Model 3 och rost?
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 och rost?
If you would have been interested in solving the situation you would have done that in a completely different way. See my tip above! This is the way to solve problems not by jumping around in media.
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
Re: Model 3 och rost?
Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:Matsemmer skrev:If you would have been interested in solving the situation you would have done that in a completely different way. See my tip above! This is the way to solve problems not by jumping around in media.
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
Re: Model 3 och rost?
Då får du nog läsa om hans inlägg, för Joni har varit rätt så tydlig med att han både har varit i kontakt med konsumentverket i Finland och advokater.LarsL skrev:Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:Matsemmer skrev:If you would have been interested in solving the situation you would have done that in a completely different way. See my tip above! This is the way to solve problems not by jumping around in media.
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
Jag tittade inte heller inne vid gångjärnen och på andra mer eller mindre dolda ställen när jag hämtade min bil. Det får man nog förutsätta att man inte ska behöva göra. Det är ju inte så att man köper en begagnad bil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 och rost?
Är din tes att Joni och några kompisar köpt några P3D för 800k styck för att sedan hitta på detta som någon form av anti-Teslakampanj?LarsL skrev:
Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
Model 3 performance, #teamwhite
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 17 jun 2019 20:01
Re: Model 3 och rost?
But i have answered for you.. many times what has happenedLarsL skrev:Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:Matsemmer skrev:If you would have been interested in solving the situation you would have done that in a completely different way. See my tip above! This is the way to solve problems not by jumping around in media.
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
Re: Model 3 och rost?
xp2002 skrev:Är din tes att Joni och några kompisar köpt några P3D för 800k styck för att sedan hitta på detta som någon form av anti-Teslakampanj?LarsL skrev:
Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
Finns som sagt några här som ALLTID kommer ta Teslas parti och avfärda kritik som nonsens och påhitt.
Re: Model 3 och rost?
Det jag finner lite ironiskt är att i detta fallet är det tydligaste exemplet på detta, inte ens ägare av en Tesla.Verdi skrev:xp2002 skrev:Är din tes att Joni och några kompisar köpt några P3D för 800k styck för att sedan hitta på detta som någon form av anti-Teslakampanj?LarsL skrev:
Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
Finns som sagt några här som ALLTID kommer ta Teslas parti och avfärda kritik som nonsens och påhitt.
MX LR (Raven) 2019
Re: Model 3 och rost?
LarsL skrev:
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Menar du på allvar att man som köpare av en ny bil ska inspektera om lackeringen är korrekt utförd? (Jonis rostproblem uppstod gissningsvis EFTER att han hämtat ut bilen, ute på vägarna!!)
Men för min poäng spelar det mindre roll vem som har rätt eller fel i sakfrågan här. Det jag ville ha sagt var att man måste få diskutera och debattera frågan öppet här och även gå till media utan att bli tystad eller bli kallad "troll", vilket är en grov förolämpning för alla som vistas på nätet. Klart stötande! Det verkar som att du LarsL tycker att media och öppenhet är något negativt. Så tycker nog inte de flesta av oss. Vad är du rädd för, LarsL? Öppenhet och transparens ÄR faktiskt bra för att komma tillrätta med kvalitetsproblem, en gång i tiden bevisat av Toyota och deras tillämpning av Lean Production. Jag tycker fortfarande att du ska be Joni om ursäkt!
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Menar du på allvar att man som köpare av en ny bil ska inspektera om lackeringen är korrekt utförd? (Jonis rostproblem uppstod gissningsvis EFTER att han hämtat ut bilen, ute på vägarna!!)
Men för min poäng spelar det mindre roll vem som har rätt eller fel i sakfrågan här. Det jag ville ha sagt var att man måste få diskutera och debattera frågan öppet här och även gå till media utan att bli tystad eller bli kallad "troll", vilket är en grov förolämpning för alla som vistas på nätet. Klart stötande! Det verkar som att du LarsL tycker att media och öppenhet är något negativt. Så tycker nog inte de flesta av oss. Vad är du rädd för, LarsL? Öppenhet och transparens ÄR faktiskt bra för att komma tillrätta med kvalitetsproblem, en gång i tiden bevisat av Toyota och deras tillämpning av Lean Production. Jag tycker fortfarande att du ska be Joni om ursäkt!
Re: Model 3 och rost?
So you have connecited to FCCA and/or a lawyer and they have not acted on you case? So how real is your problem then? I don’t know.Tesla Joni skrev:But i have answered for you.. many times what has happenedLarsL skrev:Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:Matsemmer skrev:If you would have been interested in solving the situation you would have done that in a completely different way. See my tip above! This is the way to solve problems not by jumping around in media.
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
It seams as it was not big enough for you not to accept the car? You didn’t returned the car when you discovered the problems later on?
Now you are in some rage against Tesla?
Sell the car! And go on with your life.
Re: Model 3 och rost?
Tycker det är bra vad Joni gör. Har samma grejer på min bil och är lite orolig över hur den kommer se ut om nån vinter. Har haft 4 nya BMW:s innan denna och aldrig sett något liknande. Ja, jag har påtalat detta till Tesla, väntar på svar.LarsL skrev:So you have connecited to FCCA and/or a lawyer and they have not acted on you case? So how real is your problem then? I don’t know.Tesla Joni skrev:But i have answered for you.. many times what has happenedLarsL skrev:Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:Matsemmer skrev:If you would have been interested in solving the situation you would have done that in a completely different way. See my tip above! This is the way to solve problems not by jumping around in media.
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
It seams as it was not big enough for you not to accept the car? You didn’t returned the car when you discovered the problems later on?
Now you are in some rage against Tesla?
Sell the car! And go on with your life.
Kanske bättre om du går vidare, från denna tråden, eftersom du verkar inte vara intresserad av någon vettig lösning/förklaring.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Model 3 och rost?
Hur har du påtalat till Tesla? Via appen? Har också funderat på att kontakta Tesla. Ser också primern tydligt på många ställen.
Tycker det är bra vad Joni gör. Har samma grejer på min bil och är lite orolig över hur den kommer se ut om nån vinter. Har haft 4 nya BMW:s innan denna och aldrig sett något liknande. Ja, jag har påtalat detta till Tesla, väntar på svar.
Kanske bättre om du går vidare, från denna tråden, eftersom du verkar inte vara intresserad av någon vettig lösning/förklaring.
Re: Model 3 och rost?
Ja, och att mina träsklar är blästrade.Tymrev skrev:Hur har du påtalat till Tesla? Via appen? Har också funderat på att kontakta Tesla. Ser också primern tydligt på många ställen.
Tycker det är bra vad Joni gör. Har samma grejer på min bil och är lite orolig över hur den kommer se ut om nån vinter. Har haft 4 nya BMW:s innan denna och aldrig sett något liknande. Ja, jag har påtalat detta till Tesla, väntar på svar.
Kanske bättre om du går vidare, från denna tråden, eftersom du verkar inte vara intresserad av någon vettig lösning/förklaring.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Model 3 och rost?
I have worked quite a lot with body and paint systems on cars and I would say as follows.
It is not good that the paint is worn off on painted parts like the rocker.
The OEM’s are doing simulations to design the exterior to prevent as much stone chipping as possible and the Model 3 is obviously sensitive for this. If it is not clearly stated that the car can only be driven on dry nice roads, I see this as a normal warranty issue if the paint is worn out and it starts to corrode.
The second part where you see the Electro Coat or primer is more an esthetic issue. The OEM’s are trying to cover all visible areas with base coat but here it looks like the robots are not doing the job good enough in some areas. But, I don’t see this as an issue for corrosion if it is inside door openings for example.
If you remove the doortrim or look inside wheel arc in almost any other car you will see that it is only electro coated.
And, inside in all beams in the body structure there is also only electrocoat and the environment can be quite corrosive in there if doft example draining is not done in the best way. So, just seeing the primer in some areas might be difficult to claim as a fault.
It is not good that the paint is worn off on painted parts like the rocker.
The OEM’s are doing simulations to design the exterior to prevent as much stone chipping as possible and the Model 3 is obviously sensitive for this. If it is not clearly stated that the car can only be driven on dry nice roads, I see this as a normal warranty issue if the paint is worn out and it starts to corrode.
The second part where you see the Electro Coat or primer is more an esthetic issue. The OEM’s are trying to cover all visible areas with base coat but here it looks like the robots are not doing the job good enough in some areas. But, I don’t see this as an issue for corrosion if it is inside door openings for example.
If you remove the doortrim or look inside wheel arc in almost any other car you will see that it is only electro coated.
And, inside in all beams in the body structure there is also only electrocoat and the environment can be quite corrosive in there if doft example draining is not done in the best way. So, just seeing the primer in some areas might be difficult to claim as a fault.
Re: Model 3 och rost?
Frågan är om det inte är lite hysteri kring model 3 och rost. Blir lätt uppförstorat på sociala medier! Min far har exempelvis haft japanare i många år som i tester har blivit sågade för sitt rostskydd, men har aldrig haft något problem med rost. I Vi Bilägare ger man model 3 en trea i rostskydd, samma som för Volvo S60.
Re: Model 3 och rost?
Men eftersom karossen på en model3 är utlovad att hålla i 160000mil, vilket är rejält mycket längre än en v60, krävs det kanske ett rostskydd på en annan nivå. Frågan är ju om en kaross i stålplåt verkligen är vägen att gå då?
Model 3 och rost?
Var ser du något om att de "utlovat" att karossen ska "hålla" i 160k mil?Fredrik j skrev:Men eftersom karossen på en model3 är utlovad att hålla i 160000mil, vilket är rejält mycket längre än en v60, krävs det kanske ett rostskydd på en annan nivå. Frågan är ju om en kaross i stålplåt verkligen är vägen att gå då?
Det har pratats om att bilen och specifikt drivlinan enligt design kommer byggas för det, men det är inget man garanterar idag. Då hade just garantierna reflekterat det.
Kör man i vägsalt och inte lagar stenskott osv så kommer det rosta sönder på sikt, precis som alla andra bilar.
Med det sagt så är stora delar av bilen, särskilt många utsatta delar, i antingen plast eller aluminium.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 och rost?
https://electrek.co/2019/04/13/tesla-mo ... elon-musk/taliz skrev:Var ser du något om att de "utlovat" att karossen ska "hålla" i 160k mil?Fredrik j skrev:Men eftersom karossen på en model3 är utlovad att hålla i 160000mil, vilket är rejält mycket längre än en v60, krävs det kanske ett rostskydd på en annan nivå. Frågan är ju om en kaross i stålplåt verkligen är vägen att gå då?
Det har pratats om att bilen och specifikt drivlinan enligt design kommer byggas för det, men det är inget man garanterar idag. Då hade just garantierna reflekterat det.
Kör man i vägsalt och inte lagar stenskott osv så kommer det rosta sönder på sikt, precis som alla andra bilar.
Med det sagt så är stora delar av bilen, särskilt många utsatta delar, i antingen plast eller aluminium.
Model 3 och rost?
Där skriver Elon att kaross och motor är designade för att klara 160k mil. Det betyder inte att det är garanterat, eller att det gäller förutsättningslöst.Fredrik j skrev:https://electrek.co/2019/04/13/tesla-mo ... elon-musk/taliz skrev:Var ser du något om att de "utlovat" att karossen ska "hålla" i 160k mil?Fredrik j skrev:Men eftersom karossen på en model3 är utlovad att hålla i 160000mil, vilket är rejält mycket längre än en v60, krävs det kanske ett rostskydd på en annan nivå. Frågan är ju om en kaross i stålplåt verkligen är vägen att gå då?
Det har pratats om att bilen och specifikt drivlinan enligt design kommer byggas för det, men det är inget man garanterar idag. Då hade just garantierna reflekterat det.
Kör man i vägsalt och inte lagar stenskott osv så kommer det rosta sönder på sikt, precis som alla andra bilar.
Med det sagt så är stora delar av bilen, särskilt många utsatta delar, i antingen plast eller aluminium.
Det kräver fortfarande att man sköter den och åtgärdar skador och trasiga komponenter.
Detsamma gäller förövrigt de flesta andra bilar, karossen lär hålla 160k mil där också om man sköter dom.
Att så många bilar rostar ihop efter 20-30k mil beror ju främst på att folk inte bryr sig om dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Model 3 och rost?
Kör man mycket där det ligger grus bör man sätta stänkskydd eller transparent folie. Att en och annan har primer invändigt spelar ingen som helst roll för rostskyddet. Fronten är i aluminium och plast så rätt onödigt att skydda.
Re: Model 3 och rost?
Om dom inte gör som du vill varför behåller du teslan ? Finns massa andra märken.Tesla Joni skrev:But i have answered for you.. many times what has happenedLarsL skrev:Jag har frågat honom på flera ställen om han hat:Matsemmer skrev:If you would have been interested in solving the situation you would have done that in a completely different way. See my tip above! This is the way to solve problems not by jumping around in media.
Ordningsfråga! Att anklaga andra för att vara "troll" och "jumping around in media" bara för att de utnyttjar sin grundlagsstadgade rätt att tipsa journalister och på så sätt informera allmänheten om ett problem som de inte lyckats få rättelse för i sina första kontakter med Tesla - det är faktiskt klart över gränsen! Inte sjysst!
Här verkar det som att LarsL inte hade klart för sig att Joni & Co hade vidtagit åtgärder för att få rättelse INNAN de gick ut offentligt med problemet. Jag tycker att LarsL är skyldig Joni en ursäkt!
IMHO
1. Kontaktat jurist
2. Kontaktat konsument organisationer.
3. Varför han inte såg det när han hämtade ut bilen från Tesla, om det var han som hämtade ut den.
Han har inte svarat på det och jag anser därför att han har ett annat syfte med sin kampanj än att rätta till felet.
Har du frågat om inlösen på bilen så slipper du lägga negativ energi på något du inte vill ha.
Re: Model 3 och rost?
Fick några frågor från bekanta angående att jag nu köpt en 3:a om rostproblemen som de läst om. Så jag googlade lite och hittade bl.a. den här tråden. Det ser ut som att det mest är några få som har haft problem och att det knappast finns nåt större underlag för att påstå att 3:an har ett dåligt rostskydd, eller? Och dessutom är det väl svårt att veta så här snart? Finns inga bilar som gått en hel vinter i Norden än.
Re: Model 3 och rost?
eller en Volvo 850 -93 som oxiderade på bakluckan och lite överallt.Hok skrev:Det finns ju delar av USA som kallas "The Rust Belt". De nordligare delarna av de sammanhängande 48 delstaterna. Där bland annat Detroit ligger med de traditionella amerikanska biltillverkarna. Förhoppningsvis har Tesla tagit till sig kunskap därifrån.
Moderna amerikanska bilar från ICE tillverkarna tror jag inte rostar alls lika mycket som de gjorde förr. Men även en Volvo/SAAB från 1970-talet rostade friskt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Model 3 och rost?
Det har mest handlat om stenskott eller dåliga reparationer som gett lackskador.Jerker skrev:Fick några frågor från bekanta angående att jag nu köpt en 3:a om rostproblemen som de läst om. Så jag googlade lite och hittade bl.a. den här tråden. Det ser ut som att det mest är några få som har haft problem och att det knappast finns nåt större underlag för att påstå att 3:an har ett dåligt rostskydd, eller? Och dessutom är det väl svårt att veta så här snart? Finns inga bilar som gått en hel vinter i Norden än.
Jag skaffade stänkskydd, trots att jag bara har bakhjulsdrift. Det gör i alla fall att bilen blir betydligt mindre smutsig.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Model 3 och rost?
Nä . Men värt att ta en titt då och då vid tvätt framför bakhjulen om framhjulen blästrar lacken. Så att förebyggande åtgärder kan sättas in i tid.Jerker skrev:Fick några frågor från bekanta angående att jag nu köpt en 3:a om rostproblemen som de läst om. Så jag googlade lite och hittade bl.a. den här tråden. Det ser ut som att det mest är några få som har haft problem och att det knappast finns nåt större underlag för att påstå att 3:an har ett dåligt rostskydd, eller? Och dessutom är det väl svårt att veta så här snart? Finns inga bilar som gått en hel vinter i Norden än.
Jag själv har kört många mil grusväg om än i lugnt tempo utan stenskott men har stänkskydd att montera om det skulle behövas.