Jag håller med till 100%. Bra sammanfattning. Kan tillägga att jag tycker vanlig autopilot och farthållare har blivit bättre med tiden. När jag hämtade ut bilen var den fruktansvärt opålitlig, inte minst farthållaren som bromsade alldeles för tidigt inför långsamma framförvarande samt gasade för sent när en framförvarande bil i vänsterfil vek åt sidan. Den fattade heller absolut inte att den inte skulle bromsa även om jag blinkade vänster och redan påbörjat omkörning samtidigt som jag närmade min en långsam framförvarande. Igår när jag var ute och testade NoA så körde bilen på vanlig AP genom två rondeller. Ryckigt och tvekande visst men det känns ändå som en uppryckning sedan i mars.fredli74 skrev:Testat att köra så mycket som möjligt på autopilot senaste två dagarna. Personligen tycker jag den är rätt kass runt Stockholm när det är lite andra bilar på vägen. Den lägger sig väldigt ofta i vänsterfilen och vill inte flytta tillbaka till höger om det inte är helt tomt under en längre tid. Bilister bakom blir irriterade och jag får byta fil manuellt. Den föreslår också väldigt udda filbyten där den ibland vill lägga sig i bussfil. Vid ett tillfälle trodde den att den skulle av motorvägen, drog igång blinkers automatiskt och svängde över i bussfil, för att sedan inse att den faktiskt var på rätt väg redan och fortsatte NoA, fast nu i bussfil. Vid 2+1 är den rätt dålig på att starta omkörning, men när den väl gör det så är det jäkligt läskigt när den går från 2 till 1 igen, den väntar verkligen till sista sekunden att glida över till höger igen. Nu vet inte jag om vi har väldigt gammal kartdata i Sverige, men den är verkligen inte redo för att köras utan konfirmations. Fick ta över ganska många gånger.Monark1954 skrev:Det blir spännande att få provköra mer på väger med flera filer.
Ibland fantombromsar den för saker som jag inte har någon aning om vad det är, önskar att det fanns ett bättre sätt att ge feedback så det klippet kunde skickas upp för ytterligare träning. Även rapportering av helt hastighetsbegränsning i kartan som på väldigt många ställen är fel. Men dom kanske tänker läsa av skyltar i framtiden och självjustera kartan på så vis.
Nu när jag ändå önskar så önskar jag att den bytte hastighet precis innan skylten kommer, inte 5 sekunder efter man kört förbi den. Samt att den känner av lite tidigare när någon framför byter fil eller svänger. Det bromsas in för mycket och blir lite trafikfarligt om man har någon bakom.
Trots allt är det rätt ballt att bilen kan göra 70% av jobbet på längre resor. Funderar seriöst på en "autopilot" skylt bak för att upplysa och varna medtrafikanter dock.
Det är mina erfarenheter, håller ni med eller funkar det bättre / sämre för er?
Senaste version 2024.8
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.16
Re: Senaste version 2019.16
I natt testade jag NoA ordentligt på E4 mellan Spånga och Hudiksvall och blev imponerad. En enda skuggbromsning på hela vägen annars bra förslag för omkörningar (förutom att den villa köra via avfarten till Kista för att köra på E4 från Kymlingelänken).
Omkörningar och filbyten fungerade men NoA var inte möjligt att använda på 2+1-vägen mellan Gävle och Söderhamn så där blev det vanlig autopilot. Men övergången sker naturligt utan dramatik. Den har också blivit bättre att hantera 2+1, men är långtifrån bra. Där krävs fortfarande att man tar över ibland (särskilt från en till två filer) om man inte vill ha en krängande bil.
Vid avfarten till Gävle Bro saktade den ner innan och började blinka när avfarten började. Själv hade jag börjat blinka samtidigt som jag började bromsa, men det tycks vara så att NoA börjar blinka vid avfartens början, oberoende hur lång den är.
Stannade i Gävle Bro för att göra rent rutan (myggen har definitivt vaknat runt södra Dalälven. Bilen är helt gråprickig av insekter).
Helljusautomatiken är dock lite haltande ännu. Ibland bländar den av perfekt men ibland inte alls. Den tycks ha särskilt svårt att se ”genom” vajerräcken.
Omkörningar och filbyten fungerade men NoA var inte möjligt att använda på 2+1-vägen mellan Gävle och Söderhamn så där blev det vanlig autopilot. Men övergången sker naturligt utan dramatik. Den har också blivit bättre att hantera 2+1, men är långtifrån bra. Där krävs fortfarande att man tar över ibland (särskilt från en till två filer) om man inte vill ha en krängande bil.
Vid avfarten till Gävle Bro saktade den ner innan och började blinka när avfarten började. Själv hade jag börjat blinka samtidigt som jag började bromsa, men det tycks vara så att NoA börjar blinka vid avfartens början, oberoende hur lång den är.
Stannade i Gävle Bro för att göra rent rutan (myggen har definitivt vaknat runt södra Dalälven. Bilen är helt gråprickig av insekter).
Helljusautomatiken är dock lite haltande ännu. Ibland bländar den av perfekt men ibland inte alls. Den tycks ha särskilt svårt att se ”genom” vajerräcken.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Senaste version 2019.16
Nu verkar 2019.20.0.1 vara på väg ut. En bil på teslafi.com har fått den än så länge.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Senaste version 2019.16
Enhanced summon verkar fungera lite snabbare nu i 2019.20.0.1 Men det lär dröja innan vi kan flasha med det här i Europa.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.20
Verkar än så länge som att det bara är bilar i USA som får 2019.20.
Hoppas de börjar rulla ut den i Europa snart.
Hoppas de börjar rulla ut den i Europa snart.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Senaste version 2019.20
2019.20.1 visar temperaturen på batteriet på skärmen. Det gillar jag, så man kan hålla lite koll.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.20
Bra att man ser batteritempen.frippan skrev:2019.20.1 visar temperaturen på batteriet på skärmen. Det gillar jag, så man kan hålla lite koll.
Kan man få en knapp så man kan slå på batterivärme manuellt också?
Jag vet att den förvärmer batteriet om man väljer rutt till SuC.
Men jag skulle vilja styra manuellt.
Om jag ska åka till en icke Tesla laddare och det är mycket kallt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Senaste version 2019.20
Verkar som Model 3 i Europa kommer att få stöd för 200kW laddhastighet i nästa release som ska börjas rulla ut redan i helgen
Blir bra drag då när man laddar på Ionity eller någon av de andra HPC-laddarna från Fortum mfl.
"– Samtidigt som vi arbetar hårt för att introducera supercharging V3 i Europa, släpper vi i helgen en tidig mjukvaruuppdatering till europeiska Model 3 Long Range som gör att de kan ladda på hundratals snabbladdningsstationer från tredje part – med en effekt på upp till 200 kW. När vår egen V3 Supercharger-teknik introduceras, kommer dessa bilar att kunna ladda ännu snabbare – upp till 250kW, skriver Tesla i ett pressmeddelande."
http://www.elbilen.org/tesla-uppgradera ... xV611jn13k
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... kGPs2LoIKQ
Blir bra drag då när man laddar på Ionity eller någon av de andra HPC-laddarna från Fortum mfl.
"– Samtidigt som vi arbetar hårt för att introducera supercharging V3 i Europa, släpper vi i helgen en tidig mjukvaruuppdatering till europeiska Model 3 Long Range som gör att de kan ladda på hundratals snabbladdningsstationer från tredje part – med en effekt på upp till 200 kW. När vår egen V3 Supercharger-teknik introduceras, kommer dessa bilar att kunna ladda ännu snabbare – upp till 250kW, skriver Tesla i ett pressmeddelande."
http://www.elbilen.org/tesla-uppgradera ... xV611jn13k
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... kGPs2LoIKQ
Re: Senaste version 2019.16
I kombination med homelink blir det ju en killer för oss med garage en bit bort...frippan skrev:Enhanced summon verkar fungera lite snabbare nu i 2019.20.0.1 Men det lär dröja innan vi kan flasha med det här i Europa.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Senaste version 2019.20
Jag installerade nyss 2019.20.1.
Förbättringar på nåt med filer... tror jag
200kw laddning på tredjepart
Förbättringar för dog mode
Thats it.
Hade hoppats på advanced summon.
Förbättringar på nåt med filer... tror jag
200kw laddning på tredjepart
Förbättringar för dog mode
Thats it.
Hade hoppats på advanced summon.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Re: Senaste version 2019.20
2019.20.1
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Senaste version 2019.20
Skulle vara trevligt om vi fick uppdaterade kartor också
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.20
Någon som bor nära en 150kW laddare? Skulle vilja höra hur det fungerar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Senaste version 2019.20
Fick den också nu. Sugen på att dra till Mantorp och testa Ionity men jag har för hög SoC för att göra ett bra test. Får bli senare i veckandbar skrev:2019.20.1
Re: Senaste version 2019.20
Var också sugen att testa, men har 88%, får låta bli att ladda några dagardefault skrev:Fick den också nu. Sugen på att dra till Mantorp och testa Ionity men jag har för hög SoC för att göra ett bra test. Får bli senare i veckandbar skrev:2019.20.1
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.20
0-200 typ 50 gånger så borde saken vara bifffrippan skrev:Var också sugen att testa, men har 88%, får låta bli att ladda några dagardefault skrev:Fick den också nu. Sugen på att dra till Mantorp och testa Ionity men jag har för hög SoC för att göra ett bra test. Får bli senare i veckandbar skrev:2019.20.1
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Senaste version 2019.20
Vore ju bra om autopiloten följde hastighetsgränsen också, och inte bara visade vilken hastighet den borde följa.
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Senaste version 2019.20
Första gången jag får en uppdatering (2019.20.1) men är inte exalterad för att ta reda på vad den innehåller.
Jag har ingen hund så jag struntar i 30 min påminnelse. Har ingen M3 så jag struntar i 200kw laddning. Bor inte i USA så jag struntar i NoA utan konfirmation. Advanced summon finns inte i Sverige så det kan jag också strunta i. Vad återstår? Hoppas bara att jag inte får Lane Departure Avoidance eller andra otrevlig buggar. Betteritemp? vad spelar det för roll om det står 10 eller 30 grader där? jag kan ändå inte göra något åt det och även om jag kunde, varför i helsike skulle jag ändra tempen på batteriet? vad är nästa grej, se tempen på motorn och börja oroa sig om det blir typ 50 grader??
Nä, antingen fixar dem med bestämmelser och begränsningar i Sverige så kan man nyttja nya features eller så kan dem lika gärna strunta i att uppdatera våra bilar. NoA för all ära men bilen har blivit ryckigare, nervösare, tvekar byta fil trots Mad Max, låter mer som mesige Max för mig. Byter inte fil på stora vägar, 2+1 vägar har blivit kass....ja min lista kan bli lång men ni förstår min frustration tror jag
Jag har ingen hund så jag struntar i 30 min påminnelse. Har ingen M3 så jag struntar i 200kw laddning. Bor inte i USA så jag struntar i NoA utan konfirmation. Advanced summon finns inte i Sverige så det kan jag också strunta i. Vad återstår? Hoppas bara att jag inte får Lane Departure Avoidance eller andra otrevlig buggar. Betteritemp? vad spelar det för roll om det står 10 eller 30 grader där? jag kan ändå inte göra något åt det och även om jag kunde, varför i helsike skulle jag ändra tempen på batteriet? vad är nästa grej, se tempen på motorn och börja oroa sig om det blir typ 50 grader??
Nä, antingen fixar dem med bestämmelser och begränsningar i Sverige så kan man nyttja nya features eller så kan dem lika gärna strunta i att uppdatera våra bilar. NoA för all ära men bilen har blivit ryckigare, nervösare, tvekar byta fil trots Mad Max, låter mer som mesige Max för mig. Byter inte fil på stora vägar, 2+1 vägar har blivit kass....ja min lista kan bli lång men ni förstår min frustration tror jag
Re: Senaste version 2019.20
Jag tycker inte det är så svårt att öka hastigheten med hjulet på ratten när jag använder Autopilot. Det är ibland skönt att ha lite kontroll kvar
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: Senaste version 2019.20
De gör ju buggfixar också och man undrar ju vad de innehåller..thedude skrev:Första gången jag får en uppdatering (2019.20.1) men är inte exalterad för att ta reda på vad den innehåller.
Jag har ingen hund så jag struntar i 30 min påminnelse. Har ingen M3 så jag struntar i 200kw laddning. Bor inte i USA så jag struntar i NoA utan konfirmation. Advanced summon finns inte i Sverige så det kan jag också strunta i. Vad återstår? Hoppas bara att jag inte får Lane Departure Avoidance eller andra otrevlig buggar. Betteritemp? vad spelar det för roll om det står 10 eller 30 grader där? jag kan ändå inte göra något åt det och även om jag kunde, varför i helsike skulle jag ändra tempen på batteriet? vad är nästa grej, se tempen på motorn och börja oroa sig om det blir typ 50 grader??
Nä, antingen fixar dem med bestämmelser och begränsningar i Sverige så kan man nyttja nya features eller så kan dem lika gärna strunta i att uppdatera våra bilar. NoA för all ära men bilen har blivit ryckigare, nervösare, tvekar byta fil trots Mad Max, låter mer som mesige Max för mig. Byter inte fil på stora vägar, 2+1 vägar har blivit kass....ja min lista kan bli lång men ni förstår min frustration tror jag
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Re: Senaste version 2019.20
Ojdå, det var lite negativ inställning så här på morgonen.thedude skrev:Första gången jag får en uppdatering (2019.20.1) men är inte exalterad för att ta reda på vad den innehåller.
Jag har ingen hund så jag struntar i 30 min påminnelse. Har ingen M3 så jag struntar i 200kw laddning. Bor inte i USA så jag struntar i NoA utan konfirmation. Advanced summon finns inte i Sverige så det kan jag också strunta i. Vad återstår? Hoppas bara att jag inte får Lane Departure Avoidance eller andra otrevlig buggar. Betteritemp? vad spelar det för roll om det står 10 eller 30 grader där? jag kan ändå inte göra något åt det och även om jag kunde, varför i helsike skulle jag ändra tempen på batteriet? vad är nästa grej, se tempen på motorn och börja oroa sig om det blir typ 50 grader??
Nä, antingen fixar dem med bestämmelser och begränsningar i Sverige så kan man nyttja nya features eller så kan dem lika gärna strunta i att uppdatera våra bilar. NoA för all ära men bilen har blivit ryckigare, nervösare, tvekar byta fil trots Mad Max, låter mer som mesige Max för mig. Byter inte fil på stora vägar, 2+1 vägar har blivit kass....ja min lista kan bli lång men ni förstår min frustration tror jag
Har haft liknande discussion med andra. En del gillar uppdateringar en del inte.
Nu har ju Tesla lagt in så man inte behöver få alla mjukvarurelease om man väljer Standard så lite lugnare kanske det blir för dem som inte vill ha.
Själv ser jag fram emot att bilen får nya funktioner hela tiden. Det är en av anledningarna till att man köper en Tesla. Med Audin måste man vänta till servicetillfälle innan man kan få allt nya och fixade saker.
Plus att det är en del buggar i mjukvaran. dessa fixas kontinuerligt och i längden bör mjukvaran vara bättre och bättre, fastän nya buggar kan naturligtvis inträffa
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: Senaste version 2019.20
Lite NOA buggar verkade vara fixade i 20.1. Den ville alltid byta till fel fil när jag åkte till jobbet. Men i morse så valde den rätt. Har åkt i 8 minuter med 20.1 så jag har inte så mycket mer upplevelser.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.20
Såg att någon hade info om tidsanpassad hastighetsskylts display (texten stod på svenska). Fick ingen i min release note, x ap2.5. 20.1. Någon som sett detta? Kanske var en norsk bil
Re: Senaste version 2019.20
Fick det på min model 3AKarlsson skrev:Såg att någon hade info om tidsanpassad hastighetsskylts display (texten stod på svenska). Fick ingen i min release note, x ap2.5. 20.1. Någon som sett detta? Kanske var en norsk bil
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Senaste version 2019.20
frippan skrev:Fick det på min model 3AKarlsson skrev:Såg att någon hade info om tidsanpassad hastighetsskylts display (texten stod på svenska). Fick ingen i min release note, x ap2.5. 20.1. Någon som sett detta? Kanske var en norsk bil
Är det AP3 eller AP2,5?