, när jag duttar omkring enbart på 70-vägar hamnar den en bra bit under 20kWh/100km, 17-18 möjligen. Något mer än Teslan, men inte överdrivet mycket mer. Jag bor ju utmed en 70-väg, men det är jättesvårt att jämföra, eftersom det är trots allt lite höjdskillnad, vilket gör att e-tron med sin stridvagnsvikt är nästan lika snål som e-Golfen åt ena hållet. Åt andra hållet blir det tvärtom. Och man blir ju glad när förbrukningen hamnar på typ 15kWh/100km och då lägger man märke till det, men på vägen tillbaka (uppför) kollar man inte så noga längre. Det var likadant med Teslan. Ingen lättviktare den heller.Bjelke skrev:Har du kollat vad den drar i lite mer moderata hastigheter, typ 70km/h? ...
Tesla har direktverkande el för uppvärmning. Audi (och BMW) har luftvärmepump. Olika effektivitet vid uppvärmning.Gustafsson skrev:Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Helt korrekt. Men samtidigt har jag kört min Tesla mycket mer på sommarn än på vintern. Minst två tredjedelar av den totala körsträckan kom till under sommarhalvåret. Sista vintern har jag i princip inte använt den alls.taliz skrev:Nu har du ju inte kört den över vinterhalvåret mati.
Det är ju främst då den spenderar vansinnigt mycket energi på att värma batteriet konstant. Dvs snittförbrukningen lär öka betydligt jämfört med teslan på ett helt år.
Tesla slutar väl värma batteriet när temperaturen går över nollan, om jag minns rätt. Audi säger att de håller batteritemperaturen alltid mellan 20 och 30 grader eller vad det nu var. Det är betydligt mer än vad Tesla gör. Fördelen är som taliz säger att den alltid klarar att ladda med mycket hög effekt. Troligen kan man på samma vis även ta ut mer effekt från start, fast det känns ganska ointressant för min del.Hertsh skrev:Tesla har direktverkande el för uppvärmning. Audi (och BMW) har luftvärmepump. Olika effektivitet vid uppvärmning.Gustafsson skrev:Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Ja. Värmepump gör också att kupétemperaturen kan komma upp på behaglig nivå väldigt snabbt på vintern. I fallet av e-tron vet jag ej hur snabbt, men min i3 blir varm på 5 min.Gustafsson skrev:Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Njaaa.... min eGolf var också utrustad med värmepump. Men när den slog av efter 15 min (eller 30 min om den var inkopplad) så var bilen inte ens fisljummen. Den höll + men inte mycket mer. Teslan går från +-0 till 21° på 4 min.Hertsh skrev:Ja. Värmepump gör också att kupétemperaturen kan komma upp på behaglig nivå väldigt snabbt på vintern. I fallet av e-tron vet jag ej hur snabbt, men min i3 blir varm på 5 min.Gustafsson skrev:Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Snygg!helix skrev:Audi har visat upp konceptbilen Q4 E-tron i Stockholm idag:
https://feber.se/bil/art/397624/vi_har_ ... _q4_etron/
Ryktet säger att Audi jobbar på en större grill till produktionsbilen![]()
dd88 skrev:Snygg!helix skrev:Audi har visat upp konceptbilen Q4 E-tron i Stockholm idag:
https://feber.se/bil/art/397624/vi_har_ ... _q4_etron/
Ryktet säger att Audi jobbar på en större grill till produktionsbilen![]()
Urk. Bort med grillen ..dd88 skrev:Snygg!
Det måste varit nåt fel på din e-Golf. Jag upplever värmepumpen i den som mycket effektiv. Den är alltid varm och go på morgonen, oavsett utetemperatur. En Tesla är dock extremt snabb och värms upp på några få minuter som du säger. Men då drar den också 6-7kW. Inte konstigt att det går fort då.Walker skrev:Njaaa.... min eGolf var också utrustad med värmepump. Men när den slog av efter 15 min (eller 30 min om den var inkopplad) så var bilen inte ens fisljummen. Den höll + men inte mycket mer. Teslan går från +-0 till 21° på 4 min.
Grillen är nog ingen grill utan bara ett designelement. Det är likadant på min e-tron. Största delen av det som ser ut som en klassisk grill är bara fejk. Det är så det blir när designen blir viktigare än funktionen. Även om denna grill troligen tar priset så är ju Audis designers långt ifrån ensamma om denna tveksamma förkärlek för fejk-grillar. Jag tänker då främst på Model S pre-facelift (lyckad design) och Hyundai Ioniq (grovt misslyckad design).Laban skrev:Urk. Bort med grillen ..dd88 skrev:Snygg!