Jag har provat rätt många splirrans nya Audisar de senaste månaderna, och de kanske var tysta jämfört med andra fossiler. Men jag upplevde de ändå som högljudda efter at ha kört enbart elbilar i tre år. Det går inte att jämföra en elbil med en bil som drivs av en förbränningsmotor. Och e-tron är en helt annan liga.Fredrik j skrev:Troligtvis inte. Min poäng var att är den så tyst och skön i dieselutförande, vad är den då med eldrift?
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Håller med mati här. Har under min väntan på e-tron fått låna både Q8, Nya A6 och A4. De är välisolerade, speciellt Q8 och A6, men e-tron är ett par snäpp tystare.mati skrev:Jag har provat rätt många splirrans nya Audisar de senaste månaderna, och de kanske var tysta jämfört med andra fossiler. Men jag upplevde de ändå som högljudda efter at ha kört enbart elbilar i tre år. Det går inte att jämföra en elbil med en bil som drivs av en förbränningsmotor. Och e-tron är en helt annan liga.Fredrik j skrev:Troligtvis inte. Min poäng var att är den så tyst och skön i dieselutförande, vad är den då med eldrift?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: Audi e-tron
Det är det jag menar. En bil som är tyst redan som diesel blir ju ännu tystare som elbil. I en modern bil är det ju däcken och vinden som låter.
Min elbilserfarenhet är provkörning av model3 och jaguar i-pace. Samt en som är hemlig....
Min elbilserfarenhet är provkörning av model3 och jaguar i-pace. Samt en som är hemlig....
Re: Audi e-tron
Berätta meeeerFredrik j skrev:Samt en som är hemlig....
Re: Audi e-tron
Jag hör till en av de som också har "lurkat" omkring i den här tråden och först nu skriver något. Tyvärr har ju Facebook ersatt NA-forumet så då är det ju tur att det finns en trevlig tråd om e-tron här istället.
Hur som helst, om ett halvår så ska jag beställa leasingbil och jag har förstås fastnat för e-tronen. Mycket för att jag har haft en del Audis tidigare och föredrar e-tronens utseende. A6:an (2017/2018) med full sline är den bästa bil som jag har haft (byggd som en stridsvagn). Den "begränsade" räckvidden jämfört med andra bilar bekymrar mig inte då jag sällan åker längre än 6 mil per dag, förutom på semestern då jag får göra en lite längre matpaus bara...
Har kikat en del i e-tron konfiguratorn, men till min besvikelse så verkar den blåa Antigua blue inte finnas tillgänglig längre för beställning. Var detta en färg som bara fanns vid lansering?
Kollade med en säljare och tidigaste produktionsstart skulle vara V49 om jag beställde idag, ca 6-7 månaders leveranstid m.a.o. Låter lite optimistiskt med tanke på de senaste förseningarna tycker jag...
Ska försöka boka en provkörning nu i sommar för att still hungern lite.
Hur som helst, om ett halvår så ska jag beställa leasingbil och jag har förstås fastnat för e-tronen. Mycket för att jag har haft en del Audis tidigare och föredrar e-tronens utseende. A6:an (2017/2018) med full sline är den bästa bil som jag har haft (byggd som en stridsvagn). Den "begränsade" räckvidden jämfört med andra bilar bekymrar mig inte då jag sällan åker längre än 6 mil per dag, förutom på semestern då jag får göra en lite längre matpaus bara...
Har kikat en del i e-tron konfiguratorn, men till min besvikelse så verkar den blåa Antigua blue inte finnas tillgänglig längre för beställning. Var detta en färg som bara fanns vid lansering?
Kollade med en säljare och tidigaste produktionsstart skulle vara V49 om jag beställde idag, ca 6-7 månaders leveranstid m.a.o. Låter lite optimistiskt med tanke på de senaste förseningarna tycker jag...
Ska försöka boka en provkörning nu i sommar för att still hungern lite.
Re: Audi e-tron
Jag kan ha fel, men jag inbillar mig att bl.a. Antigua Blue var en specialfärg som bara fanns tillgänglig för de som har förbeställt. Själv har jag bara sett en enda e-tron i verkligheten som inte var Galaxy Blue, eller blön som jag brukar säga. Min är blön, grannens är blön, båda demobilarna hos min åf är blöna och så vet jag ett halvt dussin till som också är blöna. Off Grid Byggarens bil är nästan en unicorn känns det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Kul med gammalt NA-folk. Trist att det stängde, nu får man träna tyskan eller hänga på teslaforum vilket går bra iofs. Mycket elbilskunnande här på forumet. Jag beställde i slutet av maj och har produktion i mitten av september så hoppas på leverans i slutet av oktober. Det har kommit några nya färger till MY -20, navarrablå och catalunyaröd. Går ju alltid att köra valfri färg genom exclusive men det kostar på.
En sak som jag är lite fundersam på är att Audi sägs ha eller ska plocka bort Lidar på bilarna, de får helt enkelt inte tag på tillräckligt många. Det gör ju att det autonoma försämras eftersom de heller inte ersatt med ngt annat. Läste om det på motortalk.de. Man kan se det genom att assistanspaket tour har produktkod PCC istf PCN. Kollar man svenska konfig så är det PCN, jag har det i mitt avtal men tyska konfig har PCC och de som skriver i Tyskland hävdar att det är MY -20 som är gränsen. Brukar vara brytning ungefär nu på året.
En sak som jag är lite fundersam på är att Audi sägs ha eller ska plocka bort Lidar på bilarna, de får helt enkelt inte tag på tillräckligt många. Det gör ju att det autonoma försämras eftersom de heller inte ersatt med ngt annat. Läste om det på motortalk.de. Man kan se det genom att assistanspaket tour har produktkod PCC istf PCN. Kollar man svenska konfig så är det PCN, jag har det i mitt avtal men tyska konfig har PCC och de som skriver i Tyskland hävdar att det är MY -20 som är gränsen. Brukar vara brytning ungefär nu på året.
Re: Audi e-tron
Attans. Jag som beställt en ”blön” för jag ville ha något speciellt, visar sig nu alltså att jag är mainstream...
Min ÅF hade svart och silver som testbilar. Har produktionsvecka v37, känns som evigheter dit.
Min ÅF hade svart och silver som testbilar. Har produktionsvecka v37, känns som evigheter dit.
Re: Audi e-tron
Blir lite nyfiken på när du beställde om produktion är v37. Tyckte det var rätt snabbt med v38 för mig beaktat att jag beställde sent i maj. Blir en lång väntan iaf...Nilp skrev:Attans. Jag som beställt en ”blön” för jag ville ha något speciellt, visar sig nu alltså att jag är mainstream...
Min ÅF hade svart och silver som testbilar. Har produktionsvecka v37, känns som evigheter dit.
Re: Audi e-tron
Jag beställde 7/5 och fick först produktion V40 som sen ändrades till v37.macky skrev:Blir lite nyfiken på när du beställde om produktion är v37. Tyckte det var rätt snabbt med v38 för mig beaktat att jag beställde sent i maj. Blir en lång väntan iaf...Nilp skrev:Attans. Jag som beställt en ”blön” för jag ville ha något speciellt, visar sig nu alltså att jag är mainstream...
Min ÅF hade svart och silver som testbilar. Har produktionsvecka v37, känns som evigheter dit.
Re: Audi e-tron
Hahaha, samma här. Vi trodde att vi var jätteunika med tanke på att alla bilar generellt verkar huvudsakligen säljas i olika nyanser av grått.Nilp skrev:Attans. Jag som beställt en ”blön” för jag ville ha något speciellt, visar sig nu alltså att jag är mainstream... .
Men som tröst kan jag säga att blön är en fantastiskt läcker färg, och jag har fått många kommentarer från folk som har tittat på bilen. Efter lackbehandligen har den blivit ännu häftigare.
Enda nackdelen är att du måste tvätta den oavbrutet, men det är ju ett känt problem med dessa kulörer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag har svårt att att bestämma mig för om jag gillar Galaxy "blön".. Ibland ser den helt otroligt läcker ut för att annars se lite för mörk ut.
Här finns en Q8 med samma färg som ser galet läcker ut i den färgen:
Här finns en Q8 med samma färg som ser galet läcker ut i den färgen:
Audi e-tron
Snygg färg den där blön tycker jag. Även den Off Grid Byggaren har är rätt cool. Udda är najs ibland.
Gråmetallic är annars dötråkigt IMO. Finns vissa bilar det passar på, som tex mörkgrå på facelift Model S i kombo med grå 21”. På 3an passar det dock inte IMO, där passade silver men den tog dom ju bort...
Gråmetallic är annars dötråkigt IMO. Finns vissa bilar det passar på, som tex mörkgrå på facelift Model S i kombo med grå 21”. På 3an passar det dock inte IMO, där passade silver men den tog dom ju bort...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag fick mina golvmattor i gummi och bagagerumsmattan idag, min bil levererades med tygmattorna.
De kom med e-tron logga i bilens färg!
Fick också besked att min bil tillverkades vecka 12 med den nya kabeltätningen till batterilådan så jag klarar mig från återkallelsen.
Inte för att det är aktuellt i 3-fas Sverige, men enligt Audi så ska det även gå att ladda e-tron med 1-fas 32 A och 7,2 kW med den Norska UMC:n som Audi kallar för laddsystemet compact och med 32 A blå industristøpsel.
Det är inte samma blå 1-fas kontakt som finns på Svenska campingar och båthamnar, vår Svenska är lite mindre:
Källa: https://new.abb.com/products/ABB2CMA101975R1000
På släpvagnsfronten ingen ny upptäckt, men det verkar som att sportläget inte går att aktivera med släpet inkopplat. Det går att aktivera sportläget på displayen men effekten verkar reducerad med släpet på.
Ska prova lite mer med tom vagn, det är en aluminiumkärra som endast väger 220 kg, så är jag ensam med tom bil borde den knappt märkas.
De kom med e-tron logga i bilens färg!
Fick också besked att min bil tillverkades vecka 12 med den nya kabeltätningen till batterilådan så jag klarar mig från återkallelsen.
Inte för att det är aktuellt i 3-fas Sverige, men enligt Audi så ska det även gå att ladda e-tron med 1-fas 32 A och 7,2 kW med den Norska UMC:n som Audi kallar för laddsystemet compact och med 32 A blå industristøpsel.
Det är inte samma blå 1-fas kontakt som finns på Svenska campingar och båthamnar, vår Svenska är lite mindre:
Källa: https://new.abb.com/products/ABB2CMA101975R1000
På släpvagnsfronten ingen ny upptäckt, men det verkar som att sportläget inte går att aktivera med släpet inkopplat. Det går att aktivera sportläget på displayen men effekten verkar reducerad med släpet på.
Ska prova lite mer med tom vagn, det är en aluminiumkärra som endast väger 220 kg, så är jag ensam med tom bil borde den knappt märkas.
Re: Audi e-tron
Jag fick gummimattor på köpet, men loggan på mattorna är vit.
Såg förresten en e-tron igår i samma färg som din bil. De finns alltså i annat än blönt även här.
Såg förresten en e-tron igår i samma färg som din bil. De finns alltså i annat än blönt även här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Vilken färg är blön? Är det smurf ni refererar till?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Haha, känns bra.mati skrev:Jag fick gummimattor på köpet, men loggan på mattorna är vit.
Såg förresten en e-tron igår i samma färg som din bil. De finns alltså i annat än blönt även här.
Var hos ÅF i Lund igår och dom hade demo bil i Galaxy. Grymt snygg måste jag säga. Riktigt nöjd med beslutet om den färgen. E-tron sticker i sig inte ut bland övriga bilar men färgen gör att det ändå känns speciell.
Re: Audi e-tron
Galaxblå. Men jag tycker den är minst lika mycket grön som blå, beroende på ljuset.HelectriC skrev:Vilken färg är blön? Är det smurf ni refererar till?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nu har det visat sig att det faktiskt kan vara en fördel när återförsäljaren inte är samma företag som tillverkaren.
Jag har ju som kanske bekant efter snart tre månader fortfarande ingen dragkrok på min e-tron. Trots att jag beställde bilen med krok och trots att den fanns specad på fakturan. Jag har alltså betalat den. Men inte fått den.
Återförsäljaren har gång på gång fått samma svar från Audi, dragkrokarna är beställda, men leveransen är obekräftad och det finns inget datum. Nu har jag fått nog och själv skickat ett mejl till Audi och klagat, förklarat situationen, och krävt ett svar på hur de resonerar kring faktumet att de tar betalt för nånting de inte kan leverera. Det var en vecka sedan jag skickade mejlet. Efter två dagar kom det ett kort svar att de behöver ytterligare några dagar på sig för att kunna ge mig ett bra svar. Idag kom svaret. Goddag yxskaft i kubik. De meddelade mig att dragkrokarna är beställda men försenade, leveransdatum okänt. Jaha. Sedärja. Vilken nyhet. Det tog en vecka för dem att komma fram till det jag redan visste. Ingen förklaring. Ingen ursäkt.
Återförsäljaren har också fått nog nu och lovat att jag inte behöver betala för kroken när den väl kommer. Visserligen har jag redan gjort det, men det går ju säkert att lösa på ett smidigt sätt. Audi beter sig i stort sett likadant som Tesla (eller valfri annan biltillverkare) och skiter i sina kunder. Det var ju iofs inte helt oväntat och jag är inte alls förvånad över det. Men återförsäljaren är iaf mån om mig som kund och väljer därför att stå för strulet som de inte har orsakat. Och det känns ändå ganska bra. Att få kroken gratis är väl fint. Även om jag fortfarande inte har fått någon krok.
Jag har ju som kanske bekant efter snart tre månader fortfarande ingen dragkrok på min e-tron. Trots att jag beställde bilen med krok och trots att den fanns specad på fakturan. Jag har alltså betalat den. Men inte fått den.
Återförsäljaren har gång på gång fått samma svar från Audi, dragkrokarna är beställda, men leveransen är obekräftad och det finns inget datum. Nu har jag fått nog och själv skickat ett mejl till Audi och klagat, förklarat situationen, och krävt ett svar på hur de resonerar kring faktumet att de tar betalt för nånting de inte kan leverera. Det var en vecka sedan jag skickade mejlet. Efter två dagar kom det ett kort svar att de behöver ytterligare några dagar på sig för att kunna ge mig ett bra svar. Idag kom svaret. Goddag yxskaft i kubik. De meddelade mig att dragkrokarna är beställda men försenade, leveransdatum okänt. Jaha. Sedärja. Vilken nyhet. Det tog en vecka för dem att komma fram till det jag redan visste. Ingen förklaring. Ingen ursäkt.
Återförsäljaren har också fått nog nu och lovat att jag inte behöver betala för kroken när den väl kommer. Visserligen har jag redan gjort det, men det går ju säkert att lösa på ett smidigt sätt. Audi beter sig i stort sett likadant som Tesla (eller valfri annan biltillverkare) och skiter i sina kunder. Det var ju iofs inte helt oväntat och jag är inte alls förvånad över det. Men återförsäljaren är iaf mån om mig som kund och väljer därför att stå för strulet som de inte har orsakat. Och det känns ändå ganska bra. Att få kroken gratis är väl fint. Även om jag fortfarande inte har fått någon krok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Säljaren visste faktiskt inte att jag har betalat den när han lovade att jag skulle få den gratis. Han har bara tittat på bilens spec och där har Audi lite smått egenmäktigt plockat bort kroken. Men slutpriset har de inte ändrat, och på fakturan fanns den också kvar. Det hade säljaren missat, och jag trodde ju att det handlade om max några dagar att få den eftermonterad. Därför reagerade jag inte heller när jag fick fakturan.Verdi skrev:Du har betalat den men ska få den gratis? Får du pengar tillbaka?
Jag antar att det är svårt att få pengarna tillbaka. Men det går ju att lösa på många sätt genom att ge mig nåt valfritt annat användbart som motsvarar krokens pris. 500 liter spolarvätska till exempel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Intressant film som visar e-tron på autobahn i svenska hastigheter, dvs 110 km/h. Förbrukning på knappt 21 kwh/100km. Ger en räckvidd på knappa 40 mil. Verkar ha varit en del motvind och väldigt varmt. Han kör totalt 184 km på 2 timmar och laddar tillbaka förbrukad räckvidd på 18 min (40-88% SoC). Ytterligare 10 min till 100% SoC. Tycker det ser väldigt bra ut.
Re: Audi e-tron
Coolt. Tyst och fint och utan en massa svart rök.Jerker skrev:Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.
Bara man har en bil med dragkrok så...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.Jerker skrev:Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.
Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.