Jag har varit elbilist ett tag och förstår att olika bilar beter sig på olika sätt. Jag har tidigare kört en i3 och nu även en Model X. På i3'an värmer luftvärmepumpen upp batterierna och de är varma efter max 20 min mitt i vintern, vilket fungerar med eller utan laddsladd i väggen. Funderar nu på hur det funkar på MX.
Noterade i går när det (i juli månad) bara var 11 grader att jag hade begränsad regen en stund i början på en körning och då började jag fundera.
I appen finns funktionen Klimat; värmer den även batterierna för lägre förbrukning när jag skall ut och köra eller styr det bara kupévärmen? Hur lång tid innan avfärd behövs det när det kallt ute (nollgradigt väder till exempel)?
Måste jag göra något annat för att konditionera batterierna? Jag har med avsikt stängt av funktionen "smart förkonditionering" för det drar mycket batteri och kommer inte funka så ofta med tanke på mitt körmönster.
Uppvärmning batteri
Moderator: Redaktion
Re: Uppvärmning batteri
Förvärmning (och kylning) sköter sig själv och "smart förkonditionering" är bara dum så den ska bara stängas av.
Att värma upp 300 kg batteripacket med t.ex. 40 grader kommer att ta kanske 2-3 kWh. Skulle detta göras på 20 minuter så skulle det krävas en värmare på 6-9 kW. Model X kan värma med max 6 kW tror jag men den har också större batteripack. Man vill helst att laddningen ska avslutas precis innan man ska köra, då har laddningen värmt upp batterierna åt en. Detta är dock inget problem under sommaren. Även ifall regenerering och laddhastighet begränsas om det är 10 grader så är det bara tillfälligt och bilen kommer att förvärma batteripacken till rätt temperatur ifall man har en SuC som destination i navigeringen.
Att värma upp 300 kg batteripacket med t.ex. 40 grader kommer att ta kanske 2-3 kWh. Skulle detta göras på 20 minuter så skulle det krävas en värmare på 6-9 kW. Model X kan värma med max 6 kW tror jag men den har också större batteripack. Man vill helst att laddningen ska avslutas precis innan man ska köra, då har laddningen värmt upp batterierna åt en. Detta är dock inget problem under sommaren. Även ifall regenerering och laddhastighet begränsas om det är 10 grader så är det bara tillfälligt och bilen kommer att förvärma batteripacken till rätt temperatur ifall man har en SuC som destination i navigeringen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uppvärmning batteri
Finns det något sätt att tvinga bilen att förvärma batteriet? (Förutom på väg in till SuC via navigatorn)
Ex. Bilen står hemma och den är kallt ute och jag vill påbörja förvärming medan jag har sladden i väggen för att maximera räckvidd.
Ex. Bilen står hemma och den är kallt ute och jag vill påbörja förvärming medan jag har sladden i väggen för att maximera räckvidd.
Re: Uppvärmning batteri
Följande sätt värmer batteriet.[JM] skrev:Finns det något sätt att tvinga bilen att förvärma batteriet? (Förutom på väg in till SuC via navigatorn)
Ex. Bilen står hemma och den är kallt ute och jag vill påbörja förvärming medan jag har sladden i väggen för att maximera räckvidd.
1. Ha en P modell som kan värma batteriet för bästa prestanda.
2. Navigera till en SuC, så värms batteriet på vägen dit.
3. Ladda batteriet, då värms batteriet av effektförluster.
4. Kör hårt, då värms batteriet av effektförluster.
5. Ställ bilen i varmgarage på vintern.
När jag bor på hotell på vintern, då brukar jag ladda på natten med 11kW till 90%.
När jag vaknar slår jag på laddning och kupevärmen.
Då när jag ska åka iväg så är batteriet varmt, laddat till 100% och kupén varm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Uppvärmning batteri
Är det inte så att när det är riktigt kallt, så förvärms även batteriet när man startar kupevärme från appen? Har för mig att det visas en symbol i detta läge. Men tror detta bara händer vid en bit under 0 grader.
Re: Uppvärmning batteri
Korrekt, du ser en röd batterisymbol i appen när det händer. Jag tror inte nån vet exakt när det skall ske dock. Jag har sett min gå igång vid +5C men också inte gått igång vid -5. Kan väl bero på en massa parametrar. SOC, batteritemp osv gissar jag.andersm skrev:Är det inte så att när det är riktigt kallt, så förvärms även batteriet när man startar kupevärme från appen? Har för mig att det visas en symbol i detta läge. Men tror detta bara händer vid en bit under 0 grader.
Är det riktigt kallt så händer det iaf och det är väl det viktigaste.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Uppvärmning batteri
Jag läste någonstans att man kan läsa av temperaturen på batteriet. Har jag drömt detta?
Det skulle vara intressant för att bättre förstå hur det fungerar.
Det skulle vara intressant för att bättre förstå hur det fungerar.
Re: Uppvärmning batteri
Om du startar förvärmning i appen, då vet ju bilen att du ska åka snart. Löser inte bilen detta själv då?
Model X - 2019
Re: Uppvärmning batteri
Ja skulle väll komma i någon av de senaste uppdateringarna tror jag att jag läste på electrek, har dock inte sätt nått i min s än men hade ju varit kanon i vinter för att förstå sig på lite bättre. Har då sett en bild på hur det skulle se utMontjoy skrev:Jag läste någonstans att man kan läsa av temperaturen på batteriet. Har jag drömt detta?
Det skulle vara intressant för att bättre förstå hur det fungerar.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.