Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.taliz skrev:Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?Jerker skrev:Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Ionitys laddnätverk
Är det gratis nu i början?frippan skrev:Örebro skall vara igång nu
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Ionitys laddnätverk
Hmm ja det är ju faktiskt en bra poäng, navigatorn bör inte bara ta hänsyn till att det finns laddare utan även dess effekt. Annars blir det ju lite pannkaka på långfärd.mati skrev:Ja, det kan man. Och bilen föreslår dem vid navigering. Jag har bara kollat lite snabbt, jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag ändå alltid laddar hemma. Det jag har sett är att den föreslår Ionity-laddare, men även andra, långsammare laddare. Nu gissar jag bara, men det känns lite som att den egentligen inte tar hänsyn till laddarens effekt för ruttplaneringen. Det har den inte gjort förut i alla fall, då föreslog den utan att blinka att man skulle slöladda med AC, trots att det fanns DC-laddare i närheten. Den som har kodat detta vet helt klart inte hur en elbil fungerar. Jag får testa igen och mata in några destinationer i navigatorn och se om resultatet blir rimligt.taliz skrev:Ok, så nu kan man åtminstone se stationerna? Det är ju en bra början.
Undra om någon gör det idag?
(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju den man använder. Och när vi åkte mer till Tyskland i somras knappade jag in alla Ionity-laddare utmed sträckan som etappmål i navigatorn. Då räknar bilen ut hur mycket laddning som finns kvar vid varje etappmål. Det viset ser man lätt om man har marginal för att hoppa över en eller flera laddare. Det funkar faktiskt riktigt bra. Man behöver inte mer.taliz skrev:(Well, finns ju abetterrouteplanner som tur är, blinkcoln kanske snart kan sälja in den till biltillverkarna...)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror nog att Tesla tittar på nya batterilösningar utan berätta det.Verdi skrev:Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?Jerker skrev:Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
Re: Ionitys laddnätverk
Knappast i och med att de redan idag kan ladda med 3,3C (250 kW i ett 75 kWh batteri) med 400-voltsteknik. Porsche tillåter 2,8C (270 kW i ett 95 kWh batteri) med 800-voltsteknik. Enda fördelen som just nu är realiserad är väl att du kan ha tunnare (läs lättare) kablar i bilen eftersom huvudfördelen, värmeutveckling vid laddning, verkar vara tveksam i alla fall än så länge. Möjligtvis är värmeutvecklingen i motorerna vid hård och upprepad acceleration och regenerering en fördel dock, men det verkar ju Tesla ha ett svar på i och med Plaid Mode, vad nu det innebär.Verdi skrev:Riskerar Tesla att hamna på efterkälken i och med att de inte verkar satsa på 800V?Jerker skrev:Efter att ha anslutit sig till Ionity säger Kia och Hyundai att de kommer att ha 800V-system i sina bilar från 2021.
https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-o ... r-snabbare
Tillägg: Och trots 800-voltstekniken med lättare kabelpiska så väger Taycan mer än en Model S, så det verkar inte som att de realiserat den biten heller...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- Wunderbaum
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 14 apr 2019 01:04
Re: Ionitys laddnätverk
Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Re: Ionitys laddnätverk
Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.Wunderbaum skrev:Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.iAkita skrev:Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.Wunderbaum skrev:Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Wunderbaum
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 14 apr 2019 01:04
Re: Ionitys laddnätverk
Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.Lophornis skrev:Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.iAkita skrev:Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.Wunderbaum skrev:Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
Re: Ionitys laddnätverk
80+8kr, dvs ca 10% och totalt 88kr.Wunderbaum skrev:Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.Lophornis skrev:Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.iAkita skrev:Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.Wunderbaum skrev:Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har hittills betalat 70kr i Sverige, 100kr i Danmark och 80kr:ish i Tyskland. Inte helt uppenbart hur de räknar.Wunderbaum skrev:Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.Lophornis skrev:Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.iAkita skrev:Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.Wunderbaum skrev:Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har betalt 70,40kr per gång.beef skrev:80+8kr, dvs ca 10% och totalt 88kr.Wunderbaum skrev:Tack, har beställt Plugsurfing tag nu.Lophornis skrev:Plugsurfing funkar fint för mig. Tror även newmotion ska funka.iAkita skrev:Har ingen bricka men jag var där vid 16-tiden idag och då funkade det utmärkt med appen och qr-kod. Det underlättar om man registrerat ett betalkort sen tidigare.Wunderbaum skrev:Har precis haft en dålig användarupplevelse på Ionity i Södertälje.
Är det någon som lyckats gå tag i en laddbricka/rfid-tag till Ionity!?
Verkar märkligt svårt.
Tillkommer det nått när man använder Plugsurfings tag, eller är det 80 kr/session även då?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Kul!
För mig som ska köra söderifrån mot Sälen är det ett viss utmaning i att Värmland verkar vara en laddfri zon. Efter Karlstad finns det inte mycket vettigt.
Hoppas på Circle K kommer loss då dom börjat bygga egna snabbladdare och inte bara samarbete med Ionity. Har skickat en fråga till deras kundtjänst. Då Sälenfjällen är ett populärt resmål och de flesta kommer dit med bil så kan jag tycka att Circle K Lindvallen borde vara självklar för snabbladdare.
Får nog köra via Norge annars.
För mig som ska köra söderifrån mot Sälen är det ett viss utmaning i att Värmland verkar vara en laddfri zon. Efter Karlstad finns det inte mycket vettigt.
Hoppas på Circle K kommer loss då dom börjat bygga egna snabbladdare och inte bara samarbete med Ionity. Har skickat en fråga till deras kundtjänst. Då Sälenfjällen är ett populärt resmål och de flesta kommer dit med bil så kan jag tycka att Circle K Lindvallen borde vara självklar för snabbladdare.
Får nog köra via Norge annars.
Re: Ionitys laddnätverk
Trevligt att den är söder om Sundsvall, då slipper man passera bron om man ska till Åre.
Någon som har koll om det finns någon mat i närheten av denna Circle K ?
Någon som har koll om det finns någon mat i närheten av denna Circle K ?
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte Circle K matyps skrev:Trevligt att den är söder om Sundsvall, då slipper man passera bron om man ska till Åre.
Någon som har koll om det finns någon mat i närheten av denna Circle K ?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Var det inte rätt länge sedan det brann?macky skrev:Sundsvall har börjat byggas. Färdig lagom till skidsäsongen kanske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Grums, Sunne, Malung och Sälen har en 50kW ChaDeMo + CCS vardera så nog borde det gå att komma fram.Nilp skrev:Kul!
För mig som ska köra söderifrån mot Sälen är det ett viss utmaning i att Värmland verkar vara en laddfri zon. Efter Karlstad finns det inte mycket vettigt.
Hoppas på Circle K kommer loss då dom börjat bygga egna snabbladdare och inte bara samarbete med Ionity. Har skickat en fråga till deras kundtjänst. Då Sälenfjällen är ett populärt resmål och de flesta kommer dit med bil så kan jag tycka att Circle K Lindvallen borde vara självklar för snabbladdare.
Får nog köra via Norge annars.
En stolpe på varje ställe är iofs ganska magert.
Re: Ionitys laddnätverk
Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Kul, då kan man tänka att det blir en i Söderköping och en i Karlskrona så får man väl säga att E22 är täckt.frippan skrev:Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
Re: Ionitys laddnätverk
Det känns lite som Ionity tänker på Tesla-ägarna när de bygger laddstolparna i Småland.frippan skrev:Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
Oskarshamn ligger ganska precis mitt mellan SuC Kalmar och SuC Edsbruk/Tindered.
Värnamo ligger hyfsat mitt mellan SuC Ödeshög och SuC Markaryd samt mitt mellan SuC Kalmar och SuC Kungälv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Har sett en artikel i nån lokaltidning i sommras att Ionity sökt bygglov i Karlskrona.macky skrev:Kul, då kan man tänka att det blir en i Söderköping och en i Karlskrona så får man väl säga att E22 är täckt.frippan skrev:Nu är det dags att börja bygga en i Oskarshamn enligt hemsidan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3