Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Alan Vega »

Ja inte hann man ha sin nya Model 3 i många dagar innan olyckan var framme. Under 15 år har vi parkerat en betydligt smalare bil i en väldigt trång carport, uppe mot hörnan av längan. Och första gångerna gick det hyfsat att parkera "som vanligt", eftersom jag tog det jäkligt lugnt och "kom fel" in, så att jag var tvungen att göra flera manövrar. Men efter ett tag vill man ju få till det bättre/snabbare, och helst som jag var van vid, så idag manövrerade jag bort mig själv och repade mot stolpen. Här spelade en annan ovana in: jag fattade inte att jag låg emot garagestolpen, det rubbade inte bilen och det dova skrapljudet trodde jag var det behagliga ljudet mot asfalten, som jag precis lärt mig älska... :oops: (till forum-moderator: varför har ni inte smileyn som slår handflatan mot pannan? Hade velat ha den här!)

Nåväl. Ville dela med mig av detta ifall det finns nån annan loser därute som inte heller kört bilar bredare än 175 cm tidigare… :geek: Kombinationen av gamla inkörda vanor, inkl ett tryggt litet garage som man kört in i tusen gånger, kan vara riktigt bedräglig.
Senast redigerad av Alan Vega, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av frippan »

Fan vad tråkigt.

Det är denna bild du behöver!?Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7392
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av TiborBlomhall »

Otroligt tråkigt. Stackare.

Min bil skriker och piper också i dödsångest varje gång jag måttar in den i garaget. Inte många cm att leka med. Alldeles för små marginaler för bilens små elektronnerver. Jag har lagt en planka på golvet så långt jag får köra fram utan att köra i något, för jag litar heller inte på mitt eget ögonmått.
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Alan Vega »

TiborBlomhall skrev:
Otroligt tråkigt. Stackare.

Min bil skriker och piper också i dödsångest varje gång jag måttar in den i garaget. Inte många cm att leka med. Alldeles för små marginaler för bilens små elektronnerver. Jag har lagt en planka på golvet så långt jag får köra fram utan att köra i något, för jag litar heller inte på mitt eget ögonmått.
Hm, jag kanske också kan placera ut säkerhetsföremål... bortre sidan av carporten är vägg, kanske borde klä in den i skumplast... :)
Senast redigerad av Alan Vega, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av HenrikM76 »

Ah, den är riktigt sur! Lider med dig :) Flyttade precis och har dock ingen trång carport men dock en liten betongkant som sticker ut helt i blindo vid infarten. Första åtgärd, köpte en stor blomma och satt ovanpå!

Kul anekdot: Min fd. svärfar var en otroligt stabbig man, kunde inte hålla i en mugg utan att spilla hej vilt, tappade balansen när han gick, såg som en kratta och höll på att meja ner det mesta innan hans barn till slut tog bilnyckeln. MEN, trots allt detta så parkerade han varje dag sin Toyota med millimeterprecision i sitt överfulla garage där han precis lyckat behålla plats för bilen och nån cm.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Alan Vega »

frippan skrev:
Fan vad tråkigt.

Det är denna bild du behöver!?
Exakt! Hammern. Perfekt!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Jeppe_E »

Yes, tycker också att bilen är bredare än vad den känns. Ibland piper det till och då tänker jag, vadå. Det var ju inte ens nära. Har kört en XC60 8 år tidigare och den visste man precis var den började och slutade. Hade inte ens sensorer framtill. Den är 212 cm bred. Teslan är bara 185 cm, men den känns ju minst lika bred som volvon :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1596
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av pefreli »

TiborBlomhall skrev:
Otroligt tråkigt. Stackare.

Min bil skriker och piper också i dödsångest varje gång jag måttar in den i garaget. Inte många cm att leka med. Alldeles för små marginaler för bilens små elektronnerver. Jag har lagt en planka på golvet så långt jag får köra fram utan att köra i något, för jag litar heller inte på mitt eget ögonmått.
En klassisk tennisboll i lina från taket som touchar vindrutan vid rätt avstånd kan kanske vara en alternativ lösning till planka? :)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Alan Vega »

Jeppe_E skrev:
Yes, tycker också att bilen är bredare än vad den känns. Ibland piper det till och då tänker jag, vadå. Det var ju inte ens nära. Har kört en XC60 8 år tidigare och den visste man precis var den började och slutade. Hade inte ens sensorer framtill. Den är 212 cm bred. Teslan är bara 185 cm, men den känns ju minst lika bred som volvon :lol:
Hm , det slog mig nu att jag kört lastbil några ggr. Tyckte man hade råkoll på dimensionerna däruppe, medan M3:an i jämförelse känns lite som att sitta mitt i en svävare när det börjar blinka och blippa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14566
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av taliz »

HenrikM76 skrev:
Ah, den är riktigt sur! Lider med dig :) Flyttade precis och har dock ingen trång carport men dock en liten betongkant som sticker ut helt i blindo vid infarten. Första åtgärd, köpte en stor blomma och satt ovanpå!

Kul anekdot: Min fd. svärfar var en otroligt stabbig man, kunde inte hålla i en mugg utan att spilla hej vilt, tappade balansen när han gick, såg som en kratta och höll på att meja ner det mesta innan hans barn till slut tog bilnyckeln. MEN, trots allt detta så parkerade han varje dag sin Toyota med millimeterprecision i sitt överfulla garage där han precis lyckat behålla plats för bilen och nån cm.
Muskelminne Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19592
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Bjelke »

Surt! :(
Extra trist med tanke på självrisken på vagnskada om du inte har någon tilläggsförsäkring...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
icimasa
Inlägg: 93
Blev medlem: 18 mar 2019 15:08

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av icimasa »

Men man måste väl kunna lite på parkerings sensorerna eller funka inte de som de skulle??
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av ippii »

icimasa skrev:
Men man måste väl kunna lite på parkerings sensorerna eller funka inte de som de skulle??
Man kan nog lita på dem, men de max-piper på båda sidor av bilen när jah kör in i min passage till min parkeringsplats. Har kanske 2-3 cm tillgodo om de infällda bakspeglarna.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Alan Vega »

icimasa skrev:
Men man måste väl kunna lite på parkerings sensorerna eller funka inte de som de skulle??
I mitt fall hade de ändå blippat och blinkat konstant under varje gång jag kört in i carporten, jag har försökt hålla koll enligt sunt förnuft, haft extrakoll på de omedelbaraste hindren. Men nu har jag bytt inkörningsstrategi helt. Försöker inte längre vara "effektiv" utan beter mig ungefär som bilen gör när den autoparkerar, rattar mig långsamt till rätt läge... Tålamodskrävande.
Senast redigerad av Alan Vega, redigerad totalt 1 gånger.
Alan Vega
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 maj 2019 21:26

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av Alan Vega »

Bjelke skrev:
Surt! :(
Extra trist med tanke på självrisken på vagnskada om du inte har någon tilläggsförsäkring...
En tröst i bedrövelsen är ändå att man kan ut o köra Tesla varje dag.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Supertrångt garage + van vid smal bil = katastrof

Inlägg av tor-ake »

:(

Det är bara en tidsfråga innan det blir närkontakt mellan något föremål och den nyuthämtade bilen känns det som. Har aldrig varit med om en bil med så små speglar som 3an har. Svårt att se var den slutar också, och svårt att se om man kommer slå upp dörrarna på något.

Hoppas det kommer någonslags 360-vy snart som använder alla kamerorna. :?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar