Garo laddbox med fast kabel
Moderator: Redaktion
Garo laddbox med fast kabel
Snart ny som tesla X ägare är man novis på vad som funkar och inte därav vänder jag mig till er mer belevade.
Jag har tänkt montera upp Garos laddbox och säkra upp med 3x16 för den.
Såg att man kunde beställa med fast kabel och typ 2 handske och där kommer frågan, funkar detta utan eventuella adaptrar?
Vill gärna ha en kabel hängande vid laddaren så man slipper 1 moment och helst utan adaptrar.
/8 dagar till leverans
Jag har tänkt montera upp Garos laddbox och säkra upp med 3x16 för den.
Såg att man kunde beställa med fast kabel och typ 2 handske och där kommer frågan, funkar detta utan eventuella adaptrar?
Vill gärna ha en kabel hängande vid laddaren så man slipper 1 moment och helst utan adaptrar.
/8 dagar till leverans
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Garo laddbox med fast kabel
Det funkar väldigt bra. Inte provat Garos, men Tesla WC funkar ju så.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Garo laddbox med fast kabel
Jag väntar också på leverans på min första Tesla MS. Jag ska få offert på installation av en Garo som jag tycker ser bra ut rent estetiskt och som har inbyggd jordfelsbrytare , wi-fi samt möjlighet till lastbalansering. Tänkte komplettera med sladd som stödjer Teslas kommunikation med laddporten. https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables
Tror det blir en bra kombo.
Tror det blir en bra kombo.
Re: Garo laddbox med fast kabel
Jag har köpt den sladden till min easee laddbox. Väldigt smidig för att vara 3-fas 32A. Inga problem so far.KnightRider skrev:Tänkte komplettera med sladd som stödjer Teslas kommunikation med laddporten. https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables
Tror det blir en bra kombo.
Model Y Performance beställd maj 2024
Re: Garo laddbox med fast kabel
Bodde en tid i hyreslägenhet. Där hade kommunen satt upp en Gärö-laddbox. Den hade Typ2 uttag och jag hängde min egen kabel där eftersom det inte fanns andra i hyresfastigheten som behövde den.
Denna laddare hade dock en usel design vad gäller upphängningen av min 7.5 m kabel. Toppen var en helt avrundad huv utan någon plats för kabeln som därmed blev liggande i snöslasket och vattenpölar.
Körde inom i Gnosjö och berättade om mitt problem, men man var inte intresserade av att lyssna.
Verkar som Går mest satsar på kommuner som kunder. Tvivlar på att kravspecen från dessa kunder inkluderar laddkabelupphängning.
Denna laddare hade dock en usel design vad gäller upphängningen av min 7.5 m kabel. Toppen var en helt avrundad huv utan någon plats för kabeln som därmed blev liggande i snöslasket och vattenpölar.
Körde inom i Gnosjö och berättade om mitt problem, men man var inte intresserade av att lyssna.
Verkar som Går mest satsar på kommuner som kunder. Tvivlar på att kravspecen från dessa kunder inkluderar laddkabelupphängning.
Re: Garo laddbox med fast kabel
TeslaXCE skrev:Snart ny som tesla X ägare är man novis på vad som funkar och inte därav vänder jag mig till er mer belevade.
Jag har tänkt montera upp Garos laddbox och säkra upp med 3x16 för den.
Såg att man kunde beställa med fast kabel och typ 2 handske och där kommer frågan, funkar detta utan eventuella adaptrar?
Vill gärna ha en kabel hängande vid laddaren så man slipper 1 moment och helst utan adaptrar.
/8 dagar till leverans
Kan du delge länk till denna ?
Sitter i samma sits och har precis bett min elektriker ge offert på byta jfb samt installera en tesla WC.
Hade varit gott att jämföra med en Garo.
Mvh
Re: Garo laddbox med fast kabel
Montaget borde kosta detsamma beroende på hur mycket jobb som krävs för att dra kabeln mellan laddplats och elcentralen. Teslas laddbox är bland billigaste på marknaden.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Garo laddbox med fast kabel
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... -a-mm-wlanTwoben skrev:TeslaXCE skrev:Snart ny som tesla X ägare är man novis på vad som funkar och inte därav vänder jag mig till er mer belevade.
Jag har tänkt montera upp Garos laddbox och säkra upp med 3x16 för den.
Såg att man kunde beställa med fast kabel och typ 2 handske och där kommer frågan, funkar detta utan eventuella adaptrar?
Vill gärna ha en kabel hängande vid laddaren så man slipper 1 moment och helst utan adaptrar.
/8 dagar till leverans
Kan du delge länk till denna ?
Sitter i samma sits och har precis bett min elektriker ge offert på byta jfb samt installera en tesla WC.
Hade varit gott att jämföra med en Garo.
Mvh
Denna jag tänkt, tycker designen är helt ok och den har även de olika sakerna som WC inte har.
Den går att beställa med fastkabel direkt som kopplas i bilen med det är det jag undrar om uttaget i bilen passar direkt med typ 2 handsken som sitter på laddboxen
Re: Garo laddbox med fast kabel
Typ en sådan här? http://www.garo.se/tillbehor/sladdhallare-hemmaladdare1Delta skrev:Bodde en tid i hyreslägenhet. Där hade kommunen satt upp en Gärö-laddbox. Den hade Typ2 uttag och jag hängde min egen kabel där eftersom det inte fanns andra i hyresfastigheten som behövde den.
Denna laddare hade dock en usel design vad gäller upphängningen av min 7.5 m kabel. Toppen var en helt avrundad huv utan någon plats för kabeln som därmed blev liggande i snöslasket och vattenpölar.
Körde inom i Gnosjö och berättade om mitt problem, men man var inte intresserade av att lyssna.
Verkar som Går mest satsar på kommuner som kunder. Tvivlar på att kravspecen från dessa kunder inkluderar laddkabelupphängning.
Re: Garo laddbox med fast kabel
Garos laddbox med fast kabel går att köpa hos Eways: http://eways.se/shop
Re: Garo laddbox med fast kabel
Har GARO boxens kabel knappen som öppnar laddlucken?
Har den inte det så skulle jag titta en gång till på teslas WC.
Blir lite pilligt att hoppa in i bilen eller ta fram telefonen för att öppna laddluckan varje gång .
Har den inte det så skulle jag titta en gång till på teslas WC.
Blir lite pilligt att hoppa in i bilen eller ta fram telefonen för att öppna laddluckan varje gång .
Re: Garo laddbox med fast kabel
Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: Garo laddbox med fast kabel
Funkar det på model 3 också? Isåfall missat det helt.M455E skrev:Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
Re: Garo laddbox med fast kabel
Lite knepigare att få ut kabeln dock. Man får använda fjärren
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Garo laddbox med fast kabel
Men om du ska avsluta laddningen och ska ta ut laddhandsken?M455E skrev:Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
Re: Garo laddbox med fast kabel
Jag kör en M3 själv. Använder telefonen som ”nyckel”. Gissar att med kortet måste du låsa upp bilen. Har faktiskt inte testat detta...KnightRider skrev:Men om du ska avsluta laddningen och ska ta ut laddhandsken?M455E skrev:Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
Rätt: Ska du ta ut handsken så funkar det inte så enkelt. Då är det app eller bilens skärm som gäller. Men då ska man ändå oftast in... blir förstås lite krångel.
Easee laddaren har ingen fast kabel och då kan man faktiskt köpa kabel med tesla knapp. Finns länkar i forumet.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: Garo laddbox med fast kabel
Vad har GARO boxen för fördel gentemot Teslas?
De trådar/diskussioner som varit uppe om detta tidigare verkar ju oftast sluta i att totalkostnaden blir typ samma om man ändå ska ha hjälp från elektriker.
Gör man det själv så blir ju Teslas WC billigare eftersom man kan köpa JFB etc mkt billigare än prispåslaget för andra boxar.
De trådar/diskussioner som varit uppe om detta tidigare verkar ju oftast sluta i att totalkostnaden blir typ samma om man ändå ska ha hjälp från elektriker.
Gör man det själv så blir ju Teslas WC billigare eftersom man kan köpa JFB etc mkt billigare än prispåslaget för andra boxar.
Re: Garo laddbox med fast kabel
En sak till om alla dessa laddboxar som påstår att dom har lastbalansering.
Jag är 99.99% säker på att dom har laddbegränsning.
Bilarnas ombordladdare behöver symetrisk 3-fas. Dvs lika mkt ström på alla faser.
En lastbalansering kan reglera strömmarna oberoende av varandra.
Det dessa boxar gör är att strypa alla faser lika mycket för att skydda huvudsäkringen.
Dom begränsar alltså strömmen. Inte balanserar den.
Sen beror det ju på vad man lägger in för värdering (semantik) i begreppet balansering. Det ser ju flådigare ut i beskrivningen med lastbalansering än lastbegränsling....
Jag är 99.99% säker på att dom har laddbegränsning.
Bilarnas ombordladdare behöver symetrisk 3-fas. Dvs lika mkt ström på alla faser.
En lastbalansering kan reglera strömmarna oberoende av varandra.
Det dessa boxar gör är att strypa alla faser lika mycket för att skydda huvudsäkringen.
Dom begränsar alltså strömmen. Inte balanserar den.
Sen beror det ju på vad man lägger in för värdering (semantik) i begreppet balansering. Det ser ju flådigare ut i beskrivningen med lastbalansering än lastbegränsling....
Re: Garo laddbox med fast kabel
Den fördel jag kan se med garo boxen och en del andra är att de har stöd för lastbalanseringen eller ja last vakt snarare så den anpassar laddströmmen efter vad ditt hus drar i förhållande till sin huvudsäkring.[JM] skrev:Vad har GARO boxen för fördel gentemot Teslas?
De trådar/diskussioner som varit uppe om detta tidigare verkar ju oftast sluta i att totalkostnaden blir typ samma om man ändå ska ha hjälp från elektriker.
Gör man det själv så blir ju Teslas WC billigare eftersom man kan köpa JFB etc mkt billigare än prispåslaget för andra boxar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Garo laddbox med fast kabel
Ja du har helt rätt, typ 2 standarden har inte ens stöd för att ge olika mängd ström på de olika faserna så ja man styrs av den mest belastade fasen kan man säga.[JM] skrev:En sak till om alla dessa laddboxar som påstår att dom har lastbalansering.
Jag är 99.99% säker på att dom har laddbegränsning.
Bilarnas ombordladdare behöver symetrisk 3-fas. Dvs lika mkt ström på alla faser.
En lastbalansering kan reglera strömmarna oberoende av varandra.
Det dessa boxar gör är att strypa alla faser lika mycket för att skydda huvudsäkringen.
Dom begränsar alltså strömmen. Inte balanserar den.
Sen beror det ju på vad man lägger in för värdering (semantik) i begreppet balansering. Det ser ju flådigare ut i beskrivningen med lastbalansering än lastbegränsling....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19