Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Moderator: Redaktion
Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Har haft m3an ett par veckor nu och får inte riktigt kläm på autopiloten. ibland följer den när hastighetszonen ändras. ibland inte. har inte förstått logiken för det. någon annan som har fattat den? (alltså när bilen visar rätt ändrad fart på skärmen, men ändå inte ändrar hastigheten.)
och ganska ofta så begränsad autosteerhastigheten med. har inte förstått reglerna/mönstrer för det heller?
och ganska ofta så begränsad autosteerhastigheten med. har inte förstått reglerna/mönstrer för det heller?
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Tror den går på det som är inlagt på gps och inte läser faktiska skyltar. Hade varit bra om den började göra det speciellt andra skyltar som motorväg 2+1 när det breddas och smalnar av. Är dock inte säker så nån annan kanske vet mer.
Autoster tycker jag alltid funkar upp till 150
Så länge det är motorväg annars bara +10.
Autoster tycker jag alltid funkar upp till 150
Så länge det är motorväg annars bara +10.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Jag har testat lite, har ej FSD dock men;
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Idag la frun märke till att i Cruise läge, enkel tryck, så sänker bilen farten om det kommer en rätt skarp sväng. Dock hade jag önskat att den sänker tidigare.. gör att hålla blodtrycket inom rimliga nivåer.
Obs vi har haft navigering till destination på under dessa tester.
Och vid vissa ställen finns inte vissa skyltfarter, så det tyder på att det ligger i kart-materialet, dom inte är helt up-to-date.
Skyltavläsning skulle väl komma i FSD längre fram, via programuppdatering?
Mvh Peter
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Idag la frun märke till att i Cruise läge, enkel tryck, så sänker bilen farten om det kommer en rätt skarp sväng. Dock hade jag önskat att den sänker tidigare.. gör att hålla blodtrycket inom rimliga nivåer.
Obs vi har haft navigering till destination på under dessa tester.
Och vid vissa ställen finns inte vissa skyltfarter, så det tyder på att det ligger i kart-materialet, dom inte är helt up-to-date.
Skyltavläsning skulle väl komma i FSD längre fram, via programuppdatering?
Mvh Peter
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- Stolpskott
- Teslaägare
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 06 jul 2019 08:41
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Så som jag förstår det efter ha läst runt i diverse forums så kan enbart HW 1 faktiskt "läsa" hastighetsskyltarna medan HW2, HW2,5 & HW3 grundar sin hastighet på GPS-datan.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Var det inte så att Mobileye hade patenterat ”att läsa hastighetsskyltar”, därav denna begränsning i övriga HW?Stolpskott skrev:Så som jag förstår det efter ha läst runt i diverse forums så kan enbart HW 1 faktiskt "läsa" hastighetsskyltarna medan HW2, HW2,5 & HW3 grundar sin hastighet på GPS-datan.
People say nothing is impossible, but I do nothing every day.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Jag har dock hw1.
AP läser skyltarna men ändrar inte om det är en väg med icke mötande trafik.
Om du åker på en väg med mötande trafik så ändrar AP hastigheten uppåt och neråt.
Dock aldrig mer en den hastigheten som du hade när du startade AP.
Dvs om du åkte 75 när du startade AP och kommer till en 90 väg så ökar den inte.
AP läser skyltarna men ändrar inte om det är en väg med icke mötande trafik.
Om du åker på en väg med mötande trafik så ändrar AP hastigheten uppåt och neråt.
Dock aldrig mer en den hastigheten som du hade när du startade AP.
Dvs om du åkte 75 när du startade AP och kommer till en 90 väg så ökar den inte.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Precis. HW1 funkar eftersom det är Mobileyes system. HW2 är nvidia och HW3 Teslas egna, dvs de får inte läsa skyltar.Korvspad skrev:Var det inte så att Mobileye hade patenterat ”att läsa hastighetsskyltar”, därav denna begränsning i övriga HW?Stolpskott skrev:Så som jag förstår det efter ha läst runt i diverse forums så kan enbart HW 1 faktiskt "läsa" hastighetsskyltarna medan HW2, HW2,5 & HW3 grundar sin hastighet på GPS-datan.
Tyvärr verkar patentet gälla till 2030. Får hoppas de kan komma överens på nått sätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Olof Borjesson
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
- Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Jag hyrde en Opel, tror det var en Astra, förra året i Spanien och den läste skyltar fast den inte hade autopilot. Därför tror jag inte att det är patent som hindrar Tesla att få med det i mjukvaran.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Om patentet gäller läsa skyltar för att presentera detta i bilen har inte autopilot något med detta att göra. Har sett läsning av skyltar i många bilar som inte har autopilot, tex äldre BMW utan uppdaterad kartdata.Olof Borjesson skrev:Jag hyrde en Opel, tror det var en Astra, förra året i Spanien och den läste skyltar fast den inte hade autopilot. Därför tror jag inte att det är patent som hindrar Tesla att få med det i mjukvaran.
Ett sätt att delvis kringgå det om det nu finns ett patent kanske skulle vara att låta bilarna skicka informationen vidare till Tesla och när ett antal bilar har skickat denna info så uppdateras kartdata som sedan skickas ut till alla bilar.
Edit: Här är patentet och det går kanske inte kringgå det så enkelt: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
om jag förstår rätt så har du kommit fram till att om man aktiverar AP vid högre hastigheter så kommer den justera hastigheten upp/ner, men inte om man aktiverar den vid lägre hastigheter? låter ju lite märkligt. min känsla är att ibland funkar det, ibland inte.snowtroll skrev:Jag har testat lite, har ej FSD dock men;
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Mvh Peter
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
De flesta biltillverkare köper mobileyes system, dvs de som äger patentet. Därför är det många bilar/bilmärken som kan just läsa skyltar. Tesla köpte som sagt också mobileyes system till en början, därför kan deras AP1 läsa skyltar.Svenssons skrev:Om patentet gäller läsa skyltar för att presentera detta i bilen har inte autopilot något med detta att göra. Har sett läsning av skyltar i många bilar som inte har autopilot, tex äldre BMW utan uppdaterad kartdata.Olof Borjesson skrev:Jag hyrde en Opel, tror det var en Astra, förra året i Spanien och den läste skyltar fast den inte hade autopilot. Därför tror jag inte att det är patent som hindrar Tesla att få med det i mjukvaran.
Ett sätt att delvis kringgå det om det nu finns ett patent kanske skulle vara att låta bilarna skicka informationen vidare till Tesla och när ett antal bilar har skickat denna info så uppdateras kartdata som sedan skickas ut till alla bilar.
Edit: Här är patentet och det går kanske inte kringgå det så enkelt: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Instämmer att APn något inte stämmer angående hur APn reglerar farten upp och ner, beroende på vilken fart vägen har. Men inte ringat in vad det är som spökar,tobiaslej skrev:om jag förstår rätt så har du kommit fram till att om man aktiverar AP vid högre hastigheter så kommer den justera hastigheten upp/ner, men inte om man aktiverar den vid lägre hastigheter? låter ju lite märkligt. min känsla är att ibland funkar det, ibland inte.snowtroll skrev:Jag har testat lite, har ej FSD dock men;
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Mvh Peter
Angående patentet känns det som Tesla behöver köpa rättigheterna till detta för att kunna köra FSD.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Jag ser det inte som märkligt att AP inte justerar upp hastigheten mer en den hastigheten du satte igång AP.tobiaslej skrev:om jag förstår rätt så har du kommit fram till att om man aktiverar AP vid högre hastigheter så kommer den justera hastigheten upp/ner, men inte om man aktiverar den vid lägre hastigheter? låter ju lite märkligt. min känsla är att ibland funkar det, ibland inte.snowtroll skrev:Jag har testat lite, har ej FSD dock men;
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Mvh Peter
Vid snö och regn så vill jag inte att AP skall köra fortare en vad jag har bestämt oavsett om det är tillåtet att köra fortare.
AP fungerar som jag vill ha den. Dock skulle jag vilja tvinga AP att köra fortare ibland även på väg med mötande trafik.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Reglering av fart med AP:yps skrev:Instämmer att APn något inte stämmer angående hur APn reglerar farten upp och ner, beroende på vilken fart vägen har. Men inte ringat in vad det är som spökar,tobiaslej skrev:om jag förstår rätt så har du kommit fram till att om man aktiverar AP vid högre hastigheter så kommer den justera hastigheten upp/ner, men inte om man aktiverar den vid lägre hastigheter? låter ju lite märkligt. min känsla är att ibland funkar det, ibland inte.snowtroll skrev:Jag har testat lite, har ej FSD dock men;
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Mvh Peter
Angående patentet känns det som Tesla behöver köpa rättigheterna till detta för att kunna köra FSD.
På mötesfri väg reglerar den inte alls efter hastighetsgräns.
På väg med möte så reglerar den ner hastighet från den satta hastigheten och upp tillbaka igen. Dock inte högre än den hastighet som ställdes in. När en väg med möte tillfälligt blir mötesfri så kan den då ändra hastighet eftersom vägtyp ändrades. Tycker det även är omständighet att sätta farthållare vid felaktig hastighetsgräns eller vid längre vägarbete på tex motorväg. Då ställs direkt in 110, men jag vill köra 70 pga vägarbete. Fungerar bäst som andra sagt tidigare på ordinarie motorväg.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
De flesta biltillverkare köper mobileyes system, dvs de som äger patentet. Därför är det många bilar/bilmärken som kan just läsa skyltar. Tesla köpte som sagt också mobileyes system till en början, därför kan deras AP1 läsa skyltar.[/quote]taliz skrev:Edit: Här är patentet och det går kanske inte kringgå det så enkelt: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
Fullt medveten om detta. Har själv en AP1-bil som kan läsa skyltar. Tesla verkar delvis kunna komma runt patentet när det gäller villkorade hastigheter vilket verkar komma i nyare uppdatering. Mobileye verkar inte vara så glada på Tesla när Tesla inte ville följa deras anvisningar och senare övergav deras system helt vilket gjorde att Mobileye tappade en viktih kund samtidigt som de fick en ny konkurrent.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Tack då vet jag, då finns det iaf en logik i det hela. Thx för infon.Elix747 skrev:Reglering av fart med AP:yps skrev:Instämmer att APn något inte stämmer angående hur APn reglerar farten upp och ner, beroende på vilken fart vägen har. Men inte ringat in vad det är som spökar,tobiaslej skrev:om jag förstår rätt så har du kommit fram till att om man aktiverar AP vid högre hastigheter så kommer den justera hastigheten upp/ner, men inte om man aktiverar den vid lägre hastigheter? låter ju lite märkligt. min känsla är att ibland funkar det, ibland inte.snowtroll skrev:Jag har testat lite, har ej FSD dock men;
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Mvh Peter
Angående patentet känns det som Tesla behöver köpa rättigheterna till detta för att kunna köra FSD.
På mötesfri väg reglerar den inte alls efter hastighetsgräns.
På väg med möte så reglerar den ner hastighet från den satta hastigheten och upp tillbaka igen. Dock inte högre än den hastighet som ställdes in. När en väg med möte tillfälligt blir mötesfri så kan den då ändra hastighet eftersom vägtyp ändrades. Tycker det även är omständighet att sätta farthållare vid felaktig hastighetsgräns eller vid längre vägarbete på tex motorväg. Då ställs direkt in 110, men jag vill köra 70 pga vägarbete. Fungerar bäst som andra sagt tidigare på ordinarie motorväg.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Jag har fått för mig att Teslas kartor använder hastighetsbegränsningarna som finns i openstreetmap.
Som är relativt exakta, men inte alltid.
Har dock inte lagt så mycket energi på att jämföra att jag har något belägg för det.
Någon som vet?
Som är relativt exakta, men inte alltid.
Har dock inte lagt så mycket energi på att jämföra att jag har något belägg för det.
Någon som vet?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Överhuvudtaget är AP väldigt inkonsekvent=dålig-även med FSD. Ibland fattar den fartbegränsningar ibland inte, ibland fattar den avtagsväg-mestadels inte, ibland funkar filbytet-ibland inte. Det är ljusår tills det är en funkis pryl. Som den är nu är det på sin höjd en mycket enkel filhållare. Att kalla en sån anordning för Auto-Pilot är en grym överdrift!
X100 lev.14/8-18.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Undrar också hur det går med de elektroniska skyltarna för variabla hastighetsgränser. Finns t ex på Öresundsbron samt motorvägar i England (M1 bl a) där det kan vara olika hastigheter i varje fil. Är kartdatan så precis och uppdaterad i realtid? Även i tunnlar utan gps- och internetmottagning?
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Blanda nu inte ihop logik med hur den faktiskt fungerar. För den missar. Ibland sänker den inte alls, ibland höjer den inte. Ibland sker det för tidigt, ibland för sent. Hade varit bättre med skyltavläsning än med kartdata.tobiaslej skrev:Tack då vet jag, då finns det iaf en logik i det hela. Thx för infon.Elix747 skrev:Reglering av fart med AP:yps skrev:Instämmer att APn något inte stämmer angående hur APn reglerar farten upp och ner, beroende på vilken fart vägen har. Men inte ringat in vad det är som spökar,tobiaslej skrev:om jag förstår rätt så har du kommit fram till att om man aktiverar AP vid högre hastigheter så kommer den justera hastigheten upp/ner, men inte om man aktiverar den vid lägre hastigheter? låter ju lite märkligt. min känsla är att ibland funkar det, ibland inte.snowtroll skrev:Jag har testat lite, har ej FSD dock men;
Om jag får rattikonen och det är 70km skylt och när bilen också visar max fart 70, dubbel trycker men spaken neråt och AP aktiveras
Nu om 90 skylt kommer, ökar bilen själv
Om 60 eller 50 kommer sänker den respectively.
Men Jag har viss förvirring i när den faktiskt kickar in och gör det ovan beskrivna, har inte testat tillräckligt ännu men om jag ligger i 60 eller 50, aktiverar AP, tycker jag mig inte att den reglerar farten själv
Mvh Peter
Angående patentet känns det som Tesla behöver köpa rättigheterna till detta för att kunna köra FSD.
På mötesfri väg reglerar den inte alls efter hastighetsgräns.
På väg med möte så reglerar den ner hastighet från den satta hastigheten och upp tillbaka igen. Dock inte högre än den hastighet som ställdes in. När en väg med möte tillfälligt blir mötesfri så kan den då ändra hastighet eftersom vägtyp ändrades. Tycker det även är omständighet att sätta farthållare vid felaktig hastighetsgräns eller vid längre vägarbete på tex motorväg. Då ställs direkt in 110, men jag vill köra 70 pga vägarbete. Fungerar bäst som andra sagt tidigare på ordinarie motorväg.
Från jobbet och hem idag:
70-väg. AP valde 40 km/h 200 meter innan skylt. Ut ur samhället, AP valde 70km/h 100 meter efter skylt. Nästa samhälle, valde 50 km/h 300 meter efter skylt. Missade 40 km/h helt. Valde 70 km/h 200 meter efter skylt. Nästa samhälle, valde 40 km/h 300 meter före skylt, valde 30 km/h förbi skola 50 meter efter skylt, upp igen i 40 km/h 50 meter efter skylt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Tycker min M3 fungerar helt enligt inbyggt logik (eller ologiskt om man vill). Den ställer in hastighet efter kartdata. Tolerans är både kartan och bilen position. (Kartan är bättre i Sverige än i Frankrike). Dvs ibland sent ibland tidigt ibland fel, men oftast för sent. Den justerar hastighet upp ner beroende på mötesväg eller mötesfri, vilket kan variera om det är refuger vid skola, allé eller motorväg. Den justerar inte vid vägarbete eftersom det inte finns i kartdata. Jag använder därför mest farthållare på motorväg och ibland landsväg där hastighet är samma under längre tid. Jag justerar oftast hastighet med skrollhjulet på ratten när det behövs. Använder ej i stad eller vid samhällen. Hade gärna sett skyltavläsning i kombination med kartdata. Min gamla bil hade skyltavläsning vilken också mestadels fungerade , men ibland fel så det gick ändå inte att lita på. Missade vissa skyltar och läste ibland skyltar som inte gällde min väg. Det är (enligt mig) en liiiten bit kvar till Autonomous driving.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Testade idag efter tipsen ovan hur APn funkar:
På väg med möten så justerar den upp/ner enligt vägens hastighetsskyltar. Max till den fart som var när jag satte igång APn. Så det är väl ok, fast jag tycker det logiska vore att den följde med upp på hastigheten även fast jag satte igång den på en lägre hastighet. Det ska ju vara en autopilot.
MEN på mötesfri väg så fungerade det som sagts ovan, då struntar den i satt hastighet. Så i mitt fall gick vägen från 70 till 40. Och jag fortsatte med 70 hastighet på en 40sträcka. Inte okej. Den sk logiken fattar jag inte alls!
På väg med möten så justerar den upp/ner enligt vägens hastighetsskyltar. Max till den fart som var när jag satte igång APn. Så det är väl ok, fast jag tycker det logiska vore att den följde med upp på hastigheten även fast jag satte igång den på en lägre hastighet. Det ska ju vara en autopilot.
MEN på mötesfri väg så fungerade det som sagts ovan, då struntar den i satt hastighet. Så i mitt fall gick vägen från 70 till 40. Och jag fortsatte med 70 hastighet på en 40sträcka. Inte okej. Den sk logiken fattar jag inte alls!
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Håller med att APn inte är logiskt. Körde en mötesväg tror det var 70, och kommer fram till en "mötesfri" korsning där man kan svänga vänster på en egen fil, då ökar plötstligt APn farten till 90 som jag hade innan.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Är hastigheten på vägen efter korsningen satt till 90 i kartdata så är detta helt logiskt.yps skrev:Håller med att APn inte är logiskt. Körde en mötesväg tror det var 70, och kommer fram till en "mötesfri" korsning där man kan svänga vänster på en egen fil, då ökar plötstligt APn farten till 90 som jag hade innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilotens logik för hastighetsskyltarna?
Den ökar farten redan innan man kommit fram till korsningen.Svenssons skrev:Är hastigheten på vägen efter korsningen satt till 90 i kartdata så är detta helt logiskt.yps skrev:Håller med att APn inte är logiskt. Körde en mötesväg tror det var 70, och kommer fram till en "mötesfri" korsning där man kan svänga vänster på en egen fil, då ökar plötstligt APn farten till 90 som jag hade innan.
Målade refuger på vägen räknas som mötesfri väg numera, det är därför den ökar farten.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh