I just drove the Porsche Taycan, and though I can’t give you a full review until later, I can say what the Porsche Taycan’s P.R. Manager told me at dinner about Tesla’s Nürburgring record attempts and Elon Musk’s Porsche Taycan-related tweets. As he pointed out, Tesla has helped Porsche more than it hurt it.
Hur då? Uppmärksamhet? Att Teslan fick bärgas?
Jag ser det som att Tesla har allt att vinna. Det är ingen sportbil och borde inte ha en chans mot en Porsche. Om det nu blir 20+ sekunder snabbare så är det en rejäl förnedring för Porsche. Att Turbo S ska vara särskilt mycket snabbare än Turbo tror jag inte på.
Tycker det främst är två saker som är intressanta med artikeln, dels att någon från Porsche ens uttalar sig (PR-Chef för Taycan dessutom). Dels deras syn på Teslas "rekordförsök":
The P.R. manager said it’s not clear if the Model S that ran the Nürburgring contained standard production-intent components like suspension parts, brakes, cooling, and tires. Plus, he mentioned that he doesn’t know what sacrifices Tesla had to make to score that lap, with Wienkötter specifically mentioning battery longevity.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Rimligt att man inte kan köra 19000 mil i den farten på Ringen och tro att batterigarantin ska gälla.
Däremot skulle man bli hyfsat bekant med banan kan jag tro.
Jag som förväntade mig att de skulle gå ut och konstatera att det var hemskt förödmjukande för dem att en 7 sitsig familjesedan på första försöket krossade det rekord de satt med sin svindyra sportbil på en bana de testat bilar på i årtionden...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.
Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Ja, Porsche har inte klockat sin bil ännu. Vi vet inget om vilken varvtid produktionsbilen kommer att ha.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det Porsche har att gå på är väl skillnaden mellan förproduktionsbil och prototyp, men för att det ska bli på riktigt så krävs det för min del ett varv med en produktionsbil.
Som sagt en tidsfråga innan prototypen är en produktionsbil... Och produktionsversionen ska bli ännu snabbare enligt Teslas planer.
Tycker dock det mest är trams. Men visst, det är väl roligt att Tesla visar sin tekniska överlägsenhet.
Ja, det spelar ju jättestor roll när man köper en av dessa bilar om den ena är några sekunder snabbare runt en racerbana som nästan ingen kör på med sin egen bil och skulle man köra på det viset ute i det fria, så hamnar man nog snart i diket eller i finkan. Det är verkligen ENBART för att kunna skryta för grannen eller andra om att jag har minsann den snabbaste bilen haha, se på mig vad bra jag är!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men visst gör väl en del tyska biltidningar egna varvtider runt ringen med bilar från produktion? Då borde det ju komma riktiga tider på Porschen om ett tag och sedan får den väl vara snabbast tills Teslan finns i produktion och kan testas på samma sätt?
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Och ska man vara ärlig så tror jag inte det finns någon som följt Tesla som skulle sätta egna pengar på att produktionsbilen om ett år, Elon år?, kommer ha samma spec som bilen dom testar nu eller?
Teslas mål har alltid varit att produktionsbilen skall vara bättre än prototypen. Jag har visserligen kopplat det till utseende och funktion då jag inte bryr mig så mycket om performance men gissar att det även gäller performance.
Porsche byggde en bil med helt ny drivlina mot tidigare modeller, Tesla anpassar en 7-8 år gammal Modell och lägger till en elmotor till, något de gjort tidigare på modellen. Skillnaderna mellan Model S Plaid och Model S LR Performance är inte särskilt stora jämfört med skillnaderna för Taycan och valfri annan Porsche.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hela den här tävlingen är som 2 pojkar som först jämför sina pappor (”min pappa är 10 gånger starkare än din!”) för att sedan i fjuniga tonåren jämföra längden på könsorganet, för att nu hävda att ”min bil är 10 gånger snabbare än din bil”.
Väx upp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Hela den här tävlingen är som 2 pojkar som först jämför sina pappor (”min pappa är 10 gånger starkare än din!”) för att sedan i fjuniga tonåren jämföra längden på könsorganet, för att nu hävda att ”min bil är 10 gånger snabbare än din bil”.
Väx upp.
Jag håller med dig, jag tycker att det är sandlådenivå på dessa biltillverkare som som ska slå sig på bröstet och hävda att min bil är snabbare än din, till vilken nytta ? Jo kanske på bana där man tävlar, men inte ute i det verkliga livet . Jag tycker att det hela är ganska barnsligt.
Hela den här tävlingen är som 2 pojkar som först jämför sina pappor (”min pappa är 10 gånger starkare än din!”) för att sedan i fjuniga tonåren jämföra längden på könsorganet, för att nu hävda att ”min bil är 10 gånger snabbare än din bil”.
Väx upp.
Jag håller med dig, jag tycker att det är sandlådenivå på dessa biltillverkare som som ska slå sig på bröstet och hävda att min bil är snabbare än din, till vilken nytta ? Jo kanske på bana där man tävlar, men inte ute i det verkliga livet . Jag tycker att det hela är ganska barnsligt.
Man kan tycka att det är barnsligt, men det driver utvecklingen framåt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hela den här tävlingen är som 2 pojkar som först jämför sina pappor (”min pappa är 10 gånger starkare än din!”) för att sedan i fjuniga tonåren jämföra längden på könsorganet, för att nu hävda att ”min bil är 10 gånger snabbare än din bil”.
Väx upp.
Jag håller med dig, jag tycker att det är sandlådenivå på dessa biltillverkare som som ska slå sig på bröstet och hävda att min bil är snabbare än din, till vilken nytta ? Jo kanske på bana där man tävlar, men inte ute i det verkliga livet . Jag tycker att det hela är ganska barnsligt.
Man kan tycka att det är barnsligt, men det driver utvecklingen framåt.
Helt enig.
Det driver utvecklingen framåt, men kanske än mer viktigt imo är att gammal fossilmedia älskar att rapportera om sånt här.
Just banprestanda (och i viss mån dragkrok/förbrukning) är ju en av väldigt få saker fossilkramarna kunnat klamra sig fast vid. Något där fossilbilar faktiskt varit bättre. Den här tävlingen mellan Porsche och Tesla kommer göra att folk inser att fossilbilen fått spö även på detta område. Ytterligare ett hinder för övergången till el är då borta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag håller med att det driver utvecklingen framåt men jag är så trött på det här tävlings tänket
Det är inte tävlingen i sig som är grejen. Det är varumärkesbyggande. Reklam helt enkelt.
Hade alla miljö/elbilar varit lika trista som Prius och Leaf så skulle ingenting hända. Det är ju Elons vision att bygga snygga och snabba elbilar som folk VILL ha. Kan han knäcka Porsche på Nürburgring så ökar statusen på Tesla. Då vill fler köpa... Även om de inte köper värstingen så får hela märket en liten boost.
Imponerad av Taycan Turbo S och videorecensionerna är riktigt bra! Galet fin interiör! Dags för Tesla att "facelifta" Model S ordentligt!
Model S tävlar ju på intet sätt mot Taycan.
Den är bara snabbare på ringen.
Instämmer. Gillar man Porsche så får man göra det såklart. Men då köper man en Porsche ... inte en Tesla. Vi trivs mycket bra med den mer avskalade interiören och skulle inte alls gilla allt plottrigt ... men som sagt, smaken är olika.
Imponerad av Taycan Turbo S och videorecensionerna är riktigt bra! Galet fin interiör! Dags för Tesla att "facelifta" Model S ordentligt!
380 vs 895 liters bagage säger att det inte är konkurrenter på det sättet som alla oinsatta Tesla-skeptiker tror. Användningsområdet för en Model S är mycket bredare. Och priset är ca hälften...