Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

jan_b
Inlägg: 77
Blev medlem: 05 dec 2018 18:59
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av jan_b »

fredli74 skrev:
Monark1954 skrev:
Det blir spännande att få provköra mer på väger med flera filer.
Testat att köra så mycket som möjligt på autopilot senaste två dagarna. Personligen tycker jag den är rätt kass runt Stockholm när det är lite andra bilar på vägen. Den lägger sig väldigt ofta i vänsterfilen och vill inte flytta tillbaka till höger om det inte är helt tomt under en längre tid. Bilister bakom blir irriterade och jag får byta fil manuellt. Den föreslår också väldigt udda filbyten där den ibland vill lägga sig i bussfil. Vid ett tillfälle trodde den att den skulle av motorvägen, drog igång blinkers automatiskt och svängde över i bussfil, för att sedan inse att den faktiskt var på rätt väg redan och fortsatte NoA, fast nu i bussfil. Vid 2+1 är den rätt dålig på att starta omkörning, men när den väl gör det så är det jäkligt läskigt när den går från 2 till 1 igen, den väntar verkligen till sista sekunden att glida över till höger igen. Nu vet inte jag om vi har väldigt gammal kartdata i Sverige, men den är verkligen inte redo för att köras utan konfirmations. Fick ta över ganska många gånger.

Ibland fantombromsar den för saker som jag inte har någon aning om vad det är, önskar att det fanns ett bättre sätt att ge feedback så det klippet kunde skickas upp för ytterligare träning. Även rapportering av helt hastighetsbegränsning i kartan som på väldigt många ställen är fel. Men dom kanske tänker läsa av skyltar i framtiden och självjustera kartan på så vis.

Nu när jag ändå önskar så önskar jag att den bytte hastighet precis innan skylten kommer, inte 5 sekunder efter man kört förbi den. Samt att den känner av lite tidigare när någon framför byter fil eller svänger. Det bromsas in för mycket och blir lite trafikfarligt om man har någon bakom.

Trots allt är det rätt ballt att bilen kan göra 70% av jobbet på längre resor. Funderar seriöst på en "autopilot" skylt bak för att upplysa och varna medtrafikanter dock. :P

Det är mina erfarenheter, håller ni med eller funkar det bättre / sämre för er?
Jag håller med till 100%. Bra sammanfattning. Kan tillägga att jag tycker vanlig autopilot och farthållare har blivit bättre med tiden. När jag hämtade ut bilen var den fruktansvärt opålitlig, inte minst farthållaren som bromsade alldeles för tidigt inför långsamma framförvarande samt gasade för sent när en framförvarande bil i vänsterfil vek åt sidan. Den fattade heller absolut inte att den inte skulle bromsa även om jag blinkade vänster och redan påbörjat omkörning samtidigt som jag närmade min en långsam framförvarande. Igår när jag var ute och testade NoA så körde bilen på vanlig AP genom två rondeller. Ryckigt och tvekande visst men det känns ändå som en uppryckning sedan i mars.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av themax »

I natt testade jag NoA ordentligt på E4 mellan Spånga och Hudiksvall och blev imponerad. En enda skuggbromsning på hela vägen annars bra förslag för omkörningar (förutom att den villa köra via avfarten till Kista för att köra på E4 från Kymlingelänken).

Omkörningar och filbyten fungerade men NoA var inte möjligt att använda på 2+1-vägen mellan Gävle och Söderhamn så där blev det vanlig autopilot. Men övergången sker naturligt utan dramatik. Den har också blivit bättre att hantera 2+1, men är långtifrån bra. Där krävs fortfarande att man tar över ibland (särskilt från en till två filer) om man inte vill ha en krängande bil.

Vid avfarten till Gävle Bro saktade den ner innan och började blinka när avfarten började. Själv hade jag börjat blinka samtidigt som jag började bromsa, men det tycks vara så att NoA börjar blinka vid avfartens början, oberoende hur lång den är.

Stannade i Gävle Bro för att göra rent rutan (myggen har definitivt vaknat runt södra Dalälven. Bilen är helt gråprickig av insekter).

Helljusautomatiken är dock lite haltande ännu. Ibland bländar den av perfekt men ibland inte alls. Den tycks ha särskilt svårt att se ”genom” vajerräcken.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av JonasH »

Nu verkar 2019.20.0.1 vara på väg ut. En bil på teslafi.com har fått den än så länge.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av frippan »

Enhanced summon verkar fungera lite snabbare nu i 2019.20.0.1 Men det lär dröja innan vi kan flasha med det här i Europa.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av JonasH »

Verkar än så länge som att det bara är bilar i USA som får 2019.20.
Hoppas de börjar rulla ut den i Europa snart.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av frippan »

2019.20.1 visar temperaturen på batteriet på skärmen. Det gillar jag, så man kan hålla lite koll.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av Zalman3 »

frippan skrev:
2019.20.1 visar temperaturen på batteriet på skärmen. Det gillar jag, så man kan hålla lite koll.Bild
Bra att man ser batteritempen.
Kan man få en knapp så man kan slå på batterivärme manuellt också?

Jag vet att den förvärmer batteriet om man väljer rutt till SuC.
Men jag skulle vilja styra manuellt.
Om jag ska åka till en icke Tesla laddare och det är mycket kallt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av helix »

Verkar som Model 3 i Europa kommer att få stöd för 200kW laddhastighet i nästa release som ska börjas rulla ut redan i helgen :D
Blir bra drag då när man laddar på Ionity eller någon av de andra HPC-laddarna från Fortum mfl.

"– Samtidigt som vi arbetar hårt för att introducera supercharging V3 i Europa, släpper vi i helgen en tidig mjukvaruuppdatering till europeiska Model 3 Long Range som gör att de kan ladda på hundratals snabbladdningsstationer från tredje part – med en effekt på upp till 200 kW. När vår egen V3 Supercharger-teknik introduceras, kommer dessa bilar att kunna ladda ännu snabbare – upp till 250kW, skriver Tesla i ett pressmeddelande."

http://www.elbilen.org/tesla-uppgradera ... xV611jn13k

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... kGPs2LoIKQ
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Senaste version 2019.16

Inlägg av Wahll »

frippan skrev:
Enhanced summon verkar fungera lite snabbare nu i 2019.20.0.1 Men det lär dröja innan vi kan flasha med det här i Europa.

I kombination med homelink blir det ju en killer för oss med garage en bit bort...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av cesar »

Jag installerade nyss 2019.20.1.

Förbättringar på nåt med filer... tror jag

200kw laddning på tredjepart

Förbättringar för dog mode

Thats it.

Hade hoppats på advanced summon.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av dbar »

2019.20.1
E487E687-513A-45F4-9B78-F34B88079723.jpeg
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av frippan »

Skulle vara trevligt om vi fick uppdaterade kartor också
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av Pontus »

Någon som bor nära en 150kW laddare? Skulle vilja höra hur det fungerar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av default »

dbar skrev:
2019.20.1
E487E687-513A-45F4-9B78-F34B88079723.jpeg
Fick den också nu. Sugen på att dra till Mantorp och testa Ionity men jag har för hög SoC för att göra ett bra test. Får bli senare i veckan
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av frippan »

default skrev:
dbar skrev:
2019.20.1
E487E687-513A-45F4-9B78-F34B88079723.jpeg
Fick den också nu. Sugen på att dra till Mantorp och testa Ionity men jag har för hög SoC för att göra ett bra test. Får bli senare i veckan
Var också sugen att testa, men har 88%, får låta bli att ladda några dagar :)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8576
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av Pontus »

frippan skrev:
default skrev:
dbar skrev:
2019.20.1
E487E687-513A-45F4-9B78-F34B88079723.jpeg
Fick den också nu. Sugen på att dra till Mantorp och testa Ionity men jag har för hög SoC för att göra ett bra test. Får bli senare i veckan
Var också sugen att testa, men har 88%, får låta bli att ladda några dagar :)
0-200 typ 50 gånger så borde saken vara biff :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av larsw »

Vore ju bra om autopiloten följde hastighetsgränsen också, och inte bara visade vilken hastighet den borde följa.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av thedude »

Första gången jag får en uppdatering (2019.20.1) men är inte exalterad för att ta reda på vad den innehåller.

Jag har ingen hund så jag struntar i 30 min påminnelse. Har ingen M3 så jag struntar i 200kw laddning. Bor inte i USA så jag struntar i NoA utan konfirmation. Advanced summon finns inte i Sverige så det kan jag också strunta i. Vad återstår? Hoppas bara att jag inte får Lane Departure Avoidance eller andra otrevlig buggar. Betteritemp? vad spelar det för roll om det står 10 eller 30 grader där? jag kan ändå inte göra något åt det och även om jag kunde, varför i helsike skulle jag ändra tempen på batteriet? vad är nästa grej, se tempen på motorn och börja oroa sig om det blir typ 50 grader??

Nä, antingen fixar dem med bestämmelser och begränsningar i Sverige så kan man nyttja nya features eller så kan dem lika gärna strunta i att uppdatera våra bilar. NoA för all ära men bilen har blivit ryckigare, nervösare, tvekar byta fil trots Mad Max, låter mer som mesige Max för mig. Byter inte fil på stora vägar, 2+1 vägar har blivit kass....ja min lista kan bli lång men ni förstår min frustration tror jag
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av bolleboll »

Jag tycker inte det är så svårt att öka hastigheten med hjulet på ratten när jag använder Autopilot. Det är ibland skönt att ha lite kontroll kvar :shock:
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
flows_swe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 17 maj 2019 19:16

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av flows_swe »

thedude skrev:
Första gången jag får en uppdatering (2019.20.1) men är inte exalterad för att ta reda på vad den innehåller.

Jag har ingen hund så jag struntar i 30 min påminnelse. Har ingen M3 så jag struntar i 200kw laddning. Bor inte i USA så jag struntar i NoA utan konfirmation. Advanced summon finns inte i Sverige så det kan jag också strunta i. Vad återstår? Hoppas bara att jag inte får Lane Departure Avoidance eller andra otrevlig buggar. Betteritemp? vad spelar det för roll om det står 10 eller 30 grader där? jag kan ändå inte göra något åt det och även om jag kunde, varför i helsike skulle jag ändra tempen på batteriet? vad är nästa grej, se tempen på motorn och börja oroa sig om det blir typ 50 grader??

Nä, antingen fixar dem med bestämmelser och begränsningar i Sverige så kan man nyttja nya features eller så kan dem lika gärna strunta i att uppdatera våra bilar. NoA för all ära men bilen har blivit ryckigare, nervösare, tvekar byta fil trots Mad Max, låter mer som mesige Max för mig. Byter inte fil på stora vägar, 2+1 vägar har blivit kass....ja min lista kan bli lång men ni förstår min frustration tror jag
De gör ju buggfixar också och man undrar ju vad de innehåller..
Model 3 LR AWD -19 HW3 dragkrok
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av bolleboll »

thedude skrev:
Första gången jag får en uppdatering (2019.20.1) men är inte exalterad för att ta reda på vad den innehåller.

Jag har ingen hund så jag struntar i 30 min påminnelse. Har ingen M3 så jag struntar i 200kw laddning. Bor inte i USA så jag struntar i NoA utan konfirmation. Advanced summon finns inte i Sverige så det kan jag också strunta i. Vad återstår? Hoppas bara att jag inte får Lane Departure Avoidance eller andra otrevlig buggar. Betteritemp? vad spelar det för roll om det står 10 eller 30 grader där? jag kan ändå inte göra något åt det och även om jag kunde, varför i helsike skulle jag ändra tempen på batteriet? vad är nästa grej, se tempen på motorn och börja oroa sig om det blir typ 50 grader??

Nä, antingen fixar dem med bestämmelser och begränsningar i Sverige så kan man nyttja nya features eller så kan dem lika gärna strunta i att uppdatera våra bilar. NoA för all ära men bilen har blivit ryckigare, nervösare, tvekar byta fil trots Mad Max, låter mer som mesige Max för mig. Byter inte fil på stora vägar, 2+1 vägar har blivit kass....ja min lista kan bli lång men ni förstår min frustration tror jag
Ojdå, det var lite negativ inställning så här på morgonen.
Har haft liknande discussion med andra. En del gillar uppdateringar en del inte.
Nu har ju Tesla lagt in så man inte behöver få alla mjukvarurelease om man väljer Standard så lite lugnare kanske det blir för dem som inte vill ha.
Själv ser jag fram emot att bilen får nya funktioner hela tiden. Det är en av anledningarna till att man köper en Tesla. Med Audin måste man vänta till servicetillfälle innan man kan få allt nya och fixade saker.
Plus att det är en del buggar i mjukvaran. dessa fixas kontinuerligt och i längden bör mjukvaran vara bättre och bättre, fastän nya buggar kan naturligtvis inträffa
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av frippan »

Lite NOA buggar verkade vara fixade i 20.1. Den ville alltid byta till fel fil när jag åkte till jobbet. Men i morse så valde den rätt. Har åkt i 8 minuter med 20.1 så jag har inte så mycket mer upplevelser.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av AKarlsson »

Såg att någon hade info om tidsanpassad hastighetsskylts display (texten stod på svenska). Fick ingen i min release note, x ap2.5. 20.1. Någon som sett detta? Kanske var en norsk bil
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av frippan »

AKarlsson skrev:
Såg att någon hade info om tidsanpassad hastighetsskylts display (texten stod på svenska). Fick ingen i min release note, x ap2.5. 20.1. Någon som sett detta? Kanske var en norsk bil
Fick det på min model 3Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Senaste version 2019.20

Inlägg av AKarlsson »

frippan skrev:
AKarlsson skrev:
Såg att någon hade info om tidsanpassad hastighetsskylts display (texten stod på svenska). Fick ingen i min release note, x ap2.5. 20.1. Någon som sett detta? Kanske var en norsk bil
Fick det på min model 3

Är det AP3 eller AP2,5?
Skriv svar