Garo laddbox med fast kabel

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

TeslaXCE
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jul 2019 15:26

Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av TeslaXCE »

Snart ny som tesla X ägare är man novis på vad som funkar och inte därav vänder jag mig till er mer belevade.

Jag har tänkt montera upp Garos laddbox och säkra upp med 3x16 för den.
Såg att man kunde beställa med fast kabel och typ 2 handske och där kommer frågan, funkar detta utan eventuella adaptrar?
Vill gärna ha en kabel hängande vid laddaren så man slipper 1 moment och helst utan adaptrar.

/8 dagar till leverans
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av Gustafsson »

Det funkar väldigt bra. Inte provat Garos, men Tesla WC funkar ju så.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av KnightRider »

Jag väntar också på leverans på min första Tesla MS. Jag ska få offert på installation av en Garo som jag tycker ser bra ut rent estetiskt och som har inbyggd jordfelsbrytare , wi-fi samt möjlighet till lastbalansering. Tänkte komplettera med sladd som stödjer Teslas kommunikation med laddporten. https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

Tror det blir en bra kombo.
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av riba »

KnightRider skrev:
Tänkte komplettera med sladd som stödjer Teslas kommunikation med laddporten. https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cables

Tror det blir en bra kombo.
Jag har köpt den sladden till min easee laddbox. Väldigt smidig för att vara 3-fas 32A. Inga problem so far.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Model Y Performance beställd maj 2024
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av Delta »

Bodde en tid i hyreslägenhet. Där hade kommunen satt upp en Gärö-laddbox. Den hade Typ2 uttag och jag hängde min egen kabel där eftersom det inte fanns andra i hyresfastigheten som behövde den.

Denna laddare hade dock en usel design vad gäller upphängningen av min 7.5 m kabel. Toppen var en helt avrundad huv utan någon plats för kabeln som därmed blev liggande i snöslasket och vattenpölar.

Körde inom i Gnosjö och berättade om mitt problem, men man var inte intresserade av att lyssna. :x

Verkar som Går mest satsar på kommuner som kunder. Tvivlar på att kravspecen från dessa kunder inkluderar laddkabelupphängning.
Twoben
Inlägg: 25
Blev medlem: 29 aug 2016 16:58
Ort: Göteborg

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av Twoben »

TeslaXCE skrev:
Snart ny som tesla X ägare är man novis på vad som funkar och inte därav vänder jag mig till er mer belevade.

Jag har tänkt montera upp Garos laddbox och säkra upp med 3x16 för den.
Såg att man kunde beställa med fast kabel och typ 2 handske och där kommer frågan, funkar detta utan eventuella adaptrar?
Vill gärna ha en kabel hängande vid laddaren så man slipper 1 moment och helst utan adaptrar.

/8 dagar till leverans

Kan du delge länk till denna ?
Sitter i samma sits och har precis bett min elektriker ge offert på byta jfb samt installera en tesla WC.

Hade varit gott att jämföra med en Garo.

Mvh
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av Hedman »

Montaget borde kosta detsamma beroende på hur mycket jobb som krävs för att dra kabeln mellan laddplats och elcentralen. Teslas laddbox är bland billigaste på marknaden.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
TeslaXCE
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jul 2019 15:26

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av TeslaXCE »

Twoben skrev:
TeslaXCE skrev:
Snart ny som tesla X ägare är man novis på vad som funkar och inte därav vänder jag mig till er mer belevade.

Jag har tänkt montera upp Garos laddbox och säkra upp med 3x16 för den.
Såg att man kunde beställa med fast kabel och typ 2 handske och där kommer frågan, funkar detta utan eventuella adaptrar?
Vill gärna ha en kabel hängande vid laddaren så man slipper 1 moment och helst utan adaptrar.

/8 dagar till leverans

Kan du delge länk till denna ?
Sitter i samma sits och har precis bett min elektriker ge offert på byta jfb samt installera en tesla WC.

Hade varit gott att jämföra med en Garo.

Mvh
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... -a-mm-wlan

Denna jag tänkt, tycker designen är helt ok och den har även de olika sakerna som WC inte har.
Den går att beställa med fastkabel direkt som kopplas i bilen med det är det jag undrar om uttaget i bilen passar direkt med typ 2 handsken som sitter på laddboxen
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av Nilp »

Delta skrev:
Bodde en tid i hyreslägenhet. Där hade kommunen satt upp en Gärö-laddbox. Den hade Typ2 uttag och jag hängde min egen kabel där eftersom det inte fanns andra i hyresfastigheten som behövde den.

Denna laddare hade dock en usel design vad gäller upphängningen av min 7.5 m kabel. Toppen var en helt avrundad huv utan någon plats för kabeln som därmed blev liggande i snöslasket och vattenpölar.

Körde inom i Gnosjö och berättade om mitt problem, men man var inte intresserade av att lyssna. :x

Verkar som Går mest satsar på kommuner som kunder. Tvivlar på att kravspecen från dessa kunder inkluderar laddkabelupphängning.
Typ en sådan här? http://www.garo.se/tillbehor/sladdhallare-hemmaladdare1
Användarvisningsbild
Epicure
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 26 okt 2018 07:58

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av Epicure »

Garos laddbox med fast kabel går att köpa hos Eways: http://eways.se/shop
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av [JM] »

Har GARO boxens kabel knappen som öppnar laddlucken?
Har den inte det så skulle jag titta en gång till på teslas WC.
Blir lite pilligt att hoppa in i bilen eller ta fram telefonen för att öppna laddluckan varje gång .
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av M455E »

Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av yps »

M455E skrev:
Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
Funkar det på model 3 också? Isåfall missat det helt.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av mathiaso »

Lite knepigare att få ut kabeln dock. Man får använda fjärren
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av KnightRider »

M455E skrev:
Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
Men om du ska avsluta laddningen och ska ta ut laddhandsken?
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av M455E »

KnightRider skrev:
M455E skrev:
Du behöver inte gå in i bilen eller öppna appen. Trycka bara på luckan så öppnar den sig om du har ”nyckeln” på dig.
Kan också rekommendera att titta på easee laddaren. Finns bla på Tibber.
Men om du ska avsluta laddningen och ska ta ut laddhandsken?
Jag kör en M3 själv. Använder telefonen som ”nyckel”. Gissar att med kortet måste du låsa upp bilen. Har faktiskt inte testat detta... :?
Rätt: Ska du ta ut handsken så funkar det inte så enkelt. Då är det app eller bilens skärm som gäller. Men då ska man ändå oftast in... blir förstås lite krångel.
Easee laddaren har ingen fast kabel och då kan man faktiskt köpa kabel med tesla knapp. Finns länkar i forumet.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av [JM] »

Vad har GARO boxen för fördel gentemot Teslas?
De trådar/diskussioner som varit uppe om detta tidigare verkar ju oftast sluta i att totalkostnaden blir typ samma om man ändå ska ha hjälp från elektriker.
Gör man det själv så blir ju Teslas WC billigare eftersom man kan köpa JFB etc mkt billigare än prispåslaget för andra boxar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av [JM] »

En sak till om alla dessa laddboxar som påstår att dom har lastbalansering.
Jag är 99.99% säker på att dom har laddbegränsning.
Bilarnas ombordladdare behöver symetrisk 3-fas. Dvs lika mkt ström på alla faser.
En lastbalansering kan reglera strömmarna oberoende av varandra.
Det dessa boxar gör är att strypa alla faser lika mycket för att skydda huvudsäkringen.
Dom begränsar alltså strömmen. Inte balanserar den.
Sen beror det ju på vad man lägger in för värdering (semantik) i begreppet balansering. Det ser ju flådigare ut i beskrivningen med lastbalansering än lastbegränsling....
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av chaffis75 »

[JM] skrev:
Vad har GARO boxen för fördel gentemot Teslas?
De trådar/diskussioner som varit uppe om detta tidigare verkar ju oftast sluta i att totalkostnaden blir typ samma om man ändå ska ha hjälp från elektriker.
Gör man det själv så blir ju Teslas WC billigare eftersom man kan köpa JFB etc mkt billigare än prispåslaget för andra boxar.
Den fördel jag kan se med garo boxen och en del andra är att de har stöd för lastbalanseringen eller ja last vakt snarare så den anpassar laddströmmen efter vad ditt hus drar i förhållande till sin huvudsäkring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Garo laddbox med fast kabel

Inlägg av chaffis75 »

[JM] skrev:
En sak till om alla dessa laddboxar som påstår att dom har lastbalansering.
Jag är 99.99% säker på att dom har laddbegränsning.
Bilarnas ombordladdare behöver symetrisk 3-fas. Dvs lika mkt ström på alla faser.
En lastbalansering kan reglera strömmarna oberoende av varandra.
Det dessa boxar gör är att strypa alla faser lika mycket för att skydda huvudsäkringen.
Dom begränsar alltså strömmen. Inte balanserar den.
Sen beror det ju på vad man lägger in för värdering (semantik) i begreppet balansering. Det ser ju flådigare ut i beskrivningen med lastbalansering än lastbegränsling....
Ja du har helt rätt, typ 2 standarden har inte ens stöd för att ge olika mängd ström på de olika faserna så ja man styrs av den mest belastade fasen kan man säga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar