Ah, tillfälligt hjärnsläpp. Det har jag kollat på tidigare. Tack.vigge50 skrev:Tror det bara är att trycka på den det planerade körningen mellan två superchargers. Då får du topografin för den delsträckan.frippe skrev:Sitter i Italien och planerar hemresa. Det är aningens backigt här nere och vill ha god möjlighet att använda regen. Går det att vid planering se hur höjdkurvan, topografin ser ut på planerad rutt?
Ungefär som det blir i bilen när du kör.
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Model Y LR.
Model S70D
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Navigeringen finns för närvarande inte (på väg) men driving mode startas automatiskt när du börjar köra.thedude skrev:Hur börjar man navigeringen man hittat rutten?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jaha ok!blincoln skrev:Navigeringen finns för närvarande inte (på väg) men driving mode startas automatiskt när du börjar köra.thedude skrev:Hur börjar man navigeringen man hittat rutten?
Jag skulle kunna svära att jag hörde den ge instruktioner om att svänga m.m för länge sen men jag bara inbillar mig säkert
Bra iaf att man kan skicka rutten till teslas navigator då webbläsaren är sjukt långsam
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Hej,
Kan man ta bort laddningskostnaden?
Tack för ert arbete!
Hälsa P-O.
Kan man ta bort laddningskostnaden?
Tack för ert arbete!
Hälsa P-O.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Hur ser det ut med Raven i er statistik? Är den mer energieffektiv än äldre Model S o X?
Jag har ingen erfarenhet av äldre SoX men jag tycker nog att era initiala estimat om 220kw vid 110 km/h för Raven MX är ganska korrekta. Kanske till och med något högt.
Jag har ingen erfarenhet av äldre SoX men jag tycker nog att era initiala estimat om 220kw vid 110 km/h för Raven MX är ganska korrekta. Kanske till och med något högt.
MX LR (Raven) 2019
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag förstår inte.. Varför ska jag ta så många stopp? Inställt på en Ioniq.. Vilken ju laddar skapligt fort rätt länge.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.7
utan att vara någon expert här, men att du har satt "reference speed" nivån till 120% kan nog vara boven i dramat. Testa sänka den, om ni nu inte ska köra såpass mycket snabbare än hastighetsgränserna.joel80 skrev:Jag förstår inte.. Varför ska jag ta så många stopp? Inställt på en Ioniq.. Vilken ju laddar skapligt fort rätt länge.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag har tänkt komma fram snabbt.. samt att jag har den lite högre för att få lite marginal. Men oavsett hastighet.. varför ska jag bara ladda till 42% i Rättvik? Ioniq laddar snabbt upp till ca 80%.
Borde alltså klara mig helt utan laddning i Falun och även i Säter om jag laddar till 80%. Förstår inte varför ABRP vill att jag ska stanna 2ggr till...
Borde alltså klara mig helt utan laddning i Falun och även i Säter om jag laddar till 80%. Förstår inte varför ABRP vill att jag ska stanna 2ggr till...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Blir korkat även om jag väljer saktare hastighet.. Laddaren i Rättvik är dessutom på 100kW så där laddar jag snabbare och bör alltså ladda så mycket jag kan innan det droppar under 40/45kW.
Så här ser laddkurvan ut för Ioniq:
Så här ser laddkurvan ut för Ioniq:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Har blivit ett stort fan av replan funktionen nu. Jäklar vad träffsäker den är numera. Tyckte att när jag använde den sist så chansade den vilt. Hur lång sträcka räknar den 110-förbrukningen på?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Vi tar hänsyn till Ioniqens laddkurva och laddarens maxeffekt och -ström. Om du postar URLen till planen så ska jag titta på det. Med lite högre "time to open charge port" (vilket nog är realistiskt) kommer du i alla fall få färre stopp.joel80 skrev:Blir korkat även om jag väljer saktare hastighet.. Laddaren i Rättvik är dessutom på 100kW så där laddar jag snabbare och bör alltså ladda så mycket jag kan innan det droppar under 40/45kW.
Så här ser laddkurvan ut för Ioniq:
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Gött att det funkar bättre, vi skrev om den för ett tag sedan. Den räknar på data från de senaste två timmarna om jag inte minns fel.Remuz skrev:Har blivit ett stort fan av replan funktionen nu. Jäklar vad träffsäker den är numera. Tyckte att när jag använde den sist så chansade den vilt. Hur lång sträcka räknar den 110-förbrukningen på?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... cd4ea6f888blincoln skrev:
Vi tar hänsyn till Ioniqens laddkurva och laddarens maxeffekt och -ström. Om du postar URLen till planen så ska jag titta på det. Med lite högre "time to open charge port" (vilket nog är realistiskt) kommer du i alla fall få färre stopp.
Jag har den inställd på 3 min.. så mkt längre tid tar det väl inte?
Och den vill bara ladda till 41% respektive 34% på två av stoppen trots att den laddar snabbt upp till nära 80%.
Det känns ändå inte rimligt eller rätt.. och även om man dubblar "open charge port" har den en onödig laddning kvar.
Och då bilen laddar snabbare mellan t.ex 41-75% än innan 41% så går det ju t.o.m lite saktare laddningsmässigt..
Sen vet jag inte om ABRP tar hänsyn till att man laddar ca 50-60% snabbare på 100kW-laddare med en Ioniq också.. Laddaren i Rättvik laddar snabbare än den efter, så att inte utnyttja laddning upp till laddkurvan viker av känns inte heller rätt där.
ABPR är en kanontjänst.. menar inte att klaga.. men när jag inte förstår måste jag fråga.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Det tackar jag glatt för. Hade ett snitt på 240wh/km igår mot mina normala 285 (XP100DL med 22”). Åkte hemifrån och siktade på 1% vid ankomst till Ödeshög, men efter halva vägen och replan(s) så vart det 16% kvar. Rullade sedan in med 16% kvar.blincoln skrev:Gött att det funkar bättre, vi skrev om den för ett tag sedan. Den räknar på data från de senaste två timmarna om jag inte minns fel.Remuz skrev:Har blivit ett stort fan av replan funktionen nu. Jäklar vad träffsäker den är numera. Tyckte att när jag använde den sist så chansade den vilt. Hur lång sträcka räknar den 110-förbrukningen på?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Kom på en feature jag inte hittar som jag saknar också. Jag kör ju utan karta och bara med siffror, då står det estimated last 10km, jag skulle önska att det var estimated last 50km så man kan jämföra med energikurvan i bilen. Jag gissar att ingen kör med 10km eftersom den ser ut som TSLA på börsen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Jag tar det inte som klagomål utan som värdfull feedback. Nu har jag fixat felet, det visade sig att den prioriterade bort Rättvik alldeles för tidigt på grund av en bugg. Nu gör den som du förmodligen vill och levererar en plan med kortare restid!joel80 skrev:https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... cd4ea6f888blincoln skrev:
Vi tar hänsyn till Ioniqens laddkurva och laddarens maxeffekt och -ström. Om du postar URLen till planen så ska jag titta på det. Med lite högre "time to open charge port" (vilket nog är realistiskt) kommer du i alla fall få färre stopp.
Jag har den inställd på 3 min.. så mkt längre tid tar det väl inte?
Och den vill bara ladda till 41% respektive 34% på två av stoppen trots att den laddar snabbt upp till nära 80%.
Det känns ändå inte rimligt eller rätt.. och även om man dubblar "open charge port" har den en onödig laddning kvar.
Och då bilen laddar snabbare mellan t.ex 41-75% än innan 41% så går det ju t.o.m lite saktare laddningsmässigt..
Sen vet jag inte om ABRP tar hänsyn till att man laddar ca 50-60% snabbare på 100kW-laddare med en Ioniq också.. Laddaren i Rättvik laddar snabbare än den efter, så att inte utnyttja laddning upp till laddkurvan viker av känns inte heller rätt där.
ABPR är en kanontjänst.. menar inte att klaga.. men när jag inte förstår måste jag fråga.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Tanken från början var just att man skulle kunna jämföra med förbrukning senaste 10 km i Tesladisplayen, men ärligt talat så stämmer det aldrig, det är både högre och lägre vid olika tillfällen trots att ABRP estimerar rätt på totalen. Min teori så långt har varit att Tesla friserar siffrorna på något sätt men har aldrig fattat hur. ABRP räknar [Antal förbrukade Wh under de senaste 10 km]/10 men det verkar inte Tesla göra.Remuz skrev:Kom på en feature jag inte hittar som jag saknar också. Jag kör ju utan karta och bara med siffror, då står det estimated last 10km, jag skulle önska att det var estimated last 50km så man kan jämföra med energikurvan i bilen. Jag gissar att ingen kör med 10km eftersom den ser ut som TSLA på börsen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Om jag loggar in me mitt tesla-konto, kommer ABRP pinga bilen på något sätt och hålla den vaken så att min SoC påverkas? Eller det är en rent passiv anslutning som bara kollar senast rapporterade position etc? Det hade ju varit najs med live-data medan man kör kan jag tänka mig, men jag vill absolut inte ha någon tredjepartstjänst som väcker min bil.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
ABRP väcker bilen, men så lite som möjligt. Om du kryssar i 36h background sharing för att bidra med mer data till ABRP så kollar den din bil en gång i timmen när den står still och bara i upp till 36h efter du senast gick in på ABRP, det kommer du inte märka i förbrukning. Om du inte kryssar i 36h så pollas bara bilen när du har ABRP igång i en browser, och även då så sällan som möjligt.kenny skrev:Om jag loggar in me mitt tesla-konto, kommer ABRP pinga bilen på något sätt och hålla den vaken så att min SoC påverkas? Eller det är en rent passiv anslutning som bara kollar senast rapporterade position etc? Det hade ju varit najs med live-data medan man kör kan jag tänka mig, men jag vill absolut inte ha någon tredjepartstjänst som väcker min bil.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Tack för svaret, låter som det kan vara värt att logga in då. Förresten, är det ett krav att man har browsern i bilen öppen hela tiden under körning? Jag testade snabbt en gång för ett tag sen och alla timestamps och sådär var helt fel när jag stängt och sen återkom till browsern, men vill dock minnas att soc och position stämde. Kanske var nått problem där och då bara?blincoln skrev:ABRP väcker bilen, men så lite som möjligt. Om du kryssar i 36h background sharing för att bidra med mer data till ABRP så kollar den din bil en gång i timmen när den står still och bara i upp till 36h efter du senast gick in på ABRP, det kommer du inte märka i förbrukning. Om du inte kryssar i 36h så pollas bara bilen när du har ABRP igång i en browser, och även då så sällan som möjligt.kenny skrev:Om jag loggar in me mitt tesla-konto, kommer ABRP pinga bilen på något sätt och hålla den vaken så att min SoC påverkas? Eller det är en rent passiv anslutning som bara kollar senast rapporterade position etc? Det hade ju varit najs med live-data medan man kör kan jag tänka mig, men jag vill absolut inte ha någon tredjepartstjänst som väcker min bil.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Går det att införa en specifik starttid från en eller flera hållpunkter så det blir enklare att få en överblick över beräknad ankomsttid?
Gärna också en ruta för att visa/dölja raden med kostnad för SuC.
Gärna också en ruta för att visa/dölja raden med kostnad för SuC.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Klicka på den lilla settings-ikonen till höger om en waypoint så kan du sätta en starttid (klockslag).Seregon skrev:Går det att införa en specifik starttid från en eller flera hållpunkter så det blir enklare att få en överblick över beräknad ankomsttid?
Gärna också en ruta för att visa/dölja raden med kostnad för SuC.
Vi jobbar på ett uppdaterat UI så då ska vi se till att kunna dölja kostnad och annan info man inte är intresserad av.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Roadster och möjlighet att bara välja typ2 laddning vid resa
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: A Better Routeplanner - 3.7
Bara Typ2 är en enkel fix. Roadster är lite mer jobb eftersom det finns en hel del olika versioner och uppgraderingar om jag inte minns fel. Hur är det, kan den snabbladdas alls?Hedman skrev:Roadster och möjlighet att bara välja typ2 laddning vid resa
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com