Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Nja, klenare drivlina får dra mindre.
Siffrorna ser konstiga ut. 3an borde kunna få dra 1500 utan problem.
Är det Tesla som håller nere vikten för att inte konkurrera med X?
Någon som har vikterna för SR+ ännu? Den bilen borde ju väga mindre, med mindre batteri, så att gränsen för B-kort borde vara högre. Kan någon kolla om de har fått regnummer?
Nja, klenare drivlina får dra mindre.
Siffrorna ser konstiga ut. 3an borde kunna få dra 1500 utan problem.
Är det Tesla som håller nere vikten för att inte konkurrera med X?
Troligtvis begränsat till 2000 lbs (910 kg) som är max i USA utan elektriskt broms... Rätt synd att det har hängt med hit.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Fast nu var frågan vilken totalvikt körkortsreglerna medger. Då kan man alltså köra ett släp som får väga mer än 910 kg med last, så länge man ser till att det inte faktiskt gör det när man drar. Där är det körkortsbehörigheten som sätter begränsningen vad gäller registrerade (och inte faktiska vikter).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har båt, med tillhörande båtsläpkärra, och då är det lite andra regler kring hur stor vikt man får dra bakom bilen.
Enligt Transportstyrelsen finns det särskilda regler för sådana ekipage, som får köras i max 30 km/h.
Definitionsmässigt är det då ett efterfordon jag har kopplat på. Reglerna för efterfordon innebär att vikten på båtsläpkärran inte får överstiga bruttovikten på dragfordonet. Eftersom bruttovikten på min model 3 är runt 2 ton så är det max vad min båtsläpkärra får väga.
Jag har båt, med tillhörande båtsläpkärra, och då är det lite andra regler kring hur stor vikt man får dra bakom bilen.
Enligt Transportstyrelsen finns det särskilda regler för sådana ekipage, som får köras i max 30 km/h.
Definitionsmässigt är det då ett efterfordon jag har kopplat på. Reglerna för efterfordon innebär att vikten på båtsläpkärran inte får överstiga bruttovikten på dragfordonet. Eftersom bruttovikten på min model 3 är runt 2 ton så är det max vad min båtsläpkärra får väga.
Men måste man inte också tänka på max sammanlagd bruttovikt (tågvikt) som också står i registreringsbeviset? Trots att det är en 30-kärra.
På denna M3 som uppgifter står lite tidigare har detta som max 2970 kg
Med tanke på att totalvikten på bilen är 2060 kg så får inte släpet väga mer än 910 kg
Sen, som någon också skrev att han fick dra sin 1200-kilo vagn bakom om man bara lastade till 910 kg stämmer om man inte bara har B-kort. För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Sen, som någon också skrev att han fick dra sin 1200-kilo vagn bakom om man bara lastade till 910 kg stämmer om man inte bara har B-kort. För att kunna dra denna vagn behövs det BE-kort.
Summa totalvikt bil + totalvikt släp max 3500kg för B-kort. Dvs en M3 SR med lägre totalvilt får hänga på släpvagn med större totalvikt än LR AWD tex.
För BE-kort gäller inte detta med totalvilter utan bara bruttovikt(=aktuell just nu-vikt) < 910kg.
Så SR får inte dra tyngre, men väl högre reggade (totalvikt) släpvagnar på B-kort. En fördel i vissa lägen.
Max totalvikt bil + släp <3500kg för B-kort gäller fortfarande i detta fall. Om bilens totalvikt är max 3500-1200=2300kg så får du man dra ett 1200-släp, men återigen: inte lasta så släpet inkl last väger mer än 910kg TM3-fallet.
Det får du inte dra ens utan last med ett B-kort och en TM3 LR AWD då totalvikten på bilen är 2305 kg, dvs 5 kg för mycket...
Precis!
Jag har en djurtransporter som har totalvikt på 1200kg som jag kör får i. Den hade jag inte fått dra med LR AWD utan att ta B+ kort, vilket hade varit så jobbigt för så lite. Nu med SR+ så kommer jag kunna fortsätta utan att trassla till det. Utmärkt!
En liten film om hur man monterar/demonterar dragkroken
Fick själv en genomgång vid uthämtningen av 3:an då jag inte var säker på hur det gick till
/Kenth
Model S P85 14 , Silvermetallic Model S 100D 18 , Pärlvit Model 3 LR 19 , Svart Model 3 LR 21 , Pärlvit Model S Plaid -23 , Svart Model S LR Raven-19 , Pärlvit Model Y Performance 23 , Pärlvit
Undrar om man kan köpa en extra lucka som man kan göra hål i för kroken.
Kan vara bra att slippa få in en massa skit om det blir några dagar med kroken på...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Undrar om man kan köpa en extra lucka som man kan göra hål i för kroken.
Kan vara bra att slippa få in en massa skit om det blir några dagar med kroken på...
Funderade på om det skulle gå att printa något med en smart utformning.
Dragkrokslösningen är verkligen kass. Samma på min X. Man drar sig för att hålla på med eländet så kroken blir ofta sittande kvar. Den är tung och och så ska man in under och trycka den tunga kroken uppåt samtidigt som man vrider ett reglage på sidan med andra handen. Har t o m tappat kroken en gång men då bjussade Tesla på en ny.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Dragkrokslösningen är verkligen kass. Samma på min X. Man drar sig för att hålla på med eländet så kroken blir ofta sittande kvar. Den är tung och och så ska man in under och trycka den tunga kroken uppåt samtidigt som man vrider ett reglage på sidan med andra handen. Har t o m tappat kroken en gång men då bjussade Tesla på en ny.
Whaaat. Bjussa på en ny, det borde väl va tumme upp.
Hursomhelst är det väl nån standardlösning från tredjepart.
Tesla har uppenbart inte dragkrok som högsra prio men den kom till M3 tillslut. Lite meckig men känns gedigen och den är ju trots allt löstagbar. Släp i sig är lite meck i grunden. Turerna till tippen duger det gott till.
Instämmer, och ända egentliga piller är att försiktigt ta bort lucka och träffa rätt med kontakten.
Kroken klickar smidigt och bestämt fast när man kör upp den .
Rätt genomtänkt att det finns med täcklock för låset.
Men håller med om att ngn form av täckfunktion hade varit perfekt för körning längre sträckor.
Kanske en halvmjuk gummi skiva kan höra tricket, om man gör hål för krok och kabel?
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Dragkrokslösningen är verkligen kass. Samma på min X. Man drar sig för att hålla på med eländet så kroken blir ofta sittande kvar. Den är tung och och så ska man in under och trycka den tunga kroken uppåt samtidigt som man vrider ett reglage på sidan med andra handen. Har t o m tappat kroken en gång men då bjussade Tesla på en ny.
Whaaat. Bjussa på en ny, det borde väl va tumme upp.
Hursomhelst är det väl nån standardlösning från tredjepart.
Ja tumme upp för service men tumme ned för att krypa på knä och trassla med knepig lucka och knepig krok. Var den kommer ifrån är inget jag funderat på.
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Fast det där ser trist ut 99,9% av tiden när man kör utan kroken. En lösning där infästningen för kroken är dold är klart att föredra.
Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Fast det där ser trist ut 99,9% av tiden när man kör utan kroken. En lösning där infästningen för kroken är dold är klart att föredra.
Det är just den där fåfängan som jag inte begriper mig på.
Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Fast det där ser trist ut 99,9% av tiden när man kör utan kroken. En lösning där infästningen för kroken är dold är klart att föredra.
Det är just den där fåfängan som jag inte begriper mig på.
nej, alla är vi olika. Jag vill også ha clean look utan synliga hål och grejer i mina bilar. Och jag väljer största fälgarna, betalar för chrome delete och massa annat. Så är det bara.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Fast det där ser trist ut 99,9% av tiden när man kör utan kroken. En lösning där infästningen för kroken är dold är klart att föredra.
Det är just den där fåfängan som jag inte begriper mig på.
nej, alla är vi olika. Jag vill også ha clean look utan synliga hål och grejer i mina bilar. Och jag väljer största fälgarna, betalar för chrome delete och massa annat. Så är det bara.
Ja, tänka sig. Och det fanns en tid när folk betalade en massa för att få ha en sån här frisyr trots att det måste ha varit väldigt opraktiskt. Människan är bra märklig.
Om man nu ska ha löstagbar krok på en bil så är ju det här den enda vettiga lösningen. Hålet till kroken är horisontellt och kontakten sitter synlig och lätt åtkomlig.
Fast det där ser trist ut 99,9% av tiden när man kör utan kroken. En lösning där infästningen för kroken är dold är klart att föredra.
Det är just den där fåfängan som jag inte begriper mig på.
nej, alla är vi olika. Jag vill også ha clean look utan synliga hål och grejer i mina bilar. Och jag väljer största fälgarna, betalar för chrome delete och massa annat. Så är det bara.
Det där har ju lite med vilken bil man har det på, min V90 valde jag helt dolt drag för den cleana looken, men på XC70:n jag hade innan satt det fast drag när jag plockade ut lagerbil, men på den "rustika" looken gjorde det inget tyckte jag. Håller med dig att man betalar för utseende om det blir snyggare, som fälgar m.m. Chrome delete går dock fetbort, superfult och tattigt enligt mig. Men som sagt, smaken är ju olika.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Provade dragkroken idag. Gick ganska bra. Lucka togs av och krok sattes på. Tog totalt ca 1 min. Passade på att titta hur elkopplingen satt, så när sladden skulle i så gick det på 5 sec utan att behöva krypa.
Intressant var att se ”förbrukningen”. Gick åt ca 60% mer kräm när jag körde med ca 600kg total vikt.
Självklart inte lika smidigt som att använda kroklösningen på min Passat GTE men helt klart är att det är ett hyfsat alternativ.