Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Moderator: Redaktion
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... car_makers
Känner du igen något av bilmärken i listan på Wikipedia? Om 50 år kommer Wikipedia att ha likadan lista fast med avgasmotortillverkare:
"Nissan 1914-2029"
"Ford 1903-2027“
Osv osv.
Känner du igen något av bilmärken i listan på Wikipedia? Om 50 år kommer Wikipedia att ha likadan lista fast med avgasmotortillverkare:
"Nissan 1914-2029"
"Ford 1903-2027“
Osv osv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
tor-ake skrev:https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... car_makers
Känner du igen något av bilmärken i listan på Wikipedia? Om 50 år kommer Wikipedia att ha likadan lista fast med avgasmotortillverkare:
"Nissan 1914-2029"
"Ford 1903-2027“
Osv osv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Tipping Point of Electric Vehicle cost and Finding a Rapid Charger | Fully Charged
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Än så länge så är det en försvinnande liten del av det totala antalet bilar som är elbilar. Finns idag ca 1 miljard bilar. .. tar det igen en miljard bilar, varav ca 2 miljoner ca är elbilar. Det är 2 promille, så jag tror inte att man behöver vara särkilt orolig att det kommer att ske någon massdöd på biltillverkare bara för att dom inte kan leverera elbilar de närmaste 2-5 åren.
Man måste ju komma ihåg att anledningen till att el bilar säljer bra i ex Norge, Sverige och en del andra länder, beror till största delen på ekonomiska incitament och skattelättnader i kombination med höga skatter på fossilbilar och bränsle. Vere sig det ena eller det andra finns alls finns i 98% av världens andra länder.
När det däremot går att leverera en Nissan Leaf med
Man måste ju komma ihåg att anledningen till att el bilar säljer bra i ex Norge, Sverige och en del andra länder, beror till största delen på ekonomiska incitament och skattelättnader i kombination med höga skatter på fossilbilar och bränsle. Vere sig det ena eller det andra finns alls finns i 98% av världens andra länder.
När det däremot går att leverera en Nissan Leaf med
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Bra för olje bolagen att det finns 1 miljard fossilbilar. Men för bilindustrin hjälper det inte om de inte kan sälja nya bilar. Det är alltså andelen av nyförsäljningen som är intressant.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Volvo tror att det räcker med att sälja dyra pluginbilar.
Det kommer massor med elbilar inom 12 månader.
Men även billiga och bra pluginbilar.
Exempel:
Kia Ceed Sportswagon plugin.
Gissar på ett pris på 320.000kr.
625 liter bagage?
Toyota Rav 4 plugin.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... new-images
Så VW Passat GTE och Volvo V90 Twin Engine får det svettigt.
EDIT:
OSBORNE effekten gör att folk avvaktar med bilköp eftersom de vet att nästa år så kommer det en elbil som passar dom.
Det kommer massor med elbilar inom 12 månader.
Men även billiga och bra pluginbilar.
Exempel:
Kia Ceed Sportswagon plugin.
Gissar på ett pris på 320.000kr.
625 liter bagage?
Toyota Rav 4 plugin.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... new-images
Så VW Passat GTE och Volvo V90 Twin Engine får det svettigt.
EDIT:
OSBORNE effekten gör att folk avvaktar med bilköp eftersom de vet att nästa år så kommer det en elbil som passar dom.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
GreenMachine skrev:Än så länge så är det en försvinnande liten del av det totala antalet bilar som är elbilar. Finns idag ca 1 miljard bilar. .. tar det igen en miljard bilar, varav ca 2 miljoner ca är elbilar. Det är 2 promille, så jag tror inte att man behöver vara särkilt orolig att det kommer att ske någon massdöd på biltillverkare bara för att dom inte kan leverera elbilar de närmaste 2-5 åren.
Man måste ju komma ihåg att anledningen till att el bilar säljer bra i ex Norge, Sverige och en del andra länder, beror till största delen på ekonomiska incitament och skattelättnader i kombination med höga skatter på fossilbilar och bränsle. Vere sig det ena eller det andra finns alls finns i 98% av världens andra länder.
När det däremot går att leverera en Nissan Leaf med
Ja, det är ju lite det jag vill komma till. Vi lever i vår egna lilla filterbubbla och den är rätt liten alltså.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Nja, det säljs i alla fall två miljoner laddbara bilar i år, av mindre än 100 miljoner totalt sålda bilar. Inte så imponerande vid första anvlicjen. Men, nästa år så är det över tre miljoner i en stagnerande nybilsmarknad. Sedan över fem miljoner ett år senare. Någonstans där kommer eldrivna att ha tagit en så stor del av marknaden att en generell uppgång i den totala bilförsäljningen inte längre leder till en ökning av fossilbilsförsäljningen i absoluta tal relativt historiska nivåer.
Detta behöver dock inte innebära att antalet fossilbilar i världen nått sin topp. Detta beror på den historiska försäljningsökningen. Först när utskrotningen hinner ikapp nyförsäljningen kommer antalet fossilbilar att minska. Helt säkert efter 2025 men troligen runt 2030 eller så.
98% av världens länder skulle innebära att bara fyra länder hade incitament. Jag kan falsifiera din hypotes direkt: USA, Kina, Kanada, UK, Tyskland, Frankrike, Sydkorea, Norge, Sverige och så vidare är fler än fyra. Dessutom utgör de tillsammans en betydande del av marknaden för nya bilar. Jag vågar sätta en slant på att majoriteten av alla nya bilar säljs på marknader där det finns incitament.
Detta behöver dock inte innebära att antalet fossilbilar i världen nått sin topp. Detta beror på den historiska försäljningsökningen. Först när utskrotningen hinner ikapp nyförsäljningen kommer antalet fossilbilar att minska. Helt säkert efter 2025 men troligen runt 2030 eller så.
98% av världens länder skulle innebära att bara fyra länder hade incitament. Jag kan falsifiera din hypotes direkt: USA, Kina, Kanada, UK, Tyskland, Frankrike, Sydkorea, Norge, Sverige och så vidare är fler än fyra. Dessutom utgör de tillsammans en betydande del av marknaden för nya bilar. Jag vågar sätta en slant på att majoriteten av alla nya bilar säljs på marknader där det finns incitament.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Ark Invest spår att det säljs 26 miljoner elbilar 2023.
Då har man nått en tipping point.
Då har man nått en tipping point.
https://ark-invest.com/research/ev-grow ... e-dynamicsARK’s forecast for EV sales in 2023 is 26 million units
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Det är det rimliga resultatet av att i stort sätt alla tillverkare har elbilar på marknaden 2023. Naturligtvis kommer man sälja dom.Zalman3 skrev:Ark Invest spår att det säljs 26 miljoner elbilar 2023.
Då har man nått en tipping point.
https://ark-invest.com/research/ev-grow ... e-dynamicsARK’s forecast for EV sales in 2023 is 26 million units
Det har ju varit otroligt kostsamt att utveckla dom så alternativet hade ju varit märkligt.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Självklart så skärper man reglerna och minskar bidragen när man nått en tipping point.Fredrik j skrev:
När elbilar är billigare i inköp än fossila bilar ska man inte ha några bidrag alls.
Kan tänka mig att elbilsstödet försvinner 2023 i Sverige.To qualify for any subsidy, electric cars need to have a range of at least 250 kilometers, compared with 150 kilometers previously, the ministry said.
I USA så har ju Tesla sänkt priset på sina bilar för att i viss mån kompensera för minskat stöd.
Och 1 januari 2020 är stödet helt borta för Tesla.
Liknande utveckling är att vänta på övriga marknader där man har stöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Rimligen har det samma effekt som införandet av bonus/malus i sverige. Det boostar försäljningen innan subventionerna försvinner varpå det kommer en svacka innan försäljningen tar fart igen.Zalman3 skrev:Självklart så skärper man reglerna och minskar bidragen när man nått en tipping point.Fredrik j skrev:
När elbilar är billigare i inköp än fossila bilar ska man inte ha några bidrag alls.
Kan tänka mig att elbilsstödet försvinner 2023 i Sverige.To qualify for any subsidy, electric cars need to have a range of at least 250 kilometers, compared with 150 kilometers previously, the ministry said.
I USA så har ju Tesla sänkt priset på sina bilar för att i viss mån kompensera för minskat stöd.
Och 1 januari 2020 är stödet helt borta för Tesla.
Liknande utveckling är att vänta på övriga marknader där man har stöd.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Ett nödvändigt beslut. Kina har översvämmats av elbilar med kort räckvidd. Jag noterar att kravet nu blir 250 km räckvidd för att alls få bidrag. Ingen elbil i förutom Tesla hade alltså fått bidrag om man haft den regeln för fem år sedan. Det visar hur snabbt utvecklingen gått. Även om moroten nu är mindre och längre bort, behåller man säkert piskan i form av krav på andelen bilar med eldrift.Fredrik j skrev:
Man har gjort likadant på solceller för att bli av med lågpristillverkare och få kinesiska tillverkare att bli tekniskt världsledande.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Att kina skulle ha en subvention som bara gynnar en amerikansk bil är inte rimligt. Man vill stödja inhemsk produktion.HenrikC skrev:Ett nödvändigt beslut. Kina har översvämmats av elbilar med kort räckvidd. Jag noterar att kravet nu blir 250 km räckvidd för att alls få bidrag. Ingen elbil i förutom Tesla hade alltså fått bidrag om man haft den regeln för fem år sedan. Det visar hur snabbt utvecklingen gått. Även om moroten nu är mindre och längre bort, behåller man säkert piskan i form av krav på andelen bilar med eldrift.Fredrik j skrev:
Man har gjort likadant på solceller för att bli av med lågpristillverkare och få kinesiska tillverkare att bli tekniskt världsledande.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Jo fast idag finns det ju fler bilar än Teslas som kommer längre än 250 km. Kina har ju även haft en klausul i subventionen som bara berättigar bilar med batterier tillverkade i Kina att få tal del av subventionerna. Sen har ju Kina höga tullar på importerade bilar ändå (även om de nu tycks börja sänka dem), så oavsett subvention blir importerade bilar ändå mycket dyrare.Fredrik j skrev:Att kina skulle ha en subvention som bara gynnar en amerikansk bil är inte rimligt. Man vill stödja inhemsk produktion.HenrikC skrev:Ett nödvändigt beslut. Kina har översvämmats av elbilar med kort räckvidd. Jag noterar att kravet nu blir 250 km räckvidd för att alls få bidrag. Ingen elbil i förutom Tesla hade alltså fått bidrag om man haft den regeln för fem år sedan. Det visar hur snabbt utvecklingen gått. Även om moroten nu är mindre och längre bort, behåller man säkert piskan i form av krav på andelen bilar med eldrift.Fredrik j skrev:
Man har gjort likadant på solceller för att bli av med lågpristillverkare och få kinesiska tillverkare att bli tekniskt världsledande.