Ingen skräll kanske men e-tron är väldigt populär i Norge.
Model 3 också tydligen.
Intressant att det säljs väldigt mkt fler kona än eNiro också.
Ipace verkar tappa mycket. Tittar man bara på juli är Etron trea på listan.
iPace sålde nog skapligt i början på året antar jag. Sen när étron kom tog den död på efterfrågan. Kanske handlarna kör med rabatter osv nu likt i USA för att få igång efterfrågan?
Den säljer ju väldigt mycket bättre än X och S. Så efterfrågan är väl inte direkt "död". Men det är klart att konkurrensen ökade när E-Tron kom.
Den kom väl ut i höstas/vintras? Nyhetens behag...
Man kan nästan säga att S och X är "döda" sen 3an kom. Kannibalism delux.
Zoe borde väl vara apbillig där? Konstigt den inte säljer mer.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
Mitt intryck är att folk generellt sett inte är så jätteintresserade av franska bilar här. Vet inte om det har historiska grunder eller nåt annat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Zoe borde väl vara apbillig där? Konstigt den inte säljer mer.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
Zoe börjar väl levereras i en uppdaterad variant med större batteri, mer effekt med mera i början av 2020. Är nog därför försäljningen av nuvarande varianten dippar, den har ju sålt i betydligt större antal tidigare.
Zoe borde väl vara apbillig där? Konstigt den inte säljer mer.
Kanske för liten prisskillnad mot övriga?
När det gäller étron borde den kunna hoppa upp några platser till innan året är slut, kanske trea eller fyra tippar jag.
Mitt intryck är att folk generellt sett inte är så jätteintresserade av franska bilar här. Vet inte om det har historiska grunder eller nåt annat.
justja, tyskarna tog de emot med öppna armar...
Tror inte du ska yttra det allt för högt här, då blir du nog lynchad. Gick inte så bra för Qvisling.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Men det blir en haltande jämförelse. Situationen motsvarar väl snarare att endast BMW finns och att de bara säljer 5-serie och sedan plötsligt börjar sälja 3-serie...
Klart 5-serie då skulle ta en smäll, men efter några år skulle/kommer nog nivåerna stabiliseras. Tror S&X försäljningen skadats en hel del av alla rykten om uppdaterad interiör och exteriör också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.
I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
Fast den säljer kanske bra för att folk just kör korta sträckor med den och då spelar det ingen roll? Vi har aldrig snabbladdat varken vår förra eGolf eller nuvarande för den behöver aldrig köra så långt att det behövs. Den har nog aldrig gått mer än 100km på samma dag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har just lyssnat på en ljudbok där uppläsaren flera ggr sagt situationstecken. Undrar om det bara är uppläsaren eller om det verkligen står så i boken?
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.
Några jag har pratat med har köpt eller tänker köpa något annat än S eller X lite för att "alla" har en S eller X i Norge numera, det liksom kryllar av dom och
många vill ha något som inte är "var mans bil" liksom...
Flera av dom som var tidiga med S och X kände sig ju lite unika med sina vrålåk och så är det ju inte där längre.
Taliz, Men det är ju olika sorters bilar. Ingen säger att 3-serien dödar 5-serien eller att C-klass dödar E-klass.
Ehhh.... du måste väl ha insett att många av de som köpte Model S och X i början gjorde det för att det inte fanns något billigare alternativ?
Etablerat faktum att dessa nu väljer Model 3 istället. Känns dumt att nämna ens.
Ja det är klart. Men det betyder ju inte att de är döda. Finns många som inte klarar sig med en 3:a.
Några jag har pratat med har köpt eller tänker köpa något annat än S eller X lite för att "alla" har en S eller X i Norge numera, det liksom kryllar av dom och
många vill ha något som inte är "var mans bil" liksom...
Flera av dom som var tidiga med S och X kände sig ju lite unika med sina vrålåk och så är det ju inte där längre.
det ligger mycket sanning i det. På vår gata, i ett helt vanligt område med folk från mellanklassen, så är det 2xMX, 4xMS, 3xM3. Till och med dagisfröken kör MX, skandal
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
Jag körde 1000 mil första halvåret med min eGolf. Bl.a 35 mil/dag mitt i smällkalla vintern i snörök. Nemas problemas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
I3 har många år på nacken men är fortfarande modern o säljer bra
E-golf däremot förvånar mig. Visst det är en golf med alla dess kvaliteter men den har ingen batterikylning och kan inte laddas ordentligt så den är oerhört begränsad till korta resor. Att den säljer bra är märkligt för mig.
E-tron har många kvaliteter, kul att den säljer bra. Ju fler bra elbilar som släpps, desto bättre
Jag körde 1000 mil första halvåret med min eGolf. Bl.a 35 mil/dag mitt i smällkalla vintern i snörök. Nemas problemas.
Jag tycker golfen verkar vara en riktigt bra pendlar bil men får nog ändå säga att jag är lite förvånad över att de säljer så bra fortfarande med tanke på att Id 3 ändå börjar närma sig så sakta.
Kanske man kan köpa en begagnad golf billigt när id3 kommer, den skulle passa perfekt för oss som andra bil.
Sen måste man ju säga att de är fantastiskt kul att E-tron säljer så bra.
Ja, det är ju ganska pinsamt från Audi. Inte så fresh!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Det verkar mest vara laddplatser som Audi har business tillsammans med som dyker upp i e-tron GPS:en, förutom alla fosilmackarna som finns med. Lite gyttrig att använda är den, tur att den finns bra appar för laddplatser i Sverige.
Detta mail kom från min Audihandlare under sommaren efter jag fått e-tron levererad:
Sommarerbjudanden - var förberedd inför resorna:
Olja.JPG
Audi har väl minst sagt business med ionity. Étron är ju typ reklampelare för nätverket och primära stället man kan nyttja dess 150kw till fullo. Så det är väldigt konstigt att bilen inte kan navigera dit.
Men det kommer väl en update får man hoppas.