Mercedes EQC
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQC
Står en EQC på Norrmalmstorg i Stockholm nu och två veckor framöver och det ska även gå att boka provkörning på plats.
Var och klämde och kände lite på bilen när jag gick förbi på lunchen. Måste säga att jag blev ganska förvånad själv över en del av mina första intryck, men har väl gått och blivit skadad av Tesla och en "sucker" för den minimalistiska inredningen samt alla simpla lösningar man helt plötsligt tar för givet.
Även om bilen är helt ny och har ny teknik så får jag intrycket av ny teknik implementerat med ett gammalt och lite förlegat tänk. Inredningen är rörig med för många linjer och veck hit och dit, knappar överallt och förvånansvärt nog ganska plastig. MBUX som ska vara cutting edge vad gäller infotainment blev mer en upplevelse i konsten att överkomplicera ett GUI. Menyer och alternativ till höger och vänster med olika typsnitt och animationer samt en ganska laggig karta. Tyckte även att stolarna var ganska hårda och massagen var kul i 20 sekunder sen vill man stänga av den. Bilen var däremot snygg exteriört och nättare än vad man får intryck av på bilder så där har de lyckats bra.
Nu har jag inte kört bilen än så där hämtar den säkert upp en hel del pluspoäng, men jag har kört E-tron vid ett flertal tillfällen och kan tänka mig att det är en ganska snarlik upplevelse.
EQC kommer hitta jättemånga nöjda kunder och de som gillar Mercedes och det mer traditionella kommer säkerligen älska den här bilen. Jag vet att analogin med mobiltelefoner börjar bli tröttsam och uttjatad, men för min del kändes det som att börja fippla med en Nokia-lur efter man vant sig vid en iPhone. Räckvidd/laddning/drivlina är helt okay, men inget som får en att trilla av stolen.
Som gammal bilfantast och stor entusiast av tyska bilmärken så var jag övertygad om att jag skulle bli mer imponerad, men detta blev tyvärr ett "Meh" precis som med E-tron.
Var och klämde och kände lite på bilen när jag gick förbi på lunchen. Måste säga att jag blev ganska förvånad själv över en del av mina första intryck, men har väl gått och blivit skadad av Tesla och en "sucker" för den minimalistiska inredningen samt alla simpla lösningar man helt plötsligt tar för givet.
Även om bilen är helt ny och har ny teknik så får jag intrycket av ny teknik implementerat med ett gammalt och lite förlegat tänk. Inredningen är rörig med för många linjer och veck hit och dit, knappar överallt och förvånansvärt nog ganska plastig. MBUX som ska vara cutting edge vad gäller infotainment blev mer en upplevelse i konsten att överkomplicera ett GUI. Menyer och alternativ till höger och vänster med olika typsnitt och animationer samt en ganska laggig karta. Tyckte även att stolarna var ganska hårda och massagen var kul i 20 sekunder sen vill man stänga av den. Bilen var däremot snygg exteriört och nättare än vad man får intryck av på bilder så där har de lyckats bra.
Nu har jag inte kört bilen än så där hämtar den säkert upp en hel del pluspoäng, men jag har kört E-tron vid ett flertal tillfällen och kan tänka mig att det är en ganska snarlik upplevelse.
EQC kommer hitta jättemånga nöjda kunder och de som gillar Mercedes och det mer traditionella kommer säkerligen älska den här bilen. Jag vet att analogin med mobiltelefoner börjar bli tröttsam och uttjatad, men för min del kändes det som att börja fippla med en Nokia-lur efter man vant sig vid en iPhone. Räckvidd/laddning/drivlina är helt okay, men inget som får en att trilla av stolen.
Som gammal bilfantast och stor entusiast av tyska bilmärken så var jag övertygad om att jag skulle bli mer imponerad, men detta blev tyvärr ett "Meh" precis som med E-tron.
Re: Mercedes EQC
Dessutom har väl MB gått ut och sagt att de inte gärna vill sälja elbilar. Där har de något gemensamt med Audi.
Jag var inne på Audis flashiga, nya bygge i Västerås och sa att jag var väldigt intresserad av att titta närmare på e-tron. De tog namn och nummer och skulle återkomma så fort de kunde. Detta var i mitten på mars. Efter det har jag ju blivit med Tesla och intresset för en Audi kund inte vara mer avlidet. Det vet dock inte säljarna på Audi. Nu, plötsligt, snart 6 mån senare kommer jag på att ingen hört av sig. Så åtminstone i Västerås är intresset av sälja elbil inte så vidare värst hos Audi.
Jag var inne på Audis flashiga, nya bygge i Västerås och sa att jag var väldigt intresserad av att titta närmare på e-tron. De tog namn och nummer och skulle återkomma så fort de kunde. Detta var i mitten på mars. Efter det har jag ju blivit med Tesla och intresset för en Audi kund inte vara mer avlidet. Det vet dock inte säljarna på Audi. Nu, plötsligt, snart 6 mån senare kommer jag på att ingen hört av sig. Så åtminstone i Västerås är intresset av sälja elbil inte så vidare värst hos Audi.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Mercedes EQC
Ia Wadendal skriver väl bla för tex elbilen och har kört hyfsat många elbilar senaste åren.
Körde den själv förra veckan.
+Tyst och bekväm med sköna stolar
- Inredningen känns tyvärr ”Nokia goes 2020...”. Rörig, splittrad. Vet inte hur jag ska beskriva det men ”Påträngande” i grafik och teckensnitt. Många andra bilar känns ”lugnare” att titta på trots samma mängd knappar, mätare osv.
-provade alla körlägen på luftfjädringen/dämpare men saknar på något sätt ”skärpa” till och med jämfört med vår vita X100D som jag döpte till vitvalen...
-1-fas laddning som jag förstod det
-litet, lågt bagage.
-inte vidare lätt/inuitivt att manövrerar runt med deras ”pekplatta”.
Skulle nog helt klart föredra Audi e-Tron i så fall. Där de på något sätt fått till samma + men med betydligt färre -. Där Tesla liksom är ett ”annat tänk”
Väckte 0 habegär om jag säger så. Mest beroende på design utvändigt men framför allt invändigt.
Körde den själv förra veckan.
+Tyst och bekväm med sköna stolar
- Inredningen känns tyvärr ”Nokia goes 2020...”. Rörig, splittrad. Vet inte hur jag ska beskriva det men ”Påträngande” i grafik och teckensnitt. Många andra bilar känns ”lugnare” att titta på trots samma mängd knappar, mätare osv.
-provade alla körlägen på luftfjädringen/dämpare men saknar på något sätt ”skärpa” till och med jämfört med vår vita X100D som jag döpte till vitvalen...
-1-fas laddning som jag förstod det
-litet, lågt bagage.
-inte vidare lätt/inuitivt att manövrerar runt med deras ”pekplatta”.
Skulle nog helt klart föredra Audi e-Tron i så fall. Där de på något sätt fått till samma + men med betydligt färre -. Där Tesla liksom är ett ”annat tänk”
Väckte 0 habegär om jag säger så. Mest beroende på design utvändigt men framför allt invändigt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mercedes EQC
Finns det någon som gått över till digitala displayer och i dessa INTE emulerar analoga mätare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQC
Nja e-Niron domineras av en siffra i mitten för hastighet.
Även om det layoutmässigt är som två traditionella mätare.
Även om det layoutmässigt är som två traditionella mätare.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mercedes EQC
Ja, det där har jag inte fattat heller. Varför ska man efterapa en rund mekanisk lösning när man har alla möjligheter att göra något nytt och bättre? På Ipace kunde man välja ganska fritt vad man ville ha i skärmen, en rund mätare eller två eller min favorit, stor karta med hastighet och diverse info på en rad längst ner. Perfekt! Teslas är också trevlig, men jag saknar helskärmskartan. På Ipace var det iofs större behov av det eftersom skärmen i mittkonsolen var så liten.taliz skrev:Finns det någon som gått över till digitala displayer och i dessa INTE emulerar analoga mätare?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQC
Jag tror det snart svänger tillbaka till fysiska mätare på rund tavla. Skalorna kommer vara skärmar och på så sätt kan man visa olika information i samma mätare. Tycker skärmlösningar ser lite billigt ut. Det blir ganska platt. Dessutom går interiören att göra snyggare om man slipper en stor skärm.HelectriC skrev:Ja, det där har jag inte fattat heller. Varför ska man efterapa en rund mekanisk lösning när man har alla möjligheter att göra något nytt och bättre? På Ipace kunde man välja ganska fritt vad man ville ha i skärmen, en rund mätare eller två eller min favorit, stor karta med hastighet och diverse info på en rad längst ner. Perfekt! Teslas är också trevlig, men jag saknar helskärmskartan. På Ipace var det iofs större behov av det eftersom skärmen i mittkonsolen var så liten.taliz skrev:Finns det någon som gått över till digitala displayer och i dessa INTE emulerar analoga mätare?
Porsche tycker jag har lyckats med att kombinera klassiskt utseende med ny teknik.
Re: Mercedes EQC
Hade ”digitala mätare” på en Ducati Scrambler MC. Dvs ungefär som e-Nirons med led-segment som tändes istället för klassiska ”visare” till både hastighet och varvräknare. DET SÖG! upplevde det riktigt svårt att snabbt uppfatta varvtal och hastighet då segmenten flipprade fram och tillbaka väldigt snabbt. (Då hastigheten och varvtal ändras snabbt på en MC vid tex hård inbromsning) Vilket gjorde det svårare att pricka ”rätt växel” när man skulle växla ner flera steg. Traditionella visare är väldigt lätt att ”se” och uppfatta ungefärlig riktning på.
Inte aktuellt på en elbil MEN visar på att vi har olika lätt/snabbt att uppfatta och processa information beroende på hur den presenteras. (Har så klart även med vana att göra) men visare är i vissa fall ett väldigt bra sätt att förmedla viss typ av information.
Där även klassiska knappar/reglage för VISSA funktioner är överlägset menyer och touchskärmar. Framför allt på funktioner man intuitivt vill kunna nå snabbt eller som en slags genväg till huvudfunktioner.
Så förstår ändå poängen att många biltillverkare håller kvar vid ”klassisk layout”, överfört till digitalt även om det antagligen i det fallet mest är ett ”fossilarv” i tänket. Eller att man tror/tycker att kunderna inte ska behöva lära sig något nytt.
Inte aktuellt på en elbil MEN visar på att vi har olika lätt/snabbt att uppfatta och processa information beroende på hur den presenteras. (Har så klart även med vana att göra) men visare är i vissa fall ett väldigt bra sätt att förmedla viss typ av information.
Där även klassiska knappar/reglage för VISSA funktioner är överlägset menyer och touchskärmar. Framför allt på funktioner man intuitivt vill kunna nå snabbt eller som en slags genväg till huvudfunktioner.
Så förstår ändå poängen att många biltillverkare håller kvar vid ”klassisk layout”, överfört till digitalt även om det antagligen i det fallet mest är ett ”fossilarv” i tänket. Eller att man tror/tycker att kunderna inte ska behöva lära sig något nytt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mercedes EQC
Fredrik j helt sant! Däremot tyckte jag inte om EQC:ns layout och design även fast den hade klassisk mätarlayout.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mercedes EQC
Känns ju hemtamt med samma växelspak som på S&X iaf
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQC
Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Mercedes EQC
Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Re: Mercedes EQC
Det lustiga var väl just att själva spaken är identisk.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mercedes EQC
Legato skrev:Det lustiga var väl just att själva spaken är identisk.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Hoppa in i en gammal Bmw 7-serie från 2001 eller en gammal 300C så hittar du den spaken där med.
Re: Mercedes EQC
Levererar Mercedes växelspakar till BMW också?Stevvee skrev:Legato skrev:Det lustiga var väl just att själva spaken är identisk.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Hoppa in i en gammal Bmw 7-serie från 2001 eller en gammal 300C så hittar du den spaken där med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Någon har kopierat någon, vem som var först vet jag inte. Men det finns MÅNGA som har spak. Löjlig sak att påpeka men det är väll så med bibelfolketSvenssons skrev:Levererar Mercedes växelspakar till BMW också?Stevvee skrev:Legato skrev:Det lustiga var väl just att själva spaken är identisk.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Hoppa in i en gammal Bmw 7-serie från 2001 eller en gammal 300C så hittar du den spaken där med.
Re: Mercedes EQC
Fast jobbar man med bilar och särskilt Mercedes eller Tesla så borde man ha koll på att de har gemensamma delar.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Re: Mercedes EQC
Det är ju inte det att det är spak utan att den är identisk eftersom Mercedes är leverantör till Tesla. Samma sak med övriga spakar och knappar till fönsterhissar.Stevvee skrev:
Någon har kopierat någon, vem som var först vet jag inte. Men det finns MÅNGA som har spak. Löjlig sak att påpeka men det är väll så med bibelfolket
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mercedes EQC
Varför skall man hålla koll på vilka andra märken som har gemensamma delar? Säger en tesla människa (heter dom säljare ?) att denna spak är samma som i Mercedes.LarsL skrev:Fast jobbar man med bilar och särskilt Mercedes eller Tesla så borde man ha koll på att de har gemensamma delar.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Re: Mercedes EQC
Återigen, det lustiga i sammanhanget var inte att ha spak, det finns givetvis på otaliga modeller. Det lustiga var att de är identiska. Du verkar ohälsosamt upphetsad. "Bibelfolket"? Vilken otroligt risig attityd.Stevvee skrev:Någon har kopierat någon, vem som var först vet jag inte. Men det finns MÅNGA som har spak. Löjlig sak att påpeka men det är väll så med bibelfolketLegato skrev:Det lustiga var väl just att själva spaken är identisk.Stevvee skrev:
Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQC
Det är alltså exakt samma spak eftersom Mercedes ägde en del av Tesla förr och bidrog med en del delar.Stevvee skrev:Varför skall man hålla koll på vilka andra märken som har gemensamma delar? Säger en tesla människa (heter dom säljare ?) att denna spak är samma som i Mercedes.LarsL skrev:Fast jobbar man med bilar och särskilt Mercedes eller Tesla så borde man ha koll på att de har gemensamma delar.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Re: Mercedes EQC
Det var exakt vad personen på Tesla som tog emot min inbytes bil, en MB, gjorde. Jag litar betydligt mer på en person som är intresserad av det de säljer än en som inte är det.Stevvee skrev:Varför skall man hålla koll på vilka andra märken som har gemensamma delar? Säger en tesla människa (heter dom säljare ?) att denna spak är samma som i Mercedes.LarsL skrev:Fast jobbar man med bilar och särskilt Mercedes eller Tesla så borde man ha koll på att de har gemensamma delar.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Re: Mercedes EQC
Och jag har varit på MoS och diskutera detaljer på tesla som deras säljare själv inte kunde svara på.LarsL skrev:Det var exakt vad personen på Tesla som tog emot min inbytes bil, en MB, gjorde. Jag litar betydligt mer på en person som är intresserad av det de säljer än en som inte är det.Stevvee skrev:Varför skall man hålla koll på vilka andra märken som har gemensamma delar? Säger en tesla människa (heter dom säljare ?) att denna spak är samma som i Mercedes.LarsL skrev:Fast jobbar man med bilar och särskilt Mercedes eller Tesla så borde man ha koll på att de har gemensamma delar.Stevvee skrev:Som att alla vet att en tesla har rattväxel? Skärp dig.Leo skrev:Blev lite roligt när jag sagt jag hade haft Tesla S och X och säljaren väljer att visa ”hur växelspaken” fungerar
Slår vad om att jag kan nämna flertalet modeller och du kommer inte kunna svara på vart eller hur man växlar.
Re: Mercedes EQC
Tror vi inte kunskapsnivån hos säljare är mer beroende på personliga egenskaper än vilket varumärke som denne för tillfället säljer?