Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
60825666_10215254693340334_3441826202187202560_n.jpg
Know we talking...
Dock skulle jag vilja ha 5-ekrade istället, typ en uppsättning Vossen CV3

Snart kommer ni och säger att det är snyggt med extrem negativ camber också. :roll: :shock: :lol:

Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
24" på Audi E-tron. Frågor på det? :)
det värsta är att det inte ser så extremt ut trots allt. Det är stort, don't get me wrong, men det är inte heeeelt off ändå. Exempel på för stora hjul:
big wheels.jpg
även om det där antagligen är ändå större än 24 iofs :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tycker E-Tron verkar bra om man gillar SUV och klarar det lite ålderdomliga infotainmentsystemet. Laddtid på längre resor vid hög hastig med Ionity verkar vara något sämre än ”gamla” S100D vilket enligt mig är fullt godkänt, mycket bättre än min S75D iaf. En mer A5/A7 liknande variant som är lite lägre och bättre aerodynamiskt skulle helt klart vara intressant för mig, kanske E-Tron GT? Då skulle laddtiden krympa markant också.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Nu kan jag inte Tyska så någon som kan får gärna sammanfatta men enligt vad andra skrivit så var testet där eTron och Model 3s laddkurva jämförd som Audi presenterade korrigerat för att Audin skulle se bättre ut.

https://teslamag.de/news/physiker-audi- ... HE_lHy3tXs
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Har du kollat vad den drar i lite mer moderata hastigheter, typ 70km/h? ...
Nja, när jag duttar omkring enbart på 70-vägar hamnar den en bra bit under 20kWh/100km, 17-18 möjligen. Något mer än Teslan, men inte överdrivet mycket mer. Jag bor ju utmed en 70-väg, men det är jättesvårt att jämföra, eftersom det är trots allt lite höjdskillnad, vilket gör att e-tron med sin stridvagnsvikt är nästan lika snål som e-Golfen åt ena hållet. Åt andra hållet blir det tvärtom. Och man blir ju glad när förbrukningen hamnar på typ 15kWh/100km och då lägger man märke till det, men på vägen tillbaka (uppför) kollar man inte så noga längre. Det var likadant med Teslan. Ingen lättviktare den heller.
I blandad körning på 70 och 90 vägar ligger snittet just nu på 19,8. I långtidsminnet ligger snittet på 23,0. Det är alltså med allt inräknat. Det är 15% mer än min Model S som låg på exakt 20. Om jag räknar in vampire-drainen, som e-tron ju inte har, så är Audin totalt sett faktiskt snålare än min Tesla. Det är först vid omkring 2500-3000 mil/år som Audin blir dyrare i förbrukning. Om jag inte har räknat fel. Det spelar visserligen ingen roll för räckvidden, men mycket väl för elräkningen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nu har du ju inte kört den över vinterhalvåret mati.
Det är ju främst då den spenderar vansinnigt mycket energi på att värma batteriet konstant. Dvs snittförbrukningen lär öka betydligt jämfört med teslan på ett helt år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5875
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Gustafsson skrev:
Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Tesla har direktverkande el för uppvärmning. Audi (och BMW) har luftvärmepump. Olika effektivitet vid uppvärmning.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5875
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ja alla elbilar drar väl en del för att värma batteriet. Skillnaden som jag tolkar det är att etron drar betydligt mer, konstant, för att alltid vara redo att kunna ta emot 150kw.
Tesla har ju varit långsamma på SUC när det varit kallt just eftersom de inte spenderar massa energi på att "alltid va redo". Men nu har de väl infört en funktion så de förvärmer när man navigerar till/via SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Nu har du ju inte kört den över vinterhalvåret mati.
Det är ju främst då den spenderar vansinnigt mycket energi på att värma batteriet konstant. Dvs snittförbrukningen lär öka betydligt jämfört med teslan på ett helt år.
Helt korrekt. Men samtidigt har jag kört min Tesla mycket mer på sommarn än på vintern. Minst två tredjedelar av den totala körsträckan kom till under sommarhalvåret. Sista vintern har jag i princip inte använt den alls.
Så sett är det inte helt fel om jag jämför min körning hittils från april/maj med det totala snittet från Teslan. Men visst, jag kan inte dra några riktiga slutsatser förrän om ett år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Hertsh skrev:
Gustafsson skrev:
Tycker mina Teslor dragit vansinnigt mycket el på vintern, det är väl något man måste erkänna. Uppemot 600 Wh/km de första kilometrarna är inte ovanligt om man inte förvärmt. Hur många kWh kan det gå åt att värma ett batteri ? Borde inte skilja så mycket mellan olika modeller såvida inte Audins batteri måste värmas till mycket högre temperatur, men även då kan man ju inte peta in hur mycket energi som helst.
Tesla har direktverkande el för uppvärmning. Audi (och BMW) har luftvärmepump. Olika effektivitet vid uppvärmning.
Tesla slutar väl värma batteriet när temperaturen går över nollan, om jag minns rätt. Audi säger att de håller batteritemperaturen alltid mellan 20 och 30 grader eller vad det nu var. Det är betydligt mer än vad Tesla gör. Fördelen är som taliz säger att den alltid klarar att ladda med mycket hög effekt. Troligen kan man på samma vis även ta ut mer effekt från start, fast det känns ganska ointressant för min del.
Det kan ju vara så att det finns andra skäl att göra så, att batteriet mår bättre av det, eller tvärtom att LG Chems batterier är mer temperaturkänsliga och därför måste hållas vid en högre temperatur. Men det är bara spekulation.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

Gustafsson skrev:
Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Ja. Värmepump gör också att kupétemperaturen kan komma upp på behaglig nivå väldigt snabbt på vintern. I fallet av e-tron vet jag ej hur snabbt, men min i3 blir varm på 5 min.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Audi har visat upp konceptbilen Q4 E-tron i Stockholm idag:
https://feber.se/bil/art/397624/vi_har_ ... _q4_etron/

Ryktet säger att Audi jobbar på en större grill till produktionsbilen :D

Bild
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Hertsh skrev:
Gustafsson skrev:
Gissar att värmepump borde ge mindre energiförbrukning ?
Ja. Värmepump gör också att kupétemperaturen kan komma upp på behaglig nivå väldigt snabbt på vintern. I fallet av e-tron vet jag ej hur snabbt, men min i3 blir varm på 5 min.
Njaaa.... min eGolf var också utrustad med värmepump. Men när den slog av efter 15 min (eller 30 min om den var inkopplad) så var bilen inte ens fisljummen. Den höll + men inte mycket mer. Teslan går från +-0 till 21° på 4 min.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

helix skrev:
Audi har visat upp konceptbilen Q4 E-tron i Stockholm idag:
https://feber.se/bil/art/397624/vi_har_ ... _q4_etron/

Ryktet säger att Audi jobbar på en större grill till produktionsbilen :D

Bild
Snygg!
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

dd88 skrev:
helix skrev:
Audi har visat upp konceptbilen Q4 E-tron i Stockholm idag:
https://feber.se/bil/art/397624/vi_har_ ... _q4_etron/

Ryktet säger att Audi jobbar på en större grill till produktionsbilen :D

Bild
Snygg!
:roll: Bruce i ”Hitta Nemo”??
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Snygg!
Urk. Bort med grillen ..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Vilken liten grill.... undra om den kommer med fejkat motorljud också?
Brumm brumm!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 555
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Yxel »

Kom och tänka på denna ;) Fel märke dock..
D30CFBE3-179D-4BA9-BEF4-0D732E2BB15C.jpeg
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Audi e-tron

Inlägg av snowtroll »

Hähähä! :lol:
Hjälp!
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Bild

Gillar den helt klart.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

dd88 skrev:
Bild

Gillar den helt klart.
Ja riktigt snygg !
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Njaaa.... min eGolf var också utrustad med värmepump. Men när den slog av efter 15 min (eller 30 min om den var inkopplad) så var bilen inte ens fisljummen. Den höll + men inte mycket mer. Teslan går från +-0 till 21° på 4 min.
Det måste varit nåt fel på din e-Golf. Jag upplever värmepumpen i den som mycket effektiv. Den är alltid varm och go på morgonen, oavsett utetemperatur. En Tesla är dock extremt snabb och värms upp på några få minuter som du säger. Men då drar den också 6-7kW. Inte konstigt att det går fort då. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Laban skrev:
dd88 skrev:
Snygg!
Urk. Bort med grillen ..
Grillen är nog ingen grill utan bara ett designelement. Det är likadant på min e-tron. Största delen av det som ser ut som en klassisk grill är bara fejk. Det är så det blir när designen blir viktigare än funktionen. Även om denna grill troligen tar priset så är ju Audis designers långt ifrån ensamma om denna tveksamma förkärlek för fejk-grillar. Jag tänker då främst på Model S pre-facelift (lyckad design) och Hyundai Ioniq (grovt misslyckad design).
Fast jag får erkänna att jag ändå tycker att Q4 e-tron är ganska snygg, fast kanske inte på just denna bild rakt framifrån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar