Geni87 skrev:GreenMachine skrev:
Av vad jag hört så är det många bussoperatörer som också tycker att det är en fröjd om de får en Volvo-buss att rulla
Dessvärre så har Volvo tydligen (gäller inte bara elbussar) jättestora kvalitetsproblem så man väljer andra tillverkare i stället och när det kommer till el så ligger de väldigt långt efter tyvärr.
"Man väljer andra tillverkare istället". Vilka är "man"? Det är inget som verkar synas på försäljningen iaf, tvärtom så har deras försäljning ökat kraftigt den senaste tiden. Ta det inte personligt men jag har lite svårt att ta din påstådda djungeltelegraffakta på fullt allvar.
Jag kommenterade med min personliga upplevelse av att det är en fröjd att åka elbussar jämfört med vanliga bussar, något jag faktiskt gör titt som tätt. Jag tycker att utvecklingen är positiv. Och det har fungerat väldigt bra hittills, trots att bussarna är från Volvo och egentligen borde stå i verkstaden enligt säkra källor.
Vet inte om mina ” påstådda djungeltelegraffakta” är mer relevanta än en göteborgares reflexmässiga antagande att Volvo är gåva till fordonsindustrin
men om vi nu diskuterar bussbranschen så måste vi först titta lite på hur bussbranschen fungerar.
Till skillnad från personbilsbranschen så köps/sälj bussar uteslutande B2B. Det finns kanske någon idiot som köper en buss privat men av de drygt 1000 bussar som köps/säljs i Sverige varje år så är det i princip Arriva, Keolis, Nobina, Transdev och Bergkvara (kanske missat någon) som köper bussar och dessa företag står för kanske 80%-90% av ordnarna.
Blickar man tillbaka i ”djungeltelegrafen”
och tittar på registreringsstatistiken så kan man givetvis se att Volvo och Scania varit dominerande i Sverige under lång tid. Men så är inte längre fallet sedan en tid tillbaka.
Nu orkar jag inte rota fram ännu äldre siffror, men om vi nu bara tar ett exempel så registrerades det 2014 1364 bussar i Sverige. 311 Volvo (Scania 67, MAN 242 och Mercedes 310). Under de senaste 12 månaderna (2018-2019) så registrerades det 1128 bussar varav 125 var Volvo (Scania 155, MAN 234 och Mercedes 409).
Med så få aktörer som köper bussar, samt att talen är förhållandevis låga, så kan givetvis siffrorna kortsiktigt svänga ganska kraftigt. Men det betyder inte den ”går bra” för den leverantör som just en månad eller under ett kvartal levererat ut 100 bussar och därför toppar statistiken.
Nu är det bara ett exempel, men tittar på siffrorna över tid kan man ganska klart se att siffrorna inte pekar åt rätt håll för Volvo i Sverige och att det idag är andra europeiska tillverkare som MAN och Mercedes som är störst pg av att de levererar bättre produkter till ett lägre pris och med mindre problem för beställarna.
Ser vi det globalt blir det givetvis lite mer komplext men det går givetvis att hitta ljusglimtar på en del marknader. Deras hybridbussar har ex. gått hyffsat bra i Europa och man lyckas fortfarande att kränga iväg en hel volymer av sotlok till marknader som Sydamerika, Australien och Dubai, men Volvo har och får det allt tuffare med lönsamheten. Man lyckas hålla antalen uppe men tappar marginaler vilket är farlig combo för premiumtillverkare.
När det gäller Elbussar så ser det helt annorlunda ut. Om vi fortfarande håller oss kvar i Sverige så finns det till att börja med inte särskilt många el-bussar ute på vägarna över huvud taget.
Nu vet jag inte exakt siffra idag, men totalt så rör det sig kanske inte om mer än ca 200-250 fordon. Scania är helt borta här eftersom de inte ens har en elbuss. När det kommer till Volvo så har de visserigen både hybrider och rena el-bussar men det är i princip inte fler än just de specifika bussar som du åker med till jobbet som rullar ute. Dvs ca 30 st i Göteborg, och så tror jag att det rullar 10-15 också i Malmö. Av dryga 200-250 bussar är med andra ord inte mer än 40-50 som är Volvo. Inte direkt marknadsledande, och på sin hemmamarknad dessutom.
Resten är i princip samtliga bussar från kinesiska BYD som idag är både störst och ledande inom el-bussar och det ser dessutom inte ut att förändras på ett bra tag.