taliz skrev:Verdi skrev:Legato skrev:perbjork skrev:Intressant tråd detta, undrar som nybliven MS-ägare hur ni ”gamla rävar” upplever åt vilket håll kvaliteten har gått sen dessa inlägg skrevs 2017. Har bara haft min bil i en månad och har tidigare (och är ännu) varit en BMW fanboy. So far känns kvaliteten i min MS mycket hög och vad jag tycker i klass med mina BMW.
(X5, 118, X3 420 cab)
Har haft 6 BMW och nu 4 Tesla. Har personligen haft väldigt mycket mer problem med mina BMW än med Teslorna. Den X100 2017 jag precis tagit ut känns "solidare" än den X75-16 jag hade tidigare, men även den förra var fri från signifikanta problem.
Jag har haft 10 olika BMW. I princip inga fel alls. På Teslorna har det varit en del. Men mest struntfel som att parkeringssensorerna fram slutade fungera när de blev blöta, pumpen till spolarvätskan gick, vecket på stolen, slitna drivaxlar fram, fick byta nån del i fronten på en tidig facelift som började vibrera i hög hastighet och som orsakade rätt kraftiga vibrationer.
Nu har jag bara gul ram på skärmen, gnisslande dörrhandtag och ett mystiskt "stönande" från en fläkt nånstans i fronten. Jag kan även se att framrutan har en liten brytning när jag går mot bilen på parkeringen. Dock inget som jag märker när jag kör.
Var du lika petig med BMW då? Gick du igenom dom med lupp likt med Tesla?
Tror många inte noterar småsaker hos andra märken, särskilt inte om de har bra rykte. Då bara förväntar man sig att allt är bra.
Sen hör man rykten om kvalitetsproblem hos Tesla, och då skall det nagelfaras till tusen.
Jag skulle absolut ha märkt veck i förarstolen, parkeringssensorer som slutar fungera, gnisslande dörrhandtag osv.
Det jag hade på mina BMW var att en drog rätt mycket olja. Men den var då 5 år gammal och hade gått ~10 tusen mil. Det gick också en säkring på den. Men det är ju inget fel direkt. Jag hade även lite knarr i inredningen på en som de fick fixa. Tror de limmade på dörrsidan lite bättre. Ja, och så var det nån ventil på REX:en på min i3:a som fick nåt fel. Och så är damaskerna på stötdämparna på den trasiga. Så visst, några saker har det varit.
Jag är petig. Tro mig. På den enda Volvo jag haft (XC70 Classic) så pekade framlyktorna rakt ner i marken först. Det fick åtgärdas. Sen var det två återkallelser för mjukvarubuggar. En som kunde göra att bränslemätaren visade för mycket i tanken och den andra var att motorn när som helst kunde stänga av sig själv i 1-2 sekunder. (Mindre roligt om det sker under omkörning t ex)
Fast värst var mina Audisar i forntiden. Kamremsbrott, turbohaveri, käkade lampor som en hetsätande matmissbrukare, stolsvärmen brände hål i förarsätet osv osv osv. Skitbilar. I alla fall då. Och pappas Mercedes från 1998 rostade upp och hade tusen olika fel. Jag vet även att BMW haft fel men där har jag väl haft tur.