Politik, varning :)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Politik, varning :)

Inlägg av riba »

Från dagens industri om värnskatten, lite intressant ändå.
25CA3781-9D46-4733-AF44-3C2BA205EC28.png
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Model Y Performance beställd maj 2024
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politik, varning :)

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Borde vi inte ha mer skatter som är öronmärkta till vissa verksamheter?

Exempel:
Begravningskatt
TV-skatt
Skolskatt
Polisskatt
Sjukvårdskatt
Socialskatt
Försvarsskatt
Osv

Då skulle jag direkt se att nä det är inte värt så mycket, det vill jag ändra.
Vore ju intressant om skrev ut detta på deklarationen, tio väl valda punkter. Samtidigt att folk fick skriva i hur många procent som man tycker skulle gå till varje del.
Ja, det hade varit en intressant twist på det. Egentligen bara x% går nu till sjukvården vill du att det ska vara mer eller mindre?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Pontus »

MangeT skrev:
Varför inte platt skatt? Ska inte människor uppmuntras att jobba? Starta firma, ta risker och satsa för att kunna göra sig en framtid och skapa arbetstillfällen? Tyvärr betalar vi allt mer medan kvaliteten på skola, sjukvård, rättväsende, polis, vägunderhåll, ja det mesta blir allt sämre. Det håller inte och mer pengar löser inte problemen. Systemfel, korruption och felsatsningar förstör allt mer. Hoppas att det vänder men är inte så hoppfull längre.
2018 hade Sverige befolkning 2.836.044 mkr i pengar som gick till löner och 240.000 mkr som var inkomst av kapital, dvs totalt 3.076 mdkr för att ge folket ersättningar för tjänster.
På samma område drog man in 1.512 mdkr i skatter.
Med en platt skatt och bara en skatt i stället för arbetsgivaravgifter och varierande skatter på arbete vs kapital. Samma pengar används till löner skulle ge

Inkomst idag: 25.000 kr
Inkomst imorgon: 32.855 kr
Efter skatt idag: 19.434 kr
Efter skatt imorgon: 17.085 kr

Inkomst idag: 34.600 kr
Inkomst imorgon: 45.471 kr
Efter skatt idag: 26.206 kr
Efter skatt imorgon: 23.645 kr

Inkomst idag: 60.000 kr
Inkomst imorgon: 78.852 kr
Efter skatt idag: 39.587 kr
Efter skatt imorgon: 41.002 kr

Inkomst idag: 100.000 kr
Inkomst imorgon: 131.420 kr
Efter skatt idag: 56.000 kr
Efter skatt imorgon: 68.338 kr


Med ett grund avdrag på 100.000 kr.

Inkomst idag: 25.000 kr
Inkomst imorgon: 32.855 kr
Efter skatt idag: 19.434 kr
Efter skatt imorgon: 18.730kr

Inkomst idag: 34.600 kr
Inkomst imorgon: 45.471 kr
Efter skatt idag: 26.206 kr
Efter skatt imorgon: 24.080 kr

Inkomst idag: 60.000 kr
Inkomst imorgon: 78.852 kr
Efter skatt idag: 39.587 kr
Efter skatt imorgon: 38.233 kr

Inkomst idag: 100.000 kr
Inkomst imorgon: 131.420 kr
Efter skatt idag: 56.000 kr
Efter skatt imorgon: 60.522 kr


Det syns ju vilka som skulle tjäna på det men framför allt så skulle alla inkomster skattas lika oavsett om man slagit i en spik eller lånat ut pengar till någon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Pontus »

Och för skoj skulle:

Med ett grund avdrag på 200.000 kr.

Inkomst idag: 25.000 kr
Inkomst imorgon: 32.855 kr
Efter skatt idag: 19.434 kr
Efter skatt imorgon: 21.329 kr

Inkomst idag: 34.600 kr
Inkomst imorgon: 45.471 kr
Efter skatt idag: 26.206 kr
Efter skatt imorgon: 24.962 kr

Inkomst idag: 60.000 kr
Inkomst imorgon: 78.852 kr
Efter skatt idag: 39.587 kr
Efter skatt imorgon: 34.576 kr

Inkomst idag: 100.000 kr
Inkomst imorgon: 131.420 kr
Efter skatt idag: 56.000 kr
Efter skatt imorgon: 49.715 kr

Inkomst idag: 200.000 kr
Inkomst imorgon: 262.840 kr
Efter skatt idag: 98.000 kr
Efter skatt imorgon: 87.565 kr
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Black »

Du glömde en liten detalj att det blir fler som är äldre och fler barn inom den närmaste framtiden. Då kommer det att kosta ännu mer skattemedel och eftersom vi har demokrati och de flesta är egoister och fattiga till medelinkomst så lär det knappast bli aktuellt med platt skatt...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politik, varning :)

Inlägg av LarsL »

Black skrev:
Du glömde en liten detalj att det blir fler som är äldre och fler barn inom den närmaste framtiden. Då kommer det att kosta ännu mer skattemedel och eftersom vi har demokrati och de flesta är egoister och fattiga till medelinkomst så lär det knappast bli aktuellt med platt skatt...
Fast det där stämmer inte längre tackvare den stora invandringen av unga män. Vi kommer i Sverige inte drabbas av en snedvridning med fler gamla än unga som arbetar.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Politik, varning :)

Inlägg av TechNerd »

LarsL skrev:
Fast det där stämmer inte längre tackvare den stora invandringen av unga män. Vi kommer i Sverige inte drabbas av en snedvridning med fler gamla än unga som arbetar.
Hur menar du?
Inom överskådlig tid kommer vi få betala för dessa unga män också?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Pontus »

Black skrev:
Du glömde en liten detalj att det blir fler som är äldre och fler barn inom den närmaste framtiden. Då kommer det att kosta ännu mer skattemedel och eftersom vi har demokrati och de flesta är egoister och fattiga till medelinkomst så lär det knappast bli aktuellt med platt skatt...
Men med ett högt grundavdrag så är det ju faktiskt så att det är dom som tjänar mest förlorar mest, i fallet med 200.000 kr i grund avdrag så blev den totala skatten på inkomst 71,2 % med 2018 års siffror. Dessutom tror jag att jag missade bolagsskatten på den del som folk tar som aktieutdelning privat så kanske skulle procenten upp ytterligare. Dvs de rika har det ganska bra idag ändå :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Black skrev:
Du glömde en liten detalj att det blir fler som är äldre och fler barn inom den närmaste framtiden. Då kommer det att kosta ännu mer skattemedel och eftersom vi har demokrati och de flesta är egoister och fattiga till medelinkomst så lär det knappast bli aktuellt med platt skatt...
Fast det där stämmer inte längre tackvare den stora invandringen av unga män. Vi kommer i Sverige inte drabbas av en snedvridning med fler gamla än unga som arbetar.
Den där invandringen är ett stort experiment och är olyckligt på många sätt. Frustrerade män (både invandrade och inhemska) som inte hittar en partner kommer antagligen leva mer destruktiva liv än de annars haft. Psykisk ohälsa, missbruk, våldsamheter... Jag tror vi måste öka invandringen av unga kvinnor framöver för att få bättre balans.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Swede1 »

Pontus skrev:
En annan fråga om specifik skatt:
Varför har vi både arbetsgivaravgift och inkomstskatt? Båda ska väl betalas när någon får ersättning för arbete. Hur uppstod detta historiskt, ville man dölja något eller?
Absolut ville sossarna dölja skatten för folket på 60 talet eller beskatta företagen mer.... Men resultatet är en högre kostnad för varje arbetare. Men även Schweiz har arbetsgivaravgift , uppåt 20 % om jag förstått saken rätt. Men inkomstskatten är låg, 10-15 %. Kapitalskatten är noll för privatpersoner !!!

Timbro har ny rapport: Vad kan vi lära av sjukvården i Schweiz?

https://timbro.se/valfard/alderskris-va ... i-schweiz/

Sverige har riktigt dålig tillgänglighet på sjukvården, otroligt dåligt när vi nästan har världens högsta skatter. Inget försvar heller direkt. Var f•••n tar skatterna vägen? Korruption? Administration? Byråkrati? Hvb hem? Invandring? Pensionärer? Politiker tjänstemanna löner? Systemfel? När tom förlossningsvården har problem då är det illa tycker jag, vad hände med samhällsbygget? Är det bara sopor som planerar samhället idag? Eller beror allt på en invandrings chock?

Jag tror som sagt att mycket kan fixas med beslutande direktdemokrati som i Schweiz!

https://www.swissinfo.ch/eng/topic/dire ... y/44685898
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politik, varning :)

Inlägg av LarsL »

TechNerd skrev:
LarsL skrev:
Fast det där stämmer inte längre tackvare den stora invandringen av unga män. Vi kommer i Sverige inte drabbas av en snedvridning med fler gamla än unga som arbetar.
Hur menar du?
Inom överskådlig tid kommer vi få betala för dessa unga män också?
Det kostar mycket nu men om några årtionden kommer detta att betala sig. Våran ålderspyramid ser inte längre ut som en pyramid längre och det är en stor fördel.
Verdi skrev:
Den där invandringen är ett stort experiment och är olyckligt på många sätt. Frustrerade män (både invandrade och inhemska) som inte hittar en partner kommer antagligen leva mer destruktiva liv än de annars haft. Psykisk ohälsa, missbruk, våldsamheter... Jag tror vi måste öka invandringen av unga kvinnor framöver för att få bättre balans.
Det är bra de kommer anstränga sig extra mycket för att skaffa sig möjlighet att hitta en partner. De får väl åka tillbaka till sina hemländer och hämta hit kvinnor.

Vad vi måste göra är att se till att de får utbildning och att poliser ser till att det är lönsammast att jobba med laglig verksamhet.
Verdi

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
TechNerd skrev:
LarsL skrev:
Fast det där stämmer inte längre tackvare den stora invandringen av unga män. Vi kommer i Sverige inte drabbas av en snedvridning med fler gamla än unga som arbetar.
Hur menar du?
Inom överskådlig tid kommer vi få betala för dessa unga män också?
Det kostar mycket nu men om några årtionden kommer detta att betala sig. Våran ålderspyramid ser inte längre ut som en pyramid längre och det är en stor fördel.
Verdi skrev:
Den där invandringen är ett stort experiment och är olyckligt på många sätt. Frustrerade män (både invandrade och inhemska) som inte hittar en partner kommer antagligen leva mer destruktiva liv än de annars haft. Psykisk ohälsa, missbruk, våldsamheter... Jag tror vi måste öka invandringen av unga kvinnor framöver för att få bättre balans.
Det är bra de kommer anstränga sig extra mycket för att skaffa sig möjlighet att hitta en partner. De får väl åka tillbaka till sina hemländer och hämta hit kvinnor.

Vad vi måste göra är att se till att de får utbildning och att poliser ser till att det är lönsammast att jobba med laglig verksamhet.

Jo fast då blir ju en annan man utan. Är det ett underskott på hundratusentals kvinnor så skapar det problem. Inte nödvändigtvis av de invandrade. Men det löser sig säkert. Familjeåterförening t ex.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politik, varning :)

Inlägg av LarsL »

Ja det kommer lösa sig över tid.

Nu vet jag att väldigt många är upprörda just nu, det var jag med. För det är ju en enorm belastning på vårat samhälle att ta emot denna enorma mängd människor på en gång. Men som sagt när jag går i pension om 20-30 år kommer jag ha nytta av detta. Det kanske är detta som gör att jag faktiskt får gå i pension, vilket jag inte trodde på för några årsedan.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Elof »

LarsL skrev:
Ja det kommer lösa sig över tid.

Nu vet jag att väldigt många är upprörda just nu, det var jag med. För det är ju en enorm belastning på vårat samhälle att ta emot denna enorma mängd människor på en gång. Men som sagt när jag går i pension om 20-30 år kommer jag ha nytta av detta. Det kanske är detta som gör att jag faktiskt får gå i pension, vilket jag inte trodde på för några årsedan.
Men gör det det på än längre sikt? Skjuter man inte bara på problemet?
Förövrigt är det väl anmärkningsvärt att produktiviteten ökat enormt de senaste 60 åren, (ids inte kolla siffrorna, men nog är det över 100%?) och ändå jobbar vi 40 timmar i veckan och diskuterar en höjning av pensionsåldern. Vad har vi gjort för fel?
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Plinder »

Men vänta nu. En ålderspyramid som ser ut just som en pyramid är ju det man vill ha.

Många unga som betalar för få gamla. Låt vara att situationen inte är långsiktigt hållbar.

Det är när det hela börjar se ut som en damejeanne som mycket allvarliga problem uppstår.

I alla fall min generation (80-tal) behöver betala dels dagens pensionärer och dels oss själva. Dagens pensionärer som gnäller att vi behöver öka avsättningarna till pensionssystemet kan jag bara hälsa; ni är 20 år för sent ute. Ännu mer av mina pengar kan ni glömma. Snarare bör vi jobba ner pensionerna.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev:
En annan fråga om specifik skatt:
Varför har vi både arbetsgivaravgift och inkomstskatt? Båda ska väl betalas när någon får ersättning för arbete. Hur uppstod detta historiskt, ville man dölja något eller?
Arbetsgivaravgiften är väl rakt procent och inte progresiv som inkomstskatten. Inkomstskatt är ju dessutom individuell och kan jämkas mot avdrag av olika slag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Politik, varning :)

Inlägg av LarsL »

Ja, precis vi vill ha en pyramid med färre gamla som inte jobbar och fler yrkesverksamma.

Ja, det är ett tillfälligt botemedel som räcker i 30-50 år framåt, vilket räcker för min del. Jag tror iofs att vi kommer in i nästa problem innan dess, nämligen att många/alla yrken kommer ersättas av AI. Hur motiverar vi då folk att jobba och hur ska vi ersätta de som inte kan/får jobba?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Elof »

LarsL skrev:
Ja, precis vi vill ha en pyramid med färre gamla som inte jobbar och fler yrkesverksamma.

Ja, det är ett tillfälligt botemedel som räcker i 30-50 år framåt, vilket räcker för min del. Jag tror iofs att vi kommer in i nästa problem innan dess, nämligen att många/alla yrken kommer ersättas av AI. Hur motiverar vi då folk att jobba och hur ska vi ersätta de som inte kan/får jobba?
Grävmaskinerna tog många jobb också, det tog inte slut jobb för det. Det verkar som att människor trivs med att jobba, eller "jobba", i ungefär 40 timmar i veckan 200 dagar om året. I annat fall borde vi enkelt ha kunnat halvera den tiden de senaste 60 åren tack vare produktivitetsökning. Istället har vi prioriterat.. Ja, vad egentligen?
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Black »

Det har kommit ca en halv miljon de senaste fem åren. Alla är inte medelålders män, utan barnfamiljer och äldre som också kostar. Sedan så kommer det krävas utbildning av språk och andra utb av de som har möjlighet och vilja att arbeta och det kanske inte är så många som man räknat med. En del har språk/handikap/sjuk-problem och andra är barnlediga och sedan kommer det inte löna sig för vissa pga stort antal barn som ger mer i bidrag än arbete.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Politik, varning :)

Inlägg av nek0 »

Black skrev:
Det har kommit ca en halv miljon de senaste fem åren. Alla är inte medelålders män, utan barnfamiljer och äldre som också kostar. Sedan så kommer det krävas utbildning av språk och andra utb av de som har möjlighet och vilja att arbeta och det kanske inte är så många som man räknat med. En del har språk/handikap/sjuk-problem och andra är barnlediga och sedan kommer det inte löna sig för vissa pga stort antal barn som ger mer i bidrag än arbete.
Du verkar insatt i invandrings frågor.
Läs här lite.
https://www.svd.se/forskare-soker-svar- ... ntegration
Tror att man ska fråga lite själva invandrare vad de tycker .
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Niklas Z »

Elof skrev:
Förövrigt är det väl anmärkningsvärt att produktiviteten ökat enormt de senaste 60 åren, (ids inte kolla siffrorna, men nog är det över 100%?) och ändå jobbar vi 40 timmar i veckan och diskuterar en höjning av pensionsåldern. Vad har vi gjort för fel?
Tyvärr har produktivitetsutvecklingen varit svag på senare tid, enligt konjunkturinstitutet: https://www.konj.se/download/18.3ac0426 ... verige.pdf

En möjlig förklaring skulle kunna vara att allt fler ägnar sig åt tämligen meningslösa jobb: https://www.economist.com/open-future/2 ... mgodHN4Dpg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Politik, varning :)

Inlägg av FredrikR »

Swede1 skrev:
Pontus skrev:
En annan fråga om specifik skatt:
Varför har vi både arbetsgivaravgift och inkomstskatt? Båda ska väl betalas när någon får ersättning för arbete. Hur uppstod detta historiskt, ville man dölja något eller?
Absolut ville sossarna dölja skatten för folket på 60 talet eller beskatta företagen mer.... Men resultatet är en högre kostnad för varje arbetare. Men även Schweiz har arbetsgivaravgift , uppåt 20 % om jag förstått saken rätt. Men inkomstskatten är låg, 10-15 %. Kapitalskatten är noll för privatpersoner !!!

Timbro har ny rapport: Vad kan vi lära av sjukvården i Schweiz?

https://timbro.se/valfard/alderskris-va ... i-schweiz/

Sverige har riktigt dålig tillgänglighet på sjukvården, otroligt dåligt när vi nästan har världens högsta skatter. Inget försvar heller direkt. Var f•••n tar skatterna vägen? Korruption? Administration? Byråkrati? Hvb hem? Invandring? Pensionärer? Politiker tjänstemanna löner? Systemfel? När tom förlossningsvården har problem då är det illa tycker jag, vad hände med samhällsbygget? Är det bara sopor som planerar samhället idag? Eller beror allt på en invandrings chock?

Jag tror som sagt att mycket kan fixas med beslutande direktdemokrati som i Schweiz!

https://www.swissinfo.ch/eng/topic/dire ... y/44685898
Nu är ju Timbro ganska så positiva i grunden till privata lösningar.
Tycker länken nedan är ganska intressant. Sant som Timbro skriver, man har längre medellivslängd i Schweiz. Men till vilken kostnad?
USA sticker ju ut extremt! Sämre medellivslängd och enorma kostnader för sin sjukvård. Och vad hände omkring 1980-1985.

https://healthcarefinancials.files.word ... T-Helm-E_s
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Verdi

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Verdi »

Elof skrev:
LarsL skrev:
Ja, precis vi vill ha en pyramid med färre gamla som inte jobbar och fler yrkesverksamma.

Ja, det är ett tillfälligt botemedel som räcker i 30-50 år framåt, vilket räcker för min del. Jag tror iofs att vi kommer in i nästa problem innan dess, nämligen att många/alla yrken kommer ersättas av AI. Hur motiverar vi då folk att jobba och hur ska vi ersätta de som inte kan/får jobba?
Grävmaskinerna tog många jobb också, det tog inte slut jobb för det. Det verkar som att människor trivs med att jobba, eller "jobba", i ungefär 40 timmar i veckan 200 dagar om året. I annat fall borde vi enkelt ha kunnat halvera den tiden de senaste 60 åren tack vare produktivitetsökning. Istället har vi prioriterat.. Ja, vad egentligen?

Problemet är väl att de ekonomiska systemen brakar ihop utan "tillväxt". Nog skulle vi som ras överleva även utan alla jobb som varken gör från eller till. Är ju rätt många som gör saker som inte behövs.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Politik, varning :)

Inlägg av frippe »

Niklas Z skrev:
Elof skrev:
Förövrigt är det väl anmärkningsvärt att produktiviteten ökat enormt de senaste 60 åren, (ids inte kolla siffrorna, men nog är det över 100%?) och ändå jobbar vi 40 timmar i veckan och diskuterar en höjning av pensionsåldern. Vad har vi gjort för fel?
Tyvärr har produktivitetsutvecklingen varit svag på senare tid, enligt konjunkturinstitutet: https://www.konj.se/download/18.3ac0426 ... verige.pdf

En möjlig förklaring skulle kunna vara att allt fler ägnar sig åt tämligen meningslösa jobb: https://www.economist.com/open-future/2 ... mgodHN4Dpg
Jämför du hur samhället ser ut idag kontra för 60 år sedan är våra krav på samhället otroligt mycket större. I allt från levnadsstandard, sjukvård, förskola, utemiljöer, infrastruktur m.m.

Alla våra krav och förväntningar som samhället ska leva upp till kostar ofantligt mycket att driva runt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Politik, varning :)

Inlägg av Niklas Z »

frippe skrev:
Niklas Z skrev:
Elof skrev:
Förövrigt är det väl anmärkningsvärt att produktiviteten ökat enormt de senaste 60 åren, (ids inte kolla siffrorna, men nog är det över 100%?) och ändå jobbar vi 40 timmar i veckan och diskuterar en höjning av pensionsåldern. Vad har vi gjort för fel?
Tyvärr har produktivitetsutvecklingen varit svag på senare tid, enligt konjunkturinstitutet: https://www.konj.se/download/18.3ac0426 ... verige.pdf

En möjlig förklaring skulle kunna vara att allt fler ägnar sig åt tämligen meningslösa jobb: https://www.economist.com/open-future/2 ... mgodHN4Dpg
Jämför du hur samhället ser ut idag kontra för 60 år sedan är våra krav på samhället otroligt mycket större. I allt från levnadsstandard, sjukvård, förskola, utemiljöer, infrastruktur m.m.

Alla våra krav och förväntningar som samhället ska leva upp till kostar ofantligt mycket att driva runt.
Antar att det var ett inlägg som riktade sig till det Elof skrev, snarare än det jag skrev.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar