Men ni måste sluta dra hela "Norden" över en kam. Vi som bor i Skåne exempelvis har inte samma klimat som i Norrland...BrooklynS skrev:Sk ”europeiska vinterdäck” är inte gjorda för vinterväglag och minusgrader utan för våt asfalt. En säkerhetshöjning för EU-medborgare som annars kört året runt på samma slitna sommardäck.
I Norden har vi helt andra förhållanden med frost, is och snö. Här gäller ”nordisk typ” vad gäller vinterdäck. Dubbfritt eller dubbat utifrån lokala förhållanden.
Det kan nämnas att dubbdäck givetvis är viktigast i trakter där blankis är vanligt; dvs där temperaturen ofta pendlar kring nollan.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Jag bor utanför HBG, och här nere är det våta vägar 90% av vintern. (När det inte är torrt då såklart) Antingen pga ingen snö eller pga av att allt saltas. Europeiska vinterdäck har oftast mycket bättre våtgrepp än Nordiska, och när vi kör på det nästan hela tiden så är det inte självklart vad man ska välja.
Jag har själv ingen tydlig favorit, har kört på båda varianterna tidigare (bakhjulsdriven BMW). Men det har varit tydligt att våtgreppet är sämre på de Nordiska, vilket jag själv upplevt. Samtidigt så är de Nordiska bättre på snö, de få ggr det är snö här nere eller när vi varit i fjällen. Och ja, de Nordiska är mer mjuka/svampiga i uppträdandet.
Till vår Model 3 så lutar jag just nu åt de Europeiska. Vi får ta det lite lugnare helt enkelt de ggr det är snö. Och istället ha bra grepp i vardagen med regn och slask. Jag är hellre lite mer på min vakt 10% av körningen, de få ggr det är snö.
Men det är inget självklart val såklart. Och det ska det ju inte vara heller. Hur ens körning/område ser ut får styra.