Val av vinterdäck?
Moderator: Redaktion
Re: Val av vinterdäck?
Någon som vet vilka vinterdäck 19” som Tesla erbjuder till Model S (2019)?
Varför kostar det mer än samma däck hos däckfirma? Särskilda krav på fälgar pga vikten? Sitter däcktryckssensor i fälgen?
Varför kostar det mer än samma däck hos däckfirma? Särskilda krav på fälgar pga vikten? Sitter däcktryckssensor i fälgen?
Re: Val av vinterdäck?
Jag ger ris eller ros beroende på om de förtjänar det eller inte.Walker skrev:Tesla får gärna förlora ALLA test, jag gillar min bil ändå. Om du hade läst mer noggrant hade du kanske sett att jag skrev det som ett exempel på att exakt identiska test kan få heeeelt olika resultat.
Svårt att förstå dig ibland. Du har köpt/kört flera Teslor under hela tiden jag hängt här. Ibland uttalat dig som en fanboy och ibland öst galla över bilarna, företaget och alla som trots allt gillar sina bilar. När det gäller mina obskyra vinterdäck har jag redan tidigare utlovat bedömning senare, vilket i nuläget är helt omöjligt eftersom jag inte har dem. Tycker däremot att det är trångsynt att såga allt som inte är etablerat i lilla Sverige som rent skräp.
Ett enkelt exempel. Bilen fungerade kanon på vår Europatripp. Verkligen superbra! Då är jag glad. När jag kommer hem och ser att den tappat nästan 2 mil i räckvidd så är jag mindre glad.
Det går i vågor. När jag hade en bil med vibrationer under acceleration som de vägra fixa var jag sur. När jag får en bil utan problem blir jag glad. Fast när de sänker priset med 250 tkr så blir jag tjurig igen... Osv.
Vad gäller vinterdäck är väl inte Sverige en liten marknad? Är väl bara i Norden och delar av Kanada där såna säljs?
PS. Vad gäller test får man göra sin egen bedömning. Totalbetyget är ju summan av alla testade egenskaper. De tar inte hänsyn till att folk kan värdera olika egenskaper väldigt olika.
Re: Val av vinterdäck?
Biltester innehåller ofta subjektiva bedömningar av olika egenskaper. Få objektiva och repeterbara mätningar.Walker skrev:i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.Verdi skrev:Man läser tester?abagewitz skrev:Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?Verdi skrev:Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Däcktester är nästan uteslutande mätningar med hjälp av olika instrument. Ofta på samma bil samma dag för att frikoppla inverkan av temperatur osv.
Biltester visar nästan alltid upp olika vinnare. Däcktester nästan alltid samma tillverkare i topp.
Undra varför.....
Däcktester där man jämför gamla och nya modeller från samma tillverkare brukar visa att utvecklingen fortfarande går framåt. Om den inte gjorde det så skulle alla däck från olika tillverkare vara lika bra.
Bara kopiera vinnaren och sen är man hemma....
Edit:
Nästan alla tester innehåller någon form av viktning av resultaten. Det man bör göra är att ifrågasätta om viktningen är relevant för dig och sedan kanske räkna om resultatet efter dina värderingar.
Re: Val av vinterdäck?
Köpt Michelin Pilot Alpin 5. Hade Pilot Alpin 4 på min M135i, vilka jag gillade mycket.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Val av vinterdäck?
Ibland testas ex vis 205 däck och sedan så testas motsvarande däck i 225 och då är det inte lika bra längre... Olika dimensioner kan skifta i resultat.
Re: Val av vinterdäck?
[JM] skrev:Biltester innehåller ofta subjektiva bedömningar av olika egenskaper. Få objektiva och repeterbara mätningar.Walker skrev:i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.Verdi skrev:Man läser tester?abagewitz skrev:Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?Verdi skrev:Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Däcktester är nästan uteslutande mätningar med hjälp av olika instrument. Ofta på samma bil samma dag för att frikoppla inverkan av temperatur osv.
Biltester visar nästan alltid upp olika vinnare. Däcktester nästan alltid samma tillverkare i topp.
Undra varför.....
Däcktester där man jämför gamla och nya modeller från samma tillverkare brukar visa att utvecklingen fortfarande går framåt. Om den inte gjorde det så skulle alla däck från olika tillverkare vara lika bra.
Bara kopiera vinnaren och sen är man hemma....
Edit:
Nästan alla tester innehåller någon form av viktning av resultaten. Det man bör göra är att ifrågasätta om viktningen är relevant för dig och sedan kanske räkna om resultatet efter dina värderingar.
Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Val av vinterdäck?
Vilken tur att alla får göra som de vill.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Val av vinterdäck?
Självklart, men det innebär ju inte att felaktiga påståenden måste få stå oemotsagda.Walker skrev:Vilken tur att alla får göra som de vill.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Val av vinterdäck?
Och frågan är då: vem avgör vad som är felaktiga påståenden?BrooklynS skrev:Självklart, men det innebär ju inte att felaktiga påståenden måste få stå oemotsagda.Walker skrev:Vilken tur att alla får göra som de vill.
Debatten kan (bevisligen) pågå sida upp och sida ner.
Det jag vet är att många produkter idag säljs till orimliga priser som premiumprodukter pga målmedveten marknadsföring.
(Allting går att sälja med mördande reklam: kom och köp konserverad gröt!)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Val av vinterdäck?
Walker skrev:Och frågan är då: vem avgör vad som är felaktiga påståenden?BrooklynS skrev:Självklart, men det innebär ju inte att felaktiga påståenden måste få stå oemotsagda.Walker skrev:Vilken tur att alla får göra som de vill.
Debatten kan (bevisligen) pågå sida upp och sida ner.
Det jag vet är att många produkter idag säljs till orimliga priser som premiumprodukter pga målmedveten marknadsföring.
(Allting går att sälja med mördande reklam: kom och köp konserverad gröt!)
Men bra däck är inte "konserverad gröt". Det är hela poängen. De är mätbart bättre.
Re: Val av vinterdäck?
Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
Model S 100D
Re: Val av vinterdäck?
Word!Latt skrev:Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Val av vinterdäck?
Var kan jag se hans tester av dem? Vad jag kan se finns det inga undanmanöverstester, bromstester, vattenplaningstester osv gjorda av Björn. Dvs sådana tester som faktiskt är viktiga.Latt skrev:Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
Självklart innebär inte högre pris de bästa däcken, men det krävs ju fakta för att kunna hävda att de är bra.
Re: Val av vinterdäck?
Latt skrev:Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
Så den där Björn gjorde ett seriöst däcktest? Var då? Hur?
Re: Val av vinterdäck?
Nej det gjorde han inte. Gillar honom mycket, visa saker är han bra på andra mindre. Skulle ta hans "tester" av Neruus med en näve salt. Till hans försvar så påstår han nog inte ens själv att det är tester.Verdi skrev:Latt skrev:Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
Så den där Björn gjorde ett seriöst däcktest? Var då? Hur?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Val av vinterdäck?
Jag har aldrig orkat se mer än några minuter av hans videor. Är så mycket dötid och snack som jag inte orkar höra eller se.ippii skrev:Nej det gjorde han inte. Gillar honom mycket, visa saker är han bra på andra mindre. Skulle ta hans "tester" av Neruus med en näve salt. Till hans försvar så påstår han nog inte ens själv att det är tester.Verdi skrev:Latt skrev:Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
Så den där Björn gjorde ett seriöst däcktest? Var då? Hur?
Re: Val av vinterdäck?
Haha, förstår. Det var perfekt innan man fått sov första Tesla. Lärde mig mycket.Verdi skrev:Jag har aldrig orkat se mer än några minuter av hans videor. Är så mycket dötid och snack som jag inte orkar höra eller se.ippii skrev:Nej det gjorde han inte. Gillar honom mycket, visa saker är han bra på andra mindre. Skulle ta hans "tester" av Neruus med en näve salt. Till hans försvar så påstår han nog inte ens själv att det är tester.Verdi skrev:Latt skrev:Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
Så den där Björn gjorde ett seriöst däcktest? Var då? Hur?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Val av vinterdäck?
Stämmer att han inte har gjort några vetenskapeliga däck tests, men att påstå att man bara kan få bra grepp från däck till premium pris, var det jag reagerade på. Just den video vart två Model X drar mot varandra taler bra för att den slutsats håller icke. Sen om hur dom funkar i elg-testet och brömstest det får vi hitta annanstans. Men just grepp har han även några video's vart dom testar att köpa upp en brant backe med snö på. Jämför med en hummer och lite andra fossila "terräng"-bilar.ippii skrev:Nej det gjorde han inte. Gillar honom mycket, visa saker är han bra på andra mindre. Skulle ta hans "tester" av Neruus med en näve salt. Till hans försvar så påstår han nog inte ens själv att det är tester.Verdi skrev:Latt skrev:Jag kan rekommendera dig att titta på Bjørn Nyland's video's av Nereus tests.BrooklynS skrev:Hear, hear!
Det man i princip alltid kan säga är att billiga nonamedäck är rent skräp NÄR DE VERKLIGEN BEHÖVS. Dvs de har väsentligt sämre grepp vilket medför bla längre bromssträckor och minskad stabilitet vid undanmanövrer, de är mer trögrullade och de är ljudligare. Objektivt, alltså. Dessutom - vilket sällan mäts i testerna - har de oftast också kortare livslängd.
Dvs du betalar i slutändan lika mycket eller mer för sämre däck. Inte undra på att bra däck fortfarande säljs, eller hur?
Här har dom 2 Tesla Model X. En med Nereus och en med Nokian R3. Nereus vinner varje gång i grepp. Sen har han gjort en hög av andra tests med sin Model X med Nereus vart man tydligt ser att dessa däck är mycket bra i riktigta vinterförhållande.
Så att säga att man får dom bästa däcken för att man betalar premium pris är ju absurd.
Så den där Björn gjorde ett seriöst däcktest? Var då? Hur?
Edit: Och enligt hans tests är dom bland dom mest tysta däck också
Model S 100D
Re: Val av vinterdäck?
Alltså seriösa däckstest är något helt annat. Man kan få bättre grepp i en dra-mot-annan-tävling genom att sänka trycket något halvkilo men är det seriöst? Dessutom är <draggrepp på ett visst underlag> inte alls synonymt med väggrepp vid undanmanöver eller bromssträcka 100-0 osv.
Men jag inser att fortsatt diskussion i ämnet verkligen är som att läsa en tidning när det blåser, så jag önskar lycka till med lågprisdäcken och skatta er lyckliga att ni tillhör det fåtal som avslöjat konspirationen med onödigt dyra och sämre däck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men jag inser att fortsatt diskussion i ämnet verkligen är som att läsa en tidning när det blåser, så jag önskar lycka till med lågprisdäcken och skatta er lyckliga att ni tillhör det fåtal som avslöjat konspirationen med onödigt dyra och sämre däck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Val av vinterdäck?
Jag säger inget om de aktuella däck me köpte faktiskt efter rekommendation en gång icke märkes däck till vår BMW Z4
Det var inga konstigheter vad vi kunde uppleva bilen var stabil bromsade typ samma funkade i blött så nöjd. MEN så kom en dag då jag skulle trycka lite mer på gasen och då visade dessa däck sin rätta sida.
Vid fullt gaspådrag med optimalt varvtal och några hundra kh så viker sig däcksidan och bilen börjar svaja alltså den tappar inte grepp det var en skrämmande upplevelse att ha bilen bete sig så
Åkte raka vägen till däckverkstad och bytte
Killen som jobbade skrattade lite och visade att han kunde sätta sig på Dunlop SP däck och den gick ner lite men höll form i stommen icke märkes däcket vek sig i stormen direkt. Nu pratar vi om lösa däck utan fälg ( bara för att vara tydlig )
Båda däck hade samma belastnings index och dessa hade säkert funkat på en ”standard” bil.
Med Tesla och det enorma vridmoment och kraft som går ner så är det ännu viktigare med däck som hållet för det
Det var inga konstigheter vad vi kunde uppleva bilen var stabil bromsade typ samma funkade i blött så nöjd. MEN så kom en dag då jag skulle trycka lite mer på gasen och då visade dessa däck sin rätta sida.
Vid fullt gaspådrag med optimalt varvtal och några hundra kh så viker sig däcksidan och bilen börjar svaja alltså den tappar inte grepp det var en skrämmande upplevelse att ha bilen bete sig så
Åkte raka vägen till däckverkstad och bytte
Killen som jobbade skrattade lite och visade att han kunde sätta sig på Dunlop SP däck och den gick ner lite men höll form i stommen icke märkes däcket vek sig i stormen direkt. Nu pratar vi om lösa däck utan fälg ( bara för att vara tydlig )
Båda däck hade samma belastnings index och dessa hade säkert funkat på en ”standard” bil.
Med Tesla och det enorma vridmoment och kraft som går ner så är det ännu viktigare med däck som hållet för det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Val av vinterdäck?
Vad säger ni om val av fälgar (och däck) då? Borde man köpa de som finns att köpa genom tesla och sedan när de är utslitna köpa andra däck? Eller kan man köpa tredjepartsfäljar och däck direkt, eller finns det risk för att garantin brister?
Re: Val av vinterdäck?
Garantin brister inte men det kan vara problem vid tex punktering eller vid nåt oljud som kommer från hjulen hjulinställning mmMatte skrev:Vad säger ni om val av fälgar (och däck) då? Borde man köpa de som finns att köpa genom tesla och sedan när de är utslitna köpa andra däck? Eller kan man köpa tredjepartsfäljar och däck direkt, eller finns det risk för att garantin brister?
Tesla kommer inte vilja peta i bilen om det inte är original fälg på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Val av vinterdäck?
Du får köra på vad du vill men om du har missljud från framvagnen lämna inte in bilen för felsökning med tredjeparts grejerTeslaM3 skrev:Har Tesla sagt det? Får det sitta andra däck på än de som tesla säljer?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Val av vinterdäck?
Ljudangivelsen för däck är utvändigt. SCT ska däremot minska ljudet invändigt. Det gröna på bilden är alltså ljudnivån som anges för däcket.frippe skrev:Såg att den finns i två versioner, Goodyear däcket. En vanlig version och en med deras SCT, alltså deras ljudminskande åtgärd med skum på insidan av däcket. Båda står dock listade att avge 69db i ljud men priset skiljer sig 700kr per däck ungefär.Verdi skrev:Jag köpte GoodYear faktiskt. https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-379774
Goodyear:
Hur bra är då GoodYear-däcket? Helt ok verkar det som. Inte bäst men inte långt därifrån. Det rullar dock både tystare och lättare än Conti så nu testar jag GoodYear.
Dubbfria vinterdäck - Tester 2018
Teknikens Värld: Tidningen utsåg i år Continentals nya nordiska dubbfria däck Continental ContiViking Contact 7 till årets bästa dubbfria vinterdäck. Däcket fick 112 poäng i deras däcktest. Silverplatsen gick i år till Pirelli Ice Zero R som fick 110 poäng följt av Goodyear Ultragrip Ice 2 som fick 108 poäng.
Test World: Återges i Aftonbladet / NAF (Norge) / Motor (Norge) / Tekniikan Maailma (Finland): Enligt årets däcktest hos finska Test World är det bästa dubbfria vinterdäcket 2018 Continental VikingContact 7. Detta däck får 91,3 poäng och omdömet; "Detta friktionsdäck matchar många dubbdäck på riktigt vinterväglag."
På andraplats kom Pirelli Winter Ice Zero FR och Goodyear UltraGrip Ice 2 med 90,6 poäng vardera och precis därefter hittar vi även Nokian Hakkapeliitta R3 med 90,3 poäng.
Antingen gör inte SCT något eller har de bara missat i sin återgivning av ljudet från däcken. Eller missförstår jag hela ljudangivelsen?
Klippte lite i ditt meddelande för att minska det lite.