Dra en båt

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Dra en båt

Inlägg av PhR34k »

Är i Spanien nu och planerar bila hit nästa sommar. Hur skulle det gå att ta med båten tror ni? Alltså båten väger runt 1200kg och vet inte vad trailern kan väga men om man gissar på att totalt 1500kg. Hur långt tror ni man kommer mellan laddningarna? Såg någon som körde husvagn och bara kom drygt 20 mil, det räcker väl inte ens mellan SuC? Jag har en Model 100D med 20"

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14563
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Dra en båt

Inlägg av taliz »

Prova mata in typ 400-500wh/km på abetterrouteplanner så får du nog en idé om hur det kommer funka.
Skulle tro det kommer gå fint sålänge man håller sig runt 80kmh.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10365
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dra en båt

Inlägg av Legato »

Dålig koll på SUC i Spanien, men i Tyskland och Italien ligger de generellt betydligt tätare än var 20e mil iaf. Sen drar ju bilen mindre på släta sydeuropeiska vägar också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Dra en båt

Inlägg av GreenMachine »

taliz skrev:
Prova mata in typ 400-500wh/km på abetterrouteplanner så får du nog en idé om hur det kommer funka.
Skulle tro det kommer gå fint sålänge man håller sig runt 80kmh.
80kmh till Spanien med stopp var 20-25-mil?? Personligen så skulle jag stanna och få ut i skogen och skjuta skallen av mig i närheten av Jönköping men det finns säkert dom som överlever längre.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Dra en båt

Inlägg av PhR34k »

GreenMachine skrev:
taliz skrev:
Prova mata in typ 400-500wh/km på abetterrouteplanner så får du nog en idé om hur det kommer funka.
Skulle tro det kommer gå fint sålänge man håller sig runt 80kmh.
80kmh till Spanien med stopp var 20-25-mil?? Personligen så skulle jag stanna och få ut i skogen och skjuta skallen av mig i närheten av Jönköping men det finns säkert dom som överlever längre.
Haha.
Alltså blir man tvungen att hålla 80 för att komma 20 mil så håller jag nog med dig, är inte hållbart. Dessutom 50min laddning varje 2 timmar Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14563
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dra en båt

Inlägg av taliz »

Ja det lär definitivt ta tid. Men frågan var väl om det är görbart?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Dra en båt

Inlägg av evilirish »

Någon får fråga Tesla-Björn (eller ge sig på det själv?) att köra från Norden till Spanien med ett rejält släp på och dokumentera det hela.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Dra en båt

Inlägg av Jeppe_E »

Kör ner, hyr båt. Enklare och snabbare.

Men jag gissar att det inte är en större båt, därmed inte speciellt högt luftmotstånd = kommer längre än med en husvagn.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Dra en båt

Inlägg av PoloPrinsen »

TS får ragga upp en till familj med en X100D och tillsammans dra på båtsläpet. Gissar att man kan komma 900 till 1000 km på 14 timmar om förutsättningen är att man kan dra i 2 timmar sen ladda i 1. Och att den andra bilen kan köra såpass mycket ifatt och i förväg att man kan byta dragbil 3 gånger per ca 14 timmars körning.
Båda bilarna laddas fullt inför varje dags inledning mha hemma resp hotelladdning.
3 dragbilsbyten innebär att släpet inte står still under dessa 3 timmar som annars används till laddning, dvs ca 240 km extra får man per dygn om man kör lagliga 80km/h med släpet.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dra en båt

Inlägg av mati »

Vi funderar på en liten husvagn, och det skulle ju resultera i samma problem. Efter kanske 20 mil får man stanna och ladda, antar jag. Ungefär som med e-Golfen alltså. Fast då har man ju husvagnen att vara i och man kan göra annat än bara sitta och vänta. Det blir alltså inte tråkigt på samma vis. En båt går ju inte att använda när man står och laddar. Det blir en låååång resa med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
NinjaNiklas

Re: Dra en båt

Inlägg av NinjaNiklas »

Jag drog ca 1000kg å var kringom 440wh, detta var i februari och Sverige, så minusgrader. Dock höll jag konstant 80 som max och anpassade nedåt. X100D.
Det största problemet jag fann med att dra släp i 60mil var inte laddningstiderna men att man behövde koppla av å på släpet så fort inte 3-4 stall var lediga i rad. Samt att de gånger man kunde blockera alla dessa så kunde man ju inte direkt tat lugnt då man behövde vara beredd på att flytta sig om det kom folk för att ladda. Så med ett tungt släp och parkering av det vid varje laddning och påkoppling så äter det ju extra 5-10minuter.
De borde börja installera laddare såsom bensinpumpar så man kan ”åka igenom”.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Dra en båt

Inlägg av PhR34k »

NinjaNiklas skrev:
Jag drog ca 1000kg å var kringom 440wh, detta var i februari och Sverige, så minusgrader. Dock höll jag konstant 80 som max och anpassade nedåt. X100D.
Det största problemet jag fann med att dra släp i 60mil var inte laddningstiderna men att man behövde koppla av å på släpet så fort inte 3-4 stall var lediga i rad. Samt att de gånger man kunde blockera alla dessa så kunde man ju inte direkt tat lugnt då man behövde vara beredd på att flytta sig om det kom folk för att ladda. Så med ett tungt släp och parkering av det vid varje laddning och påkoppling så äter det ju extra 5-10minuter.
De borde börja installera laddare såsom bensinpumpar så man kan ”åka igenom”.
Låter drygt.

Ja alltså jag var nyfiken om något gjort något liknande för att se förbrukning men om det landar i att man kommer 20mil / laddning då är jag det som inte möjligt. Kommer ta alldeles för lång tid då, vi pratar om ca 3 timmar / 20 mil (inkl laddning) och det är 330mil dit jag ska vilket skulle betyda att det skulle ta 50 timmar ner.
Utan släp gör man sträckan på 35 timmar om man inte tar in på hotell.

Men sen är frågan ang SuC avståndet funkar

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14563
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dra en båt

Inlägg av taliz »

Som sagt kolla abetterrouteplanner.
Jag knappade in som test och då föreslog den stopp ungefär var 11-12e mil på SUC. Så det finns garanterat stationer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
NinjaNiklas

Re: Dra en båt

Inlägg av NinjaNiklas »

PhR34k skrev:
NinjaNiklas skrev:
Jag drog ca 1000kg å var kringom 440wh, detta var i februari och Sverige, så minusgrader. Dock höll jag konstant 80 som max och anpassade nedåt. X100D.
Det största problemet jag fann med att dra släp i 60mil var inte laddningstiderna men att man behövde koppla av å på släpet så fort inte 3-4 stall var lediga i rad. Samt att de gånger man kunde blockera alla dessa så kunde man ju inte direkt tat lugnt då man behövde vara beredd på att flytta sig om det kom folk för att ladda. Så med ett tungt släp och parkering av det vid varje laddning och påkoppling så äter det ju extra 5-10minuter.
De borde börja installera laddare såsom bensinpumpar så man kan ”åka igenom”.
Låter drygt.

Ja alltså jag var nyfiken om något gjort något liknande för att se förbrukning men om det landar i att man kommer 20mil / laddning då är jag det som inte möjligt. Kommer ta alldeles för lång tid då, vi pratar om ca 3 timmar / 20 mil (inkl laddning) och det är 330mil dit jag ska vilket skulle betyda att det skulle ta 50 timmar ner.
Utan släp gör man sträckan på 35 timmar om man inte tar in på hotell.

Men sen är frågan ang SuC avståndet funkar

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Då ere bara å tänka på hur mkt 15h(30h t&r) är värt. Finns ju alla möjliga båtar att hyra som tidigare har skrivit.

Efter min resa så e jag något motvillig att dra så pass långt igen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Dra en båt

Inlägg av Zalman3 »

Körde en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå, mars 2017.

Fick ladda 11ggr, körde aldrig mer än 11 mil mellan laddningarna.

Gick hyfsat till Örnsköldsvik. Där fanns ingen Chademo laddare då. Så jag fick ta in på ett vandrarhem för att ladda 230V 10A hela natten.

Bittert med tanke på att jag bara var 11mil från Umeå.

Nu finns det minst +50kW laddare nästan överallt, så visst har det hänt mycket på bara drygt 2 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Dra en båt

Inlägg av AKarlsson »

Jag har dragit lite båt här i trakterna men inga längre sträckor. Gissar att den förbrukar runt 350 om man håller sig runt 80-90.
Blir som sagt en väldigt dryg resa hur som helst.
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 dec 2018 08:38

Re: Dra en båt

Inlägg av jenz »

Jag hade en dröm om att dra trimaranen till Kroatien men den sprack när jag insåg att autopiloten inte funkar med släp. Otroligt drygt att styra bilen hela vägen ner till medelhavet. :-/
Model X 100D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Dra en båt

Inlägg av fth »

jenz skrev:
Jag hade en dröm om att dra trimaranen till Kroatien men den sprack när jag insåg att autopiloten inte funkar med släp. Otroligt drygt att styra bilen hela vägen ner till medelhavet. :-/
Den funkar utmärkt om du stänger av trailer mode.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 dec 2018 08:38

Re: Dra en båt

Inlägg av jenz »

fth skrev:
jenz skrev:
Jag hade en dröm om att dra trimaranen till Kroatien men den sprack när jag insåg att autopiloten inte funkar med släp. Otroligt drygt att styra bilen hela vägen ner till medelhavet. :-/
Den funkar utmärkt om du stänger av trailer mode.

/fth
Haha, trodde inte det gick att stänga av. Det öppnar ju helt klart upp nya möjligheter. Med 80km/h och 400 Wh/km så ska det ta 37 timmar enligt abetterrouteplanner.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 49767ae008
Model X 100D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Dra en båt

Inlägg av GreenMachine »

jenz skrev:
fth skrev:
jenz skrev:
Jag hade en dröm om att dra trimaranen till Kroatien men den sprack när jag insåg att autopiloten inte funkar med släp. Otroligt drygt att styra bilen hela vägen ner till medelhavet. :-/
Den funkar utmärkt om du stänger av trailer mode.

/fth
Haha, trodde inte det gick att stänga av. Det öppnar ju helt klart upp nya möjligheter. Med 80km/h och 400 Wh/km så ska det ta 37 timmar enligt abetterrouteplanner.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 49767ae008
:lol: Glöm inte hagelbössan
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Dra en båt

Inlägg av PhR34k »

jenz skrev:
fth skrev:
jenz skrev:
Jag hade en dröm om att dra trimaranen till Kroatien men den sprack när jag insåg att autopiloten inte funkar med släp. Otroligt drygt att styra bilen hela vägen ner till medelhavet. :-/
Den funkar utmärkt om du stänger av trailer mode.

/fth
Haha, trodde inte det gick att stänga av. Det öppnar ju helt klart upp nya möjligheter. Med 80km/h och 400 Wh/km så ska det ta 37 timmar enligt abetterrouteplanner.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 49767ae008
Räknar den med 50min laddtid också? Stannar man 15 ggr och laddar så är bara det 12,5 timme och som sagt utan trailer har jag gjort resan på 35 timmar med Ca 4 timmar vila, Öresundsbron och färja Rödby-Putgarden

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Skriv svar