Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10943
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
PS. Den Tesla som ligger närmast Taycan i storlek och användning är ju Model 3 Performance. Definitivt.
Ja, det tycker jag är uppenbart.


Porsche Taycan
Wheelbase 2,901 mm (114.2 in)
Length 4,963 mm (195.4 in)[3]
Width 1,966 mm (77.4 in)
Height 1,379 mm (54.3 in)
Kerb weight 2,358.7 kg (5,200.0 lb)
Bagage: 366 liter (VW Polo har 351 liter)

Tesla Model 3
Wheelbase 113.2 in (2,880 mm)
Length 184.8 in (4,690 mm)
Width 72.8 in (1,850 mm)
Height 56.8 in (1,440 mm)
Curb weight Long-Range Dual-Motor AWD (including Performance): 4,072 lb (1,847 kg)[4]
Bagage: 425 liter

Tesla Model S
Wheelbase 116.5 in (2,960 mm)
Length 195.9 in (4,980 mm)
Width
77.3 in (1,964 mm) (ex. mirrors)
86.2 in (2,189 mm) (inc. mirrors)
Height 56.5 in (1,440 mm)
Curb weight 4,323–4,960 lb (1,961–2,250 kg)[7][8][9]
Bagage: 895 liter


Taycan är alltså nästan lika stor som en Model S på utsidan men mindre än en Model 3 på insidan. :) Trodde faktiskt de skulle kunna utnyttja storleken lite bättre... :(
Dock mer än dubbelt så stort bagage som i 911. :P
Och nästan samma volym som i en 718 cayman.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

Lustigt det här... har två bekanta som betalt handpenning och förbokat en Taycan precis som jag hade gjort. Båda har nu hastigt och lustigt bestämt sig för att hoppa av för den inte riktigt blev som någon av dem hade förväntat sig. Prislappen drog iväg några 100k för mycket (tycker den ena) samt att den verkar lite för liten (tycker den andra).

Nu blir det troligtvis en Model 3 Performance istället för den ena personer som tycker det är skönt att spara massor med pengar då Taycan varit citat: "en stretch ekonomiskt, men som kanske ändå är värt det" och den andra hoppar på en Model S. De har såklart varit nära att slå till på en Tesla tidigare, men velat avvakta lanseringen av Taycan.

Det här blir såklart lite anekdotiskt och betyder inte ett skit och Porsche kommer sälja varenda bil de tillverkar, det fattar jag också. Men det är ändå tendenser som pekar på att kunder är ganska rörliga och att desto fler elbilar som kommer desto mer kommer Tesla öka sin försäljning.

Påminner mig om en frisör jag gick till tidigare som låg på en bakgata i Stockholm. Helt plötsligt slog det upp en frisörsalong i grannhuset efter alla år som var lite mer "hypad" och tog högre priser. Frågade min frisör om det blev stökigt nu med ökad konkurrens. Han utbrast glatt att det var precis tvärtom. Business gick bättre än aldrig förr och fler hade fått nys om att det fanns en bra frisör på bakgatan. När det var fullbokat hos den "hypade" grannen slank de in hos min frisör och fick klippning till halva priset, godare kaffe och bättre tidning att läsa än hos den "hypade" dyra frisören. När kunden sen dessutom blev supernöjd med resultatet så blev det en ny stammis som i sin tur rekommenderade sina vänner att gå dit... Resultatet = Min frisör fick massor med nya kunder och fick nyanställa. Den hypade grannen körde på precis som vanligt med sitt koncept och hade också nöjda kunder. Win-win! :D
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Lustigt det här... har två bekanta som betalt handpenning och förbokat en Taycan precis som jag hade gjort. Båda har nu hastigt och lustigt bestämt sig för att hoppa av för den inte riktigt blev som någon av dem hade förväntat sig. Prislappen drog iväg några 100k för mycket (tycker den ena) samt att den verkar lite för liten (tycker den andra).

Nu blir det troligtvis en Model 3 Performance istället för den ena personer som tycker det är skönt att spara massor med pengar då Taycan varit citat: "en stretch ekonomiskt, men som kanske ändå är värt det" och den andra hoppar på en Model S. De har såklart varit nära att slå till på en Tesla tidigare, men velat avvakta lanseringen av Taycan.

Det här blir såklart lite anekdotiskt och betyder inte ett skit och Porsche kommer sälja varenda bil de tillverkar, det fattar jag också. Men det är ändå tendenser som pekar på att kunder är ganska rörliga och att desto fler elbilar som kommer desto mer kommer Tesla öka sin försäljning.

Påminner mig om en frisör jag gick till tidigare som låg på en bakgata i Stockholm. Helt plötsligt slog det upp en frisörsalong i grannhuset efter alla år som var lite mer "hypad" och tog högre priser. Frågade min frisör om det blev stökigt nu med ökad konkurrens. Han utbrast glatt att det var precis tvärtom. Business gick bättre än aldrig förr och fler hade fått nys om att det fanns en bra frisör på bakgatan. När det var fullbokat hos den "hypade" grannen slank de in hos min frisör och fick klippning till halva priset, godare kaffe och bättre tidning att läsa än hos den "hypade" dyra frisören. När kunden sen dessutom blev supernöjd med resultatet så blev det en ny stammis som i sin tur rekommenderade sina vänner att gå dit... Resultatet = Min frisör fick massor med nya kunder och fick nyanställa. Den hypade grannen körde på precis som vanligt med sitt koncept och hade också nöjda kunder. Win-win! :D

Jag hoppar också av min Taycan-reservation. Av ungefär samma anledningar som dina vänner.

Om det blir en 3P istället är nog mer tveksamt. Blir det lågt förmånsvärde för P- så kanske. Model S har jag redan. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Men är det verkligen ingen här som beställt en Taycan?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.
Det ska bli mycket intressant. Att den är platt som e-tron men vid 270 kW istället är nog lite osannolikt, det skulle vara helt fenomenalt. Tror nog på viss nedtrappning, men förmodligen inte lika mycket/tidig nedtrappning som i TM3. Men det återstår att se.. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.

Den lär bli platt. Porsche och Audi är ju syskon.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

taliz skrev:
Det blir intressant att se hur laddkurvan ser ut, om den är platt som étron eller trappar ner som Tesla.
Hittar inte nu var jag läste det... men den verkar ladda i max effekt upp till 40% sen trappar den ner.

93,4kWh pack. 84kWh användbart. Ladda 5 till 80% = 75%. 84*0,75 = 63kWh som ska fyllas på.

22,5 minuter för att ladda från 5-80%. 63/22,5*60 = 168

Stämmer dessa antaganden så laddar den 168kW i snitt över laddsessionen 5-80%

75% ny räckvidd innebär 41*0,75= 31 mil. Dvs, laddar man i detta intervall fyller man på 1,5 mil per minut. Laddar man i lägre SoC-fönster under 40% så kan man fylla på lite drygt 2 mil / minut.

Resonemanget förutsätter då såklart att man laddar på en 350kW/800v laddare som typ Ionity :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Jämförelse mellan Taycan och Tesla S.


Intressant är att Tesla 3 kan som bäst ladda i 1.600km/h vilket inte Taycan kommer upp i.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar :D
Tills den fryser fast.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
En Taycan är på sätt och vis "mindre" än en Model 3 som jag ser det.
Håller med. Däremot ser jag inget direkt problem med att Porsche kör form före funktion i detta fall. Det är trots allt en Porsche, inte en VW Passat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då? BildBildBild
När Porsche ens hintade om en elbil så visste jag att den skulle vara för dyr för mig, anledningen till att jag följt den (förutom ett allmänt bilintresse) är just för att den delar mycket teknik med E-Tron Coupe. Om Porschen ligger precis över miljonen så lär man kunna få en helt ok utrustad E-Tron Coupe för under miljonen vilket passar min plånbok bättre.

Är det svårt att förstå eller är du bara bitter för att Model 3-hypen börjar dö ut?
Hört uttrycket kasta sten i glashus?
Du verkar extremt bitter och lättstött.
Du gillar uppenbarligen inte Tesla, i så gott som varje inlägg gör du det väldigt tydligt.
Det som är svårt att förstå är alltså vad i h*lvete du gör här egentligen?
Haha, en öm tå.

Låt oss bara landa i att om du vill få fler att köpa Tesla (eller ens bli intresserade av) så ska du nog ändra din approach lite, nu känns det mest nykristet och påträngande där man inte vill ha det. Bara en sån sak som att du fortfarande skriver Étron flera år efter att Audi började använda namnet säger väl en hel del. Man skrattar inte med dig, man skrattar åt dig.

I var och varannan tråd så är det någon som rättar dina felaktigheter och tar ner dig på jorden men det verkar inte gå in, du kanske tar det som kritik mot Tesla men du borde ta det personligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar :D
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar :D
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det. :)
Eluppvärmd lucka?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10943
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar :D
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det. :)
Eluppvärmd lucka?
Kanske någon funktion som liknar den som förhindrar att infällda, elstyrda handtag inte fryser...
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Geni87 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Geni87 skrev:
Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar :D
Tills den fryser fast.
Den har ju faktiskt en funktion för att komma loss om den gör just det. :)
Eluppvärmd lucka?
Kanske någon funktion som liknar den som förhindrar att infällda, elstyrda handtag inte fryser...
Haha ja kanske, hur bra det kommer fungera återstår att se. :D Men den ska tydligen vibrera på något sätt för att lossa isen innan motorn öppnar luckan.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Kanske funktion som liknar den som förhindrar att infällda, elstyrda handtag inte fryser...
Dubbel negation! Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11869
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
HelectriC skrev:
Taycan vinner iaf på coolast laddlucka av alla nuvarande elbilar :D
Tills den fryser fast.
då har du en liten butler som andas varm luft på den innan ägaren kommer ut :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av hooked »

Ingen HUD
Ingen Dragkrok

:lol:
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av fnystrom »

Ingen dragkrok?

Då blir det ingen Porsche....
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10418
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

fnystrom skrev:
Ingen dragkrok?

Då blir det ingen Porsche....
Det hade varit ganska roligt att se en Taycan släpandes på en riktigt stor husvagn :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11869
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
fnystrom skrev:
Ingen dragkrok?

Då blir det ingen Porsche....
Det hade varit ganska roligt att se en Taycan släpandes på en riktigt stor husvagn :lol:
framförallt att hänga på campingplats i flip-flops och adidas joggingoverall när man kör en bil för 2 miljoner :lol: :lol: :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
fnystrom skrev:
Ingen dragkrok?

Då blir det ingen Porsche....
Det hade varit ganska roligt att se en Taycan släpandes på en riktigt stor husvagn :lol:
framförallt att hänga på campingplats i flip-flops och adidas joggingoverall när man kör en bil för 2 miljoner :lol: :lol: :lol:
Min granne skröt om sin husvagn för 700 tkr när han fått i sig lite sprit på kräftskivan. Och det är ändå ingenting mot vad en stor husbil kostar. Så det behöver ju inte vara billigt att bo på camping. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då? BildBildBild
När Porsche ens hintade om en elbil så visste jag att den skulle vara för dyr för mig, anledningen till att jag följt den (förutom ett allmänt bilintresse) är just för att den delar mycket teknik med E-Tron Coupe. Om Porschen ligger precis över miljonen så lär man kunna få en helt ok utrustad E-Tron Coupe för under miljonen vilket passar min plånbok bättre.

Är det svårt att förstå eller är du bara bitter för att Model 3-hypen börjar dö ut?
Hört uttrycket kasta sten i glashus?
Du verkar extremt bitter och lättstött.
Du gillar uppenbarligen inte Tesla, i så gott som varje inlägg gör du det väldigt tydligt.
Det som är svårt att förstå är alltså vad i h*lvete du gör här egentligen?
Haha, en öm tå.

Låt oss bara landa i att om du vill få fler att köpa Tesla (eller ens bli intresserade av) så ska du nog ändra din approach lite, nu känns det mest nykristet och påträngande där man inte vill ha det. Bara en sån sak som att du fortfarande skriver Étron flera år efter att Audi började använda namnet säger väl en hel del. Man skrattar inte med dig, man skrattar åt dig.

I var och varannan tråd så är det någon som rättar dina felaktigheter och tar ner dig på jorden men det verkar inte gå in, du kanske tar det som kritik mot Tesla men du borde ta det personligt.
Tror bestämt vi kan lägga till lite fler personlighetsdrag förutom bitter och lättstött. Verklighetsfrånvänd och översittarattityd verkar passande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Helt tyst om OTA eller självkörning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar